BMW 1150GS 1994, olielekkage

2 jun 2014
223
0
Amsterdam
Goedemorgen,

Sinds kort in het bezit van een BMW 1150 GS, rijd heerlijk.

Welnu na twee maanden viel mij op dat na een ritje mijn rechterschoen licht geolied aantrof als ik van de motort afstapte. Na een mooie lange nazomerrit (Amsterdam- Utrecht- Arnhem- Zwolle- Meppel- Sneek- Heerhugowaard- Amsterdam) viel mij op dat dit weer het geval was en de spetters zelfs tot aan de passagierszit terug te vinden waren.

Ik naar Harry Meijer en die gaf aan dat ik even de boel moest schoonmaken en gericht moest zoeken waar het lek nou precies zat.
Zo gezegd zo gedaan.
Echter kon ik niks vinden, en nadat ze een nacht staat tref ik ook geen olievlekken aan op de grond.
Het komt dus alleen voor tijdens het rijden en ik denk wanneer ik haar goed in de toeren trek 5-6-7000 toeren. Dat zie ik dus terug op mijn rechterpoot die onder de oliespetters zit. Het zijn lichte oliespetters, dus ik met schoen zit niet volledig onder de olie maar je ziet dat het vettig is.

Iemand bekend met dit euvel?
Of iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Collega denkt koppakking en raad aan om er niet te lang mee door te rijden want anders BOEM maar ik wil graag het graag even peilen op het forum.
Snap dat het niet veel info is om een gedegen oordeel mee te vellen maar wellicht heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt bij zichzelf of een naaste.

Gaarne uw advies..
 
dat klopt dat komt veel vaker voor maar dan zijn de symptomen anders. dan krijg je het niet op je laars en je krijgt wel een slippende koppeling. aan de voorkant komt wel eens voor maar het is zeldzaam omdat die keerring veel minder mechanische belasting heeft. maar die keerringen aan de voorkant zijn ondertussen ook minimaal 12 jaar oud en geen enkele keerring gaat oneindig mee.
 
Ik steek geen moeite meer in de keerringen discussie.
De TS heeft lekkage aan de cilinder./kop/kleppendeksel Het lekt alleen onder druk.

Eerst schoonmaken en dan kijken of je het kan vinden tijdens een stukje rijden. Anders het klepdeksel er af, pakkingen controleren, kleppen stellen en kopbouten natrekken.
De 1100 kwamen de tapeinden wel eens los. Ik weet niet of dat steviger geworden is bij de 1150 maar als je de kopbouten niet meer nagetrokken krijgt heb je wel een goede indicatie.
 
Ik kwam een paar weken geleden in Duitsland een oudere man met een prachtig gerestaureerde R100CS (zo een met een stuurkuipje) tegen. Die had een zwetende voetpakking, ondanks of dankzij het feit dat de motor uit elkaar was geweest om te reviseren.
 
bedankt voor alle reacties mensen.
van het weekend even met WD40 geheel inspuiten en afspuiten en aansluitend even met autoshampoo de boel glimmend krijgen. Daarna zien we vanzelf wel waar het precies lekt, hoop ik. Wellicht vorige keer niet voldoende schoon gemaakt waardoor de oorzaak van de lekkage achterwege bleef.

het keerringen verhaal heeft me ook wel aan het denken gezet.
ik zal eens informeren wat een grote beurt kost bij de motormarkt Jordaan.
schijfremmen zijn ook aan vervanging toe, kan ik meteen laten meenemen.

het is inderdaad een 1100 uit 1994 trouwens..
 
Terug
Bovenaan Onderaan