A1/A2 halen met 19 jaar

BR4M

Rookie
8 okt 2017
3
0
Ik wil graag zsm mijn motorrijbewijs halen en ben momenteel 19 jaar. Aanstaande 4 Mei word ik 20 en zou ik direct voor A2 kunnen gaan.

Nu lees ik dat als ik in bezit ben van een A1 rijbewijs ik al kan lessen voor A2 met 19 jaar en dan mijn examen kan afleggen met 20.

Nu is mijn vraag, is het verstandig om mijn A1 rijbewijs te halen en meteen door te gaan voor A2 zodat ik zsm op een 35kw fiets kan zitten nadat ik 20 word, of is het slimmer/goedkoper om te wachten en direct voor A2 te gaan?
 
Het is natuurlijk goedkoper om direct voor A2 te gaan.

Als je nu je A1 haalt dan mag je pas na 2 jaar je A2 gaan halen, of je moet voor het A2 je AVB, AVD en theorie opnieuw doen. Ik zou dus nog even wat maandjes wachten en dan beginnen met lessen.

Begin bijvoorbeeld in Januari met lessen.. dan kan je mooi begin mei afrijden voor je A2
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij mag je pas beginnen met lessen voor A2 als je 20 bent, als je je A1 niet hebt.
 
Het is natuurlijk goedkoper om direct voor A2 te gaan.

Als je nu je A1 haalt dan mag je pas na 2 jaar je A2 gaan halen, of je moet voor het A2 je AVB, AVD en theorie opnieuw doen. Ik zou dus nog even wat maandjes wachten en dan beginnen met lessen.

Begin bijvoorbeeld in Januari met lessen.. dan kan je mooi begin mei afrijden voor je A2

Dit zou inderdaad heel mooi zijn, ware het niet dat (net als hierboven gezegd wordt) je nog niet mag lessen voor A2 met 19 als je nog geen A1 hebt.

Ik denk dat ik maar heel geduldig moet zijn en moet wachten tot mei ;(
 
Dit zou inderdaad heel mooi zijn, ware het niet dat (net als hierboven gezegd wordt) je nog niet mag lessen voor A2 met 19 als je nog geen A1 hebt.

Ik denk dat ik maar heel geduldig moet zijn en moet wachten tot mei ;(

Je mag toch wel al voertuigbeheersing doen en je theorie halen? Vraag maar eens na bij een rijschool.
 
Je kan al beginnen met je voertuigbeheersing en theorie A2 als je nog negentien bent (en geen A1 bezit). Afrijden kan pas als je twintig ben.

Zo heb ik het ook gedaan. De rijschool beweerde van niet, baas erbij gehaald, ik de website van de rijksoverheid. Na wat gesteggel heb ik maar gedag gezegd. De volgende dag belde ze terug ^^

Bron: Hoe oud moet ik zijn voor ik rijles mag nemen en rijexamen mag doen voor mijn motorrijbewijs?

'Wanneer rijles en rijexamen middelzware motor?
Een middelzware motor heeft een motorinhoud tot maximaal 35 kW. De minimumleeftijd voor rijles en rijexamen hangt af van uw rijervaring. Heeft u al een rijbewijs lichte motor (A1)? Dan mag u vanaf 19 jaar rijles nemen op een middelzware motor. Zonder dit rijbewijs moet u wachten totdat u 20 jaar bent.

Voor het praktijkexamen moet u minimaal 20 jaar zijn. '
 
Je spreekt jezelf hier tegen.
"Je kan al beginnen met je voertuigbeheersing en theorie A2 als je nog negentien bent (en geen A1 bezit)."
en
"Zonder dit rijbewijs moet u wachten totdat u 20 jaar bent."
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande is inderdaad een beetje tegenstrijdig. Helaas kan het lessen voor A2 echt pas als je A1 hebt. Ik heb echter de beslissing al gemaakt en ben begonnen met A1! Volgende week AVB examen en Theorie al op de planning staan, heb er ook zeker geen spijt van!
 
Terug
Bovenaan Onderaan