Savage valt uit als je gas geeft

Jellegs

MF'er
8 okt 2016
33
0
Eindhoven
Beste Forumleden,

Mijn Savage valt uit als ik gas geef. Het begon na een ritje van ongeveer 10 km. Daarna was geen rit meer mogelijk, een klein beetje gas was dodelijk. Ik heb de carburateur eruit gehaald en de sproeiers en kanaaltjes schoon geblazen. Hij zag er eigenlijk ook best goed uit. Daarna alles weer terug gezet en heb ik de brandstof filter er ook uit gelaten. Net een ritje gemaakt en hij reed weer! Maar na een km of 4 toen die warm begon te worden was het spel weer uit.. De 4 km terug naar huis heb ik met rustig met de choke er op gereden. Dan rijdt die wel, maar niet met veel power. Eigenlijk ben ik nu een beetje radeloos en daarom wilde ik jullie vragen waar ik nog meer naar kan gaan kijken?
 
Vandaag heb ik de motor van een nieuw gasschuif en rubber voorzien. Ik heb het handboek erbij gebruikt en dat is eigenlijk best goed gegaan. Nadat ik de carburateur en de accu terug op de motor heb gezet werd het tijd voor de proefrit. De motor valt niet meer uit, stationair loopt hij stabieler. Maar hij rijdt als een brommer! Er komt geen vermogen uit.. echt werkelijk bijna niks. Hoe kan dit? Waar gaat het nu mis?? Zou het nog steeds een benzine te kort kunnen zijn? Ik heb de afstelling van de carburateur helemaal het zelfde gelaten als voordat die stuk was.

De motor geeft ook back fires in de uitlaat, en toen ik hem uitzetten gaf die een harde knal uit de uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Toen de carburateur nog open lag ging dat wel soepel. Of hij wel werkt in de motor weet ik niet. Ik zal zo even het lucht filter eraf halen en met een spiegeltje even kijken of die opgetild wordt.
 
Nadat ik de carburateur overnieuw open heb gehaald en het rubber volgens deze erin heb gezet. En nou rijdt die weer als van ouds!

Er rest mij nog een laatste vraag.. Waarom wordt de gasschuif met een vacuüm omhoog getrokken, waarom wordt dat niet gewoon met de gaskabel gedaan?
 
Er rest mij nog een laatste vraag.. Waarom wordt de gasschuif met een vacuüm omhoog getrokken, waarom wordt dat niet gewoon met de gaskabel gedaan?

Dat is om de mengverhouding goed te houden. Als je bij te lage toeren de schuif te ver optilt wordt de stromingssnelheid boven de sproeier veel te laag om de brandstof goed te kunnen opzuigen / vernevelen.

De motor regelt dit nu zelf; als de stromingssnelheid hoog genoeg is ontstaat er een (relatieve) onderdruk boven het membraan. Deze onderdruk is binnen een breed werkgebied van de motor steeds hetzelfde, want als de stromingssnelheid oploopt gaat de schuif iets omhoog, waardoor automatisch de stromingssnelheid weer lager wordt.

Dit is ook gelijk de reden waarom dit type carburateurs ook wel constant-vacuum genoemd wordt...
 
heb je de naald ook nieuw? Zit deze wel op de correcte hoogte in de schuif? Als deze (veel) te laag staat krijgt de motor in het middentoeren bereik (veel) te weinig brandstof. knallen uit de uitlaat kan ook betekenen dat de motor te arm draait.

Weet je trouwens 100% zeker dat het membraan goed is gemonteerd? dwz dat deze luchtdicht afsluit tussen deksel en gietstuk. Als dat niet het geval is wordt nl. de naald niet omhoog getrokken waardoor de motor ook armer gaat draaien naarmate de toeren toenemen.

ik zou deze 2 zaken controleren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan