De zoektocht naar een windruisloze helm

Jazeker, die duw ik er nagenoeg helemaal in. Soms per ongeluk iets te ver en de pijn liegt er dan niet om.
 
ik volg deze even. Zelf een r1 2009 i.c.m. een rpha 10 plus. achterlijk veel herrie van de wind.
Ook de rode oordoppen van alpina, kan inmiddels weer mensen verstaan via de communicatie. Maar mensen verstaan mij niet meer boven de 80km/u.


Maatje van me heeft dezelfde motor maar dan een rpha 11. hij geeft aan helemaal geen herrie te hebben.
Aan zijn motor ligt het niet, want daar heb ik net zoveel herrie op.

Mocht je nou de perfecte oplossing hebben, laat het me weten!


Wat ik zelf geprobeerd heb:
- ruitje eraf
- geen dubble bouble ruitje(standaard)
- andere helm (shark van een maat)
- andere motor
- helmmuts, colletje
- dikkere wangkussens

Allemaal helpt het nauwelijks.

Als ik mijn handen onder mijn kin leg tijdens het rijden. Dan verdwijnt de herrie.
Dus je zou zeggen dat iets van een spoilertje wel zou helpen.
 
ik volg deze even. Zelf een r1 2009 i.c.m. een rpha 10 plus. achterlijk veel herrie van de wind.
Ook de rode oordoppen van alpina, kan inmiddels weer mensen verstaan via de communicatie. Maar mensen verstaan mij niet meer boven de 80km/u.


Maatje van me heeft dezelfde motor maar dan een rpha 11. hij geeft aan helemaal geen herrie te hebben.
Aan zijn motor ligt het niet, want daar heb ik net zoveel herrie op.

Mocht je nou de perfecte oplossing hebben, laat het me weten!


Wat ik zelf geprobeerd heb:
- ruitje eraf
- geen dubble bouble ruitje(standaard)
- andere helm (shark van een maat)
- andere motor
- helmmuts, colletje
- dikkere wangkussens

Allemaal helpt het nauwelijks.

Als ik mijn handen onder mijn kin leg tijdens het rijden. Dan verdwijnt de herrie.
Dus je zou zeggen dat iets van een spoilertje wel zou helpen.

Dat heb ik ook gemerkt, vandaar dat ik nu een kinstukj van een Schuberth C3 er in heb. De RPHA 11 heeft wel een kinstuk, maar die is kort. Die van die C3 heb ik er tegenaan geplakt (klitteband is het) zodat het wat langer is. Het helpt, maar niet genoeg, want ik merk nog steeds dat wanneer ik mijn hand onder mijn kin zet dat het wat minder wordt. Het is mij dan overigens nog steeds te luidruchtig allemaal.

Vandaar dat ik nu die Macna windcollar wil bestellen, maar dit ding is nergens leverbaar :(

Ik ga morgen eens mijn oude jas uit de kast trekken en die weer eens proberen. Ik zal wel laten weten wat het resultaat is.
 
Laatst bewerkt:
Er worden helaas nauwelijks onafhankelijke geluidstesten gedaan.

Ik zit er aan te denken om als motor-forum onze eigen test te doen.

Veel motorrijders hebben een headset en een smartphone. Als we een app installeren die decibellen meet en de data verzameld dan hebben we een aardige indicatie.

Het klopt niet helemaal eigenlijk moet je bij je oor meten maar ik denk dat dit wat betreft de verhoudingen( stiller / minder stil) weinig uit maakt.

Lastiger is dat niet alle microfoons gelijk zijn maar bij genoeg data van verschillende combinaties helm en headset, zou dat redelijk er uit te filteren moeten zijn.
 
Er worden helaas nauwelijks onafhankelijke geluidstesten gedaan.

Ik zit er aan te denken om als motor-forum onze eigen test te doen.

Veel motorrijders hebben een headset en een smartphone. Als we een app installeren die decibellen meet en de data verzameld dan hebben we een aardige indicatie.

Het klopt niet helemaal eigenlijk moet je bij je oor meten maar ik denk dat dit wat betreft de verhoudingen( stiller / minder stil) weinig uit maakt.

Lastiger is dat niet alle microfoons gelijk zijn maar bij genoeg data van verschillende combinaties helm en headset, zou dat redelijk er uit te filteren moeten zijn.
en dan nog al gebruiken we allemaal de zelfde apparatuur dan nog krijg je hele grote verschillen. geluid in een helm is van zoveel dingen afhankelijk dat je dat nooit in een overzichtelijke database krijgt. zo zijn er merk model en bouwjaar van de motor. alle aanpassingen aan de motor. het merk model en jaartal van de helm. de soort kleding van de berijder en natuurlijk de vorm van zijn hoofd, de lengte van de rijder, de stand van het zadel, de lengte van de rug van de berijder, de lengte van zijn armen, de breedte van zijn schouders, de kromming van rug en armen, de plaats en richting van de microfoon in de helm en ga zo maar door. dat heeft allemaal invloed op het geluid in de helm. als je al dat soort info in een database gaat verwerken wordt het compleet onoverzichtelijk en als je het niet doet zeggen de getallen niet zo veel.
 
Heb zelf oordoppen op maat laten maken . Dat is echt een heel groot verschil. Had hiervoor de schuim versie maar daar wek je evenwichtstoornissen mee op aangezien je gehooringang totaal afsluit. Heb zelf tinnitus gekregen door in het verleden geen oordoppen te gebruiken. Had bij de racers altijd een Schuberth helm die redelijk mee hielp met het dempen van het geluid. Momenteel rij ik op een VT1100C2 met een jethelm die natuurlijk meer herrie geeft maar rij op deze motor veel rustiger en lagere snelheden zodat het acceptabel is. Overigens voor je nekbelasting is het ook uitkijken want positiedraaiduizelibgen komt steeds meer voor. Veelal kombi PC en krachten op je nek tijdens motor rijden waardoor je nek overbelast wordt. Om bij de topic te blijven advies meet oordoppen aan , is echt de moeite waard en spaart je oren.
 
Laatst bewerkt:
en dan nog al gebruiken we allemaal de zelfde apparatuur dan nog krijg je hele grote verschillen. geluid in een helm is van zoveel dingen afhankelijk dat je dat nooit in een overzichtelijke database krijgt. zo zijn er merk model en bouwjaar van de motor. alle aanpassingen aan de motor. het merk model en jaartal van de helm. de soort kleding van de berijder en natuurlijk de vorm van zijn hoofd, de lengte van de rijder, de stand van het zadel, de lengte van de rug van de berijder, de lengte van zijn armen, de breedte van zijn schouders, de kromming van rug en armen, de plaats en richting van de microfoon in de helm en ga zo maar door. dat heeft allemaal invloed op het geluid in de helm. als je al dat soort info in een database gaat verwerken wordt het compleet onoverzichtelijk en als je het niet doet zeggen de getallen niet zo veel.

Ik snap dat dit geen exacte science gaat worden maar stel dat gemiddeld het ene type helm meestal meer geluid maakt dan de andere dan kan je daar toch conclusies uit trekken. Dan moet je wel voldoende tests data hebben. Stel dat je er 100 hebt per helm ...

Terzijde: Als je data gestructureerd in een database zet wordt het juiste wel overzichtelijk. De vraag is of je informatie kan creëren uit die data en daar conclusie aan mag verbinden.
 
Ik snap dat dit geen exacte science gaat worden maar stel dat gemiddeld het ene type helm meestal meer geluid maakt dan de andere dan kan je daar toch conclusies uit trekken. Dan moet je wel voldoende tests data hebben. Stel dat je er 100 hebt per helm ...

Terzijde: Als je data gestructureerd in een database zet wordt het juiste wel overzichtelijk. De vraag is of je informatie kan creëren uit die data en daar conclusie aan mag verbinden.
Het probleem is dat de meeste helmen vooral lawaai maken omdat ze niet goed passen.
Niet omdat er echt iets mis mee is.
 
Het probleem is dat de meeste helmen vooral lawaai maken omdat ze niet goed passen.
Niet omdat er echt iets mis mee is.

Ik denk zelf dat de meeste serieuze motorrijders toch echt wel een goed passende helm kopen zeker als deze wat meer geld mogen kosten. Of heb jij gegevens waaruit het tegendeel blijkt.
 
Same here.

Ik heb net een nieuwe helm (de HJC). In de winkel gepast met de dame die er vervolgens aan is wezen sjorren en dr vingers er van onder tussen probeerde te prikken.

Dit nadat bleek dat Schuberth niet de juiste pasvormen heeft voor mijn hoofd.


Het is wel zo dat wanneer een helm niet goed past dat herrie een gevolg kan zijn, maar een helm die goed past is niet per definitie stil.
 
en dan nog al gebruiken we allemaal de zelfde apparatuur dan nog krijg je hele grote verschillen. geluid in een helm is van zoveel dingen afhankelijk dat je dat nooit in een overzichtelijke database krijgt. zo zijn er merk model en bouwjaar van de motor. alle aanpassingen aan de motor. het merk model en jaartal van de helm. de soort kleding van de berijder en natuurlijk de vorm van zijn hoofd, de lengte van de rijder, de stand van het zadel, de lengte van de rug van de berijder, de lengte van zijn armen, de breedte van zijn schouders, de kromming van rug en armen, de plaats en richting van de microfoon in de helm en ga zo maar door. dat heeft allemaal invloed op het geluid in de helm. als je al dat soort info in een database gaat verwerken wordt het compleet onoverzichtelijk en als je het niet doet zeggen de getallen niet zo veel.

Daarbij is ''herrie'' ook nog eens ontzettend objectief.
 
Het klopt niet helemaal eigenlijk moet je bij je oor meten maar ik denk dat dit wat betreft de verhoudingen( stiller / minder stil) weinig uit maakt.
Hier heb ik wel eens over zitten nadenken, en het is heel eenvoudig denk ik. Oordopjes (die dingen waar geluid uit komt, dus niet de dempende doppen) kun je ook als microfoon gebruiken. Ideaal is anders, maar voor een test als deze lijkt het me prima.

Hoe je verschillende oordopjes en opname-apparatuur gaat ijken zodat resultaten vergelijkbaar zijn, daar heb ik dan weer geen antwoord op.
 
Ik snap dat dit geen exacte science gaat worden maar stel dat gemiddeld het ene type helm meestal meer geluid maakt dan de andere dan kan je daar toch conclusies uit trekken. Dan moet je wel voldoende tests data hebben. Stel dat je er 100 hebt per helm ...
nee want het ene type helm word door een heel ander soort motorrijder gebruikt als de ander. neem even als voorbeeld de roof boxer. wordt veel gedragen scooterbestuurders met een hoge ruit die ook een bontkraag dragen. dat hij achter die hoge ruit met niet al te hoge snelheid lekker stil is wil niet zeggen dat hij dat op een sportmotor of allroad ook is. en zo zouden alle helmen die veel op een sportmotor gebruikt worden van nature erg slecht uit de bus komen vanwege de vele turbulentie en open uitlaten. en cross / allroad helmen die gebruikt worden op een SM zouden dan weer bovenmatig positief uit de bus kunnen komen. het gebruik van de helm en de positie op de motor hebben veel meer invloed op het waargenomen geluid als het ontwerp of de constructie van de helm. een helm is om je hoofd te beschermen en niet om je gehoor te beschermen.
 
Laatst bewerkt:
nee want het ene type helm word door een heel ander soort motorrijder gebruikt als de ander. neem even als voorbeeld de roof boxer. wordt veel gedragen scooterbestuurders met een hoge ruit die ook een bontkraag dragen. dat hij achter die hoge ruit met niet al te hoge snelheid lekker stil is wil niet zeggen dat hij dat op een sportmotor of allroad ook is. en zo zouden alle helmen die veel op een sportmotor gebruikt worden van nature erg slecht uit de bus komen vanwege de vele turbulentie en open uitlaten. en cross / allroad helmen die gebruikt worden op een SM zouden dan weer bovenmatig positief uit de bus kunnen komen. het gebruik van de helm en de positie op de motor hebben veel meer invloed op het waargenomen geluid als het ontwerp of de constructie van de helm. een helm is om je hoofd te beschermen en niet om je gehoor te beschermen.

Mijn Marushin is stiller op een motor met clipons en luidruchtiger op mijn oldtimer met "recht op" zithouding. Zelfde helm, zelfde drager, zelfde snelheid. Hij is dus aerodynamisch op zijn best als je iets voorover zit en dan dus ook stiller. Is bijna onmogelijk om dat vast te leggen / objectief te registreren.
 
Hier heb ik wel eens over zitten nadenken, en het is heel eenvoudig denk ik. Oordopjes (die dingen waar geluid uit komt, dus niet de dempende doppen) kun je ook als microfoon gebruiken. Ideaal is anders, maar voor een test als deze lijkt het me prima.

Hoe je verschillende oordopjes en opname-apparatuur gaat ijken zodat resultaten vergelijkbaar zijn, daar heb ik dan weer geen antwoord op.

Ja, is inderdaad zo maar ik krijg geen honderden mensen zo gek om hun headset te verbouwen. Veel testers zijn belangrijker dan een exacte meting.
 
nee want het ene type helm word door een heel ander soort motorrijder gebruikt als de ander. neem even als voorbeeld de roof boxer. wordt veel gedragen scooterbestuurders met een hoge ruit die ook een bontkraag dragen. dat hij achter die hoge ruit met niet al te hoge snelheid lekker stil is wil niet zeggen dat hij dat op een sportmotor of allroad ook is. en zo zouden alle helmen die veel op een sportmotor gebruikt worden van nature erg slecht uit de bus komen vanwege de vele turbulentie en open uitlaten. en cross / allroad helmen die gebruikt worden op een SM zouden dan weer bovenmatig positief uit de bus kunnen komen. het gebruik van de helm en de positie op de motor hebben veel meer invloed op het waargenomen geluid als het ontwerp of de constructie van de helm. een helm is om je hoofd te beschermen en niet om je gehoor te beschermen.

Goed punt, dus we moeten deze variabelen ook meenemen in de test. Verder is de stilheid van een helm zoals je zelf al aangeeft niet het enige punt waarop mensen een helm selecteren. Men kijkt ook in hoeverre een helm past bij het soort motor cq het doel. Zou weet ik dat een integraalhelm van schuberth (de S1) stiller is dan de C3 maar toch kies ik voor de C3 omdat dit past bij mijn overige wensen. Ook mijn motor zal daarom eerder in dezelfde categorie vallen als andere C3 rijders.
 
Mijn Marushin is stiller op een motor met clipons en luidruchtiger op mijn oldtimer met "recht op" zithouding. Zelfde helm, zelfde drager, zelfde snelheid. Hij is dus aerodynamisch op zijn best als je iets voorover zit en dan dus ook stiller. Is bijna onmogelijk om dat vast te leggen / objectief te registreren.

Ook een goed idee er zijn vast meer rijders met meerdere motoren op het forum die dus met dezelfde helm en headset een test kunnen doen waardoor de data beter te interpreteren is.
 
Ik heb zojuist EAR Soft FX schuimpjes besteld. Die hebben een SNR waarde van 39db. Hoogste welke ik kon vinden op het internet.

Uit mijn hoofd hebben de schuimpjes die ik normaal gebruik 33 db, maar ik had gisteren rode schuimpjes van Alpine in die ook 33db als waarde hebben en die maakte toch aanzienlijk meer herrie.

Hopelijk helpen deze nieuwe nog net ff iets meer.

Ik ga ook deze wind collar bestellen:
https://www.voordeelhelmen.nl/media...windcollars-macna-windcollar-black-101-30.jpg

Kijken of ik die op wat voor manier dan ook aan mijn jas krijg zodat ik de onderkant van mijn helm nog wat meer kan afsluiten van het "gebulder". Mocht dat helpen dan kan ik altijd nog overwegen om de bijbehoren jas te kopen.

Als het allemaal niet helpt zit er denk ik niets anders op dan weer langs een motorzaak te gaan om toch maar eens te kijken wat beter bij mij past dan deze HJC.


Ik heb zelf net die FX doppies ook besteld, ben benieuwd hoe ze bevallen.

Heb tot nu toe de alpine motosafe, pinlock oordoppen, en gewone willekeurige schuimdopjes gebruikt. De Pinlock dopjes bevallen het beste, mits ze blijven zitten.. Als je ze niet exact goed in je oor duwt vallen ze er bij mij met het opzetten van de helm een stukje uit mn oor.. :(
 
Ik zie op die col ook weer klittenband zitten. Mijn ervaring met klittenband op een col; de bekleding van de helmkraag gaat er enorm door slijten en pluizen.
 
Hier nog iemand op zoek naar een stille helm ivm tinitus. Rij zelf uiteraard met oordoppen, op maat gemaakte van schoonenberg, die vooral wind dempen. Je kan er een gesprek mee voeren. Kom zelden in harde muziek, maar je kan er een gesprek mee in de disco voeren bij wijze van.

Een schubert pas ik niet, en ik heb nu niet de illusie dat een andere helm wel gaat helpen. Heb een MT helm, budget merk en rijd icm een windscherm, dat gaat er niet af, veel te handig voor kou en wind. Heb er alleen met hele harde wind last van omdat het dan klappert. Opzich rijd ik zelden harder dan honderd, dus veel erger zou de tinitus niet moeten worden. Zou eigenlijk eens gewoon wat moeten proberen met helmen, proefrijden, maar dat wil denk ik geen enkele motorzaak.
 
O ja wel hoor, bij goede motorzaken is proefrijden met een helm geen probleem.
Heb ik zelf ook gedaan bij motorkledingcenter toen ik nieuwe helm zocht, ook vanwege tinitus en de herrie die mijn ex huidige helm maakte.
Bij mij is de keuze gevallen op de helm die ik eerder in dit topic had geadviseerd, de hjc rpha 70.
 
Misschien is een Vozz RS1.0 wat voor jou.

main-vozz-rs-helmet-review.ashx


 
Terug
Bovenaan Onderaan