KTM SuperDuke 990 Deel 14

zit er wel verschil in vermogen met z'n itg filter, tegenover standaard.

Ja dat zeker!
3UtNZIf.jpg


Blauwe lijn is de mijne origineel met open dempers.
De rest is met motohooligan airbox (zonder custom mapping, als ik het me goed herinner was dit met akra map. Rottweiler/itg geeft vergelijkbare resultaten.
Dit was bij Fredriks op de dyno voor en na mapping:
XF8B1Bs.jpg

(Fredriks z'n dyno staat wel bekend als aan de positieve kant dus die 130 aan het wiel is optimistisch)
 
Laatst bewerkt:
Maar die snorkel is er toch zo af ?? 2 boutjes

Ik heb ooit eens een stuk gelezen dat met kopleet open zoals itg ed juist verlies kon geven bij hoge toeren, ivm freqentie resonantie van instromend luchtgolven die botsen tegen geluidsgolven uit het inLaat traject .
 
Maar die snorkel is er toch zo af ?? 2 boutjes

Ik heb ooit eens een stuk gelezen dat met kopleet open zoals itg ed juist verlies kon geven bij hoge toeren, ivm freqentie resonantie van instromend luchtgolven die botsen tegen geluidsgolven uit het inLaat traject .

Met die snorkel eraf is de doorlaat wel iets groter, maar nog steeds vrij klein.
En ik denk dat je op de dynografiek hierboven wel kan zien dat ook bij hoge toeren er redelijk wat winst is met open airbox.
Met een fatsoenlijk ontworpen dichte airbox zal er vast wel wat winst te halen zijn. Het is niet voor niks dat ze in MotoGP en dergelijke niet met open kelken rijden maar met airboxen.
Maar voor de sd is er nooit een fatsoenlijke airbox ontworpen behalve de originele, en die heeft duidelijk zijn beperkingen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde . Op hoge snelheid.

Racers gebruiken een ramair hiervoor . Door de voor waartse snelheid ontstaat er rond de kuip een onderdruk , waardoor je vermogen verliest, de airbox onder druk gaat het tegen .

Op een rollerbank heb je geen last van wind
 
Laatst bewerkt:
Het filterhuis zorgt voor een min of meer stabiele lucht rondom de lucht inlaten.
Maar idd dan moet je wel een goed ontworpen filterhuis hebben om het maximale er uit te kunnen halen.

Lang geleden was het populair om van die K&N filters direct op de carbs te zetten. Deed ik ook.
Vervolgens waren de carbs nooit goed af te stellen. Of de motor liep goed op hoge toeren en onderin echt bagger. Of liep onder in goed en boven in veel te arm.
De wervelingen rondom het filter zorgden voor die ellende.

Met het open filter wordt er wat dat betreft nog wel iets opgevangen, er is immers ruimte tussen filter en inlaat.
De vermogens winst is ook maar marginaal, iets van maximaal 5% geloof ik.
Maar de winst kwa geluid dat onder de tank vandaan buldert bij gas open is zeker 50% :+

Beter een elektrische turbo er op zetten, die van een paar pagina's terug _O-
 
Ik zit te denken om volgend jaar een georganiseerde vakantie te boeken met Horizon-Motor-Reizen.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar Harz, Moezel of Luxemburg.
In deze regio ken ik geen mensen, behalve die paar van de meeting, waarmee ik motorrijd, en alleen op vakantie gaan zie ik niet zitten.
Vandaar dat zo'n georganiseerde groepsreis misschien iets is en vroeg me af of er hier zijn die daar ervaring mee hebben.
 
Ahaaaa :+ nee niet zo bang voor regio Rotterdam schijnt behoorlijk streng te zijn kwa geluidsoverlast en hier hebben ze me nog nooit aangehouden.
 
Dat is het mooie van in Limburg wonen denk ik, het motor walhalla is lekker dichtbij.

Over een paar jaar maar een vakantiehuisje kopen die kant uit _O-
 
Hoi Jorissubje:
Dr valt nog niks te zien eigenlijk😄
Mn ktm staat bij PS Tuning in Geldermalsen

Dat is iemand die er wel verstand van heeft!!
Hij gaat kleppen stellen, alle vloeistoffen vervangen uiteraard, filters bougies etc

Koplamphuis opbouwen uiteraard met de ktm led knipperlichten
Er komt een zwart stuur op, zwarte rem koppelingshandle
Zwarte remreservoir, koppelingsreservoir
Carbon voor en achterspatbord
Zwarte mivvers

The Dark Knight !!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan