Hellingproef bij bijzondere verrichtingen

black wasp

MF'er
17 mrt 2015
175
52
rotterdam
Na gisteren een onderwerp aangesneden over eem meisje wat te klein zou zijn voor examen even een nieuwe discussie.
Zou het nuttig zijn om een hellingproef op te nemen in het examen bijzondere verrichtingen.
Bij stilstand wordt je geleerd linkerpoot op Schakelpook en rechterpoot op de grond,maar als je op een helling moet stoppen is dat lastig ivm weer optrekken.
Eigenlijk moet je bij stoppen op helling je andersom pootjes gebruiken.
Remmen, stilstaan linkerpootje op de grond,rechterpootje op de rem dan kun je veel makkelijker optrekken vanuit stilstand.
Vindt het raar dat je dat wel moet kunnen beheersen met autoexamen de hellingproef dus maar niet met de motor...
Wat denken jullie ervan....
 
Ik zet de motor in 1, linker voet op de grond, rechter op de achterrem.
Maar kan evengoed andersom, rechtervoet op de grond, linker klaar om in zijn 1 te zetten, voorrem licht ingetrokken, je kan dan beetje gas geven, koppeling geleidelijk lossen, en voorrem ook, eens in beweging kan het gas verder open.
Lijkt een lange handeling, maar gaat in werkelijkheid in fractie ...
 
Ja joh nog meer onzin dingetjes op het examen :( :r

Wat ze van mij wél verplicht mogen stellen: rijinstructeur met de motor erachteraan ipv met een auto |(
 
Hellingen in Nederland komen niet zo heel vaak voor. En dat je erop stil komt te staan nog minder.
Dussss....
 
krijgen we al jongeren op de motor dan ook nog de boel moeilijker maken dan het al is,
dat ze dat in de bergen leren ok
 
Hellingen in Nederland komen niet zo heel vaak voor. En dat je erop stil komt te staan nog minder.
Dussss....
De meeste kruisingen zijn verhoogd, zoals je ongetwijfeld gemerkt zult hebben. Dat maakt heel veel stoplichten tot hellingproef.
 
De hellingproef is gewoon onderdeel van de rijprocedure, dus als het goed is leert elke instructeur je dit tijdens het lessen aan. Het wordt waarschijnlijk vaak overgeslagen, omdat het ook nauwelijks geëxamineerd wordt, maar je moet het wel kunnen.
 
Sommigen denken zelfs dat de remschijven krom trekken als je stilstaat op een helling.
 
Lessen op zo`n dikke 1600 BMW :+
Of een andere dikke fiets.
Die hebben tegenwoordig een soort elektronische hellingproef hulp.
 
Laatst bewerkt:
Dit is zo simpel, daar hoeft toch geen speciaal onderdeel van gemaakt te worden. Wij kregen bij de eerste helling tijdens avd lessen, waarop gestopt moest worden, te horen dat het handiger was om de rechtervoet op de achterrem te houden. Eenmaal gehoord en getest gaat dat er nooit meer uit.
 
Dit is zo simpel, daar hoeft toch geen speciaal onderdeel van gemaakt te worden. Wij kregen bij de eerste helling tijdens avd lessen, waarop gestopt moest worden, te horen dat het handiger was om de rechtervoet op de achterrem te houden. Eenmaal gehoord en getest gaat dat er nooit meer uit.

Ja natuurlijk, altijd bij het stilstaan, in z'n 1, linkervoet op de grond en rechtervoet op de voetrem, sta je stevig en je kan gecontroleerd met trekkende motor (langzaam) rijden.
 
Volgens mij ken het nog makkelijker. ;-) Maar als het werkt is het goed genoeg.
Met de auto gebruik ik de handrem niet, ook nergens voor nodig.

Ken ook zonder voeten btw.

Ik zet de motor in 1, linker voet op de grond, rechter op de achterrem.
Maar kan evengoed andersom, rechtervoet op de grond, linker klaar om in zijn 1 te zetten, voorrem licht ingetrokken, je kan dan beetje gas geven, koppeling geleidelijk lossen, en voorrem ook, eens in beweging kan het gas verder open.
Lijkt een lange handeling, maar gaat in werkelijkheid in fractie ...
 
Laatst bewerkt:
Sommigen denken zelfs dat de remschijven krom trekken als je stilstaat op een helling.
Nou da's niet helemaal waar maar er zit wel iets van waarheid in. Als je veel geremd hebt en je remschijf is erg warm, dan is het niet goed om ineens wat langer stil te staan en de betreffende rem vast te houden. De remschijf koelt dan ongelijkmatig af wat inderdaad tot kromtrekken kan leiden.
 
Laatst bewerkt:
Nou da's niet helemaal waar maar er zit wel iets van waarheid in. Als je veel geremd hebt en je remschijf is erg warm, dan is het niet goed om ineens wat langer stil te staan en de betreffende rem vast te houden. De remschijf koelt dan ongelijkmatig af wat inderdaad tot kromtrekken kan leiden.

Juist!
 
Nou da's niet helemaal waar maar er zit wel iets van waarheid in. Als je veel geremd hebt en je remschijf is erg warm, dan is het niet goed om ineens wat langer stil te staan en de betreffende rem vast te houden. De remschijf koelt dan ongelijkmatig af wat inderdaad tot kromtrekken kan leiden.
Waarom moet het handvat van een pan geïsoleerd worden?
 
Dat is wat jij vindt, want in een auto kun je niet dezelfde instructie geven als op de motor :? :') |(

Inderdaad, je kunt met de auto minder laten zien hoe je een juiste kijktechniek en bochtentechniek aanleert als wanneer ik op de motor volg hoor :?

Leerlingen klaagden altijd wanneer ik in de auto zat om het voor te doen: "Je zithouding en plaats op de weg is maar moeilijk te volgen...." Maar ik begreep ook nooit goed wat ze daarmee bedoelden..misschien maar goed dat ik geen rijles meer geef.
 
Laatst bewerkt:
Mijn instructeur vroeger volgde altijd op de motor.

Hij zei ook, dan kan ik jullie beter zien. bv Als ik je van rechts achter wil bekijken, ga ik met de motor op de witte lijn rechts rijden, met de auto is dat veel moeilijker, (rechter wielen in de berm, wordt echt leuk als er bomen staan)

Instructeur beoordeeld continu hoe je rijdt, en op de motor heeft hij daar meer mogelijkheden mee, al is het maar in bijkomen als je (ver) vooruit loopt.

Mijn voorkeur heeft ook volgen op de motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan