BMW R1150R Rockster: Stationair uitvallen met choke

FpsDoug

MF'er
15 dec 2016
64
45
Sinds een paar dagen komt het voor dat mijn motor uitvalt als ie koud is, ondanks dat de choke (toerentalverhoger?) aan staat. Dit lijkt mij niet de bedoeling, vooral aangezien ie het eerst nooit deed.

Op dit filmpje is het zicht- en hoorbaar:

Motor staat daar net aan, ik rij net de straat uit, dus de motor is nog koud.

Het valt me op dat het toerental maar rond de 1100 zit. Moet de choke/toerentalverhoger dit niet hoger zetten? Met de choke uit draait ie ong. 900/1000 namelijk.

Is er een manier om dit zelf aan te passen? Of is er een ander probleem?

Motor heeft 6.000 KM geleden een grote beurt gehad en vervolgens vooral woon-werk verkeer gereden. Heb de vorige tank competition 102 getankt, maar dit heeft niet geholpen.

Alvast bedankt :t
 
BMW R1150 heeft geen choke die het mengsel verrijkt, maar idd slechts een toerental verhoger. Met de "choke"-knop worden de gaskleppen iets geopend. Het afstellen ervan wordt normaliter bij het synchroniseren van de gaskleppenhuizen gedaan. Afstellen kun je ook zelf doen; zie pagina 21 (en verder) in dit pdf-document: http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/R11Manual/Oilhead_Maintenance_2-25-02.pdf (<u>klik</u>)
 
Doet de toerentalverhoger wel iets? Anders deze eerst op werking controleren.
En werkt deze (hoewel minimaal) met een kabel? Dan evt aanwezige speling uit de kabel halen

Als ik het zo hoor, loopt de motor onderin ook erg onregelmatig, alsof 1 cilinder niet meedoet
Wordt dit beter als de motor warm is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt DucBMW. Ik ben zelf niet zo technisch, maar met dit verhaal en document kan ik wel bij een collega terecht vermoed ik.

Doet de toerentalverhoger wel iets? Anders deze eerst op werking controleren.
En werkt deze (hoewel minimaal) met een kabel? Dan evt aanwezige speling uit de kabel halen

Als ik het zo hoor, loopt de motor onderin ook erg onregelmatig, alsof 1 cilinder niet meedoet
Wordt dit beter als de motor warm is?
De toerentalverhoger doet iets, maar weinig. Het werkt denk ik met een kabel. Het is een schuifje die je omhoog klikt. Het klopt dat deze daarna weer gedeeltelijk naar beneden valt/schuift. Als ik handmatig het schuifje omhoog hou dan zitten de toeren op ongeveer 1500. Of dit voldoende is om de koude motor aan de gang te houden weet ik niet en kan ik nu niet testen. Er mee rijden terwijl ik het ding omhoog hou is niet echt een optie.
Enig idee hoe ik het zo kan maken dat het schuifje/knopje niet meteen een stukje zakt?
 
Mijn choke (of hoe je het dan ook noemt) heeft 3 standen.
- uit
- halverwege (dan zie je dat het gas iets open gaat)
- helemaal omhoog. (dan gaat het gas nog iets verder open)

volgens mij loopt hij in de hoogste stand zo'n 2000 tpm bij koude motor. Maar ik zal straks op de terugweg even kijken.
Bij mij blijft hij in de helemaal omhoog stand ook hangen, of dat zo hoort weet ik niet.

Bij mijn K100 heeft de choke ook 3 standen. Maar de hoogste/ verste stand heeft geen vergrendeling, die valt dus terug naar middelste stand. Dat staat ook op de hendel zelf, helemaal door draaien is voor te starten en dan loslaten is op de choke.

Ik heb het trouwens altijd vreemd gevonden dat een (moderne) injectiemotor een choke nodig heeft. Waarom heeft een auto dat niet?
 
Het was even zoeken. Het gaat om zo'n schuifje wat je omhoog zet, die dan dus weer iets naar beneden valt (wat niet de bedoeling is). De kabel inkorten lijkt me dat het verergert i.p.v. beter wordt?
y4m9V_FMxnCLbTrmLB5ikvDYlXJtFwSpqR_xCsqJJ4ooszgiFnAWSvPuYWd936PnhS8R9LO0GAg3F_hqY3KPgbV37c0WYenhnKPvZykFHydb_jxCRQsxgYK3bHpt8x7uLEDx8qCPKCrHgutY9rk_Ubf_1UMRpOfl1s6HGoXcYX9jHoR18tIZflJCvjBMTVCuaf81K0WoytwFmdPvcpQHNBNhw
 
een K100 kan je bezwaarlijk modern noemen.

Ik bedoel te zeggen dat sinds dergelijke injectiesystemen op auto's zitten, (bijv. Motronic) er geen handmatige koudstartregeling op te vinden is. Misschien zijn er uitzonderingen op bij auto's, maar die ken ik dan niet.

Het was even zoeken. Het gaat om zo'n schuifje wat je omhoog zet, die dan dus weer iets naar beneden valt (wat niet de bedoeling is). De kabel inkorten lijkt me dat het verergert i.p.v. beter wordt?
[afbeelding]

die heb ik hetzelfde op mijn 1150R. Met mijn vergelijking met de K100 bedoelde ik te zeggen dat het misschien wél de bedoeling is dat hij een stukje terug valt. Dat de uiterste stand vast gehouden moet worden bij het starten. In dat geval helpt strakker zetten wel.
 
Toerentalverhoger is wellicht het probleem niet.
Loopt de motor anders (onregelmatiger) dan voorheen?
Misschien anders ook daar eens naar (laten) kijken
 
Ik heb een instructieboekje van een 1150 gevonden en daar staat inderdaad in dat je de choke tijdens het starten moet vast houden in de hoogste stand. Als hij loopt dan meteen loslaten waarna hij vanzelf in de middenstand komt te staan.
 
Toerentalverhoger is wellicht het probleem niet.
Loopt de motor anders (onregelmatiger) dan voorheen?
Misschien anders ook daar eens naar (laten) kijken
De motor loopt sinds een paar honderd km inderdaad minder soepel dan voorheen. Bij volgas soms eventjes iets een hikje voor ie doorpakt bijvoorbeeld. En stationair net iets stotteriger dan normaal (het is normaal ook geen naaimachientje, dus lastig op te merken).

Maar de toerentalverhoger zorgt nu voor 1100 rpm i.p.v. 1500 rpm, dus daar gaat ook iets mis.
 
Ik heb een instructieboekje van een 1150 gevonden en daar staat inderdaad in dat je de choke tijdens het starten moet vast houden in de hoogste stand. Als hij loopt dan meteen loslaten waarna hij vanzelf in de middenstand komt te staan.
Dat is goed om te weten. Dan moet ie dus alleen iets strakker staan in de middelste stand. Of even slap als nu, maar dan met een hoger toerental.
 
Dat is goed om te weten. Dan moet ie dus alleen iets strakker staan in de middelste stand. Of even slap als nu, maar dan met een hoger toerental.

neen, je moet daaraf blijven en eerst dit oplossen :

De motor loopt sinds een paar honderd km inderdaad minder soepel dan voorheen. Bij volgas soms eventjes iets een hikje voor ie doorpakt bijvoorbeeld. En stationair net iets stotteriger dan normaal (het is normaal ook geen naaimachientje, dus lastig op te merken).
 
Zal er naar laten kijken. Beetje jammer, dat onregelmatiger lopen was bij de vorige beurt ook al aan de gang (6000 km geleden). Nogal een duur grapje voor woon-werk op deze manier.
 
Sterkte met je Rockster.
Ik heb er vroeger ook zo 1 gehad en was er niet content mee.
Blok liep niet helemaal lekker en had geen fijne en vloeiende doorloop.
Iets dat met een boxerblok wel kan weet ik uit eigen ervaring.
Hoop dat jij jouw Rockster weer gezond krijgt.
Het is nog steeds een mooie motor om te zien.
Vr gr
 
Ik stuur je even een PB
Bedankt! Doe ik.

@First aid. Goede vraag. Vorige beurt was overigens langer geleden dan ik dacht, namelijk in oktober 2016, 9.000 km terug. Officieel moet ie dus ook weer een beurtje hebben geloof ik. Misschien wil ie toch gewoon graag aandacht. Maar hij heeft weinig te lijden met 90% snelweg.

Toen is er o.a. het volgende gedaan (enigszins relevant):
- Bougies vernieuwd
- Luchtfilter schoongemaakt
- Oliefilter vernieuwd
- Cardanolie vernieuwd
- Remvloeistof/blokjes vernieuwd
- Kabels gecontroleerd
- Plugringen vernieuwd
- Stekkerverbindingen gesmeerd
- Accu vernieuwd

Vandaag ~200 KM gereden. Houdt nog steeds soms een beetje in, dit gebeurt vanaf ong. 4000/4500 toeren en is na ong. 7000 toeren weg.
Motor is twee keer uitgevallen, één keer toen ie een uurtje uit had gestaan en ik na een paar minuten wegrijden uitrolde bij een stoplicht. En één keer bij stilstaan.

Overigens zag ik dit loshangen. Lijkt me dat hier lucht of vloeistof doorheen moet en niet los moet hangen? Zag zo niet waar ie in kon... Is boven de linkerbox.
y4mGq7SXOtxcGYW9go3AR1iEZ54NpHZdTNksZ3VjrnVSFpATMD5lBQwdgGJJqmBf78r_g3mKGlnYupZOYAXBw0BVfoJZgp255dG8QorcC3iWB-1Ii8OjRwesmX8T0krUIxKirvKY4vF-ny9O-UE5EiPKNVPlDx3fieFSSnEFkobsx_DGL-x0jR9RIp3sB457YvvAyo7C2TH67oAZ6ho5Tx_xw


y4mMHl07mcyAGMhXH7XtlyPDAGYaPy2N7bMwq1mCsf5bF_GIPTQmc0sV7DCGTBa9hIAGXL-di7fpJ5-Xt04TJYvL9rp4c3Wi_Q55mZiOiNpL58nPQykmi_jSVyN26SIPwsoXr5FUTWIazd5g1dwTUn-OdF6DeCk95VYhkx73eCr1_9DdmU9jZfvgnORbU6XdlXJbXcrARdHznBXmnZ6t4-Tfw
 
dat ligt er aan wat voor accu je hebt, als het een 'natte' accu is dan hoortie in je accu ja. Heb je een modernere/duurdere 'maintenance free' accu, dan kan je 'm weglaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan