Android Smartphone Navigatie

Dat Chinese spul is inderdaad erg lastig te beoordelen. Maar vergeet niet dat een merk CAT ook zijn telefoons volledig in China laten maken. Ze lijken mij, op kleine details na, te veel op een aantal typische goedkopere Chinaphones.
Het hoeft dus niet perse slecht te zijn.

Toch geldt ook hier met enige regelmaat dat de duurdere Chinaphones vaak wel de betere zijn.

Alles wordt tegenwoordig in China gemaakt, zelfs mijn Iphone SE. Nouja niet alles, bijvoorbeeld mijn Kyocera Duraforce XD :+ die komt uit Maleisië, en dat is pas kwaliteit :P.

Het verschil zit hem natuurlijk in de engineering, kwaliteitscontrole en aftersales, wat je bij een zelf geïmporteerd chinees toestel maar afwachten is. Als er een westers merk (Apple, Samsung...) daar achterstaat heb ik er meer vertrouwen in dan een zoveelste chinatelefoonmerk.
 
"Toch geldt ook hier met enige regelmaat dat de duurdere Chinaphones vaak wel de betere zijn."

Inderdaad, mijn Nomu S10 doet het al heel lang goed. Zelfs een update naar 7.0 Android.
De Blackview tels zijn ook goed.
 
Nou zal ik Paul Snip wel in 't harnas jagen, maar ik vind die Chinese prul maar niks. Vaak werkt de GPS maar matig, en zijn de schermpjes ruk.

Koop gewoon een Kyocera en dan zit je gewoon goed, dat ding is zelfs gebouwd naar mil-specs (MIL-STD-810G). Dus gewoon superdegelijk. Met een beetje geluk heb je op ebay/amazon al een nette (tweedehandse) toestel voor ca. 80 euro.

Op jou word ik niet boos hoor ;)

Ik heb wisselende ervaringen met spul uit China. Meestal is het goed en doet het gewoon wat het moet doen. De laatste Geotel die ik had had gewoon een slechte GPS ontvangst. Uiteindelijk keurig afgehandeld door de leverancier. Van de Geotel A1 heb ik wel een stuk of 5 besteld en uitgeleverd/in gebruik genomen. Die dingen doen het gewoon verbazingwekkend goed. Mijn vader heeft hem zelfs gewoon als telefoon in gebruik.
Af en toe zit er iets tussen wat gewoon niet goed is. Of niet aan de verwachtingen voldoet. Maar ja, er is ook een serie Riders die veranderen in een aquarium. En Garmin heeft ook zo zijn problemen.
De Kyocera heb ik gekozen omdat de praktijkervaringen op advrider erg goed zijn. Achteraf had ik misschien nog beter de Pro kunnen bestellen. Maar vooralsnog ben ik over de XD dik tevreden.
 
Vandaag lekker gefröbelt aan de NC. De sigarettenaansteker connector vervangen door een USB exemplaar. Want roken doe je vandaag de dag alleen nog uit de uitlaat. :+ Nu kan ik de telefoon- en navi fatsoenlijk opladen, zonder dat de stekker er uit trilt.



Onverwacht vandaag de folie voor de Kyocera XD binnengekregen. Wat een resultaat!



 
Ik heb vandaag een hoogst irritant probleem ondervonden en ben nog zoekende naar een oplossing.

Wij (mijn vrouw en ik) maken gebruik van een Schuberth S2 helm met een ingebouwde SRCS systeem (van Cardo) voor de communicatie.
Als ik alleen rij heb ik netjes de audio van de smartphone via de Bluetooth in mijn helm. Zodra mijn vrouw mee is en haar helm is ook gekoppeld en actief, dan wordt bij de eerste keer dat het mediagedeelte van de Bluetooth (volgens A2DP) aangesproken wordt (door de navigatiesoftware), deze direct uitgeschakeld en krijg ik dus geen navigatie aanwijzingen meer in de telefoon. Hoogst irritant

Als mijn vrouw haar helm uitzet en ik handmatig het mediagedeelte van de bluetooth in de telefoon weer inschakel (in de bluetooth settings), werkt het weer als een zonnetje. En blijft het ook werken, totdat de helm van mijn vrouw weer actief wordt.

Wie-o-wie heeft er een oplossing.
 
Het verliezen van de verbinding met de telefoon (A2DP) als de intercom verbinding wordt gemaakt is een veel voorkomend probleem bij headsets.

Ook mijn Interphone Tour verbreekt de A2DP verbinding zodra ik de intercom inschakel.
De oplossing is volgens Interphone gebruik maken van het Bluetooth Headset profile (HSP) zoals mijn TomTom Rider 410 doet. (overigens vind ik het overschakelen naar navigatiemeldingen zelf erg vervelend daar dit vaak gebeurt om de momenten dat ik ook mijn vrouw wil aangeven dat we b.v. links of rechts af gaan slaan. Dus ik koppel mijn TOMTOM meestal niet)

Het probleem met Smartphone Navigatie is dat deze het Bluetooth Headset profile (HSP) niet ondersteunen met bovenstaande probleem tot gevolg.
Nu kan de fabrikant van de headset dit natuurlijk aanpassen maar Interphone geeft op het support forum aan dat ze liever vast houden aan hoe het altijd heeft gewerkt. Hopelijk zijn er merken die wel A2DP kunnen mixen met de Intercom.
 
Vandaag lekker gefröbelt aan de NC. De sigarettenaansteker connector vervangen door een USB exemplaar. Want roken doe je vandaag de dag alleen nog uit de uitlaat. :+ Nu kan ik de telefoon- en navi fatsoenlijk opladen, zonder dat de stekker er uit trilt.

[~[url="https://preview.ibb.co/fViYmc/IMG_0223.jpg"]afbeelding~][/url]

Onverwacht vandaag de folie voor de Kyocera XD binnengekregen. Wat een resultaat!

[~[url="https://preview.ibb.co/gN74sH/IMG_0224.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/mQR8Kx/IMG_0225.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/modcCH/IMG_0226.jpg"]afbeelding~][/url]

Ben benieuwd of de folie helpt. In het verleden had ik een China navi waar ik niks op zag. Had hierop ook matte folie geplakt en toen zag ik helemaal niks meer op het scherm :')
 
Ben benieuwd of de folie helpt. In het verleden had ik een China navi waar ik niks op zag. Had hierop ook matte folie geplakt en toen zag ik helemaal niks meer op het scherm :')

Wat zo'n folie in essentie doet is het 'verstrooien' van het licht. Dat betekent dat de 'harde reflectie' aanzienlijk minder wordt, zoals ook heel duidelijk zichtbaar op de foto. Echter: dat licht moet 'ergens blijven' en dat levert is de praktijk dat het beeld met zo'n folie wat minder lichtsterk zal zijn en wat 'fletser' qua kleur. Als je scherm weinig backlight heeft kan het zelfs zorgen dat je amper nog wat ziet.

Persoonlijk ben daarom ik geen fan van die folies maar kijk liever kritisch naar de bevestigingshoek van het toestel, zodat je niet continu naar je eigen grijnzende kop hoeft te kijken ;).
 
Ik vind het scherm eigenlijk onder alle omstandigheden prima afleesbaar. Wel spiegelt het wat. Zoals ieder telefoonscherm denk ik. Ik krijg van Dirk zo'n stukje folie om te proberen. Maar als het beeld er inderdaad zwakker of onscherper van wordt dan laat ik het mooi zo zonder folie. Op de maximale helderheid kan ik het scherm prima lezen namelijk.
 
Het verliezen van de verbinding met de telefoon (A2DP) als de intercom verbinding wordt gemaakt is een veel voorkomend probleem bij headsets.

Ook mijn Interphone Tour verbreekt de A2DP verbinding zodra ik de intercom inschakel.
De oplossing is volgens Interphone gebruik maken van het Bluetooth Headset profile (HSP) zoals mijn TomTom Rider 410 doet. (overigens vind ik het overschakelen naar navigatiemeldingen zelf erg vervelend daar dit vaak gebeurt om de momenten dat ik ook mijn vrouw wil aangeven dat we b.v. links of rechts af gaan slaan. Dus ik koppel mijn TOMTOM meestal niet)

Het probleem met Smartphone Navigatie is dat deze het Bluetooth Headset profile (HSP) niet ondersteunen met bovenstaande probleem tot gevolg.
Nu kan de fabrikant van de headset dit natuurlijk aanpassen maar Interphone geeft op het support forum aan dat ze liever vast houden aan hoe het altijd heeft gewerkt. Hopelijk zijn er merken die wel A2DP kunnen mixen met de Intercom.

Dat vermoeden had ik dus al. Dus als ik een headset heb die 2 gelijktijdige A2DP verbindingen kan hebben, gaat het waarschijnlijk wel goed.
 
Het verliezen van de verbinding met de telefoon (A2DP) als de intercom verbinding wordt gemaakt is een veel voorkomend probleem bij headsets.

Herkenbaar ook voor mij. Intercom i.c.m. navi-smartphone en andere intercom gekoppeld werkt niet lekker met mijn Interphone F5MC. Helemaal niet als die smartphone ook gekoppeld is aan een andere smartphone voor de tethering. Dus, ik koppel de smartphone met navigatie niet aan de intercom en doe alles visueel.
 
Voor mij is de navigatie aanwijzing best wel belangrijk. Als ik die niet krijg (zeker in het buitenland) rij de afslagen gewoon voorbij. Tja dat krijg je als je aan genieten ben van alles om je heen.
 
Rij nu al een tijdje met de Nomu S10 Pro icm een "Perfect Squeeze" houder van Hondo Garage. Super degelijke houder, speciaal ontwikkeld voor offroad gebruik dus je kan hem ook in Belgie gebruiken :+

De Nomu houdt het ongeveer 9-10u vol op een accu. Het scherm staat hierbij continu aan, met de schermhelderheid op maximaal. Voor mijn gebruik ruim voldoende. Je moet er alleen wel aan denken om hem 's avonds op te laden, of anders een USB aansluiting maken zodat je onderweg kunt laden.
Ben inmiddels zodanig overtuigd dat ik afscheid ga nemen van de Rider 410. De app van Tomtom draait tenslotte ook probleemloos op de Nomu!
Enige nadeel dat ik zo kan bedenken aan de Nomu is dat ie slecht te bedienen is met handschoenen aan. De tomtom daarentegen was weer zo gevoelig dat ie ook op regendruppels reageerde, dus het is met elk systeem wel wat :)

Paar foto's, incl een vergelijk met het scherm v/d Rider. Beide op maximale helderheid.

IMG_20171217_164120r.jpg


IMG_20171217_163748r.jpg


IMG_20171217_161626r.jpg


IMG_20171217_162027r.jpg
 
Rij nu al een tijdje met de Nomu S10 Pro icm een "Perfect Squeeze" houder van Hondo Garage. Super degelijke houder, speciaal ontwikkeld voor offroad gebruik dus je kan hem ook in Belgie gebruiken :+

De Nomu houdt het ongeveer 9-10u vol op een accu. Het scherm staat hierbij continu aan, met de schermhelderheid op maximaal. Voor mijn gebruik ruim voldoende. Je moet er alleen wel aan denken om hem 's avonds op te laden, of anders een USB aansluiting maken zodat je onderweg kunt laden.
Ben inmiddels zodanig overtuigd dat ik afscheid ga nemen van de Rider 410. De app van Tomtom draait tenslotte ook probleemloos op de Nomu!
Enige nadeel dat ik zo kan bedenken aan de Nomu is dat ie slecht te bedienen is met handschoenen aan. De tomtom daarentegen was weer zo gevoelig dat ie ook op regendruppels reageerde, dus het is met elk systeem wel wat :)

Paar foto's, incl een vergelijk met het scherm v/d Rider. Beide op maximale helderheid.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat is ook nog de reden dat ik de TomTom heb. Heb Nanotips gekocht en wil daarmee testen of ik de telefoon goed kan bedienen. Onderweg vind ik het namelijk toch wel prettig om bijv. de routetype te wijzigen, elke keer handschoenen uitdoen wordt je ook gek van.
 
Dat is ook nog de reden dat ik de TomTom heb. Heb Nanotips gekocht en wil daarmee testen of ik de telefoon goed kan bedienen. Onderweg vind ik het namelijk toch wel prettig om bijv. de routetype te wijzigen, elke keer handschoenen uitdoen wordt je ook gek van.

Aanwijzertje van de Action a 60 ct en daarmee is het probleem ook opgelost
 
@ D1rk, de perfect squeeze is inderdaad geen koopje als je hem met een X-grip uit China vergelijkt.
Toch vond ik het absoluut de moeite waard om onderstaande redenen;
  • Klemkracht is traploos instelbaar.
  • Ik vind 't een mooiere oplossing omdat je niet zo'n rubber "spinnenweb" nodig hebt om te voorkomen dat je telefoon eruit valt.
  • Als techniekliefhebber vind ik het een mooi stukje draai- en freeswerk om te zien.
  • Ik verwacht dat ie het meerdere jaren volhoudt dus ik zie het als een investering voor de komende 10 jaar.
En los van de producteigenschappen, vind ik het tof dat er een motorrijder achter de ontwikkeling en verkoop zit. Samen met z'n vrouw runt hij een klein bedrijfje in dit soort producten. Dat soort ondernemers steun ik liever dan een plasticfabriek in China.
Hij is actief op advrider.com en biedt ook een 10% kortingscode aan. Bij het bestellen even "advrider" invullen.
Zie onderstaande link voor meer info :)
http://advrider.com/index.php?threads/perfect-squeeze-off-road-phone-mount.1144781/

@Thois; Ik denk dat Dirk een stylus pen bedoelt.
 
@dgr

Ik vind het ook geen koopje vergeleken met de originele "ram-mount". Met China wil ik het niet vergelijken, aangezien dat andere 'kwaliteit' is. De squeeze kost 105 euro met alle verzendkosten, belastingen etc., en dat is een hoop geld aangezien je dan ook nog een diamondbase, kogel en tussenstukje nodig hebt. Maar toch vind ik de squeeze een heel mooi product, ik zal hem willen hebben, maar mijn brein moet even wennen aan de hoge prijs ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan