KTM super duke 1290 R - deel 3 - ''Unleash the Beast!!!''

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb klakkeloos de instelling van sportrider uit een test overgenomen , kwam overeen met rijstijl en gewicht voor mijn straat gebruik . En moet zeggen een verbetering kwa handeling ! Ten opzichte van standaard instelling .

Maar het gevoel van beweging of iets blijft bij flink gassen .
Went ook wel maar voelt raar aan , merkt voornamelijk dat ze wijdt gaat lopen onder hellingshoek .
 
Laatst bewerkt:
Tja, waar Arie, Piet en Jan verder mee rijden maakt me ook verder niet uit. Het enige dat ik wel weet is dat ik het probleem keer op keer heb met mijn rijgedrag. Qua gewicht pas ik precies in hetgeen waar de sdr op is gemaakt dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Toen ik de motor kocht dacht ik dat de wp vering zich wel kon meten met een merk zoals bijv. Öhlins maar dit blijkt dus ook niet het geval. Als ik nou zeker weet dat alles is opgelost met aanpassing van de vering zou ik dat natuurlijk gelijk doen maar die zekerheid is er niet (en het geld op het moment ook even niet helaas ;( ).

Dat maatje van mij heeft ook de 2017 maar hij heeft wel de pp stuurdemper maar dit maakt in ieder geval ook geen enkel verschil.

Maar goed volgend jaar dus eerst eens beginnen op verse michelins en dan zal ik langzaam het een en ander proberen uit te sluiten :P . Tot nu toe eerst nog gefrustreerd de winter door :/


Je gooit wat dingen door elkaar, wat je als aftersales koopt is altijd beter als wat af fabriek op je motor zit, dat heeft natuurlijk met de kosten te maken, ook van Wp kan je een achter demper leveren á 1400 euro (dacht ik) of een set cartridge €1500 euro.
Maar aangezien de SD al de duurste naked is en dan nog eens een 2500/3000 duurder te maken door topvering te gaan monteren, dan zullen er weinig SD verkocht gaan worden, is ook niet voor niets dat ze vaak naar een tijdje een specials versie op de markt zetten.

En van een stuurdemper gaat je motor niet beter veren, hij gaat alleen tankslapper binnen de perken te houden, dus daarvoor hoef je geen PP stuurdemper voor te monteren.
 
Monteer een smaller stuur. Aan hoge snelheden hang je zelf behoorlijk aan dat ding te flapperen.
 
Ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord allemaal. Ik bedoel het meer zo dat als je gaan kijken naar de tuono rr en de Factory zie je dat de Factory uitgerust is met ohlins en ongeveer hetzelfde kost als een nieuwe sdr. Wat ik dus eigenlijk niet had verwacht is dat er aan die vering nog zoveel aanpassingen moeten worden gedaan wilt je het echt op top niveau hebben zegmaar. Achteraf als je kijkt naar de pp had ik dit wel kunnen verwachten.

Qua stuurdemper bedoel ik dat het slingeren niet door de stuurdemper komt dus dat het geen simpele tankslapper is waar ik last van heb...

Een smaller stuur is denk ik ook niet echt de oplossing denk ik.

Maar goed eerst even de winter door en dan zie ik wel.
 
Maar als dat een standaard sd is, moet iedereen er hier toch last van hebben? Anders is er echt iets anders waardoor dit ontstaat.
 
Ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord allemaal. Ik bedoel het meer zo dat als je gaan kijken naar de tuono rr en de Factory zie je dat de Factory uitgerust is met ohlins en ongeveer hetzelfde kost als een nieuwe sdr. Wat ik dus eigenlijk niet had verwacht is dat er aan die vering nog zoveel aanpassingen moeten worden gedaan wilt je het echt op top niveau hebben zegmaar. Achteraf als je kijkt naar de pp had ik dit wel kunnen verwachten.

Qua stuurdemper bedoel ik dat het slingeren niet door de stuurdemper komt dus dat het geen simpele tankslapper is waar ik last van heb...

Een smaller stuur is denk ik ook niet echt de oplossing denk ik.

Maar goed eerst even de winter door en dan zie ik wel.

Mij is door een service man van Ohlins wel eens verteld dat het spul wat de af fabriek op de motor zit van Ohlins, toch minder is als wat je als aftersales van Ohlins kunt kopen.

Ik hen bij de sd van 2014 een PP van WP gemonteerd, omdat ik vond dat de stock van WP niet voldoende dempte en dat verschil kun je wel merken, hij doet het nu nog wel iets (kan hem natuurlijk nog wat strakker zetten) maar voelt nu gecontroleert aan.
 
Misschien een aardige illustratie van de kwaliteit (of het gebrek eraan) van het rijwielgedeelte van de Superduke 1290. In 2014 reed ik met mijn standaard SMT990 uit 2012 op het TT-circuit in Assen een snelste rondetijd van 2.16. In 2016 reed ik op de Superduke 1290r - die toch aanzienlijk sneller is en (voor mijn gevoel) strakker stuurt dan de SMT - een rondje van 2.15 (alles in sportsetting). Slechts een seconde sneller dan de SMT dus, maar ik reed met de Superduke wel voor het eerst met de knietjes aan de grond: ging best plat en met een redelijk hoge bochtensnelheid dus. Geen toptijden natuurlijk, maar ik ben ook een oude vent (en laat begonnen met citcuitrijden).

Dit jaar reed ik met mijn Triumph Daytona 675R 2013 (Öhlins voor en achter in tracksetting) op Assen tamelijk constante rondetijden van 2.09 a 2.10: vijf a zes seconden sneller dan met de Superduke1290r, die toch een bult meer vermogen heeft (scheelt zomaar 50 pk). Nog steeds geen geweldige tijden, maar ik begin in de buurt van de 2 minuten-grens te komen. Het verschil in vertrouwen, stuurprecisie, lichtvoetigheid en bochtenstabiliteit is enorm. In dat licht moet ik uit eigen ervaring concluderen dat KTM het qua rijwielgedeelte met de SDR nog niet helemaal voor mekaar heeft. Misschien valt er best wat van te maken met flinke aanpassingen, maar in standaardtrim kan hij wat mij betreft niet tippen aan de Daytona.
 
Die ohlins voor/ achter maakt het verschil, zeker op de triumpf.
Daar zit niet de massaproductie ohlins op maar het echte spul.
Vermogen is al helemaal niet belangrijk op het circuit voor een amateur, een moto3 met 50 pk kan ook onder de 1.45 komen.

De vering van de sd is gewoon niet al te best voor het geld maar kan goed aangepast worden.
Het is altijd het eerste wat ik doe aan een nieuwe moto.

De beweging die je voelt is echt niet het frame iig!
 
@jabba ik denk dat 3 jaar ervaring en met verschillende motoren je meer hebben gebracht in verbetering dan je zelf denkt.

Als je nu teruggaat met de smt rijd je mischien ook wel sub 2.10
 
Die ohlins voor/ achter maakt het verschil, zeker op de triumpf.
Daar zit niet de massaproductie ohlins op maar het echte spul.
Vermogen is al helemaal niet belangrijk op het circuit voor een amateur, een moto3 met 50 pk kan ook onder de 1.45 komen.

De vering van de sd is gewoon niet al te best voor het geld maar kan goed aangepast worden.
Het is altijd het eerste wat ik doe aan een nieuwe moto.

De beweging die je voelt is echt niet het frame iig!

idd helemaal mee eens, ik ben er zeker van dat er hier wel mensen zijn die ons het snot voor de ogen rijdt met de standaard fiets :+
 
@jabba ik denk dat 3 jaar ervaring en met verschillende motoren je meer hebben gebracht in verbetering dan je zelf denkt.

Als je nu teruggaat met de smt rijd je mischien ook wel sub 2.10
Uiteraard doet ervaring ook iets, maar ik had bijvoorbeeld zelf verwacht dat ik op de Superduke op zijn minst 5 a 10 seconden sneller zou zijn dan op de SMT. Niet alleen omdat de SD een veel betere stuurmotor beoogde te zijn, maar ook omdat ie veel en veel sneller is, een superieure acceleratie heeft, traction control en top-remmen. Op de Veenslang haalde ik met de SMT niet meer dan 205km/u. heel soms 210, terwijl ik daar met de SD regelmatig 235 km/u op de teller had.

Met mijn groeiende ervaring merkte ik juist heel goed waar het aan schortte met de SD. Vooral bij het gas lossen, op de motor afremmen en een beetje bijremmen op erg snelle stukken begon ie van achteren behoorlijk te deinen, hoe strak ik hem achter ook had gezet. En dan heb ik het bv. over het lange stuk van Meeuwenmeer, Hoge Heide richting Ramshoek, met die knikjes waar je knijterhard doorheen gaat. Als je dan van het gas afgaat na die laatste knik dan is ie nog steeds niet rustig als je op hoge snelheid linksom de Ramshoek indraait. En dat voelt niet echt fijn. Doe ik dat nu met de Daytona dan kan ik met een veel minder bewegende motor zeker 10 tot 20 km/u sneller de Ramshoek in, zonder dat het ongezellig wordt.
Ik ben wel benieuwd of andere SD-rijder een beetje vergelijkbare ervaringen hebben op het circuit, en wat voor rondetijden ze rijden op Assen bv. Iemand hier?
 
Met mijn groeiende ervaring merkte ik juist heel goed waar het aan schortte met de SD. Vooral bij het gas lossen, op de motor afremmen en een beetje bijremmen op erg snelle stukken begon ie van achteren behoorlijk te deinen, hoe strak ik hem achter ook had gezet. En dan heb ik het bv. over het lange stuk van Meeuwenmeer, Hoge Heide richting Ramshoek, met die knikjes waar je knijterhard doorheen gaat. Als je dan van het gas afgaat na die laatste knik dan is ie nog steeds niet rustig als je op hoge snelheid linksom de Ramshoek indraait. En dat voelt niet echt fijn. Doe ik dat nu met de Daytona dan kan ik met een veel minder bewegende motor zeker 10 tot 20 km/u sneller de Ramshoek in, zonder dat het ongezellig wordt.
Ik ben wel benieuwd of andere SD-rijder een beetje vergelijkbare ervaringen hebben op het circuit, en wat voor rondetijden ze rijden op Assen bv. Iemand hier?

Ik reed met de SD 1:55ers op assen. En ben het zeker met je eens dat het geen circuit fiets is. Houding, vering geometrie van de standaard fiets wil wijd lopen, zwabberen dansen. Met remmen overigens geen problemen.. Maar zette hem altijd wel in de ABS Supermotard stand en liet hem dan ook wel de bocht in glijden (Dan geef je het meer directie ipv de kont die langs beide kanten voorbij wil (dansen)). Heb hier eerder al eens betere basis settings gezet om de standvering stukken beter te laten reageren dat scheelde al best wat..
 
ik denk dat we een beetje de focus verkeerd leggen, wil je een strakke race fiets & naked .. dan is de tuono rsv wss wel de meer geschiktere fiets !
maar die haalt z'n heritage ook gewoon van een racer .. hebben ze gewoon een hoog stuur op geplakt.
ktm is gewoon een grote supermotard met veel extra kg's en moet je dan ook zo behandelen.
 
Maar als dat een standaard sd is, moet iedereen er hier toch last van hebben? Anders is er echt iets anders waardoor dit ontstaat.

Als je 'm echt op z'n staart trapt wordt het soms wat wiebelig op snelheden boven de 220. Verder is voor mijn gebruik de vering hartstikke prima (heb de boel wel vrij stug afgedraaid voor, maar dat is gewoon op de originele poten en veren)
 
Ik reed met de SD 1:55ers op assen. En ben het zeker met je eens dat het geen circuit fiets is. Houding, vering geometrie van de standaard fiets wil wijd lopen, zwabberen dansen. Met remmen overigens geen problemen.. Maar zette hem altijd wel in de ABS Supermotard stand en liet hem dan ook wel de bocht in glijden (Dan geef je het meer directie ipv de kont die langs beide kanten voorbij wil (dansen)). Heb hier eerder al eens betere basis settings gezet om de standvering stukken beter te laten reageren dat scheelde al best wat..
Zo, respect! Het kan dus wel op de SD. Die methode van jou, ABS in supermotard stand en dan de bocht in sliden, ik weet niet of ik dat wel zou durven hoor. :}
 
Zo, respect! Het kan dus wel op de SD. Die methode van jou, ABS in supermotard stand en dan de bocht in sliden, ik weet niet of ik dat wel zou durven hoor. :}

Haha, kan het helaas niet op alle bochten.. Reed ook (in tegenstelling tot mijn circuitfiets) een soort van "Niet mijn spaarpot de grindbak in kachelen". En op mijn circuitfiets ben ik zeker geen cuprijder, maar rijd wel alsof hij gestolen is :]
 
Nou vakantie geboekt ! Vlakbij Villach..en, bij toeval zit er ook nog een KTM dealer in de buurt.
Ferdinand-Wedenig-Straße 12, 9500 Villach, Oostenrijk

Dus bandje wisselen ofzo geen probleem.
 
Nou vakantie geboekt ! Vlakbij Villach..en, bij toeval zit er ook nog een KTM dealer in de buurt.
Ferdinand-Wedenig-Straße 12, 9500 Villach, Oostenrijk

Dus bandje wisselen ofzo geen probleem.

Goede keuze man !
Ik was daar in 2008 met m'n eerste SDR990.
Zit je in het hotel in Treffen ???

Vergeet vooral niet om de Nockalmstrasse...een keer heen en terug te rijden !!! Zo gaaf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan