Hoe moeilijk is de Stelvio?

Als iedereen gewoon rechts houdt en niet als een debiel de bochten afsnijdt is er niets aan de hand. Ik heb aan 1 meter asfalt genoeg.
In Zuid-Italië zijn de wegen soms zo slecht dat je al blij bent met 15cm macadam......

In het verleden is zo'n weg aangelegd met een breedte van 5 meter.
In de loop der jaren is vrijwel al het asfalt verdwenen behalve hier en daar een smal strookje wat nog is overgebleven. De rest is dan gewoon gruis met plakkaten.
Het geld voor onderhoud is ook verdwenen. Meestal in de verkeerde zakken.........
 
In Zuid-Italië zijn de wegen soms zo slecht dat je al blij bent met 15cm macadam......

In het verleden is zo'n weg aangelegd met een breedte van 5 meter.
In de loop der jaren is vrijwel al het asfalt verdwenen behalve hier en daar een smal strookje wat nog is overgebleven. De rest is dan gewoon gruis met plakkaten.
Het geld voor onderhoud is ook verdwenen. Meestal in de verkeerde zakken.........
Kan best maar mijn motor is 1 meter breed.
 
Deze vond ik zelf leuk: Columbier vanaf Culoz

En als je toch in de buurt bent van de Stelvio, doe dan inderdaad ook de Gavia, maar vergeet de Mortirolo ook niet. En vanaf de stelvio de Umbrail is ook leuk.
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft dat je al jaren op motorvakantie gaat.
Maak je niet druk er rijd vanalles ik heb hem 3 keer gereden vanuit de gavia sat trouwens een vele mooiere pas is en vanuit zwitserland de umbrail en vanuit itie na de rechenpas.....gewoon rijden meid als je daarboven ziet waar men allemaal mee boven komt hahaha..
Dit jaar de franse passen gereden en coll de chaussy maar in canobbio haden we een agriturismo bovenop een berg en daarbij was soms geen asfalt kraple steilen bochten en in zijn 1 leek motor mede door bepakking te willen steigeren...speken met koppeling en na 6 km waren we boven....en ik via mail ruig zeggen ooh maakt niet uit als de weg wat moeilijker is voor motors. We zijn wel wat gewend...
Manlief zijn olielamp brande toen we boven kwamen....
Wat ik wil zeggen hiermee, gewoon rijden en verstand op nul.
Je motor brengt je overal waar je wilt komen....dus gewoon rijden velen zijn je voorgegaan........succes
Valt echt reuze mee hoor..gavia vond ik veel leuker minder motors geen campers en bijna geen autos want is te smal ....
 
Ik vond de pas van Noord naar Zuid lastig. Ik moest in de superkrappe bochten op de andere weghelft en heel goed opletten of de weg vrij was. Wielrenneners komen soms uit het niets lijkt het tevoorschijn.
Ik heb overwogen om om te keren, maar mijn hotel was aan de andere kant. Ik was blij dat ik boven was.

Van Zuid naar Noord is ie minder lastig. Want dan heb je beter zicht op de bochten en het verkeer van bovenaf. De scherpste bochten zitten aan de Noordkant.

Hier een filmpje van mij op de pas in juni:

Aan de noordzijde staat een fotograaf in een bocht.
Foto's kan je naderhand online kopen voor 8 euro per stuk.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle adviezen. We zijn inmiddels weer terug Mede gezien het weer (het had er gesneeuwd) hebben we toch maar gekozen voor de Timmelsjoch. Oosterijkse kant is een eitje, Italiaanse kant is iets lastiger maar dit was voor mij goed te doen. Ik schat de hairpins daar niet ruimer in dan die op de filmpjes van de Stelvio. En ach, na een paar haarspeldbochten vind ik het eerlijk gezegd wel goed; ik hoef er geen 84. En het belangrijkste: de Timmelsjoch was vooral heel erg mooi!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle adviezen. We zijn inmiddels weer terug Mede gezien het weer (het had er gesneeuwd) hebben we toch maar gekozen voor de Timmelsjoch. Oosterijkse kant is een eitje, Italiaanse kant is iets lastiger maar dit was voor mij goed te doen. Ik schat de hairpins daar niet ruimer in dan die op de filmpjes van de Stelvio. En ach, na een paar haarspeldbochten vind ik het eerlijk gezegd wel goed; ik hoef er geen 84. En het belangrijkste: de Timmelsjoch was vooral heel erg mooi!

Goede keuze.
en die Stelvio kan je volgend jaar alsnog feens doen.

ik herinner me trouwens dat ik daar in .. eh... 2010 met het koekblik overheen ging: Sneeuw..
o.a. een plof-smelt-sneeuw juist voor mn neus bij het afdalen aan de noordzijde.

picture or it didnt happen..
29092010349.jpg


twee jaar later de Timmelsjoch (nog steeds met koekblik),
en vorig jaar _eindelijk_ de Passo Rombo met de motor...
29286726801_20c5ff4230_b.jpg



dus.. waar blijven jullie fotos... ?
 
Laatst bewerkt:
14 dagen rondgereden in 5 landen en het langste in frankrijk dit is col de chaussy google het maar eens heerlijk gereden goed weer gehad veel stickers erbij ,helaas had de chaussy en chime de la bonette ,die vonden we toch wel het mooiste geen stickers......

xURKmwW.jpg


u23gK0F.jpg


RrmKqXk.jpg


9MlZ7Xs.jpg

Ntv8QRz.jpg

9lJ6UQG.jpg

G6XJjVY.jpg

jOtYGGF.jpg

tNnJX9y.jpg

40BIh3R.jpg

PN3SCha.jpg

Nn3K9N7.png

S3pZ5tn.jpg

TAlYFnO.jpg

XVTXlGn.jpg

jTUDzn0.jpg



wat een vakantie en goed weer..........sorry voor de hoeveelheid foto's
 
Mijn vrouw wil niet zelf motorrijden en ook niet achterop zitten ... ;( Wat te doen om ook eens in die buurt te gaan rondrijden? :? Alleen gaan dan maar? Niet echt gezellig ... :N
 
Waarom niet alleen Max?,ik vindt dat ff heerlijk, word je niet slechter van,je huwelijk(relatie) ook niet als t goed is :N
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, als je hem niet rijdt zul je nooit antwoord krijgen op je eigen vraag.
 
14 dagen rondgereden in 5 landen en het langste in frankrijk dit is col de chaussy google het maar eens heerlijk gereden goed weer gehad veel stickers erbij ,helaas had de chaussy en chime de la bonette ,die vonden we toch wel het mooiste geen stickers......

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


wat een vakantie en goed weer..........sorry voor de hoeveelheid foto's

Veel bekende mooie plekjes in Frankrijk :Y :t :]
 
Vrouwlief op de campingen droppen en zelf lekker een dagje rondrijden en 's avonds thuis komen als het eten klaarstaat
 
Ja das vervelend als je vrouw niet mee wil...maar wij komen bij motorhotels veel mannen tegen die alleen of met wat vrienden gaan...anders neem je haar mee naar motorcamping le moto bij crest schijnt super fijn te zijn horen we van meerdere hebben ook zeembad etc...aanhanger achter je auto... (wij vertrekken vanuit huis met de motors)...

Maar nu hadden we van 14 dagen maar 2 en halve rustdag en 3700 km gereden.
Volgende keer ietsje meer rustdagen of maar halve dagen inplannen......
En nu al jaren aan twijfelen Schotland...
Of mischien toch weer Italië/slovrnie volgend jaar....

Groetjes Karin
 
Om terug te komen op iemand zijn opmerking dat de Stelvio een circuspas is, wat natuurlijk ook zo is.

Afgelopen 3,5 week ben ik door Frankrijk wezen toeren en in principe horen voor mij de grote passen in de Pyreneeën en de Alpen daar ook bij. Alleen het weer in zowel de Pyreneeën als de Alpen was nogal slecht zodat ik uiteindelijk vooral heb gereden in Cevennen, Auvergne en de Provence. De enige "echte cols" die ik heb gereden waren de Ventoux en La Bonette.

En dat was eigenlijk een openbaring voor me, in die laaggebergtes volgt het ene colletje direct na het andere colletje. Je komt zelden hoger dan 1000 meter maar je rijdt wel de ene haarspeldbocht na de andere. En je komt er bijna geen ander verkeer tegen wat het ook veel lekkerder rijden maakt, zelfs in mooie dagen in weekend is het daar rustig. Een handvol fietsers en een enkele motorrijder en een paar locals in een auto die de bochten beter kennen dan jij en jij eerder hen in de weg rijdt dan andersom.
Op de Ventoux en La Bonette had ik weer meteen last van ander verkeer, en dan met name tegemoetkomende motorrijders die hun eigen weghelft niet weten te houden en campers.
 
Vandaag langs de Meije gereden. Komt er in een voor mij rechter bocht een tegenligger aan op een grote toermotor. De zak reed op mijn weghelft, zag mij toen, week een paar centimeter naar rechts uit en stuurde toen weer naar binnen. Door uiterst rechts te houden kon ik een botsing vermijden. Ik heb wel nog even getoeterd.
Ik moest meteen aan dit topic denken...
 
Mijn vrouw wil niet zelf motorrijden en ook niet achterop zitten ... ;( Wat te doen om ook eens in die buurt te gaan rondrijden? :? Alleen gaan dan maar? Niet echt gezellig ... :N
Vrienden meenemen. Of met een georganiseerde reis meegaan.
En als je dan thuis laat merken dat er ook dames meegaan, dan wil ze vast ineens wel mee...... :+
 
@scheurneusje: jouw laatste foto is dat niet Lac Roselend (bjj Beaufort) en dan de stuwdam over richting col de pre ?

Yep klopt helemaal zo mooi,dat je dat zo vlug ziet...heb meer foto's zon 1000.. ....maar op gsm met imgur werkt niet zo goed...we zaten 2 nachten in valezan en op vrije dag mooi rondje gemaakt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan