Jap 4.2 motorfiets bouwen

E.G.J.

Koud bier hier, koud bier hier. Dankuwel!
Donateur
2 sep 2004
37.784
54.447
Völlenerkönigsfehn Germany
full

Ik ben in het bezit van een Jap type 4.2 of 4.3 (ik moet dit nog even onderzoeken)
Mijn vader gebruikte hem vroeger om de melkmachine in het land aan te drijven. Hoe oud het motorblok is, dat is niet helemaal bekent, maar waarschijnlijk van kort naar de oorlog.
Het blok staat al sinds jaar en dag bij mij in een hoekje, ouder te worden.
Maar nu wil ik er iets mee gaan doen, en dat is een motorfiets bouwen.

Nu moet ik eerst een begin maken met het bedenken van de aandrijflijn. Wil ik met een koppeling, automaat, versnelling, cardanas, tandriem, kettingwiel, of hydrologische aandrijving werken? Of iets wat ik zelf nog niet heb bedacht?
Met andere woorden, ideeën, tips, en suggesties met onderbouwing zijn welkom.

Een geleend filmpje van het zelfde type motorblok -->
 

Op een fiets, duidelijke beelden, maar dus met een pomp op de trapas ipv een verbrandingsmotor.

Ga ooit een keer zoiets maken voor een motor, maar kan nog een hele poos duren ;)

Ik had deze ook gezien, en vind het opvallend dat hij maar weinig energie/trapkracht levert om deze snelheid te behalen.
 
Tja, zo langzaam aan heb ik al wat onderdelen verzameld, maar ben nog niet aan het bouwen.
Nu zoek ik een naaf/spakenwiel met cardanaandrijving. Het liefst eentje met een uitgaande ronde as, waar de hydro motor aan kan. En dat hij ruim buiten de velg staat is een pré i.v.m. de breedte van de band.
De foto dient als voorbeeld. (ik ben niet op zoek naar een niet te betalen antiek ding :P)
Mocht er iemand zijn die denkt, de naaf van de ...zou hier goed voor te gebruiken zijn. Blijf niet zwijgen !
 

Bijlagen

  • 440px-R51-plunger.jpg
    440px-R51-plunger.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 4
Pfff, zal niet meevallen.
Ik heb wel een compleet rijwieldeel van een vs750 voor je.
Frame, vork, wielen en cardan. Gratiesch.
Laat maar weten.
 
Pfff, zal niet meevallen.
Ik heb wel een compleet rijwieldeel van een vs750 voor je.
Frame, vork, wielen en cardan. Gratiesch.
Laat maar weten.

Staat het in de weg?
Gezien de geografisch ligging van jouw onderkomen, is de kans niet zo groot, dat ik daar op korte termijn in de buurt kom.

De uitgaande as van de cardan is wel precies wat ik bedoel :Y
 
Staat het in de weg?
Gezien de geografisch ligging van jouw onderkomen, is de kans niet zo groot, dat ik daar op korte termijn in de buurt kom.

De uitgaande as van de cardan is wel precies wat ik bedoel :Y
Nee, niet echt in de weg.
Is oud. Amper verkoopbaar. BE frame, maar moet volledig in orde zijn en aangeboden voor keuring, om verloren papieren weer te krijgen. Dat is dus een nono :)

Wielen roestig. Vorken ook. Geen idee eigenlijk of ik nog balhoofdplaten heb.

Cardan en klok heb ik in mn handen gehad. Dat is dus sowieso aanwezig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan