Motor-Forum

Select Forum

xjr 1300 zijspan project


Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
helaas atlassen zit er nu even niet in. lasdraad is op😠

ragbakspan

Berichten:
452
Reg. datum:
15 aug. 2015
Locatie:
elst (ut)
mooi werk!

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
eerste stap is gemaakt. nu een dikwandige buis vinden buiten diameter rond 43. iemand suggestie

twee wielen is maar een halve

Berichten:
23.773
Reg. datum:
09 apr. 2004
Locatie:
Purmerend
Of iets dikker en afdraaien. Of iets dunner en een shim er tussen. Afdraaien is het meest gebruikelijk.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Berichten:
298
Reg. datum:
15 mei. 2015
Locatie:
Gilze
dikker en iets afdraaien is het eenvoudigst, maandag kan ik kijken wat er bij ons in het rek ligt, mijn maat, 38 mm bij 6 wanddikte heb ik twee millimeter kleiner gemaakt maar die moest speciaal besteld worden.
subtoon wijzigde dit bericht op vrijdag 27 oktober 2017 17:45 (1%)

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
of een dikwandige 1 1/4 duimse pijp is ook goed maar die kan ik niet vinden. afdraaien kan ik helaas maar tot 41mm.20171027_163426.jpg

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
alles rond de 40a43mm is welkom. een verloopbus na 43mm kan ik wel draaien. of een slim walsen (rollen) lukt ook nog wel.

cb500 vtr1000 kawas3a gpz550

Berichten:
510
Reg. datum:
12 dec. 2012
je bedoeld dat je holle as 41 is?

als je vaste bril hebt lukt 43 waarschijnlijk wel

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
ja as doorvoer van Max 41 en een beetje. zal eens meten hoelang het bed is want je hebt een puntje. heb hier zelf niet aangedacht, bedankt. de machines die op mijn werk staan zijn eigenlijk allemaal instrument makers machines maar er staat 1 oud bakbeest waar ik denk ik wel iets mee kan. komt goed :t

Berichten:
689
Reg. datum:
28 jul. 2014
quote:
Bram de Viking schreef op 27 oktober 2017 @ 16:36:
eerste stap is gemaakt. nu een dikwandige buis vinden buiten diameter rond 43. iemand suggestie


Ik heb 42x6 gebruikt en dat een stukje afgedraaid naar 41.2 Deze kon ik ook niet doorsteken in de draaibank (van Mielko), maar de hele lengte pastte er wel tussen. Kort stukje ingespannen en dat er later afgezaagd.

Berichten:
298
Reg. datum:
15 mei. 2015
Locatie:
Gilze
Bij ons ligt 42,6 wanddikte 3 in het rek maar ook 45 wanddikte 5mm, is een stuk van 150cm dus zouden er twee poten in moeten zitten, ik heb net even gemeten mijn poten zijn 65cm lang.
di 45 mm past bij ons in de draaibank.

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
hallo "subtoon"

Bij ons ligt 42,6 wanddikte 3 in het rek maar ook 45 wanddikte 5mm, is een stuk van 150cm dus zouden er twee poten in moeten zitten, ik heb net even gemeten mijn poten zijn 65cm lang.
di 45 mm past bij ons in de draaibank.

Vindt echt fantastisch maar die 42.6 is denk ik te dun na het buigen,of niet???? ,en dan vooral op het gebogen stuk de rest geloof ik wel.

Ik heb even snel gemeten maar ik denk dat de poten ongeveer 830mm lang moeten zijn en dat past net niet twee keer in 1500mm. helaas. dus ik hoor graag over die pijp van 42.6 of deze te zwak is na het buigen.

en nogmaals dank voor de hulp bij het bekijken van het materiaal

twee wielen is maar een halve

Berichten:
23.773
Reg. datum:
09 apr. 2004
Locatie:
Purmerend
Het gebogen stuk moet je niet afdraaien. Alleen het stuk dat door je kroonplaten gaat en een centimetertje extra om spanningsconcentraties te vermijden. Netjes een radius of een verloop er in en dan lager een bocht buigen.

Nu denk ik ook dat we vaak te bang zijn. Heb je wel eens gekeken hoe dun een binnenpoot van een telescoop is? Er zijn ook hele volksstammen die geen poot buigen maar een afstndhouder aan de originele binnenpoot lassen, dat gaat ook goed.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
ja klopt dat we vaak te bang zijn en een binnen poot van een veel gebruikte voorvork 43mm van yamaha is maar 2mm dik en niet hard of iets. het is zelfs zo dat deze makelijker is te verspannen dan een gasbuis??? dus zeker geen legering met koolstof of molybdeen. vreemd maar waar, laatst zelf ondervonden.

heb nog niet zitten rekenen aan de 3mm buis. wat gebeurt er als ik deze buig. en dan in een hoek van pak hem beet 20graden.

Ik ben alleen argwanend omdat ik hier veel heb gelezen over buis dikte van 6mm of meer. vandaar. en ik wil niet die gene zijn waarvan de voorpoot breekt. haha

Berichten:
298
Reg. datum:
15 mei. 2015
Locatie:
Gilze
Ik denk ook dat het dunner worden door het buigen niet veel of geen sterkteverlies geeft. ik heb al veel opgereden vorken langs zien komen maar die zijn bijna altijd krom net onder de onderste kroonplaat. je moet boven de onderschommel zeker ook een verbinding maken tussen de poten en deze geeft ook een versterking.
Roger Enigma heeft al zo veel vorken gebouwd, hij kan misschien aangeven of hij denkt dat 42,6 met 3mm wanddikte sterk genoeg is. zo lang je niet op fullspeed ergens achterop vliegt denk ik dat het kan maar ik ben geen professional in vorkbouw.
Zoals Halflive zegt, origineel is het vaak veel lichter.

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
aan de andere kant. de schommel is ook gebogen en van een geringe buis dikte.krachten spel ligt wel iets anders maar toch.

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
"subtoon" hoe kan ik je bereiken??

Berichten:
298
Reg. datum:
15 mei. 2015
Locatie:
Gilze
0622945113

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
oké bedankt ik bel vanavond even

Berichten:
298
Reg. datum:
15 mei. 2015
Locatie:
Gilze
oke tussen 1800 en 1830 eten wij, verder niks op de planning.

Berichten:
4.376
Reg. datum:
21 feb. 2002
Locatie:
Huizingen
quote:
Bram de Viking schreef op 28 oktober 2017 @ 12:36:
hallo "subtoon"



Ik heb even snel gemeten maar ik denk dat de poten ongeveer 830mm lang moeten zijn en dat past net niet twee keer in 1500mm.


Dat zou mij erg verbazen , 830 mm / poot is erg lang hoor ....
notting beats cubic inch

Berichten:
689
Reg. datum:
28 jul. 2014
Ik kan niet echt berekeningen maken aan de sterkte, maar ik weet wel dat de krachten op een telescoop heel anders zijn dan op de poten van een schommel. De schommelpoten zijn al voorgebogen en ik denk dat je de krachten niet moet onderschatten.
Persoonlijk zou ik niet onder de 4mm willen gaan, zeker niet als er ook nog afgedraaid moet worden. De pijp die ik gebruikt heb koste me €90 voor 3 meter geloof ik. Is prima te gebruiken en zoals Halflive aangeeft, enkel het stukje in de kroonplaten afdraaien.

Berichten:
298
Reg. datum:
15 mei. 2015
Locatie:
Gilze
Als Bram pijp 42,6 neemt hoeft er niets afgedraaid te worden, past zo in de kroonplaat

@ Bert, 83 cm vind ik ook erg lang mijn vorkpoten zijn van kroonplaat naar scharnierpunt maar 65cm
subtoon wijzigde dit bericht op zaterdag 28 oktober 2017 16:16 (37%)

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
net weer even zitten meten en passen. hoelang moeten die poten toch worden. denk dat ik nu de juiste hoek en lengte heb gevonden.20171028_202913.jpg

Berichten:
419
Reg. datum:
16 jul. 2014
voorloop (of was het nu aanloop) staat nu met deze opstelling op 35--37mm. wiel staat 60mm voor de originelen as afstand.20171028_202925.jpg

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.