Als eerst een auto of een motor?

TomKlerks

Rookie
15 sep 2017
3
0
Hallo,

Mijn naam is Tom en ik ben 17 jaar. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik als eerste vervoersmiddel een auto of een motor zal kopen. Ik heb nu een scooter en dat bevalt me prima, zelfs tijdens de winter... Als ik naar het voortgezet onderwijs ga kan ik met de scooter naar het treinstation en zo naar de school. Alleen wil ik natuurlijk toch wel iets anders dan die langzame chinese scooter van me...

Ik zit dus te twijfelen tussen het kopen van een auto waarmee ik in één keer naar school kan, of een A1 rijbewijs halen en een 125cc kopen? Een auto is warm, heeft radio en veel opslagruimte.. Maar een motor vind ik zelf toch echt 10x leuker ookal is het misschien koud en gevaarlijker... Hebben jullie misschien tips of advies waar ik om kan denken? Ik ben nieuw in dit Forum dus sorry als ik iets onnozels of doms zeg!

Met vriendelijke groet,

Tom :)
 
Welkom Tom.

Met een A1-rijbewijs mag je op motoren rijden met maximaal een cilinderinhoud van 125cc, een maximaal vermogen van 11kW en een vermogen/massa verhouding van maximaal 0,1 kW/kg. Dat gaat niet erg hard. Met een een rijbewijs B mag je in een Porsche Carrera GT rijden. Dat schiet al wat meer op. :+

Over een poosje heb je de leeftijd om gewoon een rijbewijs A te halen, en heb je lekker geen last meer van vermogensrestricties tenzij er tegen die weer een helder licht is opgestaan met een briljant idee t.b.v. verkeersveiliger-heid

Maar volgens mij moet je die vraag gewoon voor jezelf beantwoorden. Motor kan op momenten verschrikkelijk onpraktisch zijn, maar als je het graag wilt en eigenwijs bent: gewoon doen. Ik reed ook een jaar of 10 uitsluitend motor voordat er een auto bij kwam (maar toen was er nog geen stappenrijbewijs).
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt gaan motorrijden gewoon doen en je niet laten afschrikken door die regelingen.
Op een A1 motor is perfect te rijden zolang je niet op de snelweg gaat rijden. Voor binnenwegen is het perfect. Leuke modellen zijn bijvoorbeeld de R125 of de KTM125. Die hebben ook echt de volledige 11kw. Maar bijvoorbeeld een MSX125 is ook super leuk. Ik zelf ben begonnen op een R125 en dat was snel zat, vervolgens overgestapt op een PCX 125 motorscooter en dat was ook snel zat.

Snap niet zo dat er altijd de vergelijking gemaakt moet worden met "met het B rijbewijs kun je op 17 jaar een Ferrari kopen", Ja.. welke 17 jarige heeft daar het geld voor?.

En edit: "Over een poosje" is wel mooi over 7 jaar. Dat is toch lang. En 3 jaar als je voor A2 gaat.
 
Laatst bewerkt:
Snap niet zo dat er altijd de vergelijking gemaakt moet worden met "met het B rijbewijs kun je op 17 jaar een Ferrari kopen", Ja.. welke 17 jarige heeft daar het geld voor?.
Die opmerking maakte ik om aan te geven hoe debiel ik de regeling rondom het stappenrijbewijs vind. En vergis je niet: er zijn genoeg tieners die een snelle auto onder hun kont geschoven krijgen. Bovendien kun je voor het geld dat een 11 kW motor kost tweedehands ook hele rappe bakkies kopen, maar soit.

Verder heb je overigens gewoon gelijk: wie wil motorrijden moet dat gewoon doen.
 
Je somt zelf al diverse voor en nadelen op.
Bepaal voor jezelf wat het zwaarste weegt.

Motorrijden is leuker, maar op zo'n dag als gister is het heel prettig om droog te zitten.
Ook bij vervoeren grotere spullen of flink boodschappen(bier) gaat de motor snel afhaken!
(nu zal er wel een plaatje gepost gaan worden met een motor waarop een halve hooiberg is geladen)

Vervelend is ook als je jong bent dat je enkele jaren moet wachten voordat je op een 'echte' motor mag rijden. Met een 125-je gaat het niet fijn zijn op de snelweg!
 
persoonlijk zou ik voor de auto gaan. die kan je vaak lenen van je ouders in het begin en je hebt al een scooter. en zoveel sneller is een 125cc ten opzichte van een scooter niet.
ja motor is leuker zolang je goed mee kan komen met het verkeer. een 125 cc door de file is leuk maar als het gewoon lekker door rijdt op de snelweg kan je er met een A1 beter niet vertonen dat voelt niet fijn. maar ja als je geen snelweg tegenkomt op je normale route dan is het prima te doen met A1 alleen ben je met de auto dan waarschijnlijk sneller want dat scheelt je per rit ruim 10 minuten motorkleding aan en uit doen. en in onderhoud is een koektrommel ook meestal goedkoper als een motor. je hebt veel langere intervallen tussen beurten en doordat er van auto ook veel meer verkocht worden zijn de onderdelen vaak ook goedkoper en beter beschikbaar.
 
twijfelen of ik als eerste vervoersmiddel een auto of een motor zal kopen. Ik heb nu een scooter en dat bevalt me prima, zelfs tijdens de winter...

Als je ook je rijbewijs nog moet halen dan is auto handiger/praktischer etc...
Je kan namelijk dan voor 'bob' spelen indien nodig.
Een auto is gemakkelijk geleend bij (echte) vrienden/familie.
Dit is als je nog veel spullen (alleen) moet vervoeren namelijk gemakkelijker geregeld met een auto dan met de motor.

Als je toch beide rijbewijzen gaat halen en dit puur een vraagstelling is over auto of motor kopen...
Kijk in je omgeving, als je gemakkelijk een auto kan lenen koop je de motor.
Want, als je wat moet vervoeren leen je een auto en voor je mobiliteit rij je gewoon motor.


Onder de streep, wat verwacht je in de periode te doen met je voertuig en welke (leen) opties heb je.
Ikzelf was al in bezit van auto rijbewijs en kan in mijn omgeving van verschillende mensen de auto lenen mocht het nodig zijn.
Toen ik dus na het behalen van mijn motor-rijbewijs "geld over had" (gedachte waar ik inmiddels van ben genezen) heb ik mijn motor gekocht als primair vervoersmiddel.
 
persoonlijk zou ik voor de auto gaan. die kan je vaak lenen van je ouders in het begin en je hebt al een scooter. en zoveel sneller is een 125cc ten opzichte van een scooter niet.
ja motor is leuker zolang je goed mee kan komen met het verkeer. een 125 cc door de file is leuk maar als het gewoon lekker door rijdt op de snelweg kan je er met een A1 beter niet vertonen dat voelt niet fijn. maar ja als je geen snelweg tegenkomt op je normale route dan is het prima te doen met A1 alleen ben je met de auto dan waarschijnlijk sneller want dat scheelt je per rit ruim 10 minuten motorkleding aan en uit doen. En in onderhoud is een koektrommel ook meestal goedkoper als een motor. je hebt veel langere intervallen tussen beurten en doordat er van auto ook veel meer verkocht worden zijn de onderdelen vaak ook goedkoper en beter beschikbaar.

Onderhoud motor duurder? Dat hangt er helemaal vanaf?

Het onderhoud van de motor doe ik altijd zelf. Ik heb een gesloopt exemplaar in de schuur liggen, dus onderdelen kosten meestal weinig tot niks. Verder struin ik ook veel bij elkaar van Marktplaats of motorsloop of vind het onderdeel ergens op het internet.
Met de motor en het onderhoud ervan ben ik echt bezig. Geeft niks, dat alles is hobby!

De auto daarentegen breng ik voor APK naar de garage en dan krijgt ie als nodig ook een beurtje. KASSA!!
 
Laatst bewerkt:
Mag op de snelwegen toch maar 130, moet ik wel op het stuur liggen wil ik een beetje snel gaan maar dat is voor mij geen probleem. Ik ben niet degene die stoer wil doen met een BMW die 230 kan... Zolang ik er maar plezier van heb! Een motor lijkt me, zelfs al zit er weinig oplagruimte op en is het koud, toch een stuk leuker.
 
Onderhoud motor duurder? Dat hangt er helemaal vanaf?

Het onderhoud van de motor doe ik altijd zelf. Ik heb een gesloopt exemplaar in de schuur liggen, dus onderdelen kosten meestal weinig tot niks. Verder struin ik ook veel bij elkaar van Marktplaats of motorsloop of vind het onderdeel ergens op het internet.
Met de motor en het onderhoud ervan ben ik echt bezig. Geeft niks, dat alles is hobby!

De auto daarentegen breng ik voor APK naar de garage en dan krijgt ie als nodig ook een beurtje. KASSA!!
laat ik het zo zeggen een setje banden voor de auto gaat makkelijk 3-4 keer zo lang mee als op de motor maar de prijs per set is bijna gelijk. veel motoren hebben een onderhoudsinterval van 6000 km bij een auto is 20.000 - 30.000 heel normaal. en het is leuk als je hem zelf goedkoop rijdend kan houden maar ik neem niet aan dat je elke 6.000 km ergens een gratis hoeveelheid olie vandaan haalt en een gratis een goed oliefilter. gewoon regulier onderhoud dus. en dat je de uren bespaart is leuk maar reken je dan wel al je gereedschap mee want dat zal je ook eerst moeten kopen. je zelf rijk rekenen is makkelijk totdat je alle kosten mee gaat rekenen en dan valt het vaak vies tegen.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij verstandiger een paar jaar te wachten, een 125cc met 11kw ben je snel op uit gekeken, daarbij komt ook nog eens dat je daarna het A2 en, ook weer het A rijbewijs moet gaan halen, wat ik persoonlijk zonde van de tijd en, het geld vind.
Denk ook dat je een stuk veilig kan motor rijden als je eerst wat verkeers ervaring heb opgedaan met de auto
 
Mag op de snelwegen toch maar 130, moet ik wel op het stuur liggen wil ik een beetje snel gaan maar dat is voor mij geen probleem. Ik ben niet degene die stoer wil doen met een BMW die 230 kan... Zolang ik er maar plezier van heb! Een motor lijkt me, zelfs al zit er weinig oplagruimte op en is het koud, toch een stuk leuker.
je mag maar 130 maar zelfs al lig je op het stuur dan is de kans dat je het gaat halen met een legale A1 bijna onbestaant. misschien als je wint mee en heuvel af gaat. maar het constant tegen je top aanrijden is niet fijn rijden. je moet inhaal acties heel goed plannen en dat verijst veel verkeersinzicht en dat heb je nog niet. dus als jij met je top van net boven de 100 een vrachtwagen gaat inhalen en er komt je een auto achterop die wat harder rijdt als toegestaan dan kan je geen kant op en moet je maar hopen dat de ander op tijd remt. en dat kan heel snel de kleur van een onderbroek veranderen.
 
Mag op de snelwegen toch maar 130, moet ik wel op het stuur liggen wil ik een beetje snel gaan maar dat is voor mij geen probleem. Ik ben niet degene die stoer wil doen met een BMW die 230 kan... Zolang ik er maar plezier van heb! Een motor lijkt me, zelfs al zit er weinig oplagruimte op en is het koud, toch een stuk leuker.

Ik reed op een R125 en dat is de snelste 11kw motor die er te krijgen is.
Max echte snelheid liggend op de tank is ongeveer 115km/u en dan moet je geen wind tegen hebben.
 
Mijn scooter rijd op het moment 80 met 80cc, en heb op filmpjes wel gezien dat de R125 de 140kmu wel kan halen? Snelheid maakt me vrij weinig uit hoor :)
 
Wat een groot verschil is met een 125cc tov 50cc: Het gezeik met fietspad op, fietspad af, waar mag je nu weer rijden en waar niet. Verder moet je voor A1/A2/A exact hetzelfde doen en dan moet je dus extra examens doen. Alhoewel me nu niet duidelijk is hoe de regels nu veranderen.

En zoals al gezegd: Met een B-rijbewijs kun je lekker warm ervaring opdoen, kun je vaak lenen e/o goedkoop huren. Dus doe vooral wat voor jou het zwaarste weegt: Upgraded fun van een 125cc, of praktische overwegingen. Je zult waarschijnlijk nog wel een paar jaar thuis wonen, dus is voor allebei wat te zeggen.
 
Zoals ik het zie, je heb je scooter voor (eigen) mobiliteit reeds...
Dan zou ik gaan voor het auto rijbewijs, dan heb je de makkelijkheid om 2 of meer vrienden ergens mee naartoe te nemen ;)
Of om veel spullen te vervoeren (wanneer je een auto kan lenen)

En het geld wat je 'overhoud' doordat je geen auto koopt maar leent, stop je dan weer in je motor-rijlessen :)
 
Laatst bewerkt:
Een auto is warm, heeft radio en veel opslagruimte.. Maar een motor vind ik zelf toch echt 10x leuker ookal is het misschien koud en gevaarlijker... Hebben jullie misschien tips of advies waar ik om kan denken?


Ja, niet teveel luisteren naar die koekblikkers hier die toevallig ook een motor hebben en vinden dat ze daarom motorrijder zijn.

Als jij een motor wil kopen dan moet je dat lekker doen. Je weet al hoe het is om in weer en wind te rijden, dat is het grootste 'nadeel', al het andere is alleen maar voordeel.

Je kiest met je verstand of met je hart. Als ik je reply's zo lees heb je al een keuze gemaakt en zoekt alleen nog bevestiging, bij deze: koop lekker zo'n 125cc en have fun tijdens je woon-school vervoer ! *D
 
Niet elke chick durft achterop, en aangezien de winter er aan komt; hoeveel meiden kun jij verleiden met een warme achterbank?

Een motor is natuurlijk wel veel stoerder (en leuker!).

Misschien gewoon voor beide gaan?
 
Niet elke chick durft achterop, en aangezien de winter er aan komt; hoeveel meiden kun jij verleiden met een warme achterbank?

Een motor is natuurlijk wel veel stoerder (en leuker!).

Misschien gewoon voor beide gaan?
full

Ik ben dan wel wat ouder dan jij( bedoel niet jou Sassette), maar heb mijn hart gevolgd vroeger, wilde gewoon niks anders dan op 2 wielen door. En dat heb ik gedaan, tot mijn vriendin destijds het niet meer aankon zoals ze zei, wilde niet meer die kou in... Dus ikke auto-rijbewijs gehaald, en een kleintje gekocht, voor de boodschapjes en zo. Altijd motor gereden natuurlijk, want die auto vond, en vind ik niks. Maar ik heb 5 jaar door weer en wind gereden, no problem, en jij doet dat nu ook zag ik.
Moraal van dit verhaal, doe wat je hart je ingeeft!
:Y
 
Niet elke chick durft achterop, en aangezien de winter er aan komt; hoeveel meiden kun jij verleiden met een warme achterbank?

Een motor is natuurlijk wel veel stoerder (en leuker!).

Misschien gewoon voor beide gaan?


Heel sterk punt van je, ;) en dan zeggen ze dat kerels zwijnen zijn .. _O-
 
Je wilt niet weten wat ik allemaal te horen krijg in de pauze op mijn werk als ik met de kantoordames zit te lunchen.... :) Trouwens die achterbank word pas warm na wat gepaste acties. }) :+
 
Je geeft volgens mij zelf al het antwoord dat je de motor 10x leuker vindt. Als ik je een tip mag heben, ga voor datgene waar je blij van wordt.

Je zegt dat snelheid je niet boeit, maar waarom rijdt je bromscooter dan 80km/u? :)

Er bestaat momenteel in de rijschoolwereld onduidelijkheid over de toekomst van het stappenrijbewijs voor de motor. Google eens op code 80.

Zoals gezegd een legale A1 motor zal niet ver boven de 100 komen en is daarmee meer voor stad en binnenwegen. Dat geef je zelf eigenlijk ook al aan, want anders hoef je niet naar het station maar rij je met de motor gewoon door naar school zoals je anders met de auto zou doen.
 
Ik krijg ook vaak verwarde gezichten als ik uitleg dat ik bezig ben met A2 zonder autorijbewijs (ook van mede-motorrijders).

Je kiest met je verstand of met je hart.
Je haalt de woorden uit mijn mond.

TS, ik weet niet waar je woont/naar school gaat maar een schooldagje parkeren bij de meeste scholen kost je al snel +8 euro per dag in Amsterdam. Ik had een docent die op 10 minuten lopen van school parkeerde. :N
Met de motor parkeer je tussen de scooters en de trein is "gratis" voor studenten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan