Wie geeft me bruikbaar advies welke motor deze oude man past

Johnnie58

Rookie
12 dec 2016
29
6
Ben 59 jaar en sinds 1 jaar M rijbewijs. Altijd gewenst maar nooit van gekomen.Al op jonge leeftijd crossbrommers en later -motors gereden.
Vraag is nu, zoals al velen gesteld hebben: welke motor wil ik hebben? Ja, al weer iemand met die eeuwige vraag maar ik kan heel moeilijk tot een keuze komen. Ik weet het ongeveer wel maar niet concreet. Ik huur regelmatig motoren en heb er al wat gehad en allemaal hebben ze wel wat maar toch lijken ze vaak hetzelfde. Toegegeven wel beneden de 1000 cc. allemaal geweest.
Ben wel een oude man maar hou van afwisseling: lekker toeren, maar wil wel soms kunnen gassen. Daarbij wil ik comfortabel rijden voor grotere afstanden, maar liefst geen grote kuipen en koffers op die motor.Naked is ok maar wel wat comfort. Ik moet in ieder geval een motor waar de benen niet zo gebogen, verkrampt zitten, maar meer gestrekt of in ieder geval af en toe wat kunnen ontspannen. Motoren die ik tot nu had gaven me na een uur of meer pijnlijke benen, verkrampingen in de knieen, zodat ik ze regelmatig zat los te schudden van de steun af. Die steunen moeten wat lager of naar voren geplaatst kunnen worden. En de zitting moet ook na enige uren nog wat comfortabel zittenwant ook die waren soms echt gewoon slecht.

Zoals ik al zei, enig comfort qua zit, abs, versnellingindicator, goede schakeling (sommige die ik tot nu huurde waren niet altijd even soepel, voelde aan alsof ze de bak het ging begeven), goede verlichting/zichtbaarheid. Kwaliteit, degelijkheid is ook wel vereist.

Comfortabel toeren wil ik maar pit moet ook op te roepen zijn, soms scheuren is mijn wens. In ieder geval boven de 800 cc. daar ben ik wel achter.En een mooi geluidis ook wel meegenomen, maar daar is altijd achteraf wel iets aan te doen.

Je ziet, nogal wat noten op de zang en misschien moet ik wel meer dan 1 motor op termijn hebben om aan die wenen te voldoen. Of kan iemand me goed, objectief adviseren zonder chauvinistisch zijn eigen stokpaardje te promoten. Daar heb ik niks aan. Alvast bedankt.
 
Een goeie naked! en met 59 een ouwe man :? ? dan sla ik dat jaar maar over *O*
 
Zoals ik al zei, enig comfort qua zit, abs, versnellingindicator, goede schakeling (sommige die ik tot nu huurde waren niet altijd even soepel, voelde aan alsof ze de bak het ging begeven), goede verlichting/zichtbaarheid. Kwaliteit, degelijkheid is ook wel vereist.

Comfortabel toeren wil ik maar pit moet ook op te roepen zijn, soms scheuren is mijn wens. In ieder geval boven de 800 cc. daar ben ik wel achter.En een mooi geluidis ook wel meegenomen, maar daar is altijd achteraf wel iets aan te doen.

Ik reed wel eens op de R1200ST van mijn vader, die bezit alle kwaliteiten die jij beschrijft: ABS, versnellingsindicator, schakelt goed, hele goede verlichting en was van hoge bouwkwaliteit(geen bij-geluidjes, mooi afgewerkt). Het comfort van die motor vond ik erg prettig, zadel zat lekker, alles was makkelijk te bedienen en er zat ook handvatverwarming op. Je kon er ook lekker mee gassen, lag stabiel in de bocht en pakte snel op door hele toerenbereik.
Het is geen populaire BMW door zijn looks maar verder is het echt een top motor. Mijn pa heeft spijt dat hij hem op een R1200S heeft ingeruild. Op zijn ST had hij een akrapovic demper gemonteerd, voor een boxer klonk dat best aardig ;)

EDIT: Ik ben zelf 1.93, relatief lange benen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien semi-tour of adventure? Kawa Versys, Honda Africa Twin, Varadero, Vstrom, BMW S1000XR of GS? Die hebben over het algemeen een goede zit, windbescherming, je kan er mee toeren maar ook prima mee doorrijden?
Of een sport-tour zoals een Kawa Z1000SX?

Als je met de benen naar voren wil zitten kom je al snel in het cruiser segment. Hoewel, ik heb valdoppen op mijn Hawkje waar ik ook mijn voeten op kan leggen. Voor de relaxte zit als ik saaie stukken snelweg heb.

Ik heb zelf maar beperkt ervaring en daarnaast ben ik er zoéén die een motor vooral beoordeeld op hoe dat ding er uit ziet. Het technische aspect (vermogen etc.) interesseert me veel minder :P
Je weet in elk geval een beetje wat je wil, daarom kan je misschien het beste naar een zaak gaan waar ze veel verschillende modellen hebben (Goedhart, Hans van Wijk, Motorport etc) om eens te gaan proefzitten.

Heel lang verhaal maar eigenlijk help ik je voor geen meter |(
 
Laatst bewerkt:
Comfort en toch een beetje sportief. Afneembare, niet te grote koffers Op langere ritten zijn koffers fijn, waar doe je anders je spulletjes in. Wat bescherming tegen de elementen, maar geen gigakuip.
Een motor die genoeg power heeft, zonder overdreven veel pk's, want dat heeft geen zinnig mens nodig. ( alles boven +/_ 125 pk is nutteloos geweld).
Ik denk richting "allroader". Dan kun je natuurlijk de massa achterna lopen, en bij BMW gaan kijken. Maar je kunt ook voor de veel leukere Triumphs gaan. Technisch minstens zo goed, en geen rare verdoezelde terugroepacties . De Tiger 800 of de Tiger 1050 reeks zou ik zeker eens gaan proefrijden als ik jou was.

Oerdegelijk, de onnavolgbare driecilinder, en zowel geschikt voor sportief boenderen, als voor een dagtrip van + 1000 km.
 
Hoe lang ben je John en hoe zwaar. En hoe zijn de verhoudingen, lange benen en kort lijf of korte benen en lang lijf?

Een goed advies geven is niet simpel, de meeste mensen zijn op het gebied van hun voertuigen nogal weinig objectief.

Ik persoonlijk pas bijvoorbeeld niet op zo'n grote BMW, dus al zou ik die nog zo graag willen, het gaan niet lukken.
 
Kawasaki Versys 1000 maar ook een Bandit 1250S kan voldoen :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als mede 59er rijdt ik nu op een zzr1100.
Met een jaar of twee weer eens kijken voor een kawa VN1500. Misschien blijft de zzr zodat ik kan wisselen van bike.

Beide type motoren zijn goed te berijden.
Ook voor een oudje zoals jij. :+
 
Laatst bewerkt:
Ga een test rit doen (of als je weer een motor gaat huren) op een Yamaha Tracer 900
Kan er van alles over zeggen, maar ervaren is de beste leermeester, denk ik dan maar!


PS ik heb hem zelf niet, dus dat is het niet, ik rij met mijn KTM op noppen ;-)
 
Ik denk echt dat je eens een Yamaha MT09 Tracer moet gaan proberen, of de Triumph Tiger 800.
 
Een rode neem ik aan, want die zijn sneller.

(ik dacht al, waar blijft de Hayabusa)
 
Terug
Bovenaan Onderaan