Herspuiten motor naar originele kleur, hulp of info graag.

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Beste motorliefhebbers, ik heb even jullie hulp nodig...

Ik heb een Triumph Legend tt van het jaar 2001.
Wegens kleine schade in de benzinetank beslis ik om de tank te laten herspuiten, ik laat dit doen door iemand die dit als beroep doet.
Ik bezorg de "paintcode" die ik vind op internet.
Het resultaat was verschrikkelijk, van de mooie diepe bordeaux lak was nog weinig te zien.. :N

De benaming van de kleur is "Cardinal red" en er zit in de lak een lichte "candy" of "flake", dat is net wat deze kleur zo prachtig en uniek maakt.

Ik laat de tank deze keer herspuiten door een professionele spuiter alsook de spatborden en zijkapjes om geen verschil te merken indien er toch een verschil zou zijn.

Het resultaat is terug bedroevend, mijn motor is zijn mooie bordeaux, diep glanzende kleur kwijt! ;(
Ik vraag me af of het werkelijk zo moeilijk is om exact dezelfde kleur te bekomen, blijkbaar mag je de kleurcode nog hebben, de "procedure" van het spuiten blijft naar het schijnt geheim bij de constructeur?

Heeft iemand raad om mijn motor toch weer de echte originele kleur te geven?

Alvast bedankt!
 
Kan moeilijk zijn hoor, de juiste originele kleur.

Mijn 60 jaar oude Norton had 51 jaar geleden een kleur die 'mist grey' wordt genoemd en tussen grijs en groen zit.
Het is geen matallic lak, maar er zitten heel kleine deeltjes aluminium in en als de zon er op schijnt heb je een lichte schittering, maar niet zoals bij metallic.

Na enig zoeken kwam ik bij een oude man terecht die nog altijd spuitwerk verricht. Hij was 80 jaar en wist hoe die kleur gemaakt moest worden. Hij vertelde mij dat er maar twee bedrijven zijn die in staat zijn om die kleur te maken.

Als je nog een deeltje hebt met de originele kleur, dan moet je dat goed bewaren en proefstukjes laten spuiten idd.
Als het in 2001 kon, moet het nu ook kunnen.
 
IMG_2096_zpsdb5c91d7.jpg


Heb je het over deze kleur? Dat is volgens dit forum Marble Red.
 
Ik vond de originele kleur echt speciaal, je kon er bij manier van spreken "in kijken", er zat "diepte" in, ik weet niet hoe ik het kan omschrijven...
 
Mijn motor is nu trouwens een tint donkerder geworden, en dat wil ik ook even vermelden, er zitten nu 2 zwarte punten in de lak van de benzinetank, dat komt volgens de spuiter van het spuitpostool, iets dat soms gebeurt en niet kan vermeden worden... ☹️
 
Er zitten nu 2 zwarte punten in de lak van de benzinetank, dat komt volgens de spuiter van het spuitpostool, iets dat soms gebeurt en niet kan vermeden worden... ☹️


Hahaha mijn god en dat geloof jij nog ook? :}

Met zulke klanten is het vak van spuiter toch zo makkelijk... |(

Natuurlijk is dat niet normaal en is dat gewoon een spuitfout, er zit troep in de lak, waarschijnlijk omdat zijn spuit nog vuil was van de vorige klus en omdat hij geen zin had het nog een keer over te doen verzint hij een lulverhaal in de hoop dat je dat slikt.

En dat doe je dus...
 
Laatst bewerkt:
Over motorfiets lakken & kleuren:

Auto's hebben een kleurcode systeem waarvan aan de hand van de code iedere autolakfabrikant ongeveer de juiste kleur kan leveren uit het recept wat hij er voor heeft samengesteld.

En dan zeg ik bewust "ongeveer" want pak exact dezelfde kleur van 3 verschillende fabrikanten en je hebt gegarandeerd minimaal kleurverschil.

Voor motoren ligt dat iets anders. Die werken vaker met kleurnamen in plaats van nummers en vallen dus niet in het gestandaardiseerde systeem van autolakken. (Yamaha R1 blauw: deep purplish blue metallic C, hoe verzin je het :+ )

Maar in principe maakt dat niets uit, weet de fabrikant het recept om de kleur te maken dan krijg je de juiste kleur, echter er zijn niet veel lakfabrikanten die zich daarmee bezig houden dus 99% van de zaken die AUTO lakken verkopen kunnen je niet helpen (of leveren iets wat er op lijkt). Ga dus niet met je op internet gevonden kleurcode "Triumph Cardinal Red" naar een autolakken zaak want ze kunnen er waarschijnlijk niets mee.

Fabrikanten als RM lakken doen motorlakken en een site als Japarts.nl claimt motorlakken te verkopen maar hun kleurmatching is bedroevend slecht. Colorrite doet ook motorlakken en mijn ervaringen daarmee zijn beter, maar ook nog steeds ondermaats maar dat kan ook aan andere factoren liggen, hoeft niet perse de verf te zijn.

Komt ook bij dat motorlakken vaak moeilijker zijn, daarom zijn ze ook mooier dan autolakken. Het zijn vaak 3 laag systemen met candy's waarbij de manier van spuiten en aantal lagen bepalend is en dat kan niemand zomaar vanaf enkel een kleurnummertje. Ook al is de kleur in het potje 100% goed, dan nog kan de manier van spuiten enorm kleurverschil veroorzaken.

Ook over lakmeten/scannen hoor ik telkens dezelfde fabel: laat je kleur even scannen en de computer verteld het recept wel. Fout dus, die computer verteld helemaal niks, die zoekt in zijn eigen database welke kleur er het dichtst op lijkt en geeft dat recept. Als startpunt prima en als hij vrijwel perfect is nog beter maar de scanner geeft geen recept maar een vergelijking met iets wat hij kent. In de praktijk heb ik nog geen enkele kleur gehad die mijn leverancier heeft gescanned die hij niet daarna bij moest tinten.

Die "professionele" spuiter (wat dus gewoon een prutser is) had net zovaak proefstukken moeten spuiten tot het goed was en dan pas je motor moeten spuiten.

Alleen een ervaren kleurmaker kan aan de hand van een voorbeeld een kleur matchen maar dan nog is het geen kwestie van het eroverheen gieten maar de manier van applicatie maakt alle verschil.

Ik ben geen professional maar spuit veel in de hobby sfeer en haal mijn producten bij JP carcolor in Roosendaal op aanbeveling van Ulleke hier en dat was het beste advies wat ik in 10 jaar gekregen heb. Er lopen hier een paar professionele spuiters rond en die zullen hun kleuren ongetwijfelt zelf matchen maar voor mij als hobbyist zonder eigen mengmachine is JP een uitkomst. Daarom doe ik ook weinig spotrepairs, alleen volledige resprays.

De motor van de TS lijkt me gespoten met een candy/3-laags systeem. Als die "professionele" prutser dat met een gewone 2-laags metallic base/clear gespoten hebt krijg je wat hij beschrijft, en nooit dat diepe effect wat een candy over een metallic base wel heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet van wáár in België je komt maar Nuenen (omgeving Eindhoven) is vaak redelijk te doen qua afstand. Ik heb daar bij Verbroekken een jaar of 8 á 9 geleden de tank van m'n toen gloednieuwe (2 dagen oude) 2008 R6 laten uitdeuken en spuiten nadat er wat asfalt tegenaan was "gevallen".....

Yamaha Racing Bleu is een gigantische "K*T" kleur om te spuiten qua techniek en er waren daarom ook iets van 7 lagen lak nodig om de "dieptewerking" in de lak terug te krijgen naar het origineel maar..... Écht een perfect gespoten tank terug gekregen destijds!!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet van wáár in België je komt maar Nuenen (omgeving Eindhoven) is vaak redelijk te doen qua afstand. Ik heb daar bij Verbroekken een jaar of 8 á 9 geleden de tank van m'n toen gloednieuwe (2 dagen oude) 2008 R6 laten uitdeuken en spuiten nadat er wat asfalt tegenaan was "gevallen".....

Yamaha Racing Bleu is een gigantische "K*T" kleur om te spuiten qua techniek en er waren daarom ook iets van 7 lagen lak nodig om de "dieptewerking" in de lak terug te krijgen naar het origineel maar..... Écht een perfect gespoten tank terug gekregen destijds!!

Antwerpen 😊
 
FZRene, da's duidelijk!!
Ik neem deze info zeker mee naar de volgende spuiterij, of kan jij me soms helpen? ☺️

Alhoewel ik het best zou willen proberen en ik al veel candy's heb gespoten is mijn meest eerlijke reactie dat ik 1 van de professionele spuiters hier aan zou bevelen. Ik kan enkele namen noemen maar dan zou ik andere tekort doen dus die melden zich vanzelf wel bij je denk ik.

Ik ben nu een nieuwe spuitcabine aan het bouwen en die is nog niet klaar dus voor oktober/november kan ik niks voor je doen, het duurt wel even voordat ik zo bekend ben met mijn nieuwe cabine dat ik candy klussen aan durf te nemen want daar straft ieder foutje zich direct af.
 
Uitstekend verhaal.

Je hebt 100% gelijk. Bij mijn oude Norton was het plateau waar de accu en de olietank op zitten nog in de originele kleur. De rest was overgespoten in een soort legergroen, afschuwelijk. Die oude spuiter heeft die kleur precies kunnen namaken en dat vind ik een hele prestatie.

Iets soortgelijks heb ik met mijn 48 jaar oude Jaguar. Die heeft de kleur van old british racing green, maar daarin schijnen 62 tinten te zijn. Een scan leverde een liter lak op, maar dat is net ff anders.

Dus heb ik een achterportier er uit gehaald en naar een spuiter in Hoorn gebracht en die man heeft de kleur precies nagemaakt en daar heb ik ook het recept van gekregen.

Het is echt wel een moeilijk vak en er zijn er niet zo gek veel die dat goed onder de knie hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan