Android Smartphone Navigatie

Ik zou hem ook niet nieuw kopen. Maar kon hem voor 88 Euro (free shipping) op laten sturen. Een refurbished. De Pro is de opvolger van de XD. Die schijnt nog geschikter te zijn voor gebruik op de motor. En heeft Android 6. Met 16Gb intern geheugen ben ik voor TomTom niet zo bang. De andere apps zoals Osmand en Calimoto kunnen hun kaarten sowieso wel opslaan op SD.
Ik had niet goed genoeg gelezen om te concluderen dat de Duraforce Pro een nog betere keuze was...
https://www.kyoceramobile.com/business/duraforce-pro/
 
Beetje wonderlijk; een nieuw toestel dat anno 2018 uitgebracht wordt met het drie jaar oude lolipop?
(https://www.kyoceramobile.com/business/duraforce-xd/att/#specs).
Zou niet m'n eerste keuze zijn vrees ik...
Hans, wat is de essentie van steeds weer een nieuwe besturingssysteem? Alle benodigde basisfuncties doen het in Android 5. Welke (navi) app ben je tegen gekomen die niet compatibel is met Android 5? De betere app-ontwikkelaar kan niet zomaar voorbij gaan aan alle gebruikers die met Android 5 werken. Bovendien koop je zo'n smartphone toch niet voor jaren (zoals een wasmachine of een koelkast).
 
De oude versies van Android hebben icm met TomTom GO het probleem dat TomTom de kaarten niet op SD kan wegschrijven. Ik dacht dat dat met Android 5 al opgelost was. De GO app zet dan de kaarten daar waar het meeste ruimte is. Dus een grote lege SD kaart erin en het zou vanzelf goed moeten gaan.
Maar goed de Duraforce XD heeft 16 Gb intern geheugen. Dus daar kan heel Europa op!

De kaarten van Osmand, Kurviger en Calimoto kunnen altijd op SD. Afhankelijk van de Android versie.

Ik heb de XD met het grootste (5,7 inch) scherm besteld. Maar volgens het stuk op advrider is de Pro met zijn 5 inch scherm een nog betere keuze.

Ik wil gewoon graag een degelijk Android toestel. Als er iets kant en klaar te koop zou zijn voor 200-300 Euro dan deed ik dat. Helaas is nog niemand in deze markt gesprongen.

Voordeel van de Duraforce telefoons is ook nog eens dat ze laadcontacten op de achterkant hebben. In combinatie met een hardcase en een paar pogo-pins (veercontacten) denk ik daar iets mee te kunnen. Zodat de usb kabel er niet in hoeft tijdens het rijden.
 
Ik kan me overigens voorstellen dat de "gps boeren" deze ontwikkelingen met argus ogen bekijken. De markt voor losse navigatie kastjes wordt steeds kleiner.
TomTom heeft zichzelf een beetje in de vingers gesneden door de GO app dezelfde functies mee te geven als de Rider. Icm met mydrive heb je zelfs spannende routes en de mogelijkheid voor een mooie rondrit.
Echter, zou de GO app niet bestaan dan zijn de apps als Calimoto, Kurviger, Navigon Cruiser, Osmand, Scenic etc ook hele goede alternatieven.
Ook het initatief van Myroute app ziet er goed uit. Helaas mis ik daar nog de kronkelroute en rondrit mogelijkheid.
Geef mij een degelijk Android toestel met een goede motormount en ik ben tevreden. Helaas is dat nog nergens zo te koop. De China smartphone komt er dichtbij. De Geotel A1 is verbazend goed en goedkoop. De Geotel G1 daarentegen is wat mij betreft een teleurstelling.
De Kyocera telefoons zijn gebouwd volgens militaire specificaties. Dus die zouden degelijk moeten zijn.
 
Ik probeer te begrijpen waarom een telefoon als navigatie gebruikt wordt.

In eerste instantie dacht ik: logisch. Iedereen heeft er 1. Dus geen extra kosten. Cheap dus :Y

Maar al lezende, zie ik houders, oplaaddingen, betaalde apps.

Welke voordelen tov bijv een volledig werkend motornavigatiesysteem van 120 euro mis ik?
 
Waar koop ik een goed werkend navigatie systeem van 120 Euro dan? Ik ken voor die prijs alleen de Chineze Windows CE dingen. Die doen op zich wat ze moeten doen, maar veel mogelijkheden zitten er niet in. Ze zijn inmiddels behoorlijk achterhaald. En na een jaar of 2 zijn de meesten wel stuk.
Wil je een beetje een leuk systeem met bijvoorbeeld kronkelroutes, rondritten, rijden van gpx tracks etc. dan heb je het al snel over een systeem van 400 Euro. De TomTom Rider lijkt dan de ideale oplossing. Maar de riders vóór de nieuwe 550 zijn behoorlijk traag.
Wil ik ook nog een beetje offroad navigeren dan heb ik aan de Rider al helemaal niks. Op een Android toestel kan ik naast TomTom GO bijvoorbeeld Osmand draaien.
En wil ik met de boot dan heb ik de vaarkaart app.
Ik had een van de eerste Garmin Zümo's. Toen waren er ook geen alternatieven. Ik heb nog nooit zoveel gedonder gehad met een navigatie apparaat als met dat ding. Ook Mapsource en Basecamp vind ik niet echt gebruiksvriendelijk.
Het hoeft voor mij niet persé een telefoon te zijn. Maar een snel, degelijk en betrouwbaar Android systeem kan ik nergens vinden. De MT 5001 die hier in een ander topic wordt behandeld is geen vergelijk met een beetje een recente smartphone.
De Geotel A1 die ik heb kost tegenwoordig 7 tientjes. Bevestigen kan erg eenvoudig met een click adapter van SW Motech (12 Euro). Het ding is sneller dan een Rider 450. Daarnaast draait Osmand er perfect op. Net als Calimoto en Kurviger. Ik kan er ook nog Buienradar en Flitsmeister op zetten. En de Myroute app of Mydrive app van TomTom voor routeplanning op het toestel.
De reden om de opvolger, de G1 te bestellen was nieuwschierigheid en de wens om een groter scherm te hebben. De G1 is echter niet goed waterdicht zo ik kan zien. En de GPS ontvangst van die van mij is bar slecht. Die gaat terug dus.
Bij toeval kwam ik op het advrider forum terecht en las daar de goede recensies van de Kyocera telefoons. Gebruikt te koop op Ebay vanaf 4 tientjes. Een beetje een recente kost nog steeds minder dan 100 Euro. En ze schijnen echt bomproof te zijn. Voor 88 Euro wordt er een refurbished exemplaar van de Duraforce XD naar mij opgestuurd. De huidige Geotel schuift dan weer door.
Waarom wil ik mijn smartphone niet op het stuur? Dat ding is me gewoonweg te duur en te onmisbaar daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
De Geotel houd ik op reserve. Door het systeem met de click adapter en het deelbare voedingssnoer kan ik zo van systeem wisselen.
 
Bovendien koop je zo'n smartphone toch niet voor jaren (zoals een wasmachine of een koelkast).

Als je een smartphone koopt specifiek voor gebruik op de motor dan ga ik er van uit dat je daar toch echt wel enkele jaren mee wilt doen. Anders wordt het alsnog een verhoudingsgewijs kostbare grap.
Daarvan uitgaande zou ik niet kiezen voor een toestel met, bij nieuw, reeds drie jaar oude firmware. En evenmin voor een toestel met 3G.

Ook al werkt eea wellicht op dit moment nog; de kans dat je vroegtijdig tegen problemen aanloopt is aanwezig. En dan zou ik persoonlijk een toestel kiezen met meer actuele software.
 
Hans, dat ben ik met je eens! Echter ben ik van mening dat het, om het leuk te houden, wel enigszins rond de 100-150 Euro moet blijven.
Ik heb het topic op de BMW GS club even doorgelezen. En deze foto zegt mij genoeg. Een 7 tientjes Geotel naast een lege Zümo houder...
IMG_20170611_113004.jpg.abcdd74095e36f0ac687909ec561043f.jpg

Grappig om te lezen dat mensen toch geïnspireerd zijn door mijn Geotel verhaal. De A1 is gewoon het goedkoopste van het goedkoopste. En het werkt prima.
Als je er met de motor overheen rijdt is ie stuk... Maar kan ik dat met een Zümo of een Rider wel doen dan?
Uiteindelijk zijn de specificaties van een paar jaar oude telefoon momenteel nog beter dan die van een nieuwe Zümo of Rider.
Enige nadeel van een Android versie lager dan 6 is dat TomTom de kaarten niet op SD zou kunnen opslaan. Verder zie ik daar bij gebruik als GPS toestel niet zo veel problemen in.
Ik ga mijn geluk nu beproeven met een Kyocera. Maar als ik alles zo een beetje doorlees dan is een splinternieuwe Nomu S10 ook een hele goede keus.
Ik denk dat TomTom en Garmin vanzelf met reactie komen als ze zien dat de omzet van hun 400 Euro toestellen terug loopt. Ze worden goedkoper en/of er komt gewoon Android op naast hun eigen software.
 
Waar koop ik een goed werkend navigatie systeem van 120 Euro dan? Ik ken voor die prijs alleen de Chineze Windows CE dingen. Die doen op zich wat ze moeten doen, maar veel mogelijkheden zitten er niet in. Ze zijn inmiddels behoorlijk achterhaald. En na een jaar of 2 zijn de meesten wel stuk.
Wil je een beetje een leuk systeem met bijvoorbeeld kronkelroutes, rondritten, rijden van gpx tracks etc. dan heb je het al snel over een systeem van 400 Euro. De TomTom Rider lijkt dan de ideale oplossing. Maar de riders vóór de nieuwe 550 zijn behoorlijk traag.
Wil ik ook nog een beetje offroad navigeren dan heb ik aan de Rider al helemaal niks. Op een Android toestel kan ik naast TomTom GO bijvoorbeeld Osmand draaien.
En wil ik met de boot dan heb ik de vaarkaart app.
......
Idd een China met windows CE. Heb nu net mijn oude nog werkende na zes jaar omgeruild voor een nieuwere (meer intern geheugen).
Routes krijg ik er altijd in, nooit een probleem mee gehad.
De functie 'kronkelroute' zit er idd standaard niet op.
Off road weet ik niet, geen ervaring mee (behalve stukjes per ongeluk :) )
Boot / vaarkaart: dat zal er ook niet op zitten

Dus een smartphone met apps is interessant als:
je graag kronkelroutes wilt
je ook wilt varen
je off road wilt rijden

Zoiets?
 
Of niet vast wil zitten aan bepaalde software. Normaal koop je of een Zumo of een Rider en moet het dus doen met software die er in zit. Ook over de hardware heb je niets te vertellen.

Met een smartphone heb je vrijheid over de software en over de hardware. Dat zijn de voornaamste redenen.
 
Juist! En je kunt het ook zien als een hobby...

Beetje omklooien. Eens wat nieuwe/andere apps proberen. Met als backup altijd de geweldige TomTom GO app.

Jammer dat je je China ding al hebt omgeruild voor weer een CE toestel. Ik had er eentje met Android gekozen dan. Die draait ook IGO, maar daarnaast nog véél meer.

Routes maken in TomTom Drive en vervolgens met de GO app rijden is echt vele malen simpeler en handiger dan met die .kml bestanden knoeien in iGo.

Wil je wel kronkelroutes en .gpx bestanden kunnen gebruiken in je Windows CE device dan is de Becker Mamba software ook aan te bevelen.
 
Garmin heeft ook een "motor-app" trouwens. Navigon Cruiser. Maar volgens mij kan die de vergelijking met TomTom nog niet aan. Leuke van een Android device is dat je het gewoon kunt uitproberen. En bevalt het niet dan flikker je het er weer af :-)
 
Juist! En je kunt het ook zien als een hobby...

Beetje omklooien. Eens wat nieuwe/andere apps proberen. Met als backup altijd de geweldige TomTom GO app.

Jammer dat je je China ding al hebt omgeruild voor weer een CE toestel. Ik had er eentje met Android gekozen dan. Die draait ook IGO, maar daarnaast nog véél meer.

Routes maken in TomTom Drive en vervolgens met de GO app rijden is echt vele malen simpeler en handiger dan met die .kml bestanden knoeien in iGo.

Wil je wel kronkelroutes en .gpx bestanden kunnen gebruiken in je Windows CE device dan is de Becker Mamba software ook aan te bevelen.
Ik denk dat ik het ding anders (simpelerer) gebruik dan anderen :)

Bestaande routes kan ik gewoon inladen. Zoals bijv tijdens de vorige €500 challenge. Zit nauwelijks verschil tussen zumo, tt en rage, waren alle drie mee.

Meeste routes maak ik zelf, op het apparaat. Ik ben niet zo van basecamp of andere programma's op de pc. KRonkelroute maak ik ook zelf. Kwestie van paar puntjes zetten.

Ik vind het voordeel dat alles matching er bij zit. Ik bedoel dan een actieve cradle die er bij hoort, en n cradle voor de auto. Hoewel ik voor t laatste een extra losse actieve cradle heb bijgekocht. Dan hoeft er geen los draadje in het apparaat.

Maar ik snap de wens voor veelzijdigheid wel, ondanks dat ik er zelf echt niks mee kan.
 
Een ander groot voordeel is dat de connectie naar je provider (servers) en naar je helmset probleemloos is. Ik maak gebruik van de nav aanwijzingen, TT services (flits en file info) en een Radio 1 app op de achtergrond.
Maar inderdaad, als je dat niet doet/geen behoefte aan hebt, wordt het verschil kleiner.
 
Een ander groot voordeel is dat de connectie naar je provider (servers) en naar je helmset probleemloos is. Ik maak gebruik van de nav aanwijzingen, TT services (flits en file info) en een Radio 1 app op de achtergrond.
Maar inderdaad, als je dat niet doet/geen behoefte aan hebt, wordt het verschil kleiner.
Ik begin te snappen waar de verschillen liggen..

Flits info niet nodig, muziek ook niet, hoewel dat wel kan op een simpele navi.

Ik heb deze, voor t geval iemand wil weten waar ik eea mee vergelijk: Wholesale Motorcycle GPS - Motorbike Navigation GPS From China

102 euro, incl verzending. Igo staat er op, incl maps (van een jaar oud).

Als je inderdaad meer wilt (buienradar, file info, radio), kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Goedkoper zal het niet zijn, wel gemakkelijker.
 
Zou ik nu een Chinees aanschaffen dan zou ik zoiets wel eens willen proberen:
https://www.elebest.de/elebest-motorrad-navigationsgeraet-android-5-zoll.html

Maar een smartphone heeft over het algemeen betere specificaties. En is goedkoper.

Met de Windows CE toestellen was ik ook altijd tevreden. Maar ze zijn mijns inziens een beetje door de tijd ingehaald.
Een waterdichte smartphone, met dezelfde of betere specificaties, incl een actieve cradle voor op een stuur. Daar zie ik graag een link van.

Overigens heb je voor meer en uitgebreidere apps, meer capaciteit nodig. Iig meer dan enkel navigeren op gps, lijkt me :?

Ik heb jaren met de oude Rage rondgetuft, en op brakke accu na, nooit een hapering gehad. Terwijl die inderdaad qua geheugen een stuk minder is dan mijn huidige smartphone.
 
Als je een smartphone koopt specifiek voor gebruik op de motor dan ga ik er van uit dat je daar toch echt wel enkele jaren mee wilt doen. Anders wordt het alsnog een verhoudingsgewijs kostbare grap.
Daarvan uitgaande zou ik niet kiezen voor een toestel met, bij nieuw, reeds drie jaar oude firmware. En evenmin voor een toestel met 3G.

Ook al werkt eea wellicht op dit moment nog; de kans dat je vroegtijdig tegen problemen aanloopt is aanwezig. En dan zou ik persoonlijk een toestel kiezen met meer actuele software.
De praktijk blijkt toch anders uit te pakken. Als je alleen al de gebruikers op dit topic volgt dan is een toestel na twee jaar volledig uit beeld. En dat, terwijl het op dit forum niet alleen om 'early adopters' gaat.
 
dan is een toestel na twee jaar volledig uit beeld.

Als dat zo is dan moet je dat ook meenemen in de 'cost of ownership'. Eén van de argumenten voor smartphone gebruik op de motor is immers dat het goedkoper zou zijn. Dat kán, maar niet als je je toestel in twee jaar afschrijft.
 
Gezien de kosten die ik gemaakt heb om de smartphone te gebruiken voor de navigatie (dan reken ik de probeersels niet mee), is goedkoper maar het verschil is niet zo groot als verwacht. 50% van de aanschaf van een Zumo of Rider ben je zo kwijt. Bij de eerste aanschaf kan het oplopen tot 75%. Maar dat is volledig afhankelijk van de eisen die je zelf stelt.

Dus puur voor de prijs moet je het niet doen, is mijn mening
 
Terug
Bovenaan Onderaan