Olielampje van mijn aprilia rsv mille werkt niet meer ?

msg

MF'er
5 jan 2014
78
1
Zuid-Limburg
Hoi iemand een idee..mijn olielampje brand niet meer als ik hem op contact zet ? ..kan dus volgens mij van alles 🤔maar mischien heeft iemand dit ook als eens gehad Ik hoor het wel.😊
 
Zou beginnen met het controleren van de oliedrukschakelaar. Bij de meeste motoren is dit een enkeldraads schakelaar die de signaaldraad verbindt met de massa (via het blok) als de oliedruk onder de voorgeschreven waarde komt. Dus bij stilstaande motor moet deze 0 Ohm zijn tussen signaaldraad en het motorblok.
 
Zou beginnen met het controleren van de oliedrukschakelaar. Bij de meeste motoren is dit een enkeldraads schakelaar die de signaaldraad verbindt met de massa (via het blok) als de oliedruk onder de voorgeschreven waarde komt. Dus bij stilstaande motor moet deze 0 Ohm zijn tussen signaaldraad en het motorblok.

Daar zit t m niet, het lampje hoort aan te gaan zodra het contact aan gaat, zoals alle lampjes doen.

Als het goed is kun je je dashboard gewoon open schroeven en het lampje vervangen, maar misschien is het handig als je je bouwjaar er ook bij zet want er is nog wel eens wat veranderd door de jaren.
 
Daar zit t m niet, het lampje hoort aan te gaan zodra het contact aan gaat, zoals alle lampjes doen.

Als het goed is kun je je dashboard gewoon open schroeven en het lampje vervangen, maar misschien is het handig als je je bouwjaar er ook bij zet want er is nog wel eens wat veranderd door de jaren.
De druksensor is een normaly closed contact dat opent als er druk is. Daarom gaat het lampje pas uit als de motor draait en druk opbouwt. Als het contact in rust niet gesloten is zal je lampje niet branden. het kan dus heel goed aan de druksensor liggen. Ik zou beginnen deze te controleren.
 
Daar zit t m niet, het lampje hoort aan te gaan zodra het contact aan gaat, zoals alle lampjes doen.

Als het goed is kun je je dashboard gewoon open schroeven en het lampje vervangen, maar misschien is het handig als je je bouwjaar er ook bij zet want er is nog wel eens wat veranderd door de jaren.


Bouwjaar is 2002 ..
 
Ik.ga de sensor maar eens vernieuwen 🤔kijken of het dat is dan..bedankt voor de info 😊
Ik zou eerst het draadje op de sensor aan massa sluiten, zoals bij de meeste motoren de drukschakelaar doet bij geen oliedruk, en als het lampje dan nog niet aan gaat is het waarschijnlijker dat het in het lampje zit of in de bedrading naar het lampje. Gaat het dan wel aan, dan is idd de schakelaar waarschijnlijk overleden.
 
Stekker tegen de massa aangehouden ...maar lampje brand niet ...er zit wel spaning op de kabel..deze gaat er ook vanaf als ik het contact af zet ..dan ligt het hoogwaarschijnlijk ook niet aan de sensor ??of niet.
 
Volgens het schema van een 04 (heb je bouwjaar nergens gelezen..) gaat er een draad vanaf de ECU naar de schakelaar, die naar massa schakelt. Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat daar spanning op staat.
 
Stekker tegen de massa aangehouden ...maar lampje brand niet ...er zit wel spaning op de kabel..deze gaat er ook vanaf als ik het contact af zet ..dan ligt het hoogwaarschijnlijk ook niet aan de sensor ??of niet.

Als je de sensor wil doormeten moet je als de motor uit staat een weerstand meten tussen aansluitpunt sensor en massa.
Als je vervolgens de motor start zou deze oneindig moeten zijn.
Gemeten zonder dat de sensor aangesloten is dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan