Motor-Forum

Select Forum

De motor als werkplek: de ambulancemotor. Stel je vragen!

MF Redactie

Reg. datum:
14 jul. 2007
http://www.motormeuk.nl/download_file/7754/81c0b0222a64058c5a1bdb2d649bcc6f

Jullie kennen de populaire reeks inmiddels wel: de motor als werkplek. Uiteraard kan hierbij de ambulancemotor niet ontbreken. Motor-forum is dit weekend opnieuw uitgenodigd om een kijkje achter de schermen te nemen. Waar? Nergens minder dan bij GGD Kennemerland, waar de ambulancemotor dit keer in de spotlights staan. Uiteraard krijgen jullie hier weer de kans om de beste vragen te stellen. We zijn benieuwd.

De sector Ambulancezorg van GGD Kennemerland beschikt sinds 2005 over twee motorambulances. De voordelen zijn niet moeilijk te raden: flexibiliteit, inzetbaarheid en tijdswinst. Dat hadden we inmiddels al ondervonden bij de motor van de Wegenwacht en van Rijkswaterstaat. Binnen GGD Kennemerland zijn momenteel acht motorrijders beschikbaar, die over dezelfde rijvaardigheidsopleiding beschikken als motoragenten van de politie. Bovendien zijn de berijders van de gele motoren zelf altijd verpleegkundigen. Maar voor welke motor is er bijvoorbeeld gekozen om levens te redden, en waarom? En welke situaties krijgen de motorrijdende helden voor hun kiezen?

Wij hebben inmiddels al heel wat vragen, nu is het de beurt aan jullie. Vraag maar raak!

http://www.motormeuk.nl/download_file/7755/bbca1bbd059e75eadfad163b91cf5132

Foto: ambumedia, GGD Kennemerland
El Pollo Diablo wijzigde dit bericht op donderdag 05 oktober 2017 11:07 (12%)
Z1000SX '14 | Full Akrapovic | K&N | Woolich ECU | Puig double bubble | Hyperpro | SW-Motech crashpads & een Thundercatje

VRFORTYSIX

Reg. datum:
29 apr. 2015
Wat ik wel interessant vind, is dat deze verpleegkundige uiteraard beter weten hoe gevaarlijk het verkeer is. Maar toch kiezen ze voor een relatief gevaarlijk vervoersmiddel (vermoed ik zo)?
Kawa ER6N '10 - Kawa ZZR 600 '96 - BMW F650GS '12

Moderator

a.k.a. Bolski

Reg. datum:
29 okt. 2003
Functie:
Moderator
Die gasten zijn meestal wel ingeŽnt tegen schaafwonden en beenbreuken.
www.uitlaatstore.nl - Uitlaten, accu's, remmen, Barracuda styling parts, bougies, luchtfilters, kettingsets etc.

Yamaha FZ6S Fazer

Reg. datum:
02 jul. 2009
Nu heb je in een ambulance mogelijkheid om een slachtoffer zo snel mogelijk te stabiliseren en naar het ziekenhuis te rijden. Dat heb je met een motor niet. Dus hangt het er meer op dat de verpleegkundige kan handelen en de juiste hulpmiddelen heeft.

Is die persoon daadwerkelijk verpleegkundige of heeft ie bepaalde medische specialicaties of training voor eerste hulp? Ik kan me voorstellen dat een eerste hulp arts wellicht meer kan? Heeft een eerste hulp verpleegkundige ook bijv. bevoegdheid/kunde om diagnoses te stellen en zo sneller te kunnen handele? Stel dat je medicijnen moet toedienen om iemand uit een schock te krijgen? Insuline? Anti gif stoffen?

Of dient zo'n persoon vooral om snel meer hulp te kunnen coordineren?

Ik neem aan dat je een uitgebreide verbanddoos mee hebt en een AED?

Wat betreft die vorige vraag over een "gevaarlijk vervoersmiddel" vind ik een beetje een schoonmoedersvraag.

CX500, GL500, GL1000, etc

Reg. datum:
06 aug. 2001
Heel interessant. Maar misschien moeten we de vragen wat meer open stellen. Worden de antwoorden ook interessanter van:

- Welke bevoegdheden heeft de verpleegkundige op de motor? Wat kan/mag hij/zij wel en wat niet ten aanzien van medisch handelen?
- Op basis waarvan wordt besloten een motor in te zetten en niet een auto?
- Hoe worden de motoren gekozen? Gaat dit via een aanbesteding en wat zijn de criteria waaraan de motor moet voldoen?
- Welke bijzondere specificaties heeft de motor? Is het een standaard geel gespoten model of zijn er extra technische voorzieningen, bv om stroom voor medische apparatuur te leveren.
- Hoe wordt de verpleegkundige geselecteerd? Zijn dit mensen die privť al motorrijden of zijn het ook mensen die in het kader van deze baan een rijbewijs halen?

Onverzorgd

Reg. datum:
12 okt. 2015
Jammer genoeg lees ik dat hulpverleners tijdens hun werk ook moeten omgaan met agressie van omstanders. Hoe gaat de ambulancemotor(broeder?) hiermee om? aangezien zij alleen werken.

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de tijdwinst is ten opzichte van de conventionele ambulance en de politie? Hoe lang duurt het dus, voordat de ambulancemotor niet meer alleen een situatie onder controle moet houden.

En als laatst, welke hulpmiddelen heeft de ambulancemotor mee en hoeveel weegt de motorfiets?

Bedankt voor deze reeks, erg tof!

Reg. datum:
18 jul. 2003
Leuk, m'n schoonvader heeft jaren op de motorambu gezeten en kan mooie (en minder mooie) verhalen vertellen :)
When life throws you a curve.....ride it and ride it hard!

GSX 750 F '01

Reg. datum:
01 jan. 2012
Ergens midden BelgiŽ ... maar dat had je al wel gedacht wellicht :P
Ik snap nog altijd niet dat men dat in BelgiŽ nog niet heeft ...
... al meerdere keren gezien in Brussel hoe traag een ambulance erdoor kan.

De ene auto wil niet aan de kant, de andere kan dan weer niet, en dan heb je er nog die niet weten hoe ze aan de kant moeten terwijl ze het wel zouden kunnen ...
Suzuki VL 125 LC Intruder '03 - Suzuki GSX 750 F '98 - Suzuki GSX 750 F '01 - Suzuki GSX 750 F '98 - BMW K1200S '07 - Suzuki GSX 750 F '99 - Suzuki GSX 750 F '01

Reg. datum:
18 jul. 2003
quote:
DKP schreef op 04 oktober 2017 @ 16:37:
Ik snap nog altijd niet dat men dat in BelgiŽ nog niet heeft ...

Heb je het asfalt aldaar wel eens gezien :X :X :X
When life throws you a curve.....ride it and ride it hard!

GSX 750 F '01

Reg. datum:
01 jan. 2012
quote:
Den The Man schreef op 04 oktober 2017 @ 17:02:

[...]

Heb je het asfalt aldaar wel eens gezien :X :X :X

Naar het schijnt rijd ik er dagelijks, dus waarschijnlijk heb ik het asfalt daar idd al gezien ja ...
Niks mis mee. Hier en daar een putje en barstje, maar een echte motorrijder rijdt daar mooi tussendoor ;)
Suzuki VL 125 LC Intruder '03 - Suzuki GSX 750 F '98 - Suzuki GSX 750 F '01 - Suzuki GSX 750 F '98 - BMW K1200S '07 - Suzuki GSX 750 F '99 - Suzuki GSX 750 F '01

Reg. datum:
08 okt. 2012
Vaak aan dit beroep gedacht als ik zou stoppen met mijn huidige werk en wat ik dan graag zou willen doen. Dus hierbij de vraag, wat heb je voor opleiding nodig?
Always look on the BRAAP side of life!!

Draak in hart en nieren.

Reg. datum:
23 sep. 2015
Tussen Den Helder en Amsterdam, maar misschien ook in Texel.
Meeste vragen staan gewoon in de first post jongens. Lijkt mij aan de ene kant een heel mooi beroep. Ik heb geen vragen.
Maximus Braaap-us

GSX 750 F '01

Reg. datum:
01 jan. 2012
quote:
smpowah schreef op 05 oktober 2017 @ 10:31:
Vaak aan dit beroep gedacht als ik zou stoppen met mijn huidige werk en wat ik dan graag zou willen doen. Dus hierbij de vraag, wat heb je voor opleiding nodig?

Ik doe mijn huidig werk heel graag, bewakingsagent Brussels Airport.

Maar er zijn twee beroepen waarvoor ik mijn ontslag wel zou geven,
Voor een beroep op de motor, maar nog meer voor een beroep in het vliegtuig.
Maar voor beide heb ik hindernissen, meest gekende motor beroepen zijn gewapend (politie, douane), en ik ben niet goed genoeg in talen om als vlieg personeel te werken ...

Dus houd ik maar in gedachte dat ik nog vele jaartjes per motor naar de luchthaven zal moeten rijden ... en dat beschouw ik zeker niet als straf :]

Honda NC750x '16

Reg. datum:
24 dec. 2016
Is er verschil tussen de Motor ambu en de "rapid"?
(Of is de motor in dit geval ook een "rapid")
Okami_Xci wijzigde dit bericht op donderdag 05 oktober 2017 10:56 (31%)

VTR1000f

Reg. datum:
16 jun. 2010
quote:
CoenoX schreef op 04 oktober 2017 @ 15:23:
Heel interessant. Maar misschien moeten we de vragen wat meer open stellen. Worden de antwoorden ook interessanter van:

- Welke bevoegdheden heeft de verpleegkundige op de motor? Wat kan/mag hij/zij wel en wat niet ten aanzien van medisch handelen?
- Op basis waarvan wordt besloten een motor in te zetten en niet een auto?
- Hoe worden de motoren gekozen? Gaat dit via een aanbesteding en wat zijn de criteria waaraan de motor moet voldoen?
- Welke bijzondere specificaties heeft de motor? Is het een standaard geel gespoten model of zijn er extra technische voorzieningen, bv om stroom voor medische apparatuur te leveren.
- Hoe wordt de verpleegkundige geselecteerd? Zijn dit mensen die privť al motorrijden of zijn het ook mensen die in het kader van deze baan een rijbewijs halen?

:^

Goede vragen dit
Suzuki GS500e '94 Honda VTR1000f '97 | It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Kawasaki ZX-6R

Reg. datum:
18 jun. 2009
- Wordt de motor ook 24x7 start gereed gehouden, met bijvoorbeeld warme motor zoals de Q7’s van het MMT?
Kawasaki GPZ600R
Kawasaki GPZ500s
Kawasaki GPZ500s
Kawasaki EX 500
Kawasaki ZX-6R

Oranje boven

Reg. datum:
01 okt. 2010
quote:
HeeroYuy schreef op 04 oktober 2017 @ 14:49:
Wat ik wel interessant vind, is dat deze verpleegkundige uiteraard beter weten hoe gevaarlijk het verkeer is. Maar toch kiezen ze voor een relatief gevaarlijk vervoersmiddel (vermoed ik zo)?

Nee joh, met een fluogele motor word je noooit over het hoofd gezien!

:+

Oranje boven

Reg. datum:
01 okt. 2010
quote:
mpostma schreef op 04 oktober 2017 @ 15:03:
Nu heb je in een ambulance mogelijkheid om een slachtoffer zo snel mogelijk te stabiliseren en naar het ziekenhuis te rijden. Dat heb je met een motor niet. Dus hangt het er meer op dat de verpleegkundige kan handelen en de juiste hulpmiddelen heeft.

Is die persoon daadwerkelijk verpleegkundige of heeft ie bepaalde medische specialicaties of training voor eerste hulp? Ik kan me voorstellen dat een eerste hulp arts wellicht meer kan? Heeft een eerste hulp verpleegkundige ook bijv. bevoegdheid/kunde om diagnoses te stellen en zo sneller te kunnen handele? Stel dat je medicijnen moet toedienen om iemand uit een schock te krijgen? Insuline? Anti gif stoffen?

Of dient zo'n persoon vooral om snel meer hulp te kunnen coordineren?

Ik neem aan dat je een uitgebreide verbanddoos mee hebt en een AED?

Wat betreft die vorige vraag over een "gevaarlijk vervoersmiddel" vind ik een beetje een schoonmoedersvraag.

Nou zit ik niet in deze sector maar een paar dingen weet ik;
Er zit in ieder geval een 'echte' verpleegkundige op met de aantekening ambulanceverpleegkundige. (Ter vergelijking: op een gewone ambu zit altijd een vpk met aantekening ambuvpk en een chauffeur die geen vpk is, maar een (uitgebreide) eerstehulpopleiding heeft gehad.)
Natuurlijk kan een arts meer, maar gewone ambu's zijn ook niet bemand met een arts. Bovendien kan een ambuverpleegkundige al een heleboel. Op basis van protocollen kan hij zonder interventie van een arts besluiten bepaalde voorbehouden handelingen uit te voeren zoals intuberen of infuus aanleggen en medicatie toe te dienen. Hij heeft een heel arsenaal aan medicatie bij zich; alleen in kleinere hoeveelheden als een ambu op 4 wielen dus na een inzet zal hij vaker de voorraad moeten aanvullen.

Vroegah was het beleid om iemand zo snel mogelijk in het ziekenhuis te krijgen. Op de plank pleuren en rijden maar, zeg maar. De behandeling startte pas in het ziekenhuis.
Tegenwoordig is dat anders; het gaat erom iemand zo snel mogelijk te stabiliseren en die mogelijkheid biedt een motorambu natuurlijk wel. Hoe eerder hulp hoe beter; wat gedaan wordt in het eerste uur na het ongeval is cruciaal voor de kansen van het slachtoffer (zgn Golden Hour). De motor is in veel situaties waarschijnlijk sneller ter plaatse dan de gewone ambu, zeker als tgv een verkeersongeval een file is ontstaan, dus kan de hulp eerder opgestart worden.
Daarnaast kan bij kleine incidenten de ambuvpk beoordelen of het echt nodig is dat er een echte ambu komt (duurdere inzet; dure auto + 2 mensen). Omgekeerd kan je met een motor snel een paar handjes extra krijgen als dat nodig is, bijv. bij een reanimatie: dan heb je aan 2 man niet genoeg.
Lady_Di wijzigde dit bericht op vrijdag 06 oktober 2017 16:06 (1%)

Team Circuitslet

Reg. datum:
30 mrt. 2008
Hoe hard kan zo'n motor nog? :o
Is ie sneller dan een hayabusa :] ?
Offerings to the God of Speed

Oranje boven

Reg. datum:
01 okt. 2010
Alweer 10 jaar oud maar leuke info:
https://www.youtube.com/watch?v=vufgUZigoUE
https://www.youtube.com/watch?v=ORuMGNVKeCc
Lady_Di wijzigde dit bericht op vrijdag 06 oktober 2017 16:03 (17%)

R1200ST-'05

Reg. datum:
07 aug. 2012
quote:
HeeroYuy schreef op 04 oktober 2017 @ 14:49:

Jammer zo'n dogma.....
Een motor is zo veilig als de bestuurder is, dus in principe niet gevaarlijker dan een auto of whatever...
Er zijn veel situaties waar de motor in mijn ogen veiliger is dan een auto.
Kawasaki-Z650SR-'79/BMW-F650-'01/R1150RS-'01 R1200ST-'05 en R1200ST-'05

Two Wheeler Portal in India

Reg. datum:
09 okt. 2017
-weg ermee-
El Pollo Diablo wijzigde dit bericht op maandag 09 oktober 2017 11:39 (99%)

Reg. datum:
27 mei. 2003
Spelen persoonlijke voorkeuren/afmetingen mee mbt helm- en kledingkeuze? Is maatwerk mogelijk? Of is het toch eenheidsworst vanuit een aanbesteding?

Welke 'slimme' technologieŽn worden gebruikt? (communicatieapparatuur, navigatieapparatuur etc)

Hoe vaak op een dag vindt een uitruk met de motor plaats? En hoe ziet een werkdag er dan uit? (ben je de hele dag op de basis, in een zkh of heb je de motor gewoon thuis in de garage staan :+ ) En wat doe je in de tussentijd, als je niet onderweg bent?

Rijd je privť ook motor? (zo ja wat dan)

Ben je door je werk anders tegen motoren en motorrijders gaan kijken?

Motorrijden wordt vaak gepropageerd als anti-file maatregel. Jij zit dagelijks op de motor: vind je dat een goed plan?

Wanneer komt er een elektrische ambulancemotor?
Instant human. Just add coffee

Tuono Fluo Rosso

Reg. datum:
23 apr. 2003
Als je zoveel op de werkmotor zit, heb je nog wel net zo veel (of meer/minder) plezier aan het "vrijetijds motorrijden" als voordat je dit werk deed??

Beetje in het kader van 'als je hobby je werk wordt, is het werk". :?
Het HOLEC - Ridderkerk topic

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.