Opdracht : eenwiel aanhanger maken

Kaneda

Die hard MF'er
4 jul 2003
589
8
Bennekom
Hey. Ik zoek iemand in de regio rond Ede (met +/- een straal van 20 km)
die kan lassen en toegang heeft tot een draaibank en of freesbank.

Het idee is om een simpel frame te maken met een afgeveerd achterwiel,
en daarop een steun om zo 2 zij koffers en een top koffer op te plaatsen.

Zie foto's voor een idee van wat ik ongeveer wil laten maken,
is natuurlijk aanpasbaar.

Over de prijs komen we zeker wel uit, er is een redelijk budget beschikbaar.

full
 
Laatst bewerkt:
Het achterwiel van de aanhanger is afgeveerd., en het koppelstuk achter het subframe
neemt de horizontale beweging voor z'n rekening. De verbinding met de achteras neemt
de verticale beweging op.

Op youtube zijn wel wat filmpjes te vinden met deze oplossing.
De helft van het gewicht van de aanhanger hangt op de niet afgeveerde achteras van de motor.
Als hij aan het achterframe van de motor zou zitten was ook dat deel afgeveerd.
 
Zo, eindelijk via werkspot iemand gevonden, die gaat eerst een 3-d tekening maken.
Zodra deze er zijn plaats ik ze.

Helaas was meneer 'Bentech' niet bepaald communicatief te noemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al jaren een Pafje. Je kent ze wel, zo'n Tsjechisch ei op 1 wieltje voor montage achter een Jawa.
Ik heb het aan een groot aantal verschillende motoren gemonteerd gehad op allerlei verschillende manieren. Vast aan het standaard achterframe van een CB750, aan een zelfgebouwd subframe aan een GS850GL, aan zelfgebouwd zeer zwaar achterframe van een GSX1100 en aan een K100 met een heel eenvoudig frame aan de achterbrug.
Dat laatste rijdt absoluut het fijnste.

Ik rij niet zuinig of voorzichtig, heb al meerdere keren ver boven de 160 gereden met het ei achter de fiets, ook stevig doorboenderen op een dijkweggetje mag ik graag doen. Met het bevestigingspunt hoog aan de motor krijg je vooral met remmen heel vervelende reacties. Die blijven achterwege als je de bevestiging laag hebt. Heel eenvoudige natuurkunde eigenlijk. Krachten, werk lijnen en reactie krachten.
Een karretje achter de motor is altijd een extra belasting, voor alle onderdelen in de fiets.
 
Dit zou ideaal zijn, alleen de aanhanger kost een godsvermogen :(

Heb wel zelfde motor.

[afbeelding]

Is idd een prijzige Third Wheel Trailer , gebouwd door Juan Wall (FB Vriend) in Canada.
De foto die jij plaatst is de gixxer van Scott Forgie , bekent van zijn Foto's door the Dragons Tail

Ik heb al zijn foto's en onderdelen foto's van de 500 en 650 twt.
Ik wil zelf ook een SingleWheelTrailer bouwen en ga over een paar weken de maten opnemen van de MotoGoodies en van een WiPi Raptor 200L

Indien jij iets wil weten over hoe en wat , stuur p.b

Nog ff een reactie van Scott Forgie (FB Vriend)over de rijeigenschappen en wat hij mee kan nemen in zijn thirdwheeltrailer
-----------------
I could see having it on a sport turing bike. The gsxr isnt comfortable enough for long trips that would need more luggage than a backpack
-------------------
I guess that depends on where your thresholds lie. I ride with guys 10 yrs younger than I am, who have Yamaha FJR's, and they are done after 300 miles.....I can 600 on a long day. Or multiple 500 mile days in a row.
I don't do one or two hr rides. If I start my bike, I ride for 400 miles minimum. Sometimes this means I don't touch the bike for 6 weeks at a time...then I will skip work Friday, and head for Pennsylvania, and ride as much as 2000 miles in a weekend.

My GSXR has a touring screen, CBR954 clip ons (2" taller than stock), a gel seat, GPS and radar detector on a double mast Techmount.
As far as sport touring goes, I'd rather have a sport bike to tour on, than try to ride a touring bike like a sportbike. I am 5'4" and 150 lbs, and refuse to ride a 700 lb bike like a COncours or FJR etc....
Rather than looking at it like a sin to ride a GSXR with a trailer, I look at it like proving that you don't need to sacrifice the sporting ability of the bike and settle for riding an old man's BMW if you want to cover distances.....This trailer has allowed me to use one bike for everything. I take rides, camping thru NY,PA,WV,KY, on to Indy where I hotel it for 3 days and the MotoGP. Then ride home. 3200 miles in less than a week.

It'd be a flatout lie to say that the trailer doesn't diminish the bike's ability. I feel it does, by about 25%. Now the question remains, can you ride a modern superbike on the street within 25% of it's upper potential limits? No way. After wrapping up a 3rd in my championship , racing last season, I can confidently say that even though I like to really hustle thru the twisties, there is no way I have ever come close to making my streetbikes sweat anywhere close to my racebikes.
You can tell the trailer is behind you, but more becasue of the 3rd wheel and it's inherent gryoscopic effect, making turn in feel heavier. It feels like initiating a turn on a Busa or Blackbird with the trailer. The trailer is alot less intrusive than riding with a passenger, becasue the bike's suspension has no extra load. ...The trailer has it's own lights, suspension with shock absorber, scooter wheel and tire rated for 125 mph....and it has it's own title, so, unlike a set of hard luggage that sits up high on the bike, this can be sold with a title and licence plate for a decent resale value as well. It has it's own VIN number and everything. The trailer tows thru the bike's hollow rear axle, so the bike's suspension remains setup for just the rider, and zero tongue weight-arrive at destination, take the 30 seconds it takes to unhook trailer into your hotel room, and go nuts!!
It's capacity is 100 lbs, or 155 litres....basically double the luggage capacity of a Goldwing.

En route to Indy I towed:
2 man tent
Sleeping bag
Thermarest air matress
small bag of toiletries
12 bottles of water
3 cans of stew
cooking pot and utensils
2 motorcycle magazines
casual clothing for a week
extra undersuit pants and 2 shirts
2 extra pair gloves
shoes
mesh jacket
camping chair
laptop+ charger
2 cameras + chargers and extra batteries
12 pack granola bars
first aid kit
tools

..maybe some other stuff I am forgetting, but you get the picture.

Garoetjes van Flakkee(s) :]
full
 
Mooi aanhangertje doet mij weer denken aan Mn zelfbouw .
Ooit heb ik een 1 wieler zelf gemaakt en daar heb ik zeker 10 jaar mee gereden achter mn Honda 900 boldor.
Toen is het verkocht waar het nu is?
Ooit heb ik het polyester bakje gekocht bij iemand die de freebird bak namaakte en de rest zelf gemaakt van vierkante buis en een brommer schokbreker en een kart wieltje.
De trekhaak was een stuk aandrijfas met kruiskoppeling dat net achter de motor zat en daar heb ik een snel koppeling van gemaakt.
Helaas geen foto’s van toen 30 jaar + geleden.
 
Kijk daar hou ik nou van ! !
M-F Leden die gelijk een reactie plaatsen net als Zijspanpiet.

Ik heb dat TOEN gelezen over de verkoop van jou Bol'dor incl Freebird.

Piet ff vraagje : Heb jij het adres nog ? / weet jij gelijk NOG de naam van de beste man waar jij de freebird copy kocht.

Garoete van Flakkee(s)
 
Toen ik dat bakje kocht bestond internet niet eens een advertentie uit een motorblad en dat was in Oss dat weet ik nog het bakje opgehaald en de rest zelf gemaakt.
De man had een mal en om die rendabel te maken een paar bakjes extra gemaakt.
Het was geen echte freebird de bak was vierkanter maar wel 200 liter.
Er zijn nu wel meer mogelijkheden een wiel van een motorscooter bv
Nu zou ik ook geen polyester meer gebruiken maar zou het maken van aluminium je kan allerlei profielen kopen ook ronde en je bouwt net zo zwaar als toen.
Ik gebruikte toen vierkante buis en laste dat aan elkaar, nu zou ik ronde buis buigen en een kleine schokbreker van een scooter nemen.
Ook de trekhaak maakte ik sterk maar veel te zwaar, met de kennis van nu buis buigen in driehoek constructie.
Het gewicht weet ik zo niet meer maar optillen ging maar maar net alleen.

Ik maakte de eigen bird toen uit kosten overweging zelf en heb er veel plezier van gehad.
Gewoon beginnnen en kijken wat heb je nog liggen wat ik er van kan gebruiken ?
 
Ik zou zeggen gewoon aan beginnen met wat je in de schuur hebt liggen.
Een ander geeft weer commentaar maar doen die het zelf ook?
En als je bezig bent komen er weer nieuwe ideeen meestal.
 
In mijn schaarse vrije tijd bouw ik ook wel eens wat en als ik bezig ben komen de beste ideeën boven bij mij.
En wat je daar laat zien is wel wat, een lekker laag zwaarte punt een bakje er op hoeft niet meteen erg mooi, omvallen en beschadigingen zijn er zo!
Ik had er een standaard aan gemaakt er handig als die los staat!
 
Zoow, even afwezig geweest.

Leuk en interessant verhaal van Scott Forgie :)
Ik heb inmiddels het ontwerp binnen, en ziet er best wel gaaf uit.

Dat de aanhanger effect heeft op het rijgedrag is me zeker duidelijk,
en ik wil 'm juist gaan gebruiken om meer dan een dag of 2 weg te kunnen
gaan met m'n partner (zelf geen A rbw, dus achterop zitten).

full
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die extra buis voor je nummerplaathouder een stuk verder naar voren laten beginnen, dan heeft je kofferrek wat meer steun. Alle zwabbers die je door een te slappe constructie in je aanhanger krijgt, voel je ook in je motor.
 
Ziet er niet raar uit.. maar aangezien het om 2 losse koffers gaat is het wel gevoelig voor ongelijke belading. Bij koffers op motor merk je dit al. Maar nu mis je de massa van voertuig. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden
 
Ik zo'n nep Paff aonhangertje achter de Royal enfield. Ik prop het ding helemaal vol met tentje slaapzak en nog veel meer lichte dingen. Zadeltassen bevatten o.a. smeermiddelen, reserve liter peut en gereedschap. De overige ruimte in deze tassen als ook de tanktas worden volledig benut. Het enige nadelig effect dat ik ondervonden heb is de middelpunt vliegende kracht bij het nemen van een rotonde; temeer omdat die dingen naar buiten schuin aflopen. Bij droog weer geen probleem maar bij nat weer wilde de aanhanger rechtdoor en tijdens de eerste ervaring in de stromende regen kon ik het spul ternauwernood overeind houden en was me rot geschrokken. Heb daarna de 'natte' rotondes met zeer lage snelheid gedaan. Natuurlijk speelt de achterband van de motor hierbij ook een rol en heb nieuwe voor- en achterband gemonteerd. Moet hiermee komend jaar nog een 'natte' ervaring op doen en zien wat het effect is; hopelijk blijft het spul overeind. Denk dat een aanhanger met bak praktischer is omdat wat grotere dingen daar makkelijker in zullen passen. Ik ben er zeer tevreden mee. :]
full
 
Laatst bewerkt:
@Arcath : een gelijke belading is zeker belangrijk, en rijden met beide koffers is wel zo gewenst.
Overigens, op de plaat aan de achterkant kan ook nog een topkoffer voor extra ruimte.
 
Je ontwerp ziet er veel belovend uit, zoiets weet ik niet te koop.
Of het dan weer goed rijdt is een andere vraag?
Er is best wat weerstand van de koffers wat meer stroomlijn er in misschien?
Mijn aanhangertje toen was smaller dan jou ontwerp ik dacht dat het 50 cm breed was?
En dat zat dan achter de koffers die al aan de motor zaten.

Ik had toen veel last dat de aanhanger veel slingerde en de band gaf blauwe rook van het schuiven over de weg er was ook weinig over gedacht toen gewoon maken en rijden.
Later ben ik toen de koppeling en frame en zo in lijn gaan zetten dat maakte verschil.
Mijn koppeling zat hoog net onder het achterlicht en daar beweegt je frame van de motor meer.
In jou ontwerp zal dat op de voetsteunen zijn? Dat is lager en volgens mijn beter en stabieler.
Mijn latere Ezs 2 wieler zat daar ook vast en dat reed veel beter.

Ik lees graag hoe je verder gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan