Motor voor WW verkeer ?

Lijkt me inderdaad niet zo'n succes, 160km per dag op de motor voor woon/werk verkeer. Motorrijden is net even wat intensiever dan autorijden doordat je meer gefocused bent op het rijden en in de wind zit. Na 80km kom je dorstig en vermoeid aan op je werk, helemaal de eerste maanden als je net je rijbewijs hebt en nog een beetje verkrampt rijdt. Komt er dan ook nog regen, storm of vrieskou bij wordt dat alleen maar erger. Heb zelf een keer in 1 ruk door naar Arnhem gereden vanaf Amsterdam (ongeveer 90km) met -6 ofzo, eerste uur na aankomst moest ik echt bijkomen, dacht dat mijn handen ter plekke zouden afsterven in de warme woonkamer zo'n pijn deden die. Moet er niet aan denken dat 5x in de week te moeten doen. (okey, dan zou ik verwarmde handschoenen nemen, maar toch)
 
Ok, bedankt allemaal voor de antwoorden.
Lijkt me dus duidelijk dat het voor de kosten in ieder geval geen interessante optie is om te doen.

€1200 aan onderhoudskosten is volgens mij niet vreemd, met totaal zo'n 60.000 km afgelopen jaar (ww + prive) zoals al gezegd, 2 beurtjes, apk, remmen en een setje bandjes komt daar ongeveer op neer.
Dichterbij m'n werk gaan wonen, gaat hem sowieso niet worden. Andere baan op den duur misschien, maar voorlopig in ieder geval ook niet.
gelukkig ben ik wel redelijk vrij in het inplannen van m'n werkuren waardoor ik weinig file hoef te rijden.
Best kans dat die motor er toch nog komt, maar dan puur voor de fun en om sporadisch eens mee naar het werk en terug te rijden.
 
Mijn advies: Verhuis naar dicht bij je werk!! (of zoek een baan dicht bij je huis)
Gewoon op je (trap-)fietsie naar het werk. Alle file-berichten daar lach je dan om!

Het geld wat je niet uitgeeft, daarvoor kan je een motor kopen alleen voor de fun-kilometers. De auto kan dan gewoon blijven voor slecht weer of wekelijkse boodschappen.

Ik kan uit ervaring spreken, want ik heb genoeg in zinloze files gestaan.
Alle tijd, alle benzine, al het auto-onderhoud, alle ergernis van files die je jezelf kan besparen..........

:^
 
Dichter bij je werk gaan wonen...alsof je dat zo even doet met een partner met werk de andere kant op en (schoolgaande) kinderen. Of als je op projectbasis werkt.

Maar stel dat je daar allemaal geen "last" van hebt, dan KAN je het doen zoals ik het gedaan heb: er na je 30e achterkomen dat je je A wil halen, dat doen en daarna een goedkoop barrel kopen en woon-werk proberen. En dan erachter komen dat het vaak een hoop tijd scheelt, maar ook gevaarlijker, inspannender en meestal minder comfortabel. En niet per se goedkoper maar wel leuker.
 
Dus 80 km enkele reis? Als je een gewoon stopcontact op je werk hebt, kan je voor elektrisch gaan; dan is het geheid goedkoper. Op zich kan 160 ook wel op 1 lading, maar ik zou me prettiger voelen als ik met een volle tank kon vertrekken iedere rit.

Reken trouwens niet alleen geld mee als opbrengst, maar veel belangrijker: tijdwinst -> minder reistijd = meer vrije tijd. En daar gaat het toch om, in het leven. Daarnaast altijd een voorspelbare reistijd, geeft ook rust. Ze komen er weer aan, die dagen. Dat collega's 2 uur in de file hebben gestaan, en klagen dat het zo druk was. "Ja man, ik was ook dik 5 minuten later thuis," zeg jij dan. Kijk, dat is de werkelijke winst.
 
Laatst bewerkt:
Maar stel dat je daar allemaal geen "last" van hebt, dan KAN je het doen zoals ik het gedaan heb: er na je 30e achterkomen dat je je A wil halen, dat doen en daarna een goedkoop barrel kopen en woon-werk proberen. En dan erachter komen dat het vaak een hoop tijd scheelt, maar ook gevaarlijker, inspannender en meestal minder comfortabel. En niet per se goedkoper maar wel leuker.
herkenbaar :)
 
Een baan als werkvoorbereider in de kunststofverspaning. (Cnc frezen/draaien)
Dat bevalt me prima bij dit bedrijf.
Daarnaast net een eerste huis gekocht met m'n partner, en een vast contract als eind twintiger krijg je ook lang niet overal.
Dus voorlopig zal dat wisselen van baan ook nog ff niet gebeuren.
Wat betreft elektrisch rijden, dat is misschien op den duur wel interessanter als dieselen, op dit moment speelt alleen de aanschafprijs nog tegen.
 
Ik rijd 80km woonwerk per dag, waarvan 75km snelweg. Nu vind ik motorrijden hartstikke leuk, maar moet toch ook eerlijk toegeven dat ik die zelfde snelweg elke dag ondertussen ook wel erg saai begin te vinden.

File filteren is naar mijn mening wel leuk, maar zo nu en dan bijna een aanrijding door een blikker die niet oplet maakt het soms wel frustrerend.

Ik zou mijn rit niet willen doen met de auto. Maar houd er rekening mee dat al je problemen worden opgelost door de motor.

Al wil je een zuinige betrouwbare motor kan je kijken naar de Honda NC700/750.
 
Ik rijd 80km woonwerk per dag, waarvan 75km snelweg. Nu vind ik motorrijden hartstikke leuk, maar moet toch ook eerlijk toegeven dat ik die zelfde snelweg elke dag ondertussen ook wel erg saai begin te vinden.

File filteren is naar mijn mening wel leuk, maar zo nu en dan bijna een aanrijding door een blikker die niet oplet maakt het soms wel frustrerend.

Ik zou mijn rit niet willen doen met de auto. Maar houd er rekening mee dat al je problemen worden opgelost door de motor.

Al wil je een zuinige betrouwbare motor kan je kijken naar de Honda NC700/750.

Of wat dacht je van een blikker die denkt: "Ik wachten, jij ook wachten" en bewust je pad blokkeert.
Had ik laatst, een auto die 'm expres naar links zette zodat ik er niet voorbij kon (terwijl ik al naast 'm aan t rijden was), en dan mij schaapachtig aankijken van "ik kan er ook niks aan doen dat jij er niet langs kan" toen ik op z'n raam klopte en gebaarde waar ie mee bezig was en dat ie gemakkelijk nog iets naar rechts kon en mij kon laten passeren.

Hoe zuinig je NC7*0x/s is hangt erg af van je rijstijl en hoe hard je rijd.
Mijn gemiddelde momenteel ligt tussen de 3,8L/100Km en 4,5L/100Km (1 op 26 & 1 op 22) afhankelijk van hoe veel/vaak ik over de snelweg ga. (Alleen WW, zonder snelwegen haal ik: 3,1L/100Km (1 op 32) maar dat is veel 80 60Km wegen)
Mijn rijstijl is wel z.s.m. naar vMax en derhalve iets langer in een lagere versnelling blijven hangen.
(en bij vertragen vroeg terug naar een lagere versnelling om gemakkelijker en sneller weer te kunnen accelereren)

Snelweg met de motor is saai, daarom rij ik al een tijdje binnendoor.
Ja ik ben volgens GoogleMaps 22 minuten langer onderweg (volgens TomTom ook zoiets)...
maar 't is wel aanzienlijk beter voor m'n gemoedsrust
(en verbruik, WW = 120Km/u en veel vracht-/slapend verkeer in moeten halen (ik haal niet met 1Km/u verschil in), ik trek 'm wel even door voor een inhaal actie.)
 
Laatst bewerkt:
Reken trouwens niet alleen geld mee als opbrengst, maar veel belangrijker: tijdwinst -> minder reistijd = meer vrije tijd. En daar gaat het toch om, in het leven. Daarnaast altijd een voorspelbare reistijd, geeft ook rust. Ze komen er weer aan, die dagen. Dat collega's 2 uur in de file hebben gestaan, en klagen dat het zo druk was. "Ja man, ik was ook dik 5 minuten later thuis," zeg jij dan. Kijk, dat is de werkelijke winst.

Dat file je maar 5 minuten scheelt met de motor is ook erg optimistisch gedacht. Ik moet vaak in Soesterberg zijn en het verschil tussen wel of geen file op de A12 kan oplopen tot een half uur (vanuit Den Haag).

En juist omdat een voorspelbare reistijd zoveel fijner is, kies ik er steeds vaker voor om met het OV te gaan, ook al weet ik dan zeker dat het 3 kwartier extra reistijd kost ten opzichte van de tijd met de motor zonder file.

Als ik wel met de motor ga kies ik er steeds vaker voor zo min mogelijk over de snelweg te gaan, zeker op de terugweg.
 
Dat file je maar 5 minuten scheelt met de motor is ook erg optimistisch gedacht. Ik moet vaak in Soesterberg zijn en het verschil tussen wel of geen file op de A12 kan oplopen tot een half uur (vanuit Den Haag).

En juist omdat een voorspelbare reistijd zoveel fijner is, kies ik er steeds vaker voor om met het OV te gaan, ook al weet ik dan zeker dat het 3 kwartier extra reistijd kost ten opzichte van de tijd met de motor zonder file.

Als ik wel met de motor ga kies ik er steeds vaker voor zo min mogelijk over de snelweg te gaan, zeker op de terugweg.
Hang natuurlijk een beetje van de reis af, maar in mijn geval was het een waargebeurd verhaal. De gehele ring A10 stond letterlijk stil. Dus alle collega's stonden daar gezellig tussen, terwijl ik maar ongeveer 1/8ste van de ring moest hebben en alras volgas (volstroom) naar huis kon sjeezen :]
 
Hang natuurlijk een beetje van de reis af, maar in mijn geval was het een waargebeurd verhaal. De gehele ring A10 stond letterlijk stil. Dus alle collega's stonden daar gezellig tussen, terwijl ik maar ongeveer 1/8ste van de ring moest hebben en alras volgas (volstroom) naar huis kon sjeezen :]

In dat soort gevallen waarbij je met de auto echt gewoon stilstaat en je met de motor na een km of wat ongestoord verder kunt rijden scheelt het natuurlijk wel erg veel. Maar in de gewone dagelijkse gevallen ga ik ervanuit met de motor een gemiddelde van 50 te halen in de file stukken, terwijl ik zonder file makkelijk 100 als gemiddelde heb.
 
Dichter bij je werk gaan wonen...alsof je dat zo even doet met een partner met werk de andere kant op en (schoolgaande) kinderen. Of als je op projectbasis werkt.
Motor of auto, maakt met al die km's vwb tijd niet echt veel uit.
Ik heb ook enkele jaren als forens gereden. Om 06.00h weg en 19.00h weer thuis.
Toen een collega met dezelfde uren een ernstig ongeluk kreeg onderweg naar huis heb ik het roer drastisch omgegooid. Ik ben direct op zoek gegaan naar een andere job. Ik heb er nu, ondanks vele jaren verder, nog steeds een reistrauma van over gehouden.

Beste wat me kon gebeuren is dat ik ander werk kreeg heel dicht bij huis.
Nieuwe tijden: 7.55h de deur uit en 16.35h weer thuis.
Het leek in het begin alsof ik iedere dag een snippermiddag had. Die stap had ik veel eerder moeten nemen!

Alle onnodige reisuren wegen op laatst net zo zwaar als iedere dag 4 uur overwerken.
Heel erg is dan dat je er niet eens voor wordt betaald........ :(
Nog erger is dat het je vaak naast tijd ook nog zelf geld kost...... :X

Kilometers vreten, ik ben er klaar mee!!
Conclusie blijft dezelfde: Zoek een andere baan of ga dichtbij je werk wonen!!!

Ik ben toch nog steeds km-vreter. Maar nu alleen voor de lol. :t :t
Lekker tuffen over een dijkje, stoppen op een mooie plek, geen tijdsdruk............ :] :]
 
Laatst bewerkt:
Agh. Ik heb 1,5 jaar lang bijna 280 km per dag op de motor gereden. Scheelde echt zeeën van tijd elke dag en qua reiskosten haalde ik mijn onderhoud er makkelijk uit. Mijn motoren (bmwk75 en suzuki sv650) rijden makkelijk 1 op 20 en mijn auto kan ik dat wel mee vergeten. Vergeet niet dat een beetje veilige en comfortabele auto die 1 op 20 rijdt vaak meer in aanschaf kost dan een motor.

Moet wel zeggen dat ik al mijn onderhoud zelf doe. Verder doe ik ruim 30.000 met een ketting en rij ik op sport tour banden van Bridgestone. Als dat niet het geval was dan was het een ander verhaal geweest.

Wel heb je met de motor vaker onderhoud dus je bent er wel veel tijd aan kwijt. Zeker als je na een paar jaar nog wat voor je motor wil vangen.
 
Waarom heb je die XJ900 dan weg gedaan als je onbeperkt km kunt rijden met alleen bandenwissels?

Dat dus...
Motorrijden kan echt wel goedkoper dan autorijden. Kijk ik alleen even naar het onderhoudsplaatje:

Ik rij nu al 7 jaar een Diversion 900 voor woon-werk. Ding in 2010 gekocht voor 2000 euro met 30.000 op de teller. Ik rij 140km op een dag, de teller sprong gister op de 166.000. Het enige wat ik er aan doe is 2x per jaar olie verversen, daar hou ik een interval van 10.000km voor aan (voorgeschreven is om de 6.000, maar dat is wel erg vaak). Dat is ongeveer 40 euro aan olie en 10 voor een filter. Ik rij heel rustig en 95% rechtdoor op de snelweg. Ik rij nu met Michelin Pilot Road4, al 32.000km op deze set maar die is bijna op. De laatste set PR2 hielden het zelfs 40.000km vol! Dat is dus ongeveer om de 1,5 tot 2 jaar een nieuwe set. Bandjes in die maat zijn niet duur, ongeveer 250 voor een setje, gemonteerd en wel.

Verder onderhoud doe ik er eigenlijk niet aan, laatste keer kleppen stellen was 100.000km geleden.
Verder wat klein materiaal zoals af en toe eens remvloeistof verversen of een paar nieuwe bougies, remblokken of een luchtfilter. Op jaarbasis is dat tientjeswerk, laat ik zeggen 50 euro per jaar en dan schat ik het nog hoog in.

100 euro aan olie+filters per jaar
125 euro aan banden per jaar
50 euro aan klein materiaal per jaar

Dat komt gemiddeld op €23,- per maand. Het onderhoud doe ik voor alle duidelijkheid dus zelf en betaal alleen het materiaal. Ik rij deze door tot hij uit elkaar valt, afgeschreven is hij toch al.

Dus als ik mensen hoor over 3 onderhoudsbeurten en meerdere sets banden op jaarbasis, dan valt er vooral op onderhoud een hoop te winnen als je dit zelf doet. Dus doe eens een sleutelcursus en kijk eens wat je allemaal zelf kunt doen. En natuurlijk niet elke 2 jaar een nieuwe motor willen hebben maar gewoon genoegen nemen met een oud barrel, dan kan motorrijden echt wel goedkoper dan autorijden. Tuurlijk komen daar nog kosten bij, maar een WA-verzekering en de wegenbelasting zijn voor een motor eigenlijk altijd goedkoper dan een auto, daar hoef je geen ingewikkelde berekeningen op los te laten. Mijn Div loopt 1op17, mijn auto ook, dus daar loop ik al bijna gelijk op.
 
Ben ik het niet geheel mee eens Frazer (gebaseerd op een GS500), omdat:

Lang niet elke motor doet zo lang met banden. Is oa afhankelijk van de bandenmaat. Mijn GS500 heeft na 8000km echt een nieuwe achterband nodig. Voorband kun je wat langer mee doen, maar de 30.000km haal ik echt niet. En dan rij ik niet met veel vermogen of extreem hard.

Daarnaast is het zo dat de meeste motoren het onderhoud wel echt nodig hebben. Laatste keer toen ik onderhoud deed, was dat na 8500km. Olie kwam er echt pikzwart uit, kleppendekselpakking lekte, bougies waren na 20.000km versleten (irridium).

Daarbij is het zo dat je lang moet rijden wil je de aanschafkosten besparen. Ga uit van een goedkope motor (1000 euro), een goed pak (want je wil wel een goed pak hebben met dit soort kilometers 1000 euro op zn minst), doe daarbij nog een fatsoenlijke helm en wat ander klein spul (zoals een goede tas, oordoppen, enzovoort), en dan moet je behoorlijk wat gaan besparen wil je dat eruit hebben.

Daarnaast is het zo dat lang niet iedereen de ruimte/het gereedschap/de kennis heeft om zelf te sleutelen.

En last, maar zeker niet least: er zijn dingen waarop je niet moet besparen met motorrijden, wat veel blikkers wel doen om maar zo min mogelijk geld kwijt te zijn (lang doorrijden met versleten remmen/banden, niet omkijken naar dingen als schokbrekers..


Het klopt wel dat het in sommige gevallen wel werkt (zoals bij jou, en een beetje bij mij), maar je moet het niet vanuit financieel oogpunt beginnen.
 
Ik heb zo goed als geen vrije tijd om met de motor te rijden.
Als ik al privé rij met de motor dan heb ik vrij genomen van het werk. (Dit jaar voor 8x Zandvoort)
Dus zo woon-werk vind ik wel leuk om nog een beetje hobby uit te oefenen.
Het liefste dan wel zonder koekblikkers op de oprit en afrit van de snelweg.
Dat lukt niet iedere dag. :)

Dus gewoon doen voor de lol.
Rationeel denken doen we al veel te veel. :P
 
Laatst bewerkt:
3 jaar lang 110km WW op de motor(3uur per dag inclu omkleden etc dan nog 8.45 uur werken) door sneeuw alles vaak regen. Toen verhuisd nu 5 min lopen.

Als je niet beter weet maakt het niet uit maar zou zeker lekker in de auto blijven rijden radio verwarming.
Ik zal het nooit weer doen zoveel reizen voor werk...
Desnoods rijd je binnendoor doe je der net zolang over misschien maar sta je niet in de file.
 
Dat dus...
Motorrijden kan echt wel goedkoper dan autorijden. Kijk ik alleen even naar het onderhoudsplaatje:

Ik rij nu al 7 jaar een Diversion 900 voor woon-werk. Ding in 2010 gekocht voor 2000 euro met 30.000 op de teller. Ik rij 140km op een dag, de teller sprong gister op de 166.000. Het enige wat ik er aan doe is 2x per jaar olie verversen, daar hou ik een interval van 10.000km voor aan (voorgeschreven is om de 6.000, maar dat is wel erg vaak). Dat is ongeveer 40 euro aan olie en 10 voor een filter. Ik rij heel rustig en 95% rechtdoor op de snelweg. Ik rij nu met Michelin Pilot Road4, al 32.000km op deze set maar die is bijna op. De laatste set PR2 hielden het zelfs 40.000km vol! Dat is dus ongeveer om de 1,5 tot 2 jaar een nieuwe set. Bandjes in die maat zijn niet duur, ongeveer 250 voor een setje, gemonteerd en wel.

Verder onderhoud doe ik er eigenlijk niet aan, laatste keer kleppen stellen was 100.000km geleden.
Verder wat klein materiaal zoals af en toe eens remvloeistof verversen of een paar nieuwe bougies, remblokken of een luchtfilter. Op jaarbasis is dat tientjeswerk, laat ik zeggen 50 euro per jaar en dan schat ik het nog hoog in.

100 euro aan olie+filters per jaar
125 euro aan banden per jaar
50 euro aan klein materiaal per jaar

Dat komt gemiddeld op €23,- per maand. Het onderhoud doe ik voor alle duidelijkheid dus zelf en betaal alleen het materiaal. Ik rij deze door tot hij uit elkaar valt, afgeschreven is hij toch al.

Dus als ik mensen hoor over 3 onderhoudsbeurten en meerdere sets banden op jaarbasis, dan valt er vooral op onderhoud een hoop te winnen als je dit zelf doet. Dus doe eens een sleutelcursus en kijk eens wat je allemaal zelf kunt doen. En natuurlijk niet elke 2 jaar een nieuwe motor willen hebben maar gewoon genoegen nemen met een oud barrel, dan kan motorrijden echt wel goedkoper dan autorijden. Tuurlijk komen daar nog kosten bij, maar een WA-verzekering en de wegenbelasting zijn voor een motor eigenlijk altijd goedkoper dan een auto, daar hoef je geen ingewikkelde berekeningen op los te laten. Mijn Div loopt 1op17, mijn auto ook, dus daar loop ik al bijna gelijk op.

Dus jij rijdt na 166.000 km nog steeds met de originele rubberen remleidingen? En de originele schijven, die dan nu waarschijnlijk ongeveer zo dun zijn als een scheermesje?
 
Ik heb zo goed als geen vrije tijd om met de motor te rijden.
Als ik al privé rij met de motor dan heb ik vrij genomen van het werk. (Dit jaar voor 8x Zandvoort)
Dus zo woon-werk vind ik wel leuk om nog een beetje hobby uit te oefenen.
Het liefste dan wel zonder koekblikkers op de oprit en afrit van de snelweg.
Dat lukt niet iedere dag. :)

Dus gewoon doen voor de lol.
Rationeel denken doen we al veel te veel. :P

Ik werk niet zoveel als jij, maar klinkt wel herkenbaar.

In ieder geval is de motor voor mij wel goedkoper dan de auto/trein doordat:
1. Filteren.
2. Zelf onderhoud.
3. Geen parkeergeld betalen. *O*
4. Ik 3 keer op en neer kan met de motor voor dezelfde prijs als 1 keer op en neer met de trein.
5. Ik bij stoplichten niet lang stationair hoef te draaien omdat ik (stiekem) voordring en dus minder verbruik met stilstaan.
6. Minder wegenbelasting en minder verzekeringsgeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan