Motor-Forum

Select Forum

Hellingproef bij bijzondere verrichtingen

(^o^)

Reg. datum:
14 okt. 2002
Uit didactisch oogpunt is het sowieso goed, je kunt het als instructeur namelijk voordoen en de leerling kan volgen, simpeler wordt het niet.
FUBAR | "Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and then beat you with experience"

GSX 750 F '01

Reg. datum:
01 jan. 2012
Ergens midden BelgiŽ ... maar dat had je al wel gedacht wellicht :P
quote:
RR. schreef op 01 oktober 2017 @ 11:21:

[...]

Waarom moet het handvat van een pan geÔsoleerd worden?

Hangt ervan af wat je bedoeld;
Een Honda PanEuropean,
of een braad/bak/pannekoekenpan ... :+

In geval van dat laatste, maak een pan met niet geÔsoleerd handvat, zet die een 10tal minuten op het vuur en pak ze dan vast aan het handvat, met uw hand direct "volle grip" rond het handvat en goed nijpen ...
... de volgende twee weken zal je niet vergeten waarom ;)

Maar nu is het terug aan u: wat heeft dit nu te maken met een hete (nee, geen warme) schijf die idd ongelijk afkoelt als de blokken ertegen geperst worden?
Weinig kans dat ze daardoor meteen gaat krom trekken, maar het kŠn wel, en gebeurt ook wel.

Al heb ik er met mijn auto geen last van, het kŠn wel in sommige gevallen, zeker als die schijven echt heel heet staan ...
Suzuki VL 125 LC Intruder '03 - Suzuki GSX 750 F '98 - Suzuki GSX 750 F '01 - Suzuki GSX 750 F '98 - BMW K1200S '07 - Suzuki GSX 750 F '99 - Suzuki GSX 750 F '01

KTM Adventure 950S

Reg. datum:
25 jun. 2005
quote:
Wegmisbruiker schreef op 01 oktober 2017 @ 10:46:

[...]

Dat is wat jij vindt, want in een auto kun je niet dezelfde instructie geven als op de motor :? :') |(

Inderdaad, je vat het goed samen :Y
Horsepower outweight my talent

Moderator

a.k.a. Bolski

Reg. datum:
29 okt. 2003
Functie:
Moderator
quote:
ventje schreef op 30 september 2017 @ 19:43:

[...]

nou, eigenlijk niet dus. Maar goed, ik rijd ook het meest in Noord-Holland. Dat zal het wel zijn dan.

De laatste keer dat ik keek lag Amsterdam nog in NH, en in de binnenstad heb je toch echt heel veel best wel steile bruggetjes. Daar is het handig als je het een beetje beheerst.
www.uitlaatstore.nl - Uitlaten, accu's, remmen, Barracuda styling parts, bougies, luchtfilters, kettingsets etc.

CBR600F3

Reg. datum:
26 feb. 2003
quote:

[...]

Dat is wat jij vindt, want in een auto kun je niet dezelfde instructie geven als op de motor :? :') |(

Precies ja. Ik heb er zelfs mijn rijschool op uitgezocht. Je rijdt motor of niet. Hoef geen instructeur die in de auto stapt als het een keertje regent :')

Reg. datum:
23 jul. 2015
quote:

[...]

Tuurlijk wel, waarom zou dat niet kunnen? Hier in BelgiŽ rijdt de instructeur quasi altijd mee met een motor, de examinator trouwens ook tijdens het examen.
En wat betreft de hellingproef, in Leuven ligt het terrein van het examencentrum een stuk lager als de aangrenzende weg. O van het terrein af te komen moet je dus (jawel!) een helling op. Dus als je examen begint vraagt men je altijd om even te stoppen op de helling zodat de examinator zich bij je kan voegen om te vertrekken.

'Maniak'

Reg. datum:
26 jun. 2005
quote:
InZane schreef op 01 oktober 2017 @ 17:23:

Precies ja. Ik heb er zelfs mijn rijschool op uitgezocht. Je rijdt motor of niet. Hoef geen instructeur die in de auto stapt als het een keertje regent :')

Geweldig, je rijdt er vast beter door. :t
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.

CBR600F3

Reg. datum:
26 feb. 2003
quote:
Wegmisbruiker schreef op 01 oktober 2017 @ 19:05:

[...]

Geweldig, je rijdt er vast beter door. :t

Misschien wel. Nu had ik tenminste een instructeur die het bij kon houden :+

Oranje boven

Reg. datum:
01 okt. 2010
quote:

[...]

Anders trekken je tenen krom?

FZ750 1985 20-valve

Reg. datum:
03 jun. 2013
Wat een onzin dat je dat allemaal officieel zou moeten beheersen! :?
Ik kan me niet herinneren dat ik dat in die 1.30 h motor-rijles heb geleerd. Ik ben nog uit de tijd dat je al die onzinnige trucs helemaal niet hoefde te weten. Kan me niet bedenken dat ik het ooit heb gemist dat het niet in de rijles aan bod is gekomen. Ik heb het allemaal in de praktijk geleerd of gewoon helemaal nooit nodig gehad.

Ik heb al in heel wat berggebieden rondgereden. Gewoon je poot bij stilstand op de voetrem houden. Zeker als het steil is kom je daar heel snel achter. Wat je ook heel snel leert in de praktijk dat is om als effe kan stil te gaan staan op een vlakke plek. Maw je leert die trucs gewoon door het in de bergen te gaan doen. :t

Het is wat mij betreft nog belangrijker om te weten dat je de motor bij parkeren op de jiffy altijd met de neus omhoog moet neerzetten. Andersom heb je kans...............??
Niet poetsen, maar rijden!

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
quote:
Lady_Di schreef op 01 oktober 2017 @ 19:46:

[...]

Anders trekken je tenen krom?

Wat ik op MF lees is soms wel tenenkrommend. :+
Wereldreiziger tegen wil en dank.

'Maniak'

Reg. datum:
26 jun. 2005
quote:
InZane schreef op 01 oktober 2017 @ 19:21:

Misschien wel. Nu had ik tenminste een instructeur die het bij kon houden :+

_O- :t
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.

YamahaR6

Reg. datum:
06 apr. 2003
quote:
Bolski schreef op 01 oktober 2017 @ 13:24:

[...]

De laatste keer dat ik keek lag Amsterdam nog in NH, en in de binnenstad heb je toch echt heel veel best wel steile bruggetjes. Daar is het handig als je het een beetje beheerst.

Dat is echt een misverstand dat Amsterdam in Noord-Holland ligt. Noord-Holland ligt boven het Noordzeekanaal.
*** #NickyHayden69 *** #RideOnKentuckyKid ***

XT660X

Reg. datum:
12 aug. 2013
quote:
black wasp schreef op 30 september 2017 @ 18:10:
Na gisteren een onderwerp aangesneden over eem meisje wat te klein zou zijn voor examen even een nieuwe discussie.
Zou het nuttig zijn om een hellingproef op te nemen in het examen bijzondere verrichtingen.
Bij stilstand wordt je geleerd linkerpoot op Schakelpook en rechterpoot op de grond,maar als je op een helling moet stoppen is dat lastig ivm weer optrekken.
Eigenlijk moet je bij stoppen op helling je andersom pootjes gebruiken.
Remmen, stilstaan linkerpootje op de grond,rechterpootje op de rem dan kun je veel makkelijker optrekken vanuit stilstand.
Vindt het raar dat je dat wel moet kunnen beheersen met autoexamen de hellingproef dus maar niet met de motor...
Wat denken jullie ervan....

Ik heb met beide remmen (voorrem en achterrem) de hellingproef geleerd.
Met rechter voet aan de grond en de voorrem gebruiken en met de linkervoet aan de grond en de achterrem gebruiken.

Is het nuttig voor een examen? Ja... (volgens mij zit hij er al in de AVD) De examen kandidaten die afrijden in zuid Limburg zullen hem sowieso vast wel regelmatig moeten gebruiken. ;)

(^o^)

Reg. datum:
14 okt. 2002
quote:
Kepel schreef op 02 oktober 2017 @ 17:08:

[...]

Ik heb met beide remmen (voorrem en achterrem) de hellingproef geleerd.
Met rechter voet aan de grond en de voorrem gebruiken en met de linkervoet aan de grond en de achterrem gebruiken.

Is het nuttig voor een examen? Ja... (volgens mij zit hij er al in de AVD) De examen kandidaten die afrijden in zuid Limburg zullen hem sowieso vast wel regelmatig moeten gebruiken. ;)

Zeg dat nou niet te hardop, hier lopen enkel autodidacten rond, mannen van staal weet je wel ;)
FUBAR | "Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and then beat you with experience"

CBR600RR

Reg. datum:
06 apr. 2017
Apart, ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.. Tijdens het lessen twee keer een helling meegemaakt, daar wist ik stil te staan en zo bij weg te trekken. Niks over gehoord verder.

Maar best handige tips hier gelezen voor als ik een keer stil moet staan op een echte helling.

Laatst trouwens achter een auto gestaan bij een stoplicht (kon er helaas niet langs) welke de voet niet op de rem had en de auto naar achter begon te rollen. Heb even wat geluid moeten maken om de bestuurder wakker te schudden.
Freedom!!

Yamaha FZS 600 S Fazer

Reg. datum:
11 nov. 2007
Ik heb destijds tijdens de rijlessen de hellingproef met zowel de voor- als achterrem geleerd. Omdat er dus inderdaad situaties zijn waar je de een beter toe kan passen dan de ander.

Zelf gebruik ik altijd mijn voorrem voor hellingtrekken, die is wat krachtiger dan mijn achterrem :)
www.volgaspics.nl

'Maniak'

Reg. datum:
26 jun. 2005
quote:
Richard117 schreef op 02 oktober 2017 @ 17:53:

Zelf gebruik ik altijd mijn voorrem voor hellingtrekken, die is wat krachtiger dan mijn achterrem :)

Op een helling naar boven is de achterrem het meest krachtig, want meer druk op het achterwiel.
Laat 'm maar een stukje rollen naar achteren en knijp dan in je voorrem, je voorwiel zal nu even slepen. Achterrem zet 'm wel direct stil, met gebruik vd voorrem is het wel makkelijk aanvoelen hoeveel kracht je geeft met de koppeling en dus wanneer je de rem los kunt laten. ;)

Reg. datum:
16 sep. 2016
Tijdens 1 van mijn AVD lessen heeft de instructeur hier aandacht aan gegeven . 1x oefenen is wel voldoende.
Op het moment dat je examen doet en je een helling/bruggetje moet nemen vanaf stilstand dan moet je het gewoon kunnen
Rembrandt wijzigde dit bericht op dinsdag 03 oktober 2017 08:48 (19%)

Z750

Reg. datum:
17 mrt. 2012
quote:
PART 66 schreef op 30 september 2017 @ 18:14:
Kan nog steeds met de rechterpoot op de vloer. Gewoon oefenen!

Scheelt dat je 2 remmen hebt en 1 er van geen voet vereist O-)
If you value your life as much as I value this bike.....dont't touch it!!!

Z750

Reg. datum:
17 mrt. 2012
quote:
ventje schreef op 30 september 2017 @ 19:43:

[...]

nou, eigenlijk niet dus. Maar goed, ik rijd ook het meest in Noord-Holland. Dat zal het wel zijn dan.

Rij veel in het oosten maar kom ze nooit tegen.
Uitgezonderd woonwijken waar je dan over de stoep moet.

Z750

Reg. datum:
17 mrt. 2012
quote:

[...]

Dat is een demper voor als de vrouw des huizes boos is en je een knal met die pan wilt verkopen. :Y :Y

Ik vind de isolerende werking vooral erg handig.

Z750

Reg. datum:
17 mrt. 2012
quote:
mean-machine schreef op 01 oktober 2017 @ 20:47:
Wat een onzin dat je dat allemaal officieel zou moeten beheersen! :?
Ik kan me niet herinneren dat ik dat in die 1.30 h motor-rijles heb geleerd. Ik ben nog uit de tijd dat je al die onzinnige trucs helemaal niet hoefde te weten. Kan me niet bedenken dat ik het ooit heb gemist dat het niet in de rijles aan bod is gekomen. Ik heb het allemaal in de praktijk geleerd of gewoon helemaal nooit nodig gehad.

Ik heb al in heel wat berggebieden rondgereden. Gewoon je poot bij stilstand op de voetrem houden. Zeker als het steil is kom je daar heel snel achter. Wat je ook heel snel leert in de praktijk dat is om als effe kan stil te gaan staan op een vlakke plek. Maw je leert die trucs gewoon door het in de bergen te gaan doen. :t

Het is wat mij betreft nog belangrijker om te weten dat je de motor bij parkeren op de jiffy altijd met de neus omhoog moet neerzetten. Andersom heb je kans...............??

Mij instructeur leerde ons ook op een juiste manier inhalen, hij zei wel het mag niet maar heb liever dat je het een keer doet waar ik bij ben dan dat je het zelf maar moet uitzoeken.
De 1 vindt het onzin ik persoonlijk was er wel blij mee. Altijd handig die extra tips

GSXF750 - 2003 - Ieper Belgie

Reg. datum:
20 nov. 2012
Ik heb in de rijschool geleerd:
Bij het aankomen op een kruispunt of een situatie waar je moet stoppen:
Terugschakelen en altijd stilstaan in 1e versnelling.
Linkervoet op de grond en rechtervoet op de achterrem.
Redenen waren dat je dan sneller het kruispunt kunt verlaten in plaats van eerst nog links te gaan schakelen en zo vooraleer te vertrekken.
Ook bij bergop of bergaf stoppen/vertrekken heb je steeds je voet op de achterrem.
En bij stoppen en parkeren staat je motor steeds "geremd" door de reeds ingeschakelde eerste versnelling...

(^o^)

Reg. datum:
14 okt. 2002
quote:
karel-p schreef op 03 oktober 2017 @ 09:27:
Ik heb in de rijschool geleerd:
Bij het aankomen op een kruispunt of een situatie waar je moet stoppen:
Terugschakelen en altijd stilstaan in 1e versnelling.
Linkervoet op de grond en rechtervoet op de achterrem.
Redenen waren dat je dan sneller het kruispunt kunt verlaten in plaats van eerst nog links te gaan schakelen en zo vooraleer te vertrekken.
Ook bij bergop of bergaf stoppen/vertrekken heb je steeds je voet op de achterrem.
En bij stoppen en parkeren staat je motor steeds "geremd" door de reeds ingeschakelde eerste versnelling...

Dat kan een leuke discussie worden met een op de letter gerichte examinator. De rijprocedure schrijft namelijk voor dat je bij het normaal wegrijden (dus niet bij een bijzondere manoeuvre zoals een hellingproef) je altijd druk op de versnellingspook moet houden bij het wegrijden. Het idee erachter is, dat de motor altijd in de versnelling geschakeld blijft, of juist in de versnelling valt, wanneer dat door omstandigheden mechanisch niet goed gegaan is.
Don't shoot the messenger O-) maar dit betekent dat een instructeur die aanleert om met de linkervoet te landen een risico neemt om met een gezakte leerling naar huis te kunnen.
We gaan het maar niet hebben over rechts geschakelde fietsen, okť?

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.