Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Een (goed) luchtbed moet je ook niet met de mond opblazen aangezien mondlucht veel vocht bevat en (het dons in) een goed luchtbed vind dat niet echt leuk.
 
Een (goed) luchtbed moet je ook niet met de mond opblazen aangezien mondlucht veel vocht bevat en (het dons in) een goed luchtbed vind dat niet echt leuk.

Dat bedoel ik ook met mijn vraag hoe lang hij met een luchtbed doet.

Over het algemeen verkort het telkens met de mond opblazen het werkbare leven van een luchtbed aanzienlijk...
 
Zo'n opblaaszak, is dat dan wat :?

[afbeelding]

Maar even een foto erbij, voordat mensen rare dingen gaan denken.....

JA!

Je hebt je luchtbed heel snel vol en je kunt de zak heel klein opvouwen.

Nadeel is wel dat je een exped luchtbed moet hebben (ik denk niet dat de zak op andere merken past) en die zijn wat duur... maar als je als zo.n luchtbed hebt dan zoou ik zeker zo'n zak er bij kopen
 
Laatst bewerkt:
Ideaal ding die opblaaszak! Binnen 2,5 tot 3x een zak lucht heb ik mijn Exped 7UL ermee vol, kost nog geen 30 seconden. Niet alleen een stuk minder inspannend dan opblazen met de mond, maar ook nog eens stukken beter voor de mat. Als je zo'n mat hebt is het echt verkeerde zuinigheid om er niet zo'n pompzak bij te kopen.

Ik gebruik hem een enkele keer ook wel eens voor mijn andere Exped, die met ingebouwde pomp zoals op de foto van DavidZZR, werkt ook maar kost iets meer kracht omdat je de lucht door in ingebouwde pomp heen moet persen.

Leuke bijkomstigheid is dat die zak ook nog waterdicht is en je hem dus kunt gebruiken als dry-bag.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de ventielmaten van de verschillende merken niet genormaliseerd en gelijk van afmeting?
 
Zo'n opblaaszak van Exped is heel handig neem geen ruimte in (wordt namelijk ingerold in het matje).

Kost heel weinig moeite om je mat te vullen met lucht. En geen draadjes naar de motor nodig om elektra op te halen, geen herrie en je raakt ook niet buiten adem.

Deze kampeerder is er alvast blij mee (ook met het slaapgenot van de Exped mat).
Nu moet je het niet erger maken dan dat 't is................

Je legt je luchtbed uitgespreid over de motor. Pompje erbij. Slang d'r in, sigaretten-plug aansluiten. Op het pompje knop omzetten, waarna met een licht gezoem je luchtbed in enkele minuten gevuld raakt. (kan ook als gewenst zonder de motor te laten draaien)

Op moment dat jij opblaaszak aan het leegdrukken bent, trek ik wel een biertje open.
Na 2 slokken, bed klaar voor gebruik! :P

Prima is, dat ieder blij kan zijn met z'n eigen oplossing :t
 
Laatst bewerkt:
Je weet toch van de regel dat voor de hoeveelheid personen dat de tent wordt verkocht dat die altijd slechts bruikbaar is met 1 persoon minder. Daarom voor 2 pers. minimaal een 3 persoons-tent kopen.

Ik heb de 350 ook. De 350 heeft meer plek dan 250, maar is ook hoger.
Tent staat idd heel snel overeind, zeker als je de binnentent erin laat hangen.
Afgelopen zomer kon ik met hevige regen binnen zitten met een klapstoeltje + tafeltje.
(motor-blessure, was daarom met auto met mogelijkheid ruim bagage)

Hendriks had 'm idd staan voor €289. Beter effe zoeken in UK. Prijs is de helft! :t

@ gaas
Ook vorige zomer in Normandië was er 1 nacht dat het slechts ca 5°C was.
Toen was het omgekeerd. Alle gaas dicht. Ook gaas buitentent (aan achterzijde binnentent)
Was frisjes met alleen een zomerslaapzak. (had ik mijn mummy maar meegenomen)
Met gasbrandertje heb ik het nog ietsjes warmer kunnen krijgen in de binnentent.

Heb deze nog liggen.... https://link.marktplaats.nl/m1247896392 verwarmt goed!
 
waarom koop je deze niet bij de action?

veel goedkoper en die van mij leeft nog steeds na 6 jaar gebruik!
Kan ook, had niet aan de Action gedacht. Is het die Dunlop compressor of wat anders? De Lidl heeft trouwens ook een pomp, die op de Duitse site iig goede beoordelingen krijgt.

Hoe het ook is, uiteindelijk raakt accu van de pomp leeg.
De vraag is dan hoe ga je 'm opladen. Heb je altijd 230V in de buurt?
Nog een probleem: Accu's of batterijen, apart in de pomp, zijn meestal zwaar en volumineus. Niet handig dus! En dat terwijl je een goede accu in je motor hebt.
En de motor een paar keer gebruiken? Dat lijkt me niet zo erg. Daar is ie voor!

Maak op je motor een aansluit-plug voor een sigaretten-aansteker. (niet om te roken, maar ook een aansteker zou zelfs nog kunnen) Zo'n plug heb je voor een paar euries. In deze plug steek je de stekker van je pompje en blazen maar. Als je het blok laat lopen kan je de hele camping opblazen.....eeeeh, de luchtbedden dus!
Ook kan je in deze plug een tentlamp pluggen voor langdurig licht in de tent.
In deze plug heb ik permanent (onder de afdekdop) een spannings-reductor waarmee je je telefoon, maar ook de accu's van de laptop en het fototoestel onderweg kan laden.

Dus geen accu's, stroom is met zo'n plug altijd heel makkelijk onderweg.
Komt er ooit een andere motor, dan zet ik er zo'n plug gelijk weer op. :t
Ik heb ook al wel een 12V plug hoor, maar ik dacht wat voordelen aan zo'n accupomp te zien (de accu en motor van de motor wat sparen omdat ik die niet steeds nodig heb). Maar als dat geen probleem is scheelt het idd een gram of 400 :)
 
Zo'n opblaaszak, is dat dan wat :?

[afbeelding]

Maar even een foto erbij, voordat mensen rare dingen gaan denken.....


yep , deze schnouzlepomp sack is super , ik heb hieronder een linkje geplaatst van de de exped synmat12 lxw matras die ik heb en er zit standaart zo'n zak bij die ook dienst doet om de matras in te verpakken , toen ik hem kocht stond ik heel sceptis tegenover zo'n opblaaszak , maar nu weet ik wel beter , je matras is echt op minder dan een minuut vol en zonder dat je zelf nat in het zweet staat of buiten adem bent , ik durf gerust een wedstrijdje aangaan tegen een compressor of eender welke pomp , nee sinds ik het exped materiaal heb wil ik nooit nog een ander merk matras en ook niets anders meer dan zo'n schnouzle pomp sack , exped is echt wel de Top op gebied van luchtmatrassen . Maar zoals meestal heeft die kwaliteit ook wel een prijs . Frazer heeft het een post of 7 hierboven ook over zijn exped luchtmatras en die weet door zijn vele extreme campeersessies echt wel waarover ie praat .
de beloofde link :
 
Laatst bewerkt:
Zijn de ventielmaten van de verschillende merken niet genormaliseerd en gelijk van afmeting?

Exped heeft in ieder geval vrij grote 'ventielen'. Meestal twee, 1 voor inflate en 1 voor deflate.


Ik heb nooit heel goed gezocht, maar ik heb deze bij andere matjes nog nooit gezien. Die gebruiken vaak ook ventielen waarmee je zowel kan opblazen als aflaten.
 
inderdaad Dropje , ik denk dat die schnouzle pomp sacks enkel en alleen op exped matrassen te gebruiken zijn

full



De betreffende 'ventielen'.


Wij hebben deze matten, die zijn in principe 'self-inflateble' maar toch eens voor zo'n zak kijken. We moeten ze altijd wel een beetje bij blazen. Daar zitten/zaten van die losse 'bolletjes' voor bij, maar dat pompt nu niet echt heel geweldig.


Edit; voor wie compact wil reizen zou ik deze echter niet aanraden. Wie echter comfort wil, dan is dit ongeveer wel het beste wat je kunt krijgen, ze liggen echt fantastisch.
Vroeger raakten we gedurende een zomer vakantie langzaamaan gedurende de vakantie een beetje gebroken op luchtmatjes ed, nu geen centje pijn
 
Laatst bewerkt:
Ja de Thermarest matjes hebben een ventiel en dus een eigen zak. Die werkt verder prima. Je schuift hem over het ventiel en pompen maar.
We hebben de thermarestmatjes vanwege de zeer kleine pakmaat.

We hebben wel exped kussens met die dubbele ventielen.

De expedmatjes zijn inderdaad wat comfortabeler, maar wij slapen overal prima, desnoods op de grond dus dat is voor ons geen groot probleem.
 
Laatst bewerkt:
Exped heeft in ieder geval vrij grote 'ventielen'. Meestal twee, 1 voor inflate en 1 voor deflate.


Ik heb nooit heel goed gezocht, maar ik heb deze bij andere matjes nog nooit gezien. Die gebruiken vaak ook ventielen waarmee je zowel kan opblazen als aflaten.

Er zijn wel verloopjes voor zo'n Exped zak in omloop, maar volgens mij zijn die alleen bedoelt voor de oude modellen Exped matten, en niet voor andere merken.
 
Exped heeft in ieder geval vrij grote 'ventielen'. Meestal twee, 1 voor inflate en 1 voor deflate.


Ik heb nooit heel goed gezocht, maar ik heb deze bij andere matjes nog nooit gezien. Die gebruiken vaak ook ventielen waarmee je zowel kan opblazen als aflaten.
Zelfs mijn (heel goedkoop) velours-luchtbed heeft wel 2 ventielen. (al lijkt het op 1)
Namelijk 2 in 1. Voor vullen gebruik je de kleine opening. Dit ventiel zit zelf weer op een groot ventiel geschroefd. Die grote draai je los voor het leeglopen.
Goed over nagedacht en werkt prima...... En dat allemaal voor 15 euries! :t
 
Laatst bewerkt:
Zelfs mijn (heel goedkoop) velours-luchtbed heeft wel 2 ventielen. (al lijkt het op 1)
Namelijk 2 in 1. Voor vullen gebruik je de kleine opening. Dit ventiel zit zelf weer op een groot ventiel geschroefd. Die grote draai je los voor het leeglopen.
Goed over nagedacht en werkt prima...... En dat allemaal voor 15 euries! :t

Zo'n systeem hebben wij ook wel eens gehad.

Goedkope matten hebben wij ook volop gehad. Na een aantal jaar elk jaar een nieuwe te moeten kopen omdat we weer eens op een lekke mat lagen, hebben we besloten om wat meer te investeren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, groot gelijk ! Ik heb een 2 persoons luchtbed, gekocht bij de Gamma, en een 12V luchtpompje, ook bij de Gamma ( 15 euro of zo ) en ik slaap riant ! Veel beter dan op die luchtgevulde strijkplanken voor mensen met hele smalle schoudertjes die zich 's nachts niet omdraaien. Ik was in elk geval het geworstel om op "bed"te blijven liggen behoorlijk zat na een nacht met alleen mijn hoofd nog op het kussen. Ik ben niet bijzonder groot of breed, maar heb een schouderbreedte van 55 cm. Dan blijft er nog maar heel weinig ruimte over voordat je op het grondzeil ligt.

Het gewicht van dat luchtbed is onbelangrijk, en als je het goed opgevouwen meeneemt past het prima in de topkoffer ( Waar ik overigens alle slaapspul in bewaar, dan wordt het nooit nat ! )




Zelfs mijn (heel goedkoop) velours-luchtbed heeft wel 2 ventielen. (al lijkt het op 1)
Namelijk 2 in 1. Voor vullen gebruik je de kleine opening. Dit ventiel zit zelf weer op een groot ventiel geschroefd. Die grote draai je los voor het leeglopen.
Goed over nagedacht en werkt prima...... En dat allemaal voor 15 euries! :t
 
Zo'n systeem hebben wij ook wel eens gehad.

Goedkope matten hebben wij ook volop gehad. Na een aantal jaar elk jaar een nieuwe te moeten kopen omdat we weer eens op een lekke mat lagen, hebben we besloten om wat meer te investeren.
Ieder heeft blijkbaar zo zijn eigen ervaringen...........
Voor mij was het bij de 3e self-inflatable die het opgaf wel genoeg geweest. Begin vd vakantie in Spanje was ie weer eens stuk. Decathlon was in de buurt en heb toen zo'n lekker dik velours-bed aangeschaft.
Inmiddels heb ik daarmee al weer ca 40dgn gekampeerd. Lekkage nog niks van gemerkt.
(nog) Niks mis mee. Goedkoop en je slaapt ook nog eens veel beter op! :z

Zoals is opgemerkt is ie breder, dikker, en je glijdt er niet vanaf.
Dus niet meer met een pijnlijke schouder op de grond, en ook niet wakker worden dat je weer eens naast je bedje ligt.

Luchtbedden gaan naar mijn mening sowieso niet snel lek. Dus wat JIJ er dan mee doet? In het verleden had ik ook altijd een luchtbed. Hooguit na vele jaren, begon het rubber te verteren. (maar we zwommen er toen zelfs mee in zee) Dan wordt het een keer tijd voor een nieuwe.....
 
Laatst bewerkt:
Ieder heeft blijkbaar zo zijn eigen ervaringen...........
Voor mij was het bij de 3e self-inflatable die het opgaf wel genoeg geweest. Begin vd vakantie in Spanje was ie weer eens stuk. Decathlon was in de buurt en heb toen zo'n lekker dik velours-bed aangeschaft.
Inmiddels heb ik daarmee al weer ca 40dgn gekampeerd. Lekkage nog niks van gemerkt.
(nog) Niks mis mee. Goedkoop en je slaapt ook nog eens veel beter op! :z

Zoals is opgemerkt is ie breder, dikker, en je glijdt er niet vanaf.
Dus niet meer met een pijnlijke schouder op de grond, en ook niet wakker worden dat je weer eens naast je bedje ligt.

Luchtbedden gaan naar mijn mening sowieso niet snel lek. Dus wat JIJ er dan mee doet? In het verleden had ik ook altijd een luchtbed. Hooguit na vele jaren, begon het rubber te verteren. (maar we zwommen er toen zelfs mee in zee) Dan wordt het een keer tijd voor een nieuwe.....
Het is soms ook kansrekening.

De pech om een slechte ervaring meerdere keren achter elkaar te hebben.

Er zijn brakke matjes, ongeacht welk soort. En zelfs de dure gerenommeerde kunnen stuk, hetzij een stuk minder snel.


Voor mij, en een hoop mensen:
luchtbed ligt echt comfortabel. Zeker omdat je ook nog eens kunt spelen met de spanning. Daar kan bijna geen andere soort mat tegenop.

Luchtbed heeft nauwelijks isolatiewaarde. Daar moet je dus rekening mee houden, en bedenken of het past bij de reis.

Luchtbed duurt langer om op te blazen, of je hebt er een extra ding bij nodig.

Luchtbed weegt meer, maar hoeft niet per se een grotere pakmaat te hebben (hoewel een beetje kwaliteit luchtbed iets groter is dan een luxere mat, met extra pomp helemaal).

Luchtbed is een stuk goedkoper.

Luchtbed past niet altijd in tentjes, omdat je de hoogte in gaat, en tegen het doek komt. Rekening mee houden dus.


Het is niet allemaal kommer en kwel :) Het zijn afwegingen :Y
 
Beste mede motorrijders/-kampeerders. Ik ben van plan om deze zomer met een vriend te gaan kamperen, daarvoor moet ik echter een tent hebben ;) Nu heeft mijn vriend een tent gekocht, de Coleman Monviso, waarbij eerst de buitenkant opgezet wordt en dan de binnentent erin bevestigd moet worden. Daardoor geen natte binnentent bij regen. Ik zoek echter een wat goedkopere tent, de Coleman Darwin plus en bij deze moet je eerst de binnentent opzetten. Wat vinden jullie, is het echt een probleem om zo'n tent op te zetten bij regen omdat de binnentent dan nat wordt of is dit een verwaarloosbaar probleem? Mocht het nog niet duidelijk zijn O-) *D ik ben nogal een beginneling qua kamperen. Ach ja, beter laat dan nooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan