idee lasplek

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.214
439
omg. den bosch
edit: ben nog even aan het worstelen met het plaatsen v/d foto's


ik kon geen "show your werkplaats" topic vinden dus post ik het maar hier.
ik heb een nieuwe lashoek gemaakt naar een idee gezien ergens op het net. en dit weekend voor het eerst gebruikt,....en het bevalt mij zo goed dat ik het julie graag wil laten zien, gewoon voor een idee.

blad is industriele rooster, voordeel:
is meteen massa
rommel valt er doorheen
je kunt er lijmtangen doorheen steken

eronder een vangbak waar de rommel invalt, bij slijpen op de rand v/d tafel kun je de vangbak een stukje naar voren schuiven waardoor slijpsel in de bak komt (bak kan er helemaal uit).
ruimte tussen bak & blad voldoende groot zodat je er met je arm onder kan om een lijmtang vast te houden. vang bak is ook makkelijk om even iets op te leggen.

wanden bekleed met gipsvezelplaat wat goed brand werend is, houten balken afgedekt met gegalv. profielen waardoor lasspetters niet op het hout kunnen liggen smeulen.

verder nog een las afzuiging (niet op foto te zien)

ben er blij mee *O* *O* *O*

FuzYMsGzQ1IlK0ai3k_W9bALEj-cDCqZktwFgVUm_MM


dTbfAkVPi1hCBgro_iLSJ9fS0ASjeocPFgUQNwcO4CA
 
Laatst bewerkt:
(..)die jongens (..) die hier (..) zitten te lassen met hun klem op het werkblad.

Gladde werkbladen, van hetzelfde materiaal als wat ze lassen. Logisch.

Lees nog eens terug naar mijn bericht, met name het stukje "bij gebruik van zo'n rooster"

Als jouw collega's op zo'n rooster moeten werken.. trust me... dan gaat de klem op het werkstuk!!
 
Die hebben een normalen ijzeren werkblad.

Dan is het inderdaad ideaal om de massa aan je tafel te hebben.
Klopt, gewoon een 8mm staalplaat met een bankschroef er op..
Ook heel handig om je werkstuk even aan vast te hechten. Dat doen die motorlassers niet, maar voor jezelf wel handig. Af en toe de lamellenschijf er over om alles weer lekker vlak en schoon te maken.
 
Is natuurlijk heel mooi, een aparte plaats/plek om te lassen, maar hoeveel mensen hebben de luxe zich een deel van hun ruimte te kunnen reserveren alleen om te lassen....

Soms las ik 2x in de week, soms 3 maanden niet ( thuis dan )....dus is realistisch niet rendabel voor mij, en mezelf kennende ligt die tafel binnen de kortste keren vol met dingen die ik FF kwijt moet, en geen zin heb om het definitief op te ruimen
 
ik heb daar de ruimte voor, en ook belangrijk, ik had alle materialen al liggen (behalve de gips vezel plaat). het is dan 7 mtr. werkblad of 5,5 mtr. + dit lashoekje, is niet zo moeilijk kiezen.
oh ja, vergeten te melden, dat tussen wandje bevalt ook goed, zo voorkom je dat de volledige werkbank vol ligt met slijpsel en rommel.

dat beetje gegalvaniseerd wat contact maak met het werkstuk slijp ik wel weg, dat is qua oppervlakte natuurlijk niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan