Moet uitlaatdemper origineel of aan de DB norm voldoen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jacappi

MF veteraan
27 jan 2008
1.506
5
Little house on a eiland
Hallo,
Ik heb een motor in België gekocht dus deze moet naar de RDW voor schouwen van voor NL kenteken.
Nu zit er geen originele demper op, nu weet ik niet of dit verplicht is ?
Ik heb in andere topics gelezen dat E keurmerk niet perse nodig is in Duitsland maar dat hij binnen de aangegeven DB norm van het merk en type moet zitten.
Nu mijn vraag kijkt de RWD of het originele dempers zijn A fabriek, of alleen of de DB norm niet word overschreden ?
Al vast bedank voor het delen van jullie ervaringen met de RDW op dit vlak. :}
 
Laatst bewerkt:
Heb de site bestudeerd van RDW, kijken dan naar de DB,s

37 Geluidsniveau en uitlaatinrichting Versie: januari 2016
Voertuigclassificatie:
L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e
Basis:
Richtlijn 97/24/EG-2006/27/EG
Datum eerste toelating met ingang van:
1 januari 2006
Datum eerste toelating tot:
1 januari 2017: L3e, L4e, L5e, L7e
1 januari 2018: L1e, L2e, L6e
Individuele toelatingseis
Voertuig moet voldoen aan richtlijn 97/24/EG, hoofdstuk 9, met in achtneming van het volgende.
De grenswaarde wordt voor de maximaal toegestane geluidproductie verhoogd met:
- 2 dB(A) indien het een niet eerder geregistreerd voertuig betreft; of
- 3 dB(A) indien het een eerder geregistreerd voertuig betreft.
Wijze van keuren
Er wordt geen conditioneringstest uitgevoerd ingeval van een uitlaat met vezelig geluiddempend materiaal;
Bij de referentiemeting kan het benodigde toerental door de fabrikant worden opgegeven, tenzij de meting is verricht ten aanzien van
netto maximumvermogen. Indien geen opgave van de fabrikant bekend is wordt het benodigde toerental door de RDW bepaald.
Visuele controle en meten.
Wijziging constructie
Indien bij wijziging van de motorcode of het motortype van een voertuig de complete motorconfiguratie en het complete uitlaatsysteem
wordt gebruikt van een donorvoertuig met een typegoedkeuring van hetzelfde merk en type, wordt alleen een geluidsmeting aan het
stilstaande voertuig uitgevoerd volgens richtlijn 97/24/EG, hoofdstuk 9, punt 2.2. van de bijlagen II en III, en punt 2.3. van bijlage IV. Indien
de geluidswaarde aan het stilstaande voertuig de waarde van het donorvoertuig met meer dan 3 dB(A) overschrijdt dan moet alsnog een
geluidsmeting aan rijdend voertuig worden uitgevoerd volgens richtlijn 97/27/EG, hoofdstuk 9, punt 2.1 van de bijlagen II en III, en punt 2.2.
van bijlage IV.
Bij wijziging van de maximum constructiesnelheid van 45 km/u naar 25 km/u wordt alleen een geluidsmeting aan het stilstaande voertuig
uitgevoerd waarbij de maximum grenswaarde wordt aangehouden zoals vermeld in het kentekenregister behorende bij het basisvoertuig.
Indien de geluidswaarde aan het stilstaande voertuig de waarde met meer dan 3 dB(A) overschrijdt dan moet alsnog een geluidsmeting
aan rijdend voertuig worden uitgevoerd volgens richtlijn 97/27/EG, hoofdstuk 9, punt 2.1 van de bijlage II.
 
Bij de laatste paar motoren die mijn kameraden ingevoerd hebben werd alleen gekeken naar papierwerk en framenummers enzo. Volgens mij wordt er niet meer naar de technische staat gekeken (bij autos heb je de apk nogwel natuurlijk)

maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je kunt het beste met rdw bellen en vragen wat er allemaal gecontroleerd wordt.
 
Hallo,
Ik heb een motor in België gekocht dus deze moet naar de RDW voor schouwen van voor NL kenteken.
Nu zit er geen originele demper op, nu weet ik niet of dit verplicht is ?
Ik heb in andere topics gelezen dat E keurmerk niet perse nodig is in Duitsland maar dat hij binnen de aangegeven DB norm van het merk en type moet zitten.
Nu mijn vraag kijkt de RWD of het originele dempers zijn A fabriek, of alleen of de DB norm niet word overschreden ?
Al vast bedank voor het delen van jullie ervaringen met de RDW op dit vlak. :}
Kijk eens in het topic over invoer van be naar nl.
Staat in algemeen :t
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan