Als eerst een auto of een motor?

Je wilt niet weten wat ik allemaal te horen krijg in de pauze op mijn werk als ik met de kantoordames zit te lunchen.... :) Trouwens die achterbank word pas warm na wat gepaste acties. }) :+
Harleys hebben een magische werking op veel vrouwen.

Ik mag dat hok niet verkopen van mijn vriendin omdat ze het zo stoer vindt :(
 
Waar woon je en waar ga je heen?

Als je huis of school in een gebied staat met betaald parkeren of andere pesterijen (Milieuzone) n dan kan dat ook een argument zijn.

Ook de wegenbelasting kan een argument zijn. Kan zomaar het viervoudige zijn van een motor. Daar kun je wel een extra beurtje van betalen.
 
Een echte motorrijder (in spe) maakt gewoon zijn keuze.
Ik denk dat een sportieve 125cc wel 130 op de teller haalt.
 
Hoi Tom,
Bij dit soort vragen zullen er altijd veel koekblikkers zijn die een motorfiets als eerste keuze ten zeerste afraden. :')

Vergeet niet dat je hoogstwaarschijnlijk gratis bij je school kan parkeren met de motorfiets. Hetzelfde geldt meestal niet voor auto's. Mocht je voor een auto gaan en deze zo vaak mogelijk willen gebruiken om het OV te vermijden, dan zullen de parkeerkosten erg hoog uitkomen aan het eind van je studie.

Als je motorrijden leuk vindt, rijden bij slecht weer geen probleem is en geen lang stukken snelweg (ivm 11kw) moet gebruiken tijdens het reizen naar je school is een motorfiets als eerste keuze helemaal niet verkeerd.

Het feit dat je, je motorrijbewijs waarschijnlijk sneller zult behalen als je eerst je autorijbewijs haalt maakt niet echt uit. Hetzelfde geldt namelijk als je het andersom doet. En wanneer je die autorijbewijs haalt kan je altijd nog een auto lenen als dat nodig is naast je studenten-ov.
 
Laatst bewerkt:
Harleys hebben een magische werking op veel vrouwen.

Ik mag dat hok niet verkopen van mijn vriendin omdat ze het zo stoer vindt :(
Dat is zeker zo! Ik heb in de jaren 80 een shovel gehad, ex-politie uit de US, die kon je kopen bij Maaskant in Rotterdam. Helemaal verbouwd tot chopper, maar wat een ellende zeg.... Maar je maakte wel de blits ermee.
Is gelukkig al jaren verkocht, heb meer aan iets wat het wel doet.Sorry voor de Harley rijders hier verder. ;)
 
Ik zou lekker voor A1 gaan, en dan op je 21e je A zwaar-met-code-80 halen. Die overgang lijkt nog steeds mogelijk te zijn, alleen moet je dan wel zowel AVB als AVD opnieuw doen, geloof ik, omdat het niet echt een 'overgangsexamen' is. Je theorie hoeft niet opnieuw.

Waarom? Omdat een motor keileuk is, ten eerste. Ook een 125cc dingkie is gewoon leuk. Zeker leuker dan een scooter, of een auto. Moet je er de snelweg mee op willen? Nee, dat niet, maar dat mag je nu ook niet met je scooter. Een auto is saai, en, niet te vergeten, maandelijks een stuk duurder. Zeker als beginnend bestuurder zal de verzekering een aardig bedrag voorstellen, en de motorrijtuigenbelasting is ook niet weinig. Een motor is op al die fronten aanzienlijk goedkoper.
 
Doen wat je gevoel zegt.
Zelf begonnen met de motor en later autorijbewijs erbij gehaald.
Elk voordeel heeft zijn nadeel zei die topvoetballer altijd.
Heb bij de deur een auto en motor staan.
Maar vind de auto handig, maar zo saai.
Motorrijden is een belevenis en verveelt geen dag.
Gister hoosbuien hier, en deze gast rijdt dan vrolijk op zijn motorscooter rond.
Juiste regenkleding aan en geen centje pijn.
En dan het allerbelangrijkste: FILES.
Met elke auto van een dikke Tesla tot aan een Suzuki Alto: File is aansluiten achterin de rij.ha ha ha ha ha
Met een motor, heerlijk erlangs.
Ik heb elke dag die files maar zo geen last van.
Heerlijk een motorfiets.
Ik zou mijn motoren voor geen wagen willen ruilen, al was het een dikke sportwagen.
Succes met je keuze.
Choose well.
Vr gr
 
Dat is zeker zo! Ik heb in de jaren 80 een shovel gehad, ex-politie uit de US, die kon je kopen bij Maaskant in Rotterdam. Helemaal verbouwd tot chopper, maar wat een ellende zeg.... Maar je maakte wel de blits ermee.
Is gelukkig al jaren verkocht, heb meer aan iets wat het wel doet.Sorry voor de Harley rijders hier verder. ;)
Heb je nog een foto van die chopped shovel? :)

Mooi stukje geschiedenisles voor de jongere rijders.
 
Heb je nog een foto van die chopped shovel? :)

Mooi stukje geschiedenisles voor de jongere rijders.


:N Niet laten zien dat wrak .. :r

Hij (TS) heeft nu wel genoeg tips , en hij zal wel een keuze maken die hem het beste past ..
als je altijd in de randstad / grote stad zit met parkeerproblemen , is de keus voor een motorfiets wat eerder gemaakt.. :z

Hebben wij ons `frieslenders op de prairie` gelukkig totaal geen problemen mee ..
 
Laatst bewerkt:
TS blij maar wat moeten wij dan?

Echte mannen stappen dan op de motor, maar ik zit mij een beetje te vervelen op de bank :)

Nu ik eraan terug denk is dat parkeren een voordeel maar niet de reden dat ik ben gaan motorrijden. Dat kwam doordat ik een aantal jaar daarvoor bij mijn oom achterop de CX zat en meteen de wauw factor kreeg.
 
Zo praat je toch niet over dingen waar een ander trots op is.... :?



zelfs niet als het om een Harley gaat
Als Harley en scooter rijder krijg je van alles naar je hoofd geslingerd, daar raak je aan gewend. En ik rij beiden dus kan het weten :)

Evo rules zullen we maar zeggen...
 
Laatst bewerkt:
Als je de poen ervoor hebt beide rijbewijzen. B-rijbewijs kan je nu al halen (17 jaar). Biedt ook perspectieven voor leuke (bij)-baantjes.

En uiteraard zodra je 18 bent je A1 halen en je scooter inruilen op een 125CC, rijdt toch even wat beter :]

Bijkomend voordeel is dat je eerder voor A2 kan gaan :Y
 
Ik ga niet alles doorlezen, maar het is duidelijk.

Er is verschil tussen vraag #1 "eerst rijbewijs A(1,2?) of eerst B?" en vraag #2 "eerste vervoermiddel een motor of een auto"?

Vraag #1: Een autorijbewijs is vet belangrijk (bijvoorbeeld voor kans op arbeidsmarkt, maar ook voor allerlei dingen als mensen vervoeren/BOB dienst, spullen vervoeren en weet ik het), terwijl een motorrijbewijs alleen maar gewoon vet cool is :D

Vraag #2: Is lastiger. Als je out in the boonies woont is het waarschijnlijk heel verstandig meteen voor een auto te gaan. Woon je echter ergens waar auto's te over beschikbaar zijn (bijv een grote familie met meerdere auto's voor de deur), OF juist ergens waar het bezit van een auto duur/onhandig is (binnensteden), dan zou ik gewoon proberen van andermans auto's (en/of auto-deel-services, greenwheels etc.) gebruik te maken en lekker een motor voor de deur zetten.
 
Hallo,

Mijn naam is Tom en ik ben 17 jaar. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik als eerste vervoersmiddel een auto of een motor zal kopen. Ik heb nu een scooter en dat bevalt me prima, zelfs tijdens de winter... Als ik naar het voortgezet onderwijs ga kan ik met de scooter naar het treinstation en zo naar de school. Alleen wil ik natuurlijk toch wel iets anders dan die langzame chinese scooter van me...

Ik zit dus te twijfelen tussen het kopen van een auto waarmee ik in één keer naar school kan, of een A1 rijbewijs halen en een 125cc kopen? Een auto is warm, heeft radio en veel opslagruimte.. Maar een motor vind ik zelf toch echt 10x leuker ookal is het misschien koud en gevaarlijker... Hebben jullie misschien tips of advies waar ik om kan denken? Ik ben nieuw in dit Forum dus sorry als ik iets onnozels of doms zeg!

Met vriendelijke groet,

Tom :)
Tom een goede raad van een oude(re) wijze man....
Haal eerst je autorijbewijs dan mag je in een auto rijden en dan pas leer je je veilig verplaatsen in het verkeer dan zie je hoeveel en hoevaak automobilisten met allerllei dingen tijdens het rijden bezig zijn en hoe gevaarlijk dit is voor medeweggebruikers en met name voor motorrijders,en zeker met slecht weer in de herfst en winter als het vroeger donker wordt...
Houd nog lekker je brommert wacht tot je 24 bent en haal dan pas je motorrbw.
Motorrijden is heel erg leuk en zeer verslavend maar zon 125 cc is alleen
leuk in de bebouwde kom en niet daarbuiten want je komt algauw vermogen tekort...
Ik heb ook op een opgevoerde scootert gereden heb een auto zit dagelijks in verkeer en rij zelf op een naked honda hornet...
 
Tom een goede raad van een oude(re) wijze man....
Haal eerst je autorijbewijs dan mag je in een auto rijden en dan pas leer je je veilig verplaatsen in het verkeer dan zie je hoeveel en hoevaak automobilisten met allerllei dingen tijdens het rijden bezig zijn en hoe gevaarlijk dit is voor medeweggebruikers en met name voor motorrijders,en zeker met slecht weer in de herfst en winter als het vroeger donker wordt...
Houd nog lekker je brommert wacht tot je 24 bent en haal dan pas je motorrbw.
Motorrijden is heel erg leuk en zeer verslavend maar zon 125 cc is alleen
leuk in de bebouwde kom en niet daarbuiten want je komt algauw vermogen tekort...
Ik heb ook op een opgevoerde scootert gereden heb een auto zit dagelijks in verkeer en rij zelf op een naked honda hornet...


De eerste wijze reactie op z`n vraag . B| :t
 
Laatst bewerkt:
Mijn wijze raad: ga niet voor je auto rijbewijs, ga ook niet voor je motorrijbewijs. Wacht tot je 21 bent, spaar lekker 3 jaar parkeergeld/verzekeringspremie en wegenbelasting die je niet hoeft te betalen op, ga met 21 voor het volledige A rijbewijs, koop een leuke motor, verzeker hem allrisk en geniet zonder zorgen.

Uitzondering is als je een beroep voor ogen hebt waarbij het hebben van een (auto)rijbewijs belangrijk is.

Ik heb eerst mijn auto rijbewijs gehaald, en daar spijt van. Geen zak aan gehad en ik had al vele jaren eerder van de motor kunnen genieten.
 
Laatst bewerkt:
Een andere tussenweg.. ga eerst voor de auto, idd omdat 11kw erg weinig is, en heb er een leuke (schakel)brommer ernaast voor het gevoel en zuinig/goedkoop vervoer?
 
Haal eerst je autorijbewijs dan mag je in een auto rijden en dan pas leer je je veilig verplaatsen in het verkeer dan zie je hoeveel en hoevaak automobilisten met allerllei dingen tijdens het rijden bezig zijn en hoe gevaarlijk dit is voor medeweggebruikers en met name voor motorrijders,en zeker met slecht weer in de herfst en winter als het vroeger donker wordt...

Aan de andere kant is hij nu gemotoriseerd tweewielerrijder.
Als automobilist leer je jezelf een heel andere rijstijl aan dan die van een motorrijder.
Iets leren is makkelijker dan iets afleren.

Ik heb, voor wat betreft weggedrag, nooit voordeel gezien in eerst auto rijden en dan pas motor.
 
Als deze bron klopt, kun je op je 21e voor vol A gaan met code 80, waarbij de beperking op je 23e vervalt zonder opnieuw examen te doen.

Zoals ik het begrijp kun je dan op je 21e een A2 motor rijden. In de A2 categorie zijn genoeg leuke motoren te koop waarmee je prima kan meekomen op de snelweg.

Alles over het nieuwe A1, A2 en A Code 80 motorrijbewijs
 
Laatst bewerkt:
Ik moet hier toch even op reageren.

Ik snap het afkraken van 11kW als te weinig nog altijd niet.

En deze eerste zin hieronder wellicht nog minder
Tom een goede raad van een oude(re) wijze man....
Haal eerst je autorijbewijs dan mag je in een auto rijden en dan pas leer je je veilig verplaatsen in het verkeer dan zie je hoeveel en hoevaak automobilisten met allerllei dingen tijdens het rijden bezig zijn en hoe gevaarlijk dit is voor medeweggebruikers en met name voor motorrijders,en zeker met slecht weer in de herfst en winter als het vroeger donker wordt...

Je leert je volgens mij pas veilig in het verkeer te verplaatsen op het moment dat je je voertuig anders gaat gebruiken dan om alleen te forenzen, van het bedrijf je werkplek te rijden, boodschapjes te doen.

Pas op het moment je "de kwetsbare" bent en je daadwerkelijk met veiligheid bezig moet zijn, of wanneer je professioneel chauffeur bent begint (hopen we) pas het verkijgen van verkeersinzcht, begin je de gaatjes te zien, begin je dingen soms te zien voor ze gebeuren gebasseerd op de rijstijl van anderen. Hierbij ga ik ervanuit dat je voor jezelf je eigen rijstijl analyseert en fouten probeert te vinden in je eigen doen en laten. Doe je dat niet dan staakt het verkijgen van verkeersinzicht en schaar je je weer onder de zombies in het verkeer.

En met verkeersinzicht bedoel ik dan het lezen van de verkeerstromen, inschatten hoe het er over een x tijd uit gaat zien gebasseerd op wat er een paar 100 meter voor je gebeurd.

Dus:
Gewoon beginnen met motorrijden omdat het veel leuker is. Ik begon gelijk op mijn 18e en het argument dat het handiger is om een auto handiger is is mijns inziens kul. Het aantal keren in de 11 jaar dat ik nu mag rondrijden op de weg en ik een auto "nodig had" is astronomisch klein.

De motor waar ik het gros van de kilometers mee rijd bezit 25pk&25Nm aan het achterwiel(dynobank) maar zit wel rond de 200kg excl berijder. Ik heb er aardig wat van Europa mee gezien. Ik heb hem meegenomen naar Nieuw Zeeland en nu in Australie. Top snelheid met geluk heuvelaf en windstil = 127km/h op GPS. Maar toer meestal met een gangetje van 90/100 op de saaie stukken.

Wanneer het bochtig en leuk begint te worden heb je niks meer aan al dat extra vermogen, behalve dan om een luie rijder te worden (wat met het meerendeel gebeurt in mijn ervaring). Ik zit veel te vaak vast achter volk dat te hard remt, als een natte dweil door de bochten gaat om vervolgens als een malle uit te acceleren en dan gaan lopen vertellen dat er een lekker tempo in zat -O- .

----------------------------------------------------------------------------

TL:DR
Gewoon beginnen met de motor, begin de fijne kneepjes te leren. Vervolgens begin je vanzelf door te krijgen hoe je momentum moet houden en om vloeiend te rijden. Dan ga je doorkrijgen hoe veel rijders met meer vermogen toch echt langzaam zijn ondanks hun veelvoud aan vermogen.
En probeer die lessen van vooruitkijkien, anticiperen en momentum vast te houden wanneer je vindt dat je toch wat meer vermogen wilt hebben en overstapt.
De dagen in NL waarin het weer te slecht is om te rijden komen toch nauwelijks meer voor dus dat is ook geen argument aangezien er prima op te kleden is.
Het is (imho) veel leuker om snel te rijden/werken op een motor met een gelimiteerd vermogen dan dat het is op een fietswaarbij je niet echt hoeft na te denken omdat het blok je toch wel uit de brand helpt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan