Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
even ontopic:
Vandaag voor het eerst in het donker, regen en spits naar huis.
Helm heeft wel pinlock; maar zag echt helemaal niets. Mijn bril beslaat wel; open vizier doet te veel pijn met 100+ dus maar met 90 achter een vrachtwagen gebleven (wel met een flinke afstand).

Wel doodeng, maar men noemt het heroisch.. :9~

Heb inmiddels autowas op de helm gedaan.. Hopen dat het helpt. Ik had het idee dat het randje boven de pinlock meer zag dan er doorheen...

Hoop dat ik snel wat ontdek dat ik fatsoenlijk kan rijden...

Heeft jouw vizier maar 2 standen? Ik zet hem met regen vaak op een kiertje.
Geen pijnlijke regen in mijn gezicht en ook niet beslaan. Wel iets kouder dan helemaal dicht.

Ik heb pinlock maar ik heb niet het idee dat het iets doet
 
Pinlock doet wel degelijk wat. Als je een bril drager bent dan ben je sowieso de sjaak want bij mij is het gedeelte waar de Pinlock zit niet beslagen en eromheen dan wel.
 
Pinlock doet zeker wat, maar wel alleen als het goed bevestigd is en goed afsluit, en dat kan nog best lastig zijn... (En als het dat niet is en er kruipt toch vocht onder dan gaat het niet snel meer weg ook.)

Het beslaan neemt sowieso na een minuutje (of zo) af als de helm goed afgesloten is en goed dicht zit (experimenteer met verschillende ventilatie-instellingen en controleer ook of het kin/nek stuk goed afsluit!), want dan blijft de lucht in de helm lekker warm van je gezicht en kan dus meer vocht hebben.

Verder helpt het om goede anti-nevel-coating aan je brillenglazen te hebben. (Vraag je opticien bij je volgende bril.) Heb je die niet dan kan een beetje anti-nevel-spul op je brillenglas wrijven ook helpen, zeker als je lange tochten in de regen gaat maken. (Helpt ook op je helmvizier natuurlijk als je geen pinlock hebt.)

Bij een kort/licht buitje heb ik ook vaak het vizier één klikje open, maar als het echt serieus nat en koud is dan laat ik de lucht in de helm even opwarmen terwijl ik nog stilsta, en ga pas rijden als het beslaan is afgenomen. Maar dan moet je dus niet tijdens het rijden alsnog het vizier weer opendoen, anders kun je opnieuw beginnen.
 
On topic: ja, het was kudt-met-pederenweer vandaag. Niet eens een volop plensregen bij ons in Amsterdam, meer een soort dichte motregen, alsof je onder zo'n besparende douchekop met sproeistand staat. Hielp ook niet met de griep die ik in het warme Spanje heb opgelopen vorige week... :(

Uiteraard weer een hoop mensen die in de regen helemaal in paniek raken en terstond vergeten hoe hun auto of fiets en de verkeersregels ook alweer werken. En veel van die stapvoets rijdende dreutelfietsers met enorme parapluies, dat vind ik ook altijd zo apart...
 
Ik heb ook een bril ja, en daar wordt het inderdaad alleen maar erger van.
Spul op bril of helm smeren daar begin ik niet aan, vind ik teveel gedoe. Ik rijd elke dag, maar wel maar 25 min. Dus opzich niet zo heel lang.

Ik rijd nu bijna 10 jaar woon werk met de motor dus het gekloot met slecht zien met zo'n weer heb ik wel geaccepteerd.

Toen ik deze helm 3 jaar terug kocht had ik niet eens gezien dat er pinlock in zit. Dat zag ik later pas een keer.
Daarom dat ik zeg dat ik het verschil in beslaan niet merk. Maar het zou best kunnen dat het niet goed zit of niet goed aansluit.
 
Ik heb ook een bril ja, en daar wordt het inderdaad alleen maar erger van.
Spul op bril of helm smeren daar begin ik niet aan, vind ik teveel gedoe. Ik rijd elke dag, maar wel maar 25 min. Dus opzich niet zo heel lang.
Ik doe die moeite ook niet voor de dagelijkse ritjes hoor... Zoals ik zeg, meestal gewoon op een kiertje, niets aan de hand. Maar als je een keer op vakantie/toer bent of zo en je moet urenlang door de regen rijden is het zeker een optie.

Toen ik deze helm 3 jaar terug kocht had ik niet eens gezien dat er pinlock in zit. Dat zag ik later pas een keer.
Daarom dat ik zeg dat ik het verschil in beslaan niet merk. Maar het zou best kunnen dat het niet goed zit of niet goed aansluit.

Hè? Wacht even... Een pinlock kun je niet "pas later een keer zien", daar kijk je vol tegenaan als je je helm op hebt. Bedoel je misschien dat je erachter kwam dat 'ie pinlock-ready was, oftewel dat er twee van die nopjes ("pins") op zaten waar een pinlock-vizier in kan worden vastgezet?
 
Ik heb geen last van het beslaan van het vizier, ik laat hem vaak ook een beetje openstaan. Waar ik wel last van heb is de motregen in combinatie met het licht van de tegenliggers. Mijn 'wisser' op de wijsvinger van mijn handschoen zit inmiddels naar boven gedraaid waardoor deze mijn vizier niet raakt tenzij ik mijn hand erg onhandig draai.

Iemand tips voor het makkelijker afvoeren van de motregendruppels?

Was vanochtend aangenaam verrast in de file toen ik zag dat verderop een bestelbusje van de rechter- naar de linkerbaan wilde. Hij had zijn knipperlicht aangezet, er was ruimte om naar links te gaan maar hij wachtte netjes tot ik voorbij was.
 
Was goed te doen vanochtend, wat regen betreft.

Wel echt KEI VEEL FILE! onvoorstelbaar.
 
Was goed te doen vanochtend, wat regen betreft.

Wel echt KEI VEEL FILE! onvoorstelbaar.

Ik vind het de laatste weken echt onvoorstelbaar druk. Het is alsof men hier in het Noorden eerder op pad gaat, want eerder stond het bij ons pas na 7.15 uur vast, nu begint het al voor 7 uur.
 
Mijn motor heeft niet eens alarmlichten dus in de file gaan ze ook niet aan


Volvo rijder ging van de rechterstrook naar de linkerstrook zonder knipperlicht. (Ging voor het goede net iets te dicht voor me langs maar ging nog gewoon veilig genoeg) Dus ik deed mijn grootlicht maar even aan, kreeg ik een handje van wat moet je nou? Vervolgens ging de volvo weer zonder knipperlicht terug naar rechts.
Zijn knipperlichten bij Volvo ook een optie?


Oja en ik zag 2 Bentleys in de file. Niet heel spannend maar wel eens iets anders dan wat er normaal in staat
 
Ik heb geen last van het beslaan van het vizier, ik laat hem vaak ook een beetje openstaan. Waar ik wel last van heb is de motregen in combinatie met het licht van de tegenliggers. Mijn 'wisser' op de wijsvinger van mijn handschoen zit inmiddels naar boven gedraaid waardoor deze mijn vizier niet raakt tenzij ik mijn hand erg onhandig draai.

Iemand tips voor het makkelijker afvoeren van de motregendruppels?

Was vanochtend aangenaam verrast in de file toen ik zag dat verderop een bestelbusje van de rechter- naar de linkerbaan wilde. Hij had zijn knipperlicht aangezet, er was ruimte om naar links te gaan maar hij wachtte netjes tot ik voorbij was.

Ik maak gebruik van nikwax visor proof.. beetje erop spuiten en uitsmeren.. de druppels rollen dan zo van je vizier af. je hoeft enkel je hoofd even te draaien om het rollen van de druppels te versnellen.
 
Ik vind het de laatste weken echt onvoorstelbaar druk. Het is alsof men hier in het Noorden eerder op pad gaat, want eerder stond het bij ons pas na 7.15 uur vast, nu begint het al voor 7 uur.
Ja dat is ook zo. Heb zelf 26 jaar in Friesland gewoond. Leeuwarden en Groningen werden nog ontzien, maar niet meer zo dus.

Reis jij nu ook met de motor daar in 't Hoge Noorden? :)
 
Ik doe die moeite ook niet voor de dagelijkse ritjes hoor... Zoals ik zeg, meestal gewoon op een kiertje, niets aan de hand. Maar als je een keer op vakantie/toer bent of zo en je moet urenlang door de regen rijden is het zeker een optie.Hè? Wacht even... Een pinlock kun je niet "pas later een keer zien", daar kijk je vol tegenaan als je je helm op hebt. Bedoel je misschien dat je erachter kwam dat 'ie pinlock-ready was, oftewel dat er twee van die nopjes ("pins") op zaten waar een pinlock-vizier in kan worden vastgezet?

Ik zal nog eens goed kijken, misschien ben ik wel toe aan een nieuwe bril :P
Het is toch een soort dubbelglas? Ja daar kijk je tegenaan, of eigenlijk kijk je er doorheen.
Ik vergelijk het met de ramen in een huis. Je kunt ook pas zien als het dubbelglas is als je naar de rand van het raam kijkt. In het midden er recht doorheen kijkend zie je het niet of nauwelijks.
 
Iemand tips voor het makkelijker afvoeren van de motregendruppels?
.
Als je vizier goed schoon is en het oppervlak glad, dan verdwijnen ook motregendruppels wel als je je hoofd naar links of rechts draait, maar dan moet er wel voldoende rijwind zijn. Als die er niet is, omdat er eventejes niet doorgereden kan worden, dan zet ik m'n vizier meestal maar gewoon open. In ieder geval niet vegen, want dan maak je het alleen maar erger.

Enfin, tips werden een pagina terug al gegeven.
 
Ik heb geen last van het beslaan van het vizier, ik laat hem vaak ook een beetje openstaan. Waar ik wel last van heb is de motregen in combinatie met het licht van de tegenliggers. Mijn 'wisser' op de wijsvinger van mijn handschoen zit inmiddels naar boven gedraaid waardoor deze mijn vizier niet raakt tenzij ik mijn hand erg onhandig draai. Iemand tips voor het makkelijker afvoeren van de motregendruppels?
Behalve nieuwe handschoenen met een nieuw wissertje halen? Welnu... Ik heb zelf sowieso niet zo'n wissertje aan mijn handschoenen, maar ik doe dan af en toe even voorruit omlaag en da nhoofd achterover, voorover en opzij in de rijwind zodat de druppels er even naar alle kanten afgeblazen worden. Helpt niet veel, want het regent gewoon weer vol (net als bij je wissertje natuurlijk), maar geeft toch even verlichting.

Hij had zijn knipperlicht aangezet, er was ruimte om naar links te gaan maar hij wachtte netjes tot ik voorbij was.
*O*
 
Ik zal nog eens goed kijken, misschien ben ik wel toe aan een nieuwe bril :P
Het is toch een soort dubbelglas? Ja daar kijk je tegenaan, of eigenlijk kijk je er doorheen.
Ik vergelijk het met de ramen in een huis. Je kunt ook pas zien als het dubbelglas is als je naar de rand van het raam kijkt. In het midden er recht doorheen kijkend zie je het niet of nauwelijks.
Ja, het is een soort dubbel glas, en ja, je kijkt erdoorheen, maar zo'n dikke laag plastic waar je doorheen kijkt zie je toch zodra je begint met erdoorheen kijken, gewoon aan die grote dikke laag plastic die tegen je vizier aangeplakt zit?

Ik bedoel, niet om lullig te doen, maar dat kun je toch niet *niet* zien?
 
Laatst bewerkt:
Ik lees overal dat er meer file is; juist daarvoor ben ik motor gaan rijden en dat het een kinderwens was). Maar het verschil in reistijd is momenteel geen winst. Het lijkt er juist op dat ik er langer over doe. Dit kan natuurlijk door de drukte komen; en het feit dat ik geen 130 rij waar je 130 mag. Ik vind 100 - 120 hard zat (waarschijnlijk kom ik daar in de toekomst wel op terug) Het windgeruis is zo heftig; heb al de race doppen van alpine in, maar nog het idee dat ik doof aan het worden ben.

Vanochtend een motorrijder die ik voor liet gaan werdt gesneden door een auto; voel mij een beetje schuldig.als ik hem niet voorliet was hij mijn probleem geweest. mocht je dit lezen (A27/A12) dan excuus!

Valt mij toch op dat het lijkt met knipperlichten dat je sneller de ruimte krijgt. Alsof ze zoiets hebben van "jij knippert niet; en mag er niet langs"...
 
Ik zal nog eens goed kijken, misschien ben ik wel toe aan een nieuwe bril :P
Het is toch een soort dubbelglas? Ja daar kijk je tegenaan, of eigenlijk kijk je er doorheen.
Ik vergelijk het met de ramen in een huis. Je kunt ook pas zien als het dubbelglas is als je naar de rand van het raam kijkt. In het midden er recht doorheen kijkend zie je het niet of nauwelijks.
Euhm, maar een pinlock beslaat maar een beperkt deel van het oppervlak van je vizier, dus de randen ervan zou je gemakkelijk moeten zien, die kun je eigenlijk niet missen.

Probleem van pinlock is imho dat het oppervlak dus relatief klein is, waardoor je bij echt barre omstandigheden (b.v. sneeuw) als door een brievenbus naar buiten kijkt. Het door meerdere lagen kijken kan het beeld vervormen en hinderlijke lichtreflecties (zoals bij duister i.c.m. regen en veel overig verkeer) uitvergroten. Mij irriteert dat, maar een ander zal er geen last van hebben.
Verder is het meestal een handig ding, mits goed afgesteld. Dat is probleem 2 imho: een pinlock is gemaakt van organisch materiaal dat krimpt met het verstrijken van de tijd, waardoor de randen niet meer goed op het vizier aansluiten. Je moet het ding na verloop van tijd dus bijstellen. Dat je dat niet tijdig had gedaan merk je doorgaans precies op het moment dat je hem het hardst nodig hebt.
Sowieso werkt het bijstellen na een poos niet meer, en dan moet je dus een nieuwe halen. Ik pleurde het ding echter in de kliko en merkte vervolgens dat de combinatie van een schoon vizier, dun waslaagje erop en goed ventileren in verreweg de meeste omstandigheden eigenlijk net zo effectief is.
 
Ik lees overal dat er meer file is; juist daarvoor ben ik motor gaan rijden en dat het een kinderwens was). Maar het verschil in reistijd is momenteel geen winst. Het lijkt er juist op dat ik er langer over doe. Dit kan natuurlijk door de drukte komen; en het feit dat ik geen 130 rij waar je 130 mag. Ik vind 100 - 120 hard zat (waarschijnlijk kom ik daar in de toekomst wel op terug) Het windgeruis is zo heftig; heb al de race doppen van alpine in, maar nog het idee dat ik doof aan het worden ben.

Vanochtend een motorrijder die ik voor liet gaan werdt gesneden door een auto; voel mij een beetje schuldig.als ik hem niet voorliet was hij mijn probleem geweest. mocht je dit lezen (A27/A12) dan excuus!

Valt mij toch op dat het lijkt met knipperlichten dat je sneller de ruimte krijgt. Alsof ze zoiets hebben van "jij knippert niet; en mag er niet langs"...

Tja... Ik doe het wel voor de tijdwinst, en die heb ik!
Vanochtend kwam ik op mijn werk; zegt mijn collega: ben je er nu al? Ik hoorde dik half uur vertraging op jou stuk (A2), ik heb er hooguit 5 minuten langer over gedaan, mét regenpak van te voren even aantrekken.

Windgeruis is zwaar %$#$
Oordoppen doen het goed bij mij. Ga in de nabije toekomst wel op maat gemaakte oordoppen aanschaffen denk ik. Met ingebouwde speaker voor een communicatieset e.d.
Gister zat de rechter oordop niet helemaal lekker, veel geruis, bah.
 
Plotseling regent het en iedereen trapt op de rem :')
Vreemd gedrag, zo maak je ongevallen.
Vandaag in de regen met smartphone GPS op stap geweest, juist 10 minuten voor aankomst begon het ding door te draaien door al die waterdruppels die op het scherm zaten :')

Misschien toch een dedicated motor gps aanschaffen?
 
..., maar ik doe dan af en toe even voorruit omlaag en da nhoofd achterover, voorover en opzij in de rijwind zodat de druppels er even naar alle kanten afgeblazen worden. Helpt niet veel, want het regent gewoon weer vol (net als bij je wissertje natuurlijk), maar geeft toch even verlichting.*O*
Jij rijdt toch ook een FJR? Tip: bij mij werkt het juist als je de ruit heel even op de bijna hoogste stand zet, dan zorgt de onderdruk die erachter ontstaat dat regendruppels naar beneden toe van je vizier afgetrokken worden. Voorwaarde is wel - maar dat geldt ook voor jouw methode - dat je een beetje snelheid hebt, maar doorgaans is 40-50 km/u al ruimschoots voldoende.
 
Jij rijdt toch ook een FJR? Tip: bij mij werkt het juist als je de ruit heel even op de bijna hoogste stand zet, dan zorgt de onderdruk die erachter ontstaat dat regendruppels naar beneden toe van je vizier afgetrokken worden. Voorwaarde is wel - maar dat geldt ook voor jouw methode - dat je een beetje snelheid hebt, maar doorgaans is 40-50 km/u al ruimschoots voldoende.
Ja, ik rijd FJR, maar ik heb er zo'n grootste Yamaha tour-ruit op zitten, en die heb ik vrijwel altijd helemaal omhoog. En dan heb ik het zadel ook in de hoge stand. Heerlijk is dat. Ik kwam er laatst op 150 km/u achter dat mijn systeemhelm gewoon nog open stond (had een nieuwe helm en dacht opeens "ja maar wacht even, het zicht is nou wel héél erg wijd" _O- ) terwijl ik BNR nog gewoon kon verstaan in mijn oordopjes op hetzelfde volume waarop ik het op kantoor beluister. Fantastisch zo windstil als je daarop zit :) Op mijn CBR600F moet echt vanaf de 40, 50 die helm dicht en boven de 80 à 100 (afhankelijk van de wind) is het zonder gehoorbescherming echt geen doen meer.

Maar nou je het zegt, soms is het ruitje *juist even naar beneden doen* ook heel goed voor als je harder rijdt. Even die lucht recht op je vizier. Helpt ook als je even wat extra wilt ventileren in je helm met warmte.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak gebruik van nikwax visor proof.. beetje erop spuiten en uitsmeren.. de druppels rollen dan zo van je vizier af. je hoeft enkel je hoofd even te draaien om het rollen van de druppels te versnellen.

Thanks!

Ik moet een stuk over een 80-weg waar het de laatste tijd dus ook zo vroeg erg druk is en je dus niet harder kan dan 50 km/h. De druppels gaan er dus helaas met de rijwind niet af. Met het vizier open is niet echt een optie, want; mascara :')


Ja dat is ook zo. Heb zelf 26 jaar in Friesland gewoond. Leeuwarden en Groningen werden nog ontzien, maar niet meer zo dus.

Reis jij nu ook met de motor daar in 't Hoge Noorden? :)

Jep.. wel een beetje remi, het wordt dan wel drukker op de weg maar helaas betekent dat niet dat ik daardoor meer collega motorrijders zie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan