Kabelboom zelfbouw wat voor stekkers

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Een paar vraagjes , we willen , daar de deze oude kabelboom van een GS1000 telkens mankementen vertoont, zelf gaan bouwen.
Waar moeten we op letten?
Op Rick Donkers zijn site staan diverse meerpolige connectors, welke werkt het makkelijkst qua bouwen, is niet te groot (zelfde eigenschappen als bestaande), hebben jullie ervaring daarmee?

Ik zat te denken aan 1qmm omdat daar de meeste kleuren in zijn.

Peter
 
De dikte van de draad bepaal je aan de hand van de stroom die er maximaal door heen kan gaan.
Een koplamp is bijvoorbeeld 55W / 12V = 4,58A. Dus een kabeldikte die geschikt is voor ongeveer 5A.
Omdat zowel grootlicht als dimlicht tegelijk kunnen branden zou ik uit gaan van het dubbele voor de massakabel van de koplamp.

Handvat verwarming is een behoorlijke verbruiker, dus gebaat bij dikkere kabels. Maar controlelampjes kunnen met hele dunne kabel al uit de voeten.

Deze pagina is handig: https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/enkeladerig-draad/draad-info-pagina/

Bij de connectoren staat weer voor welke draad dikte ze geschikt zijn.

Als je veel connectoren moet maken is een krimptang aan te bevelen.

Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst kijken wat voor componenten je hebt op je motorfiets. Dat bepaalt in ieder geval de stekkerkeuze vwb die aansluitingen, voor zover die aansluitingen niet aan een draad zitten en dus te veranderen zijn qua aansluting.

De rest kan je fancy stekkers voor gebruiken.
 
Ik zou eerst kijken wat voor componenten je hebt op je motorfiets. Dat bepaalt in ieder geval de stekkerkeuze vwb die aansluitingen, voor zover die aansluitingen niet aan een draad zitten en dus te veranderen zijn qua aansluting.

De rest kan je fancy stekkers voor gebruiken.

Veel componenten hebben stekkers die niet bij rdae.nl op de site staan. Daar zal je dus creatief moeten zijn.

Ik zou beginnen met een schema te maken. Laat de zaken weg die je weg wil laten, voeg toe wat je extra wil (meer zekeringen, usb-tje voor navigatie, schakelaar(s) voor verlichting) en teken het schema. Vervolgens maak je een schema hoe je de kabelboom door de motor wil leggen (de fabrieksmanier blijkt toch vaak de beste manier) en je kijkt waar stekkers moeten zitten om zaken te kunnen (de)monteren. Daarna kan je de draadkleuren in het schema schrijven (makkelijk als je ooit eens wil uitzoeken waar een foutje zit) en uitrekenen hoeveel draad je nodig hebt. Voor de draaddikte geeft Rick Donkers een goede tip: neem dat draad wat de stroomsterkte van de zekering net kan hebben. Achter een 50A zekering draad wat 50A kan hebben en achter een 5A zekering draad van 5A max. Denk ook aan de gevolgen van (veel) meer of minder stroom voor de accu en dynamo, de marges van deze dingen zijn bij motorfietsen niet zo heel groot.

De laatste stap is het maken van de kabelboom. Let daarbij vooral op slijtplekken en plaatsen waar de boom flexibel moet zijn.
 
Breng eventueel rubber tules aan, maar ga niet als een gek tape om de gehele kabelboom wikkelen, dat word 1 grote kleefzooi. Om het bij elkaar te houden kan je wel om de xx cm een stukje tape wikkelen.

Je hebt ook harde plastic kabelbeschermers, breng evt. beide aan op plekken waar de draden tegen het frame schuren.

Goede kabelbinders om ze aan het frame te bevestigen zijn ook nodig, kies het type wat je makkelijk los kan klikken.

Oude stekkers kan je soms redden, de pennen kan je er vaak uit drukken. Hoop (priegel) werk. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties.
Kees, bedankt voor de link naar rdea. Die pagina had ik nog niet gezien.
Schema wordt zoals fabrieks opgave. Ook de ligging vd kabels zoals fabriek.
Ik wil de oude stekkers vervangen door nieuwe.
Ik meen dat Rick ook wikkel tape heeft (zonder plaksel).
Daar de kabel op dezelfde plaatst komt te liggen gebruik ik de binders die al bestaan.
Voor de massa en voeding gebruik ik 1,5qmm, de rest denk 1,0 qmm dat moet voldoende zijn
Voeding is 15 Amp, andere ander leidingen zijn 10 Amp afgezekerd.
Ik wacht nog even op iemand met ervaring in die stekkers (meerpolig)
 
De dikte van de draad bepaal je aan de hand van de stroom die er maximaal door heen kan gaan.
Tot hier gaat het goed..., de maximale stroom die er doorheen kan gaan bepaal je met de zekering, stem dus ook je bedrading af op de zekering waarmee je het afzekert. Niet alleen op de verbruiker (de zekering bepaal je weer aan de hand van de verbruiker, maar dat is een ander verhaal)

Een koplamp is bijvoorbeeld 55W / 12V = 4,58A. Dus een kabeldikte die geschikt is voor ongeveer 5A.
Omdat zowel grootlicht als dimlicht tegelijk kunnen branden zou ik uit gaan van het dubbele voor de massakabel van de koplamp.
Ze zijn beide afgezekert met 10A (gok ik), dus dezelfde draaddikte gebruiken. op deze manier weet je zeker dat wat je ook aanpast aan de kabelboom, de zekering altijd het eerste is wat het begeeft.


De stekkers zou ik zoveel mogelijk gelijk houden aan het origineel, mocht je ooit iets moeten vervangen dan kun je het gewoon met de originele stekkers verbinden, dat is wel zo makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
om de draden bij elkaar te houden kun je ook wire braid /draad kous gebruiken
draden er door heen doen en aan beide zijde wat krimpkous (liefst lijm houdende krimpkous)
ziet er ook nog eens goed uit :Y
WireLoom_comparison%20reduced.jpg
 
qua draaddikte gaat het vast lukken, ik heb ervaring, en er zijn handige tooltjes:
https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Heb nog geen berekening gevonden voor een draadboom.
Wel ken ik de berekening met km, kn, kt met de daarbij horende tabel.
Maar dat heeft meer te maken met krachtstroom

De stekers uit 1977 gelijk houden , dat wordt lastig.
Ik zou niet weten welk merk en type zijn.

Die wire braid lijkt me handig! Thx voor de tip.
 
qua draaddikte gaat het vast lukken, ik heb ervaring, en er zijn handige tooltjes:
https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Heb nog geen berekening gevonden voor een draadboom.
Wel ken ik de berekening met km, kn, kt met de daarbij horende tabel.
Maar dat heeft meer te maken met krachtstroom

De stekers uit 1977 gelijk houden , dat wordt lastig.
Ik zou niet weten welk merk en type zijn.

Die wire braid lijkt me handig! Thx voor de tip.
je moet niet alleen kijken of de draad dik genoeg is om de stroom aan te kunnen. wat zeker zo belangrijk is, is het maximale spanningsverlies. Als b.v. je verlichting 12 volt krijgt i.p.v. 14 volt dan is het vermogen van je lamp ruim 36% lager.
 
En hoe kun je de spanningsverlies zo veel mogelijk beperken?
je moet niet alleen kijken of de draad dik genoeg is om de stroom aan te kunnen. wat zeker zo belangrijk is, is het maximale spanningsverlies. Als b.v. je verlichting 12 volt krijgt i.p.v. 14 volt dan is het vermogen van je lamp ruim 36% lager.
 
Laatst bewerkt:
Door de juiste draaddikte en lengte te gebruiken en zo min mogelijk overgangsweerstand te creëren (stekkers / connectoren goed krimpen).

Marges goed ruim nemen, dus stel je hebt 1 lamp van 50w dan bereken je hem op 12v en kom je uit op 4,1A afgrond (bij starten 14,6v op 3,4A), dat rond je in totaal af naar boven dus 5A.
De draad moet mimimaal 5A aankunnen en het liefst iets meer, de zekering word 5A, zoals gezegd moet die het eerder begeven dan de draad zelf.

zelf vind ik deze tool (ongeacht het product) wel erg handig, geeft je een richtlijn.
Draad calculator / Draaddikte calculator

Deze calculator neemt het al wat breder en kan je invoeren in wattages:
Tool: Draaddikte calculator gelijkstroom voor campers, auto's en boten - Sjoerd.be

Ampere berekenen is wattage delen door voltage, dus in bovenstaande voorbeeld 50w:12v = 4,1A.
Wattage berekenen is voltage keer amperage, dus bijv. 12v*4,1A = 49,2 (50 watt)
 
Laatst bewerkt:
En hoe kun je de spanningsverlies zo veel mogelijk beperken?
Volkoper, zo kort mogelijk en lekker dik. :+

Maar dit staat wel in de uitleg bij de online draad calculator:

We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 12V voedingspanning slechts 1.2V.
Bij een stroom van 5A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 0.240Ω.
Een draaddoorsnede van 0.75mm2 had gebruikt kunnen worden voor een stroom van 5A.
Echter, de berekende draad weerstand bij 10 meter kabel (bevat 2 draden, dus 20 meter draad) van 0.75mm2 is al 0.459Ω en dus hoger dan de vereiste maximum weerstand van 0.240Ω.
Ons spanningsverlies zou daarom bij een stroom van 5A al 2.29V zijn, dat is 19.11%, dus meer dan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
Natuurlijk zou de stroom door die draadweerstand ook wel afnemen en zou tevens de lichtopbrengst van de LED-strip afnemen.
Daarom moet de toe te passen draaddoorsnede voor 5A bij een lengte van 10 meter kabel tenminste 1.43mm2 worden, dus kiezen we het beste 1.5mm2.
De berekende draad weerstand bij 10 meter kabel (bevat 2 draden, dus 20 meter draad) van 1.5mm2 is dan nog maar 0.229Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 0.240Ω.
Ons spanningsverlies wordt nu 1.15V en komt overeen met 9.6%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 1.5mm2.
De diameter van deze draad is 1.4 mm.
 
Laatst bewerkt:
Vorige post nog aangepast, let wel dat 10% behoorlijk ruim is.
1% zou gemiddeld beter zijn, zoals je ook ziet in de tweede link van de calculator.

Er zijn vast meerdere aanbieders, maar hier kan je al wat diverse kleuren tegen een scherpe prijs krijgen:

MontageDraad Soepel (2) - EOO B.V.

Helaas zit er weinig tussen 0,75mm2 en 4mm2 maar ze hebben het wel.
Het is hoe dan ook een kostbare zaak en ik zou zelf eerder voor gedeeltelijk vervangen gaan dan een gehele nieuwe kabelboom maken.
 
Laatst bewerkt:
0,75mm² is 4 ohm per 100 meter dus 0.04 per meter.
Van je accu naar het contactslot naar de stuurschakelaaer naar de fitting is al snel zo'n 4 meter.4x 0,04 is 0,16 ohm Bij 60watt loop er 4A. 4a over 0,16ohm is 0.64 volt over de draad. Dit ga je duidelijk merken aan de lichtopbrengst. Ik zou voor de verlichting, de dynamo, en de spanningregelaar niet minder dan 2mm² gebruiken, liever nog dikker. Van de regelaar naar de accu kan ook zo'n 5A lopen en 0,3 volt meer of minder maakt een ontzettend groot verschil voor de laadstroom.
 
Ik ben ook met een kabelboom bezig en wil hier 2 draden aan aanpassen, maar het liefst met de originele kabeltjes van Honda.

Weet iemand of je ergens op het net deze draden los kan kopen? Een donor kabelboom voor 2 draadjes is mij iets te prijzig en bij voorkeur geen andere kleur draden want die moet ik dan weer labelen.
 
Ik heb inderdaad typische kleuren nodig.

Groen \ geel en nog zo 1 (heb het ff niet bij de hand).

Echter zou ik dan meteen nog wat draadjes bij willen bestellen aangezien ik nu toch bezig ben met de kabelboom.

Er zou toch een winkel moeten zijn die dat verkoopt zou je zeggen. Zo iets als CMSNL of Partzilla of Colorite, maar dan voor draadjes. Of is dat enkel edele hoop?

In het slechtste geval neem ik een label writer mee van het werk en gaan we labelen.

Weet iemand of Honda wellicht voor alle kabelbomen dezelfde kleuren gebruikt? Misschien dat ik voor weinig van een andere motor een kabelboom zou kunnen kopen.

Die voor de 600RR vind ik voor 80 euro tweedehands. Dat vind ik toch wat te veel van het goede.
 
Terug
Bovenaan Onderaan