Gezocht voor fotoshoot: blauwe oltimer motor

Status
Niet open voor verdere reacties.
De Boxer twin is een oermodel net als de V-twin.
De betrouwbaarheid van de Bayerse boxer is wereldwijd bekend (al sinds 1923) Helaas zijn andere boxer twins niet meer in productie; Douglas, Harley, Velocette en Indian.
classsept_600.jpg

Het stoere uiterlijk van de V-twin; Indian, Brough Superior, Harley, Vincent, Ducati en Guzzi etc. heeft meer succes geoogst, het uiterlijk is nog steeds belangrijker in de marketing (helaas)
brough-superior-ss100-970x570.jpg

Een boxer twin is betrouwbaar, de krachten worden beter verdeeld dan een V-twin en de koeling werkt beter. Als je de wereld rond wilt op een motor is een oude BMW ideaal. Vele avonturiers hebben dat bij lange reizen al beproefd. Sleutelen aan een BMW is bijna kinderspel, je kunt bijna overal makkelijk bij.
Gelukkig deelt niet iedereen deze mening anders waren de andere merken kansloos.
Persoonlijk vind ik de BMW boxer mooi van lelijkheid, wel onhandig bij bij sportief gebruik vooral de bochten willen wel eens de cilinders in de weg zitten.
Om hun stoere uiterlijk te benadrukken koopt men meestal een Harley, Ducati of een te snelle Jap waar je op het circuit meer kans maakt om de snelste te zijn, een BMW rijder heeft andere prioriteiten en laat graag anderen stoer doen.
Geen oude opa's op een BMW die hun tweede jeugd willen beleven, die kopen een Harley, doen alsof ze een Harleys Angel zijn en remmen nog meer voor de bocht terwijl de Harley cilinder zelden het wegdek kust.

Betrouwbaarheid is in de druppellader reclame met succes geuit door een man met levenservaring op een (trage, nou en!) BMW als voorbeeld te nemen. Een stoere druppellader lijkt mij zinloos, die blijft meestal toch in de schuur liggen om zijn werk te doen.
 
Laatst bewerkt:
En toch is dit best een aardig ding dat het niet slecht gedaan had naast vergelijkbare Japannertjes. De Triumph Bandit.


Er was tegen het eind trouwens ook een tijdje een 8 kleps 750 twin te koop, de TSX. Maar nog steeds een twinnetje met stoterstangen hè. Dat kon in de jaren '80 toch echt niet meer als je indruk wilde maken. Eikels.
full
 
Had bmw het ontwerp niet afgekeken van de Fransen? of was dat alleen van het r75 idee-ding..?
 
Het was de Douglas, een Brit die als voorbeeld genomen werd.
Bayerische Flugzeugwerke - Wikipedia
12614.jpg

Een Douglas W model uit 1919

800px-Helios_1922.jpg
In hetzelfde jaar kregen de BMW-constructeurs Martin Stolle en Max Friz opdracht een zwaardere motor te ontwikkelen. Omdat Stolle een Douglas had werd deze als voorbeeld genomen en zo ontstond de BMW M2B15, de “Bayernmotor”. Deze werd aan BFW geleverd dat er de Helios mee bouwde.
 
Laatst bewerkt:
Kijk nu eens goed.
Een sportief voorspatbord, waarom nu een degelijk achterspatbord met flanken? Die olietank, had die nu niet enige lijn van het frame of de tank kunnen aanhouden? Waarom is de tank afgeplat? Moest die op de buddy aansluiten? De buddy is gewoon een beklede plank. Het motorblok met de versnellingsbak zijn zo lang dat het frame gewoon 10 cm te lang is.
De verhoudingen van een Jawa kloppen nog beter.
Ja, er zit lekker veel chroom aan, maar of je daar ook mee thuis komt? En als je thuiskomt moet je je ballen weer in je broek stoppen en kan je naar de tandarts om je vullingen weer terug te laten plaatsen.
Het is volkomen terecht dat de Britse motor industrie om zeep is gegaan.

Neem dan een Adler twin of een Victoria Bergmeister. Het is niet voor niets dat de Japanners die zijn gaan namaken. Daar klopt de vormgeving van en de techniek is van na WO2


4989902372_1b5911424c_b.jpg


Adler-1955-MB250-250cc-1.jpg


Je hebt helemaal gelijk.

(je maakte een geintje toch?)
 
Ik wilde een opmerking maken over het stekkertje van de druppellader die zo slordig hangt. Maar dat blijkt juist het onderwerp van de foto te zijn |(
:Y _O-

Verder netjes gedaan en bedankt voor het posten van dit resultaat 'Energizing'. :t *O*

Wel weer apart hoe dit topic een vlucht neemt. :+
 
Ik heb vroeger de Japanse kopie van de Victoria Bergmeister gehad. De Lilac LS12, was wel geen hele kopie, maar de basis wel.
full

:]
 
[afbeelding]

[afbeelding]

Je hebt helemaal gelijk.

(je maakte een geintje toch?)
Je ziet toch dat de verhoudingen kloppen en dat de stijl consistent is? En dan ook nog betrouwbaar en oliedicht. Geen opsmuk maar functioneel.
De enige motor die de Engelsen geprobeerd hebben is de Sunbeam S7 maar die viel van ellende uit elkaar. Daarom maar weer verder geknutseld met rommel van voor 1940.
 
Je ziet toch dat de verhoudingen kloppen en dat de stijl consistent is? En dan ook nog betrouwbaar en oliedicht. Geen opsmuk maar functioneel.
De enige motor die de Engelsen geprobeerd hebben is de Sunbeam S7 maar die viel van ellende uit elkaar. Daarom maar weer verder geknutseld met rommel van voor 1940.

Je zit me te fokken hé?

Je gaat me toch niet vertellen dat je die twee gedrochten mooi vindt?
 
Die Engelsen waren die belabberde kwaliteit van Norton en Triumph op een gegeven moment zo zat dat de dealers zelf hebben geprobeerd de beste componenten van beide fietsen samen te voegen om zo toch nog tot iets rijdbaars te komen. Zo is de Triton ontstaan uit een Norton frame en een Triumph motorblok..... :/

Wikipedia zegt hierover: "the Triton rationale was to combine the "best engine" with the "best frame" by replacing the standard Norton engine with a Triumph parallel-twin engine."
En je weet Han als het op het internet staat is het waar. :+

Verder lezen we op wikipedia: "The Norton 650 and 750 vertical twin engines had a reliability problem. At about 7000 rpm the piston exceeds the engineering limit for piston speed, so over-revving soon destroys the engines."

Kennelijk werd een Norton door de Engelsen zelf dus niet echt als een topper gezien. O-)
 
Man, ik heb wat van die barrels gehad en ik heb ook Tritons gebouwd. De reden voor de Triton is omdat de Triumph heel lekker loopt in tegenstelling tot de rauwe Norton. Ze zijn trouwens beiden door dezelfde ontwerper bedacht, maar dat terzijde.

De Norton is thermisch beter, bij de Triumph heb je minder koeling van de cilinderkop. Dus de Triumph wordt door velen als lekkerder beschouwd en idd loopt hij heel smeuig.

Maar het rijwielgedeelte is een zwabber, in tegenstelling tot het stijve en super sturende Norton featherbed frame.

Dus dan bouw je een Triumph blok in een Norton frame en dat is een eitje. Ik heb wel viercilinder NSU automotoren in een Norton frame gebouwd.
 
Ja, reageren op een post die duidelijk bedoelt is om een reactie van jou uit te lokken noem je ook wel happen.

Dat jij jouw Norton de mooiste motor ooit vindt en dat je een BMW lelijk vindt (en dat je een Jaguar hebt en dat je met alle muziekgoden gewerkt hebt en dat je verliefd op Maan bent) weten we nu allemaal wel.
Niks mis mee hoor, echt niet, je mag zeker trots op bovenstaand lijstje zijn maar overmatig showen lokt reacties uit. Als je daar vervolgens iedere keer weer op reageert lijkt het alsof je erg hongerig naar erkenning bent over hoe goed je allemaal wel niet voor elkaar hebt.
Wellicht niet zo bedoelt maar zo komt het een beetje over.


Komt er nu nog eens een mee aan, dat is de rode draad door Han z`n berichten hier ..
Daar kun je de klok gelijk mee zetten .... _O-

Trouwens hier nog heel netjes neergezet door Hellracer. O-)


PS - zie laatste post .. :+ het druipt er weer af . Is ie ook al een broer van Friedel. _O-
Bescheidenheid - 3 definities - Encyclo
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger de Japanse kopie van de Victoria Bergmeister gehad. De Lilac LS12, was wel geen hele kopie, maar de basis wel.
[afbeelding]
:]

Vind het nog altijd zonde dat dit merk ( Marusho ) het niet heeft gehaald.
De Lilac was een mooi staaltje bouwkunde, alleen erg jammer dat de kwaliteit van met name de zuigers erg slecht was. Daardoor liepen ze stuk als je ze niet goed genoeg, met veel geduld, warm reed.

Slechts een enkeling bleef over... zonde, prachtige motor.
 
Je zit me te fokken hé?

Je gaat me toch niet vertellen dat je die twee gedrochten mooi vindt?
Mooi ontwerp, goed over nagedacht, mooi, ja dat is persoonlijk. Persoonlijk zie ik liever een NSU Sportmax. Die Adler met plunjervering is natuurlijk een beetje gedateerd.
Maar Wat die Engelsen sinds de oorlog gepresteerd hebben is voor het grootste deel hemelschreiend. Er zijn er een paar die optisch kloppen, de T120 is er één van. helaas met het blok van de Speed twin uit 1937 en een frame van rubber. De Fastback is ook mooi om te zien, maar ik heb toch echt liever een BMW die wel autobahnfest is met Bosch elektra.
Lelijk, een Rocket3 dat is pas lelijk, geen wonder dat iedereen een Honda kocht. Soms hadden die Britten een opleving maar het meeste zijn verchroomde zwabberraars met een gietijzeren stoterstangenmotor.
 
Als ik Han hoor praten over een BMW motor die hij vergelijkt met een trekker (tractor) en een lelijke eend moet ik altijd aan dit filmpje over Georg "Schorsch" Meier in de TT van Isle of Man in 1939 denken:


Voor de aanvang van de wedstrijd werd hij volkomen belachelijk gemaakt door die Engelsen. Ze schilderen stiekem een L (van Leerling) op zijn motorpak. Na de eerste ronde lag hij al 50 seconden voor op de Engelsen...... Uiteindelijk heeft hij onderweg nog op zijn gemak getankt en won hij glorieus als eerste buitenlander op zo'n lelijke tractor de TT. :t

full
 
Laatst bewerkt:
Mooi ontwerp, goed over nagedacht, mooi, ja dat is persoonlijk. Persoonlijk zie ik liever een NSU Sportmax. Die Adler met plunjervering is natuurlijk een beetje gedateerd.
Maar Wat die Engelsen sinds de oorlog gepresteerd hebben is voor het grootste deel hemelschreiend. Er zijn er een paar die optisch kloppen, de T120 is er één van. helaas met het blok van de Speed twin uit 1937 en een frame van rubber. De Fastback is ook mooi om te zien, maar ik heb toch echt liever een BMW die wel autobahnfest is met Bosch elektra.
Lelijk, een Rocket3 dat is pas lelijk, geen wonder dat iedereen een Honda kocht. Soms hadden die Britten een opleving maar het meeste zijn verchroomde zwabberraars met een gietijzeren stoterstangenmotor.

Het is een kwestie van smaak, maar ik vind de lijn van de Victoria niet mooi en die buddyseat vreselijk. Dan vind ik de Adler geslaagder.

Maar de lijn van de Dominator van rond 1957 vind ik prachtig. Zoals de tank aansluit op de seat, super. Een paar jaar later hebben ze het hele model verpest met een totaal andere lijn.

Mijn brommert:

Norton1.jpg


Vind ik nog altijd de mooiste Engelse motor.

Wat ze er rond 1960 van maakten:

350px-650ss.jpg
 
Laatst bewerkt:
Overigens, je hebt het over de sportmax, ik heb een gewone Max gehad en dat was een geweldig ontwerp.
 
Sja, smaken verschillen.. zo had jawa, naast een 350 1 pitter kopklepper erna een 500 twin met koningsas.. niet veel anders dan de latere modellen maar ik vinnem mooi.
De dneprs met lompe tank en idioot grote en hoge spatborden vind ik ook een heel eigen charme hebben.
hoe iemand vb een r1 of andere sportjapaner mooi kan vinden ontgaat me volledig..
maar ik begrijp heel goed wat halfleven zegt, de dominator is gerust een mooie engelse motor maar het ontwerp is van voor naar achter niet consequent/in evenwicht..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan