Accu loopt leeg - geen lekstroom gemeten

Mozor

MF'er
30 apr 2005
236
0
Zaandam
Ik heb sinds de zomer problemen een aantal keer een lege accu gehad.
Motor: Fireblade CBR929 bj 2000.

Situatie: volle accu erin, na 1 week woon-werkverkeer leeg. Na starthulp via een auto rijd ik 30 km en kom ik ieder geval thuis. Thuis opladen (Optimate 3), maandagochtend er weer in, 30 km rijden, 's middags lege accu op het werk. Wederom aan de starthulp en kan naar huis rijden.

Wat heb ik getest:
Laadvermogen = 14 V. Op een lege accu zou ik ook niet thuis kunnen komen als het laadsysteem stuk zou zijn, toch?

Accu: een nieuwe accu (die dus inmiddels ook al 1x is leeggelopen) vandaag getest bij een garage: de accu geeft een hoger getal aan CCA aan dan dat op de accu staat. Ik meen 260 om 190 volgens de accuspecificatie.
Stroomlekkage: tussen minpool en minkabel geen lichtje te zien op een tester. Ook de mApere gaf 0,0 aan. Dus geen lekkage?

Waarom loopt dan toch mijn accu leeg?
Een motorgarage verdenkt de spanningsregelaar. Maar waarom laadt hij dan wel op en kom ik gewoon thuis op een lege accu? Of zou het een wel/niet draadbreuk kunnen zijn? Dat ik nu bij het testen geen breuk had, en tijdens het rijden of 'inparkeren' een breuk open leg?
Zit de spanningsregelaar vòòr het contact dan?

Een geopperde symptoombestrijding: vaste schakelaar inbouwen tussen accu en minkabel om handmatig het circuit te onderbreken zodat er geen stroom lekt. Werkt dat op een motor qua waterdichtheid? Waar is dat te koop?
Alvast bedankt voor je inhoudelijke reactie.
 
Laatst bewerkt:
Voor dat je gaat knutselen zou je ook de min, handmatig, los kunnen koppelen.
Als hij dan niet leegloopt, dan weet je dat er toch een lekstroom is.

Lader lijkt i.d.d. niet kapot daar je naar huis kunt rijden op een "lege" accu als de motor maar loopt.
 
Als de gelijkricht diodes stuk zijn krijg je wisselspanning op je accu, je hebt dan welliswaar 14 volt maar ac ipv dc, ac:alles wat je in de accu stopt haal je er 1/50 seconde later er weer uit.
En je accu gaat stuk.
Diodes en spanningsregelaar zijn bij motorfietsen vaak 1 doosje.
 
Laatst bewerkt:
Als regelaar en diodes in 1 doosje zitten kan doormeten lastig worden, de sr is wat electronica die achter de diodes zit waardoor meten aan de uitgang waarschijnlijk niet veel oplevert.

Met een osciloscoop kun je aan de uitgaande spanning zien dat er wat mis is aangezien je (een deel van) de wisselspanning in de gelijkspanning ziet.

Als je een knappe multimeter hebt zou je ook wisselspanning kunnen meten aan de uitgang, daar mag geen wisselspanning zijn.
 
Als regelaar en diodes in 1 doosje zitten kan doormeten lastig worden, de sr is wat electronica die achter de diodes zit waardoor meten aan de uitgang waarschijnlijk niet veel oplevert.

Met een osciloscoop kun je aan de uitgaande spanning zien dat er wat mis is aangezien je (een deel van) de wisselspanning in de gelijkspanning ziet.

Als je een knappe multimeter hebt zou je ook wisselspanning kunnen meten aan de uitgang, daar mag geen wisselspanning zijn.
Wat plaats jij een hoop onzin zeg -O-
 
Is het een gelijkspanning, of een pulserende gelijkspanning? Dat vraag ik me dan af want 14 volt is leuk, maar met een wisselspanning laad je de accu niet zoals gezegd.
 
Als je accu binnen een dag leeg is is je accu kapot of heb je een lekstroom. je meet geen lekstroom dus is je accu kapot. Laad de accu eens goed op en haal dan een accukabel los en kijk of een dag later weer leeg is,
 
Als je accu binnen een dag leeg is is je accu kapot of heb je een lekstroom. je meet geen lekstroom dus is je accu kapot. Laad de accu eens goed op en haal dan een accukabel los en kijk of een dag later weer leeg is,

Even ter aanvulling:

Meet,
een motorfiets kan bij een voltage van 12,4V nog best aanslaan, echter een accu met dit voltage is dan al voor de helft ontladen.
beter is dus meten.
 
Even ter aanvulling:

Meet,
een motorfiets kan bij een voltage van 12,4V nog best aanslaan, echter een accu met dit voltage is dan al voor de helft ontladen.
beter is dus meten.
:^
IK bedoel dus meten. Kijken zal niet gaan lukken.
Een goede accu geeft na een dag nog ruim 12,7 volt.
Meet ook eens met verlichting aan. Hij mag dan een paar tiende zakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:^
IK bedoel dus meten. Kijken zal niet gaan lukken.
Een goede accu geeft na een dag nog ruim 12,7 volt.
Meet ook eens met verlichting aan. Hij mag dan een paar tiende zakken.

Opladen die boel` en een paar keer onder belasting van starten meten (stresstesten) als ie teveel
naar beneden dondert` NEXT accu.
(Had ook een nieuwe accu op m`n vmax, maar was wel naar de kloten` dus dat zegt niks dat ie nieuw is)

En evt kun je hem eerst ook nog eens opladen en een paar dagen laten staan om te kijken of ie inkakt
(wat VdV al opperde :+
 
Laatst bewerkt:
Opladen die boel` en een paar keer onder belasting van starten meten (stresstesten) als ie teveel
naar beneden dondert` NEXT accu.
(Had ook een nieuwe accu op m`n vmax, maar was wel naar de kloten` dus dat zegt niks dat ie nieuw is)

En evt kun je hem eerst ook nog eens opladen en een paar dagen laten staan om te kijken of ie inkakt
(wat VdV al opperde :+
Ts heeft in de openingspost staan dat de accu getest is. Dat sluit natuurlijk niet uit dat er een lekstroom in de accu zelf kan zitten.
 
Hoi,
De accu is door een monteur getest met een accumeter van de garage. Hij moest daarvoor dat CCA getal van de accu eerst invoeren. De tester gaf een hoger getal aan en ook 100% oké.
 
Hoi,
De accu is door een monteur getest met een accumeter van de garage. Hij moest daarvoor dat CCA getal van de accu eerst invoeren. De tester gaf een hoger getal aan en ook 100% oké.


Jij was daarbij ? Maar hoeveel gaf het aantal volt`s aan tijdens de test ? Dat is ook belangrijk om hier te weten ..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan