Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wilde het ook wel eens weten, die codes..
google..

KNMI - KNMI waarschuwingen

Handboek code geel, oranje en rood

veel baasjes en (amerikaanse) bedrijven spelen veilig en "adviseren" alleen te komen indien "noodzakelijk" of essentieel...
.
Vroegere engelse manager van me riep dan : Natuurlijk zijn de verplaatsingen van mijn mensen Essential, anders betaalde ik sowieso niet voor dat gereis.. (en wij maar rondreizen...)

En die codes van KNMI zeggen allemaal (nog) niets over wel/niet verzekerd zijn...


Totdat ik zelf van de Moerdijk of de Zeelandbrug waai blijf ik erbij: gewoon leuk die wind.
ik ben geen echte held, maar door vaker met flinke wind te rijden ontdek je: valt meestal wel mee...
en je gaat wat relaxedter zitten / hangen.

tip: Knie uit naar de wind.
Of het echt helpt weet ik niet, maar psychologisch lijkt het te helpen tegen rukwinden.

Lastigst is nog: koekblikken die te dicht bij komen. Daar moet je mee oppassen bv de Dammenroute over het Haringvliet, door de "inhammen" is de wind soms extra onregelmatig.
Laat je niet inhalen, want dan verlies je je "speel"ruimte.
Als die verdomde koekblikken dat nu eens snapten..

Oja: er staat aan de A15 (oostwaards, tussen A4 en Shellstation) wel en rottig windscherm trouwens, met soms verraderlijke ruk/valwinden... Pffwoei..

Laffe Disclaimer: ik ben tussen 0800 en 1800 niet op de weg geweest - lekker binnen aan verslag zitten typen...
 
Laatst bewerkt:
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan wel eens andere voorwaarden bevatten dan een motorvoertuigenverzekering. Als een leerling schade claimt na een ongeval onder code rood omstandigheden dan kan die verzekering wel eens heel vervelend gaan doen. Amerikaanse toestanden ja, niet dat ik het er mee eens ben maar wel iets waar je als ondernemer heel goed rekening mee moet houden.

Los daarvan heb ik met vrachtwagens die omver waaien en daken die losgerukt worden niets op de weg te zoeken. De berm in geblazen worden is heel leerzaam maar ook best pijnlijk.
Voor en na het hoogtepunt van de storm daarentegen was het prima te doen.
 
Totdat ik zelf van de Moerdijk of de Zeelandbrug waai blijf ik erbij: gewoon leuk die wind.

Het moet je eerst overkomen, zodat je later mogelijk niet kan navertellen dat die wind bij nader inzien toch niet zo leuk was? :o
 
Laatst bewerkt:
En gelukkig geeft mijn baas mij de ruimte om zelf te beslissen wanneer ik het te gevaarlijk vind en mijn reizen daarop aan te passen. Of dat nou het weer is of vermoeidheid of andere factoren die mijn rijveiligheid negatief beïnvloeden. Als ik het niet veilig vind mag ik thuis blijven of op locatie een hotel pakken.
 
Het moet je eerst overkomen, zodat je later mogelijk niet kan navertellen dat die wind bij nader inzien toch niet zo leuk was? :o

even serieus vragen dan: Zijn er gevallen bekend van motorrijders die bij storm van de weg af waaiden ?
(afgezien van "te dicht bij koekblik" )
 
even serieus vragen dan: Zijn er gevallen bekend van motorrijders die bij storm van de weg af waaiden ?
(afgezien van "te dicht bij koekblik" )

Dat is niet relevant. Jij zou niet de eerste, de tweede, de zoveelste willen zijn, toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat bij mensen die met storm op pad gaan de gedachte overheerst dat de ongelukken een ander overkomen.
"Beetje wind" en "wel leuk" zijn niet erg slimme opmerkingen als er bomen omvallen, vrachtwagens kantelen en gebouwen instorten.
 
Vanmorgen vanaf de A8 een heel tijdje opgereden met een BMW-rijder met een stripje rode ledlampjes achterop z'n jas, net onder z'n schouders. Vond 't wel een geinig gezicht.

Mocht 't iemand van hier zijn: ik neem aan dat je 2 mistlampen hebt aan de voorkant? Er brandde er maar 1. :)
 
Laten we er wel rekening mee houden dat code rood dan wel afgegeven was, maar niet voor het hele land.
Het is dat ik zo onhandig ben dat ik gister m'n hand bezeerd heb, anders had ik mijn dienst gewoon op de motor doorgebracht vandaag.




Ik kan dat topic over die weercode's
zo snel niet meer vinden maar er zijn maar weinig mensen die snappen hoe ze zo'n code moeten interpreteren.


Heb ik laten sluiten, werd een beetje een flauwekul topic
 
Het moet je eerst overkomen, zodat je later mogelijk niet kan navertellen dat die wind bij nader inzien toch niet zo leuk was? :o
Als deze storm dezelfde was die zich ontwikkelde langs de Canadese oostkust (en door Boston al voorspeld werd met "hurricane force") dan heb ik hem zien ontstaan in de buurt van Florida. Is dit bijzonder? Ik ben momenteel bezig met een transatlantische oversteek.
 
Ik denk dat bij mensen die met storm op pad gaan de gedachte overheerst dat de ongelukken een ander overkomen.
"Beetje wind" en "wel leuk" zijn niet erg slimme opmerkingen als er bomen omvallen, vrachtwagens kantelen en gebouwen instorten.
:^

Mijn dochter is gisteren in Rotterdam omgewaaid met de bromscooter... -O-
 
Laatst bewerkt:
Als deze storm dezelfde was die zich ontwikkelde langs de Canadese oostkust (en door Boston al voorspeld werd met "hurricane force") dan heb ik hem zien ontstaan in de buurt van Florida. Is dit bijzonder? Ik ben momenteel bezig met een transatlantische oversteek.

Ik denk dat je doelt op de heftige sneeuwdepressie die vorige week langs de oostkust van de VS trok. Deze depressie heeft de straalstroom over de Atlantische oceaan flink geactiveerd en ligt nu als lagedrukgebied boven IJsland.

Als gevolg van de straalstroomactivering onstaan gemakkelijk 'rimpels' in die straalstroom die zich ontwikkelen als depressies en vervolgens potentie hebben zich door te ontwikkelen als een potentieel gevaarlijke stormdepressie. Deze (storm)depressies worden vervolgens door deze versterkte straalstroom gelanceerd richting Europa (vandaar ook dat deze storm zo snel overtrok).

Deze rimpels kunnen al ontstaan ter hoogte van Florida inderdaad. Met een reistijd van ~3 dagen heeft zich dit ontwikkeld tot een van de meeste zware stormen die gister over ons land trok. Bijzonder is dat deze storm al een week geleden in de weermodellen zat, dat is dus 4 dagen voordat de storm überhaupt ontstond!
 
Laatst bewerkt:
even serieus vragen dan: Zijn er gevallen bekend van motorrijders die bij storm van de weg af waaiden ?
(afgezien van "te dicht bij koekblik" )
Niet geheel het door jou verwachte antwoord, maar een 7 of 8 jaren geleden, op de grote brug boven Vilvoorde, na een vrachtwagen (die duidelijk scheef getrokken werd) te hebben voorbijgestoken, werd ik van het middenvak naar het linkse vak geduwd. Goed dat daar net geen ander voertuig reed, want het was opschuiven of omver waaien ...

Ik denk dat bij mensen die met storm op pad gaan de gedachte overheerst dat de ongelukken een ander overkomen.
"Beetje wind" en "wel leuk" zijn niet erg slimme opmerkingen als er bomen omvallen, vrachtwagens kantelen en gebouwen instorten.
Ik deel je mening deels. Als je het kan vermijden, laat je de motor beter staan, zeker in extremen als gisteren.

Doch ik heb niet altijd de keuze. Zit al twee weken zonder auto (ben nu op weg met bus en trein om mijn nieuwe auto op te halen), dus gisteren had ik geen keuze. Smorgens op weg naar het werk was het wringen om rechtdoor te blijven rijden. Toen ik op het werk was, meer bepaald rond de middag, was het het ergst. Maar toen ik naar huis reed was het nog maar een briesje, en deels zonnig bij 5°C. Was een aangename rit.

Stormweer is meestal plaatselijk en tijdelijk, dus het is niet altijd makkelijk om daarop een beslissing te nemen om wel of niet te rijden. Maar als de verwachtingen zijn als gisteren kan je wel je voorzorgen nemen.

Wat ik wel doe als ik zoals gisteren geen keuze heb, is plaatsen mijden vanwaar je weet dat het risico te groot is, zoals (grote/lange/hoge) bruggen en te dicht verkeer.

Gisteren zowel smorgens als savonds daarom alternieve routes gebruikt.
 
Ik weet niet precies welke storm je bedoelt die Boston kwalificeerde als één met oorkaankrachtpotentie, maar het feit is als volgt. De heftige sneeuwdepressie die vorige week langs de oostkust van de VS trok heeft de straalstroom over de Atlantische oceaan flink geactiveerd. Als gevolg daarvan onstaan gemakkelijk 'rimpels' in die straalstroom die zich ontwikkelen als depressies en vervolgens potentie hebben zich door te ontwikkelen als een potentieel gevaarlijke stormdepressie. Deze (storm)depressies worden vervolgens door deze versterkte straalstroom gelanceerd richting Europa (vandaar ook dat deze storm zo snel overtrok).

Deze rimpels kunnen al ontstaan ter hoogte van Florida inderdaad. Met een reistijd van ~3 dagen heeft zich dit ontwikkeld tot een van de meeste zware stormen die gister over ons land trok. Bijzonder is dat deze storm al een week geleden in de weermodellen zat, dat is dus 4 dagen voordat de storm überhaupt ontstond!
Heb iemand dit verhaal horen houden voor Radio 1. Was jij dat?
 
even serieus vragen dan: Zijn er gevallen bekend van motorrijders die bij storm van de weg af waaiden ?
(afgezien van "te dicht bij koekblik" )
Ja. Een jaar of 3 geleden een klant die bij mijn zaak was geweest wilde perse weer terug naar huis (Oosten van het land), dus hij vertrok middenin de storm.
Hiervandaan ging prima, hij had wind mee. Maar bij Volendam moest hij dwars op de wind gaan rijden, en is daarbij van de dijk afgeblazen. Geen schade, maar hij kreeg hem zelf daar niet meer weg.
Ik heb hem met de aanhanger opgehaald (erg leuk bij forse wind en regen), de motor bij mij binnen gezet, en hem bij een hotel gedropt.
 
Maar net belt mijn vrouw mij op dat bij ons thuis "het halve dak er af gewaaid is".
Als ik straks thuis kom zullen dat dan wel 3 dakpannen zijn..... :+

OK, ik moet mijn excuses aan mijn vrouw maken.
Het waren geen 3 dakpannen, maar wel 4!
En er zijn er 13 die duidelijk losliggen.
Helaas hebben de dakdekkers geen tijd. Blijkbaar hebben ze andere werkzaamheden..... :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan