Olie uitlaatpoort xv920

miker

Die hard MF'er
9 mei 2005
338
0
Den Haag
Net toen ik dacht dat het afstellen van de carburateurs het laatste deelproject van mijn eerste caferacer was, werd ik tot mijn spijt verrast door blauwe rook uit de uitlaat tijdens mijn laatste rondje door de buurt.
Thuisgekomen, ben ik op onderzoek gegaan de bron.
Ik heb kunnen constateren dat er in de uitlaatpoort van de voorste cilinder natte olie is waar te nemen.

Ik zou graag advies willen hebben over wat dit zou kunnen zijn, hoe ik dit uit kan sluiten en wat ik er aan kan doen. Naar de garage kan natuurlijk, maar ik wil zoveel mogelijk zelf doen.

En met jullie hulp gaat dat vast lukken! :-)
 
KLepseals\kleprubbers oud en verstaft. En\of klepgeleiders versleten.
 
Koprevisie.... -O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Komt het langs je klepsteel naar beneden? Dan zouden je klepseals op kunnen zijn.
 
Koprevisie....

Ach nee man gewoon ff kopje er af, klepveren verwijderen. klep er uit en gelijk ff weer netjes inslijpen, oude klepseal er af, nieuwe er op en dan alles weer in de kop monteren en de kop er weer op.
Klepgeleider zal vast nog niet versleten zijn of het spul moet 150Kkm gelopen hebbenof zo.
Klepseals harden door ouderdom, hitte en vaak lang stil staan uit.
 
Bedankt voor de reacties zover! :-)

Komt het langs je klepsteel naar beneden? Dan zouden je klepseals op kunnen zijn.


De gedeeltes waar het echt nat is zijn de klepsteel en het gedeelte bovenin de poort. Op de foto's ook goed te zien. Uitgaande van een kapotte seal, wat verklaart de olie bovenin de poort? Komt dat dan door de druk van de uitlaatgassen, die de olie van de klepsteel omhoog 'blaast'?



r

 
Een feit is dat daar geen olie hoort te zitten,de blauwe rook is ook verbrande olie,
om er achter te komen wat de oorzaak is als eerste de klepseals vervangen. Bij sommige motoren
kan je dat doen zonder de cilinderkop te demonteren,ik heb dat zelf gedaan door een ventiel
te maken in een oude bougie zodat ik met perslucht druk op de cilinder kon zetten,dat werkte perfect.
Maar als je de kop moet demonteren kan je net zo goed alles controleren,dus ook de olieschraapveer.
Alternatief is de olie schappen bij de Action leegkopen en er mee blijven rijden :+
 
Laatst bewerkt:
Haha Dat laatste lijkt me niet zon goed idee. Schept mogelijk verwarring bij de medemens; vraagt men zich straks af of sinterklaas al in het land is ;-)

Als ik het wph erbij pak dan lijkt het erop dat het vervangen van de klepseals niet kan zonder dat de kop gelicht wordt. Of zijn er alternatieven?

Momentsleutels heb ik in huis. Heb ik naast een klepveerspanner nog ander speciaalgeresschap nodig voor het uitvoeren van deze klus?












 
Als ik het wph erbij pak dan lijkt het erop dat het vervangen van de klepseals niet kan zonder dat de kop gelicht wordt. Of zijn er alternatieven?

klopt als je het op de voorgeschrevenmanier wil doen (met een klepveertang).
maar als je doet wat RG-Gamma zegt lukt het ook : de perslucht zorgt ervoor dat de klep niet in de motor kan vallen. alleen is er wel heel weinig plaats langs boven, en is het een pak moeilijker om de veer in te duwen om bij de spiekes te kunnen.
 
Haha Dat laatste lijkt me niet zon goed idee. Schept mogelijk verwarring bij de medemens; vraagt men zich straks af of sinterklaas al in het land is ;-)

Als ik het wph erbij pak dan lijkt het erop dat het vervangen van de klepseals niet kan zonder dat de kop gelicht wordt. Of zijn er alternatieven?

Momentsleutels heb ik in huis. Heb ik naast een klepveerspanner nog ander speciaalgeresschap nodig voor het uitvoeren van deze klus?




[~[url="https://preview.ibb.co/kLKR95/IMG_0198.png"]afbeelding~][/url]

[~[url="https://preview.ibb.co/fvUhhQ/IMG_0199.png"]afbeelding~][/url]

[~[url="https://preview.ibb.co/dtZtp5/IMG_0200.png"]afbeelding~][/url]

[~[url="https://preview.ibb.co/dAm695/IMG_0201.png"]afbeelding~][/url]

[~[url="https://preview.ibb.co/dZgHGk/IMG_0202.png"]afbeelding~][/url]

Alternatieven?Ja een 2takt kopen :Y *O* :+
Een alternatief heb ik je al gegeven,perslucht,maar je moet er dan wel goed bij kunnen.
 
Het voordeel van de perslucht is dat je ook gelijk kan beoordelen wat de staat van je blok is. Als de lucht uit je carterontluchting, uit je inlaat of je uitlaat blaast weet je dat je daar een probleem hebt.
Voor het blokkeren van de kleppen kan je ook een touw in de verbrandingskamer frummelen. Dan druk je daarmee de klep vast in de zitting.

Klepsealtjes vervangen lost het rook probleem tijdelijk op maar meestal zijn de geleiders dan al over de houdbaarheid heen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik jullie goed begrijp is de 'persluchtmethode' om te voorkomen dat de klep in de cilinder zakt. Maar hoe zorg je dan dat er voldoende spanning op de veer komt om m te kunnen demonteren, zo zonder klepveerspanner?
 
Als ik jullie goed begrijp is de 'persluchtmethode' om te voorkomen dat de klep in de cilinder zakt. Maar hoe zorg je dan dat er voldoende spanning op de veer komt om m te kunnen demonteren, zo zonder klepveerspanner?

De perslucht is er voor om te zorgen dat de klep omhoog geperst blijft zodat je de veer kan indrukken, het zelfde verhaal als touw in je cilinder en dan de zuiger omhoog drukken tot het touw het gedeelte tussen zuiger en kop opvult.

De opmerking omtrent de klep niet in de cilinder te laten vallen is meer een opmerking, niet de perslucht eraf halen als de veer nog niet gemonteerd is, want dan valt je klep in de cilinder.

bij de touw methode wel de krukas vastzetten anders duw je de zuiger gewoon naar beneden

De persluchtmethode heb ik nog nooit gedaan maar lees er zoveel over dat dit vast wel werkt. De touw methode heb ik wel gedaan, dan werkt.
 
Dank weer voor de reacties!

mijn plan n.a.v. de reacties is als volgt: (aanvullingen, opmerkingen? Graag!)

Zoals jullie op de foto's kunnen zien betreft het de uitlaatpoort van de voorste cilinder. Hier kan ik relatief makkelijk bij. Het is in ieder geval de moeite waard om hier de klepseal proberen te vervangen zonder het blok/cilinderkop te demonteren.

1. Cilinder vullen met touw
2. Cilinder op tdc zetten en krukas fixeren
1&2 alternatief: persluchtmethode
3. Rocker shaft en rocker verwijderen (zie afbeelding, element nummer 9 en 10)
4. Het indrukken van de klepveer om hem vervolgens te demonteren. Al is voor mij alleen nog niet helder hoe ik dit moet doen. Help!!:-)
5. Klepseal vervangen en alles weer installeren.




 
Laatst bewerkt:
Klepveer demonteren is een makkie,zorg voor een stuk pijp van de zelfde diameter als
de klepschotel,plaats die op de klepschotel en geef een tik met een hamer op de pijp,de klep
spietjes vliegen er dan zo uit en kan je de klepveer verwijderen.
De klepveer weer monteren kan een groter probleem zijn,zeker als de veer erg sterk is.
 
Laatst bewerkt:
je zal iets moeten knutselen zodat je dankzij hefboomwerking de klep gemakkelijk kan induwen, en het moet stabiel zijn, want het moet met 1 hand te bedienen zijn, de andere heb je nl nodig om de spie's te (de)monteren.

afhankelijk van je inventiviteit is het dit of kop demonteren. als de koppakking geen fortuin kost weet ik wat ik zou doen.
 
Laatst bewerkt:
je zal iets moeten knutselen zodat je dankzij hefboomwerking de klep gemakkelijk kan induwen, en het moet stabiel zijn, want het moet met 1 hand te bedienen zijn, de andere heb je nl nodig om de spie's te (de)monteren.

afhankelijk van je inventiviteit is het dit of kop demonteren. als de koppakking geen fortuin kost weet ik wat ik zou doen.

Ja, zoals gesteld is het slimmer om de kop eraf te halen en dan kan je erbij, geen gedoe met spietjes e.d.

Eigenlijk had het al klaar kunnen zijn. :+
 
Deze drie kwam ik ook nog tegen:

Gereedschap op klepveer te de- en monteren. Ideaal. Lijkt helaas alleen in buitenland voorradig te zijn.


Deze kerel heeft t met twee schroevendraaiers gedaan (klep de- en montage bedoel ik dan hè :-) )


En dan hebben we deze nog

 
Kweet nog goed die rondvliegende spietjes in de achtertuin. :')
Breng de cilinder en kop naar een revisie bedrijf.
Wellicht een nieuw hoonpatroon laten zetten mocht dat nodig zijn.
En laat kijken of de klepgeleiders nog goed zijn ja of nee. Zelf de seals vervangen en alles weer monteren.

Om de schotels in te drukken heb ik toen een pijpsleutel half open gezaagd en met mbv een lijmtang heel rustig de schotels en spietjes kunnen lossen.
 
Deze drie kwam ik ook nog tegen:

Gereedschap op klepveer te de- en monteren. Ideaal. Lijkt helaas alleen in buitenland voorradig te zijn.


Deze kerel heeft t met twee schroevendraaiers gedaan (klep de- en montage bedoel ik dan hè :-) )


En dan hebben we deze nog

[~[url="https://image.ibb.co/fwfeWk/IMG_0273.jpg"]afbeelding~][/url]
Leuk allemaal, maar jij moet door dat gaatje werken. Dat slaan geloof ik alleen bij auto motoren en dan liefst nog op de werkbank ook.
Ik denk dat je een hevel moet maken op je tuimelaar as. Tuimelaar er uit, asje weer terug. Hevel onder de as haken en de klep indrukken. Misschien ga je het redden met twee rechte strippen van +/- 2,5cm hoog maar waarschijnlijker is dat je er een model in moet slijpen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan