Honda cx500 caferacer achtig project

pindakaas

MF veteraan
15 jul 2008
1.440
715
Na lang internet afstruinen, plaatjes kijken, dromen en rondvragen is het zover. Pindakaas start een project.
Even over mij: ik ben 10 jaar geleden begonnen met motorrijden, na een onprettige ervaring met een nare ziekte. Dan ga je nadenken over wat je allemaal nog wel zou willen doen(daar is de bucketlist), nou motorrijden dus! Dit project is dus ter viering van mijn 10 jarig bestaan als motorrijder en het overwinnen van een nare ziekte.

Ik ben wel handig, maar heb geen ervaring met projecten van dit formaat en het bouwen van caferacers, scramblers of bratstyles, maargoed je moet ergens beginnen.
Zelfkennis is belangrijk: electra is geen probleem, motorisch moet ik er ook nog wel uitkomen, maar lassen beheers ik (nog) niet. Dat lassen gaan we dus uitbesteden.Spuiten van de tank ook.
Voor de werkplaats heb ik een stukje van de opslag van een vriend gekregen waarin ik heerlijk kan overwinteren.

Het project: Het doel is een rijdbare machine te maken die ergens het midden moet houden tussen een caferacer en iets bratstyle-achtigs. Rijdbaar, dus enigszins prettige zitpositie en rijeigenschappen die best barbaars mogen zijn, want het is natuurlijk een machine uit 1981, maar het moet wel goed functioneren.
Ik dacht zelf aan iets zoals dit(maar dan anders):
be754447c99885f89d43d5e85184d45b--honda-cx-caf%C3%A9-racers.jpg

Dit lijkt redelijk op wat ik wil, maar dan denk ik: ander stuur, ander zadel(geen mooie lijn met de tank), andere uitlaat configuratie. Dus wat ik echt wil zit tot nu toe vooral in mijn hoofd. Ik zal er eerdaags eens een schets/photoshop van maken.

Om dit te realiseren heb ik voor 300 euro 2 cx500's gekocht(dat was een mazzeltje) waarvan ik de c werkend heb gekregen, de andere was het blok niet meer te redden nadat hij 15 jaar stil heeft gestaan, maar van de d gebruik ik het frame, tank en wielen(18 inch achterwiel), terwijl ik van de c de motor, draadboom en andere zaken ga gebruiken.
cx500d
287kpog.jpg

en een cx500c
2ldhqgw.jpg


Waarom een cx? het subframe is niet ideaal, maar daar is wat aan te doen. De voornaamste reden is het motorblok, dat is gewoon prachtig.
Het budget is niet zo hoog, dus er zullen wel wat onderdelen gereviseerd gaan worden en sommige wensen moeten afgewogen gaan worden of ze wel haalbaar zijn. misschien laat ik een paar chinezen op roeiboten met onderdelen deze kant op komen.

En uit elkaar:
29ghgu8.jpg

Wat mij vooral opvalt is dat het technisch niet heel geconpliceerd is opgebouwd, dus dat is een voordeel.

Zoals ik al aangaf, ervaring is 0, motivatie is 100. tips en adviezen zijn van harte welkom, gaandeweg zullen er ook wel vragen komen.
 
Heel veel plezier met dit project!
Ervaring is niet het belangrijkst, motivatie en doorzettingsvermogen wel!

Zelf ben ik alweer bijna 4 haar bezig volgens mij, maar dat komt omdat t bij mij geen haast heeft en ik er veel van wil leren. En dingen leren gebeurd zeker!

Ik ga dit in ieder geval volgen!
 
Heel veel plezier met dit project!
Ervaring is niet het belangrijkst, motivatie en doorzettingsvermogen wel!

Zelf ben ik alweer bijna 4 haar bezig volgens mij, maar dat komt omdat t bij mij geen haast heeft en ik er veel van wil leren. En dingen leren gebeurd zeker!

Ik ga dit in ieder geval volgen!
4 jaar? Ik dacht aan een half jaar...max. ik heb jouw topic ook al eens bekeken, je doet het niet half, dat is zeker.
 
Vraag 1: je wilt natuurlijk de accu zo klein mogelijk houden, dan is het een lithium ion accu-tje. Maar waar moet ik dan op letten. een kleine accu is wel mooi, maar kan dat geen kwaad met het laadsysteem als je er een iets kleinere capaciteit in zet?
 
Maar je kan een CX toch alleen maar elektrisch starten? Je zal dus minimaal dezelfde capaciteit moeten hebben als de originele loodaccu.
 
Volgens mij is vooral de startstoom van belang en daar zij Li-Ion cellen heel erg goed in. Maar dan zal de motor wel snel moeten aanslaan want je gaat al snel een kleinere capaciteit kiezen. Ook mag de laadspanning niet te hoog zijn.
JMT Accu Lithium Ion YTX14H-FP
Deze accu bijvoorbeeld heeft maar 4Ah capaciteit maar wel een koude startstroom van 240A.
Voordeel is dat je de accu in elke stand kan monteren.
Maar wellicht heeft iemand nog veel betere info.
Veel plezier met bouwen!
 
Er stond vorige week naast mij bij de stoplichten in Amsterdam een cx500 cafe racer, je ziet ze steeds meer als basis voor een cafe racer voorbij komen, net als de virago.

Succes met de bouw, we gaan het volgen. :)
 
Laatst bewerkt:
Zoals Tomcat al aangeeft, koudstartstroom (CCA ofwel Cold Crank Amps) is waar je naar moet kijken bij aankoop van een Lithium batterij. Voor een CX500 moet dat ongeveer 200CCA zijn, naar wat ik terug kan vinden. Maar meer is beter in dit geval.

Wat je vaak ziet op de batterijen is iets als "14Ah Pb eq." met daarnaast dan ineens een capaciteit van 5Ah. Dan denk je, huh :? Maar daarmee willen ze dus zeggen dat het "een equivalent is van een 14Ah lood (Pb) batterij". En dat dan op het vlak van CCA, Uiteraard niet op capaciteit want dat blijft gewoon 5Ah.

Ik heb zelf een Shorai LFX14L2 (14 Ah pb eq. dus) batterij, want dat was de kleinste die ik toen kon vinden, op mijn XS750. Die heeft origineel dezelfde batterij als die van jou. En ik heb daarmee geen enkel probleem om hem enkele keren te starten.

Wat ik wel ten zeerste kan aanraden bij gebruik van een Lithium batterij is om een digitale voltmeter of een "slimme led" te monteren die de batterij/laadspanning weergeeft m.b.v. kleurcodes. Te lage spanning merk je snel, te hoge spanning (bv. Als je spanningsregelaar de geest geeft) wat minder. En die kan er voor zorgen dat je dure nieuwe lithium *poef* zegt.

Succes met je project! :t
 
Laatst bewerkt:
Zoals Tomcat al aangeeft, koudstartstroom (CCA ofwel Cold Crank Amps) is waar je naar moet kijken bij aankoop van een Lithium batterij. Voor een CX500 moet dat ongeveer 200CCA zijn, naar wat ik terug kan vinden. Maar meer is beter in dit geval.

Wat je vaak ziet op de batterijen is iets als "14Ah Pb eq." met daarnaast dan ineens een capaciteit van 5Ah. Dan denk je, huh :? Maar daarmee willen ze dus zeggen dat het "een equivalent is van een 14Ah lood (Pb) batterij". En dat dan op het vlak van CCA, Uiteraard niet op capaciteit want dat blijft gewoon 5Ah.

Ik heb zelf een Shorai LFX14L2 (14 Ah pb eq. dus) batterij, want dat was de kleinste die ik toen kon vinden, op mijn XS750. Die heeft origineel dezelfde batterij als die van jou. En ik heb daarmee geen enkel probleem om hem enkele keren te starten.

Wat ik wel ten zeerste kan aanraden bij gebruik van een Lithium batterij is om een digitale voltmeter of een "slimme led" te monteren die de batterij/laadspanning weergeeft m.b.v. kleurcodes. Te lage spanning merk je snel, te hoge spanning (bv. Als je spanningsregelaar de geest geeft) wat minder. En die kan er voor zorgen dat je dure nieuwe lithium *poef* zegt.

Succes met je project! :t
Thx voor het advies, hier kan ik wel wat mee denk ik.
 
Vind ik ook. Leent zich er prima voor. En een leuke bijkomstigheid is dat er steeds minder CXen komen.
Dus de originelen worden steeds meer waard.[afbeelding]
Mooi ding man, inderdaad niks aan doen. Die van mij zijn niet eens de moeite waard om naar die staat te brengen.
 
Tijd voor een paar foto's:
Beide cx-en uit elkaar gehaald:
2usfzf4.jpg

En dan kom je wat tegen, de stuuruitslag was veel te groot, dus vermoedde wel dat hij al eens eerder onderuit is gegaan. Ik had het bij de koop al gezien, maar hier is een mooie foto van de reden dat er deuken in de tank zitten:
flh4wj.jpg

Blok was wel erg vies:
2v8s3z4.jpg

na een sessie met motorblokreiniger, dasty, een tandenborstel en een hogedrukreiniger(alle gaten afgesloten) ziet het er al beter uit, nu nog het blok goed schuren en ontvetten voor we verder kunnen met spuiten.
oqhajc.jpg

Dat schuren gaat ook een rotklus worden gezien het niet bepaald een recht oppervlak is.
Maar we hebben geen haast. twijfel nog tussen zwart of zilverkleurig.
Verder voorpoten en carbs poetsen. De vorige eigenaar heeft er al eens een schuurpapiertje op los gelaten zo te zien, das net even jammer:
20utyyg.jpg

Weet iemand welke maat sproeier erin moet als je een open luchtfilter monteert?

Verder blijkt de keerring van de versnellingspook as een beetje te lekken, deze moet vervangen worden. Nog even uitzoeken hoe we dat gaan aanpakken, maar dat moet gebeuren voor het blok geverfd gaat worden.

Als er wat onderdelen binnen zijn, zadel, verlichting en dat soort zaken is het frame aan de beurt.
 
Misschien een tip. Controleer de stator eens. Die willen nog wel eens kapot gaan. En dan moet het blok er onder weg. En ik zie dat het blok er nu uit is.
 
vorige week zat hij nog in een rijdende motor dus ik ging er vanuit dat hij wel zou werken. Maar meten is weten.
 
Nee dus, een cx rijdt prima met een kapotte stator.
Ooit ook gehad met mijn cx. Het sloopblok dat ik voorhanden had idem dito.
Het komt dus vaak voor. Verstandig om even te meten.
 
voor open filters en andere uitlaten heb je sproeiers 120 / 90 nodig. ik heb hier nog niet mee gereden maar dat is wat ik een aantal keer op internet tegen kwam en ik er dus ook in ga zetten (ben op dit moment aan het voorbereiden voor de poedercoater en dan alleen nog in elkaar en dan is mijn cx scrambler/tracker af)
 
Laatst bewerkt:
En was er ook niet iets met de spanner van de distributieketting?
Ik geloof dat daarvoor een geupgrade vervanger voor is (de oude wilde ook wel kapot gaan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan