Hoe lang gaan irridium bougies mee?

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
In mijn Honda NTV650 zitten 4 NGK irridium bougies er al 64000 km in.
Zien er niet versleten uit en de motor start en loopt nog goed.
Maar moet ik deze nu toch vervangen.
Ik vroeg me af: Hoe lang gaan irridium bougies mee?
 
In mijn Honda NTV650 zitten 4 NGK irridium bougies er al 64000 km in.
Zien er niet versleten uit en de motor start en loopt nog goed.
Maar moet ik deze nu toch vervangen.
Ik vroeg me af: Hoe lang gaan irridium bougies mee?

In mijn werkplaathandboek staat om de 50.000km ook een Honda dus ik denk in die van jou ook. Geen idee hoe je kan zien dat deze versleten is. Daarbij is de doelstelling ook om slijtage onderdelen te vervangen voordat ze versleten zijn zodat je niet met pech langs de weg komt te staan. Dus dat je motor nog goed loopt zegt alleen dat ze nog niet 100% versleten zijn maar dat kan bijvoorbeeld morgen wel het geval zijn.
 
Bij mijn GS500 gingen ze 20.000 km mee :( daarna begon de motor vervelend te doen en werd ook de electrodeafstand te groot.

Verschilt dus per motor. Ik zou ze in elk geval volgens onderhoudsschema vervangen. Zoals boven vernoemd de 50.000 km vind ik geen heel raar idee.
Daarnaast zelf natuurlijk opmeten eens in de zoveel tijd.
 
Bij mijn GS500 gingen ze 20.000 km mee :( daarna begon de motor vervelend te doen en werd ook de electrodeafstand te groot.

Verschilt dus per motor. Ik zou ze in elk geval volgens onderhoudsschema vervangen. Zoals boven vernoemd de 50.000 km vind ik geen heel raar idee.
Daarnaast zelf natuurlijk opmeten eens in de zoveel tijd.

In mijn Mercedes bus (op LPG) gingen ze een ton mee. Dus bij motoren met hun wasted spark en veel hogere toeren lijkt 50.000 km. me een respectabele afstand.
 
How Long Do Iridium Plugs Last?
September 30, 2012
A traditional IX iridium plug such as NGK ZFR6FIX-11 has an iridium Center Electrode, however the ground electrode is a traditional nickel construction. Therefore, the ground electrode will wear out first. NGK gives them a life expectancy of 40-50k miles. But they have to temper their projections as driving conditions and motor modifications differ. Typically we have found you can expect 60,000 to 80,000 miles on an unaltered motor.





NGK Laser Iridium plugs have iridium center and a Platinum ground electrodes. If installed in a regular engine, they would likely last longer than most people keep their car (barring any motor problems that can cause premature plug death). All Laser Iridium plugs are an OEM design, made for a specific engine. Some feature a special resistor or electrode design, depending on the OE requirements. In their OE application, NGK's Laser Iridium plugs typically last 80-100k miles.

van de NGK website.

Die gaan dus een heel eind mee :]
 
Ik vroeg me af: Hoe lang gaan irridium bougies mee?
Langer dan ik een motor bezit. :+

De meeste kilometers maakte ik jaren geleden, woon~werk 3.000 km per maand en over vijf maanden, andere motorfiets voor in het weekend.
Maar dan ben ik het voertuig meestal wel zat daarna, tijd voor iets nieuws. :?
Is u de eerste eigenaar van deze motor?
 
Laatst bewerkt:
Deze irridium bougie heeft 88.000 km in een Fazer FZS600 gezeten.

Het puntje is amper gesleten, alleen de massa elektrode is ingebrand.
Dit was trouwens de slechtste van de 4.
full
 
Laatst bewerkt:
Deze irridium bougie heeft 88.000 km in een Fazer FZS600 gezeten.

Het puntje is amper gesleten, alleen de massa elektrode is ingebrand.
Dit was trouwens de slechtste van de 4.[afbeelding]
die bougie is wel erg zwart.



anyway. iridiums kunnen tot wel 3x de standaard vervanging intervallen blijven zitten. onder normale omstandigheden.

bv bij LPG gebruik is dat korter. dan gaan de standaard bougies ook weer veel korter mee, zelfs korter als de vervangings intervallen.
 
Laatst bewerkt:
bv bij LPG gebruik is dat korter. dan gaan de standaard bougies ook weer veel korter mee, zelfs korter als de vervangings intervallen.

Weet je dat wel zeker? 8-)

Koekblik volvo model baksteen. Garage onderhoud schema elke 15Kkm nieuwe bougies.
Bougies zitten er nu al 80Kkm bij mij in en waren niet nieuw toen ik het blok plaatste. En loopt op lpg.
Het enige wat ik af en toe doe is de massa elektrode weer zo afstellen dat een voelermaatje 0,55mm tussen massatip en elektrode past.

Andere koekblik volvo ook model baksteen maar dan nog veel ouder, ook op lpg, zitten de bougies al 70Kkm in en ook de contactpuntjes zijn in al die km's nog nooit vervangen. Alleen steeds opnieuw afgesteld.

En dan zal ik het maar niet over al mijn andere koekblikken op lpg hebben die ik in de loop der jaren heb gehad en waar ik steeds vele 10Kkm's mee heb gereden zonder bougies te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Het ligt nogal aan de motor, de afstelling, het rijgedrag, de stand van de planeten, etcetera.

Bij mijn tweeliter benzine heb ik na 120K de bougies maar eens vervangen, nadat de dealer bij 60K en 90K meldde dat ze er nog prima uitzagen (interval 60K).

Bij motorfietsen worden ze ook steeds meer OEM toegepast, en in mijn ervaring eigenlijk alleen bij fietsen met een klepspelingcontrole elke 40-48K. De noodzaak om dat hele kreng open te maken om ze bij 20-24K te vervangen vervalt dan. Het gaat dus vooral om de langere levensduur, en dat scheelt kosten voor de klant.

De interval wordt gekozen op basis van 'hoe lang kan ik (fabrikant) garanderen dat 99,99% van de bougies het nog doen'. Thats it. Dat ze in een goed onderhouden systeem met een rijder die vooral lange stukken rijdt, en af en toe het gas flink open trekt nog wel 2-3x langer mee gaan is niet zo vreemd. Dat is immers niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt is dat er zelfs onder de (voor de bougie) meest slechte omstandigheden geen bougie uit mag vallen voor dat de vervangingsinterval is bereikt.

Dat veel mensen om van alles en nog wat als eerste de bougies gaan vervangen staat hier natuurlijk los van. Zeer zelden is dat bij een moderne motor het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan