Benzine voor de gsxr 1000 k1

12 mei 2013
2
0
Almere
Goedemorgen,

Ik tank nu al een tijdje euro 98 of V power met mijn gsxr 1000 k1 en dat bevalt wel. Ik heb het idee dattie nog wat feller is als dattie al was. Maar zou het eigenlijk kwaad kunnen voor de motor of injectoren.
 
Nee. RON 98 heeft hoger ontstekingstemperatuur en geen/minder ethanol bijgemengd. Prima voor je motor, is technisch een betere brandstof, maar geeft vaak geen merkbaar verschil in niet-turbo motoren. Dit laatste afhankelijk van de motor natuurlijk, er zijn zeker uitzonderingen.
 
Nee. RON 98 heeft hoger ontstekingstemperatuur en geen/minder ethanol bijgemengd. Prima voor je motor, is technisch een betere brandstof, maar geeft vaak geen merkbaar verschil in niet-turbo motoren. Dit laatste afhankelijk van de motor natuurlijk, er zijn zeker uitzonderingen.
Je hoeft geen turbo te hebben om profijt te hebben van een brandstof met een hoger octaangetal.. Als je motor is uitgerust met een MMS die het ontstekingstijdstip kan aanpassen aan de hand van een klopsensor, kan je er behoorlijk wat profijt van hebben.
Maar dat heeft die GSX-R dus niet, dus ik zou gewoon lekker euro 95 tanken. Enige verschil wat je merkt is in je portemonnee, de rest zit tussen je oren.
 
Nee. RON 98 heeft hoger ontstekingstemperatuur en geen/minder ethanol bijgemengd. Prima voor je motor, is technisch een betere brandstof, maar geeft vaak geen merkbaar verschil in niet-turbo motoren. Dit laatste afhankelijk van de motor natuurlijk, er zijn zeker uitzonderingen.

Ik denk dat je bedoelt dat RON98 een langzamere verbranding heeft en beter bestand is tegen zelfontbranding bij hogere drukken....

Een verbrandingsmotor heeft maar een punt waar de ontbranding van de brandstof precies goed is om met de maximale kracht de zuiger naar beneden te drukken, en je begrijpt dat dat voor elk toerental een ander punt is.....want de verbrandingssnelheid blijft hetzelfde, maar het tijdstip waarbij de zuiger op het ideale punt komt verschuift door de rotatiesnelheid....

Oude opels hadden b.v. onder de motorkap een geel stekkertje zitten dat je om kon draaien wat niets anders was dan je ontstekingstijdstip 5 graden vervroegde of verlaatte om brandstoffen in het oude oostblok te kunnen verstoken, die gingen regelmatig onder de RON 87, en daarmee voorkwam je dat de motor ging pingelen...

Dus ja bij ideale ontstekingstijdstip kun je voordeel halen uit het 98/95 verhaal, maar dat is marginaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan