Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Iemand een aanrader voor een compressor? Mijn oude is deze week doorgeroest. Was 20 jaar oud en had maar een 10L tankje.

Ik gebruik hem voor het oppompen van de banden, maar nu ik een nieuwe moet hebben zou het nou zijn als er een slagmoersleutel op kon. Wat kan ik halen tot ongeveer 200 euro?
 
Iemand een aanrader voor een compressor? Mijn oude is deze week doorgeroest. Was 20 jaar oud en had maar een 10L tankje.

Ik gebruik hem voor het oppompen van de banden, maar nu ik een nieuwe moet hebben zou het nou zijn als er een slagmoersleutel op kon. Wat kan ik halen tot ongeveer 200 euro?
Een oude degelijke. Met zo groot mogelijk vat. Dat heb je namelijk nodig voor luchtsleutel.
2e handsje dus
 
Iemand hier ervaring mee?

Autobanden balanceer apparaat


Lijkt me wel handig om zelf eens een bandje te wisselen, maar is het voldoende nauwkeurig voor een moderne auto?
Een lachende Rintje Ritsma staat ook in de advertentie, die heeft er blijkbaar wel ervaring mee.
Dan moet het wel goed zijn! :t
Maar eigenlijk heb je zo'n apparaat niet echt nodig. Zie =>

( Trouwens.....tegenwoordig veel auto's hebben voorwielaandrijving. Meeste trilling voel je altijd in het stuur via de voorwielen. Balanceren van de voorwielen doe ik altijd zelf door één van de voorwielen te liften en die dan 60-70km/h mbv de motor op de teller te laten draaien. Dan draait dat losse wiel 120-140km/hr. Door loodjes op goede plek te slaan krijg je het wiel zo in balans. Oke, oke ik heb vroeger in een bandenbedrijf gewerkt, dus ik weet zo ongeveer hoe je dat het makkelijkst kan doen)
 
Laatst bewerkt:
Een lachende Rintje Ritsma staat ook in de advertentie, die heeft er blijkbaar wel ervaring mee.
Dan moet het wel goed zijn! :t
Maar eigenlijk heb je zo'n apparaat niet echt nodig. Zie =>

( Trouwens.....tegenwoordig veel auto's hebben voorwielaandrijving. Meeste trilling voel je altijd in het stuur via de voorwielen. Balanceren van de voorwielen doe ik altijd zelf door één van de voorwielen te liften en die dan 60-70km/h mbv de motor op de teller te laten draaien. Dan draait dat losse wiel 120-140km/hr. Door loodjes op goede plek te slaan krijg je het wiel zo in balans. Oke, oke ik heb vroeger in een bandenbedrijf gewerkt, dus ik weet zo ongeveer hoe je dat het makkelijkst kan doen)

En jouw auto stopt dan het wiel op de juiste positie en geeft aan hoeveel je moet plakken? :?
 
Iemand hier ervaring mee?

Autobanden balanceer apparaat


Lijkt me wel handig om zelf eens een bandje te wisselen, maar is het voldoende nauwkeurig voor een moderne auto?

:N geen ervaring, maar lijkt me ook niks.....

Ik vervang/verwissel vrachtwagenbanden, motorfietsbanden, en banden van landbouwvoertuigen altijd zelf, maar juist die van mijn auto/bestelbus niet. En de reden is, dat de bandenboer (terwijl ik een gratis koffie drink) de wielen met winterbanden demonteert, en de wielen met zomerbanden balanceert en monteert voor €40.- En een kwartier later ben ik weer onderweg.
Maar goed, al zou dit alles €1000.- kosten, dan nog steeds zie ik geen heil in dit amazing apparaat.

(even voor de duidelijk: het gaat in dit geval om het verwisselen van complete wielen. En geen demontage van banden)
 
Laatst bewerkt:
En jouw auto stopt dan het wiel op de juiste positie en geeft aan hoeveel je moet plakken? :?

Tsssk, jij snapt ook niks :N
Tijdens de omwentelingen met 120/140 per uur zet je een krijtstreepje op de juiste plek. Je moet hier voor wel een steen op het gaspedaal leggen, of je moet bijzonder lenig zijn.......
 
En jouw auto stopt dan het wiel op de juiste positie en geeft aan hoeveel je moet plakken? :?
Tsssk, jij snapt ook niks :N
Tijdens de omwentelingen met 120/140 per uur zet je een krijtstreepje op de juiste plek. Je moet hier voor wel een steen op het gaspedaal leggen, of je moet bijzonder lenig zijn.......
@ Boskawouter
Een ander was mij al voor om jouw onkunde aan te duiden................... :W
Met een paar boskaboutertjes heb ik heel snel in de gaten waar het lood precies moet zitten :9

@lenig......
Je kan het doen in je eentje, maar makkelijker is iemand anders achter het stuur!
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring mee?

Autobanden balanceer apparaat


Lijkt me wel handig om zelf eens een bandje te wisselen, maar is het voldoende nauwkeurig voor een moderne auto?
Dit zijn de apparaten die in de analoge wereld gebruikt werden. Niets mis mee. Je moet er alleen een beetje geduld en inzicht in hebben. Dat hebben ze bij de Kwik fitten van tegenwoordig niet meer. Daar moet een 16 jarige ongeschoolde op een schermpje zien hoeveel hij waar moet plakken.
 
Dit zijn de apparaten die in de analoge wereld gebruikt werden. Niets mis mee. Je moet er alleen een beetje geduld en inzicht in hebben. Dat hebben ze bij de Kwik fitten van tegenwoordig niet meer. Daar moet een 16 jarige ongeschoolde op een schermpje zien hoeveel hij waar moet plakken.

Liefst met kleur. Rood is niet goed, groen binnen de marge...
 
Iemand hier ervaring mee?

Autobanden balanceer apparaat


Lijkt me wel handig om zelf eens een bandje te wisselen, maar is het voldoende nauwkeurig voor een moderne auto?

Hier balanceer je alleen statisch mee.
Dit apparaat kan geen onderscheid maken of de onbalans aan de buitenkant of aan de binnenkant van het wiel zit. Hoe breder het wiel, hoe meer last je hiervan kunt hebben.

Mijns inziens dus niet voldoende voor een auto
 
Een lachende Rintje Ritsma staat ook in de advertentie, die heeft er blijkbaar wel ervaring mee.
Dan moet het wel goed zijn! :t
Maar eigenlijk heb je zo'n apparaat niet echt nodig. Zie =>

( Trouwens.....tegenwoordig veel auto's hebben voorwielaandrijving. Meeste trilling voel je altijd in het stuur via de voorwielen. Balanceren van de voorwielen doe ik altijd zelf door één van de voorwielen te liften en die dan 60-70km/h mbv de motor op de teller te laten draaien. Dan draait dat losse wiel 120-140km/hr. Door loodjes op goede plek te slaan krijg je het wiel zo in balans. Oke, oke ik heb vroeger in een bandenbedrijf gewerkt, dus ik weet zo ongeveer hoe je dat het makkelijkst kan doen)

In principe ben ik niet bang aangelegd maar dit wordt me te gek...
 
Dit zijn de apparaten die in de analoge wereld gebruikt werden. Niets mis mee. Je moet er alleen een beetje geduld en inzicht in hebben. Dat hebben ze bij de Kwik fitten van tegenwoordig niet meer. Daar moet een 16 jarige ongeschoolde op een schermpje zien hoeveel hij waar moet plakken.


Dat idee heb ik ook.

Maar zie de post van Daf400 over het lood dat links of rechts geplakt dient te worden, dat kun je met dit apparaat niet bepalen.
In hoeverre zou dat invloed hebben?
Of moet het lood dan in het midden van de velg geplakt worden?
 
Laatst bewerkt:
Dat idee heb ik ook.

Maar zie de post van Daf400 over het lood dat links of rechts geplakt dient te worden, dat kun je met dit apparaat niet bepalen.
In hoeverre zou dat invloed hebben?
Of moet het lood dan in het midden van de velg geplakt worden?
Tja, vragen vragen :)

Dynamisch gebalanceerd is het beste. Dan pak je ook de onbalans tussen links en rechts mee.
Statisch balanceren is beter dan niet balanceren, en dan moeten de loodjes in het midden vd velg. Plaklood dus, ipv slaglood.

Het getoonde ding is leuk voor thuis, en zal in 90% vd gevallen een ok resultaat geven, mits goed gebruikt.

Ik vind m duur. Koop dan voor 50 euro meer een gebruikte balanceermachine. Of een nieuwe voor 150 euro meer.
 
Vandaag begonnen met de werkplaats op mijn werk opruimen. Kan het beter ontruimen noemen :')
Wat een pleuriszooi.

Freesbank en draaibank in de metaal container gedumpt. Werkten slecht, stonden al tien jaar in de hoek. Zonde, maar moest weg. Staat nu nog een grote degelijke draaimachine en frees. Die werken wel goed.

Heb nu nog 400 kg aan 'special tools'. Moet ik nog een plek voor vinden. En, ach, ik ben nog wel een paar weken bezig, vrees ik :')
 
Hier balanceer je alleen statisch mee.
Dit apparaat kan geen onderscheid maken of de onbalans aan de buitenkant of aan de binnenkant van het wiel zit. Hoe breder het wiel, hoe meer last je hiervan kunt hebben.

Mijns inziens dus niet voldoende voor een auto
Ik denk dat je tot zo'n 175 breed geen verschil zal merken. Banden van 225 zullen inderdaad invloed hebben.
Voor 1973 had geen garage een elektronisch balanceer apparaat en er was geen maximum snelheid. Ging dus prima met je TR7 100 mijl in het uur blazen met statisch gebalanceerde wielen.
 
Tja, vragen vragen :)

Dynamisch gebalanceerd is het beste. Dan pak je ook de onbalans tussen links en rechts mee.
Statisch balanceren is beter dan niet balanceren, en dan moeten de loodjes in het midden vd velg. Plaklood dus, ipv slaglood.

Het getoonde ding is leuk voor thuis, en zal in 90% vd gevallen een ok resultaat geven, mits goed gebruikt.

Ik vind m duur. Koop dan voor 50 euro meer een gebruikte balanceermachine. Of een nieuwe voor 150 euro meer.



Duidelijk, het gaat me puur om de hobby van het zelf doen.
Een gebruikte balanceermachine is uiteraard beter maar neemt ook veel ruimte in.

Het apparaat van datona is een voorbeeld, ze zijn ook voor de helft van dat geld te koop.

Ik ga er nog eens goed over nadenken :)
 
Ik denk dat je tot zo'n 175 breed geen verschil zal merken. Banden van 225 zullen inderdaad invloed hebben.
Voor 1973 had geen garage een elektronisch balanceer apparaat en er was geen maximum snelheid. Ging dus prima met je TR7 100 mijl in het uur blazen met statisch gebalanceerde wielen.



Mijn auto heeft banden van 205 breed, die zullen dan ook wel invloed hebben.
 
Ik denk dat je tot zo'n 175 breed geen verschil zal merken. Banden van 225 zullen inderdaad invloed hebben.
Voor 1973 had geen garage een elektronisch balanceer apparaat en er was geen maximum snelheid. Ging dus prima met je TR7 100 mijl in het uur blazen met statisch gebalanceerde wielen.
Hoe smaller de band, hoe minder last van dynamische onbalans.

Auto's vergelijken van 1973 met auto's van nu, is zinloos, als het gaat om balanceren.
 
Omdat ik vorig jaar gestart ben om wat motorblok zaken te controleren/vervangen, heb ik nog geen jaar geleden een extra momentsleutel gekocht: BGS 3/8 momentsleutel met bereik van 7-105 NM.

Geen topper natuurlijk, maar hopelijk goed genoeg voor de €40-45. Vorig jaar slechts 1x gebruikt en hij heeft enkel ongespannen in de kast gelegen.

Gisteren was ik hem weer nodig en het lijkt nergens meer op.
-20NM was serieus kracht zetten voor de *klik*.
-Geijkte Teng Tools momentsleutel geleend en 20 - 40 en 80NM vergeleken. De Teng geeft een veel beter gevoel.
-80NM was niet te doen met de BGS - zelfs vol kracht er op, geen reactie.

-O-
 
Tja, vragen vragen :)

Dynamisch gebalanceerd is het beste. Dan pak je ook de onbalans tussen links en rechts mee.
Statisch balanceren is beter dan niet balanceren, en dan moeten de loodjes in het midden vd velg. Plaklood dus, ipv slaglood.

Het getoonde ding is leuk voor thuis, en zal in 90% vd gevallen een ok resultaat geven, mits goed gebruikt.

Ik vind m duur. Koop dan voor 50 euro meer een gebruikte balanceermachine. Of een nieuwe voor 150 euro meer.

Daar ben ik het niet mee eens, tenminste niet bij brede wielen. Stel je hebt een autowiel van 30cm breed. Links onder zit een onbalans van 20 gram. Je zou dus 20 gram links boven moeten plakken. Omdat je statisch balanceerd weet je dit niet en je plakt het rechts boven. Dan wordt de dynamische onbalans groter. I.p.v een onbalans in 1 vlak heb je nu een onbalans in 2 vlakken die 30cm van elkaar af liggen. Dat geeft een 'onbalanskoppel' (ik weet het goede woord niet)
Statisch balanceren bij brede wielen is gokken.
Waar de grens ligt tussen breed en smal weet ik niet. En hoeveel last je hiervan gaat hebben ligt aan de auto/ ophanging
 
Terug
Bovenaan Onderaan