Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja dat is ook een keus. Het voelt voor mij alleen alsof je in een ouwe spijkerbroek gaat skiën omdat je bang bent dat je skipak slijt.

Niet dat ik nu iedereen over één kam wil scheren maar ik zie in de winter juist meer motoren rijden in matige staat, slechte banden, kaarslicht als lamp en geen windbescherming. Dat vind ik dus verkeerde zuinigheid.
 
Ja dat is ook een keus. Het voelt voor mij alleen alsof je in een ouwe spijkerbroek gaat skiën omdat je bang bent dat je skipak slijt.

Niet dat ik nu iedereen over één kam wil scheren maar ik zie in de winter juist meer motoren rijden in matige staat, slechte banden, kaarslicht als lamp en geen windbescherming. Dat vind ik dus verkeerde zuinigheid.
Ik heb mijn nieuwe schoenen nooit gedragen maar direkt in de kast gelegd. Ik hoop ze over 2 jaar voor een kwart van de nieuwprijs te kunnnen verkopen. :+
 
Ja dat is ook een keus. Het voelt voor mij alleen alsof je in een ouwe spijkerbroek gaat skiën omdat je bang bent dat je skipak slijt.

Niet dat ik nu iedereen over één kam wil scheren maar ik zie in de winter juist meer motoren rijden in matige staat, slechte banden, kaarslicht als lamp en geen windbescherming. Dat vind ik dus verkeerde zuinigheid.
Ik weet niet of dat uit zuinigheid redenen is...ik denk omdat het goedkope oude pekelaars zijn waar alleen het hoog noodzakelijke onderhoud aan gedaan wordt om ze rijdend te houden })
 
+ dat zijn de goedkope motoren die daadwerkelijk de kilometers maken. Als je 30.000 km per jaar rijdt, ga je dat niet doen met een hagelnieuwe gsxr.
 
Het is voor mij wel een vorm van zuinigheid, ik gebruik mijn Diversion 900 alleen voor woon-werk verkeer. Dit is voor mij min of meer een noodzakelijk kwaad, wat ik inderdaad zo goedkoop mogelijk wil afleggen. Met zo goedkoop mogelijk bedoel ik wel binnen de grenzen van de veiligheid. Ik zorg wel dat de banden en remmen in goede staat zijn, juist omdat ik de winter ook door blijf rijden. Als ik zie dat de banden zo rond de herfst aan hun einde beginnen te raken, dan gaat er gewoon een nieuwe set op, ook al zijn ze nog niet helemaal versleten. Verder doe ik mijn woon-werk bewust op een oude en goedkope motor, voor meerdere redenen. Het interesseert me geen ruk hoe hij eruit ziet, dus pekel en dat soort dingen maak ik me niet druk om. Daarnaast ook een puntje afschrijving, want ik maak redelijk veel kilometers. Daarbij kan ik al het onderhoud zelf doen, dus ik hoef niet voor een dure beurt naar de dealer. Ik rij alleen maar snelweg, dus ik hoef geen motor waarmee ik messcherp kan sturen, of waarmee ik de blits maak als ik op een zomerdag aan het toeren ben. Het is een gebruiksvoorwerp en hij moet gewoon elke dag starten en lopen, meer niet. En dat doet hij, al 175.000km.

Oke ik heb geen abs, maar dat heb ik op mijn andere (moderne) motor uit 2009, die ik alleen voor fun en vakanties gebruik ook niet. Natuurlijk verhoogd abs de veiligheid, maar het is echt niet zaligmakend. Ik heb genoeg voorbeelden gezien waarbij mensen ook met abs op de motor gewoon onderuit zijn gegaan. Gewoon omdat ze uit blinde paniek of uit reflex en schrikreactie vol in de ankers gaan en daarna niet meer nadenken wat er verder moet gebeuren. Volgens mij is het nog altijd het best om te voorkomen dat je een noodstop moet maken. Natuurlijk blokkeert er bij heftig remmen wel eens een achterbandje, maar dat heeft er bij mij nog nooit toe geleid dat de achterband daarna de lucht in ging. Waarbij ik ook zeker niet wil zeggen dat dit me nooit zal gebeuren, maar ik denk dat bij een echt heftige noodstop waarbij een crash nabij is, het abs me ook niet meer zal redden. Ook als ik morgen een "nieuw" woon-werkpaard zou moeten kopen omdat de Div ermee stopt zal abs voor mij geen reden zijn om voor een bepaald model te kiezen.
 
Laatst bewerkt:
In een bocht werkt een ABS maar beperkt.

ABS kijkt of het wiel blijft rollen maar kijkt in het geheel niet naar de zijdelingse grip.
Ook een rollend wiel kan onder je vandaan glijden al is het minder snel dan een stilstaand wiel.

Daarom wordt je ook aangeleerd om tijdens een uitwijkmanoeuvre niet te remmen ook niet met ABS.
Ik vermoed dat Carpe-Diem dit bedoelde, als het wiel rechtuit ook wegglijd dan is idd de ABS kapot.

Een rollend wiel kan wegglijden, maar die kans is 99,9 % kleiner als bij een geblokkeerd wiel.




Overigens als je ABS ingrijpt heb je eigenlijk al de wedstrijd verloren. ook op een ABS fiets kan je snoeihard remmen zonder dat de ABS ingrijpt, vermits je de remdruk goed opbouwt.


:^
En dan maar proberen zoveel routine daarin op te bouwen dat het ook in een schrikreactie nog lukt :X :+








Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de genoemde bochten ABS juist veel te vroeg ingrijpt in een bocht met een sterk positieve camber.

Begrijp mij overigens niet verkeerd ik ben absoluut voor ABS maar zoals je zelf ook al aan geeft, is er al heel veel mis gegaan als de ABS ingrijpt. Ook is het heel belangrijk om te weten hoe jou versie van de ABS werkt. De verschillende versies hebben ieder zo hun eigen beperkingen ook bij een rechtuit noodstop.

Dan nog, als je door een situatie in de knoei komt met ABS dan heb ik niet de illusie dat je in een gelijke situatie het zonder ABS wel zou redden.

Ik heb noodstops zowel zonder als met ABS aangeleerd gekregen, tot aan de 200km/u.
Wat voor beperkingen van ABS op bij een rechtuit noodstop zou je dan bv kunnen noemen ?
 
Laatst bewerkt:
en geen windbescherming. Dat vind ik dus verkeerde zuinigheid.

Windbescherming is een filosofische keuze betreft hoe je wil motorrijden. Heeft niets met zuinigheid te maken, maar alles of je een echte vent bent die met pure wilskracht dagelijks de harde elementen trotseert op zijn stalen ros, of een persoon bent die met zo min mogelijk weerstand van punt A naar B wil op zijn gebruiksvoorwerp. :+
 
Laatst bewerkt:
Windbescherming is een filosofische keuze betreft hoe je wil motorrijden. Heeft niets met zuinigheid te maken, maar alles of je een echte vent bent die met pure wilskracht dagelijks de harde elementen trotseert op zijn stalen ros, of een persoon bent die met zo min mogelijk weerstand van punt A naar B wil op zijn gebruiksvoorwerp. :+

Of een echte vrouw...? *O*
 
Een rollend wiel kan wegglijden, maar die kans is 99,9 % kleiner als bij een geblokkeerd wiel.

Ik heb hier geen praktijk onderbouwing voor maar jij waarschijnlijk ook niet. Theoretisch verlies je i.i.g. 30% kracht bij een krachtsverhouding 50/50 lateraal / axiaal.
Ergo je kunt ineens maar 30% minder scherp insturen. Er van uitgaande dat dan in de lengte en dwarsrichting even goed de krachten kunnen verwerken.

Je punt is juist maar het percentage redelijk overdreven.
Dan nog, als je door een situatie in de knoei komt met ABS dan heb ik niet de illusie dat je in een gelijke situatie het zonder ABS wel zou redden.

Helemaal juist. Ik heb ook nergens anders beweert dus wat is je punt?
Nergens spreek ik mij uit tegen ABS. Het tegendeel zelfs maar alleen dat het niet zaligmakend is.

Ik heb noodstops zowel zonder als met ABS aangeleerd gekregen, tot aan de 200km/u.

En wat is je punt? Ik heb ooit in een heel grijs verleden een noodstop moeten maken met ver over de 200km/u. Blijkbaar heb ik toen gelukkig goed gehandeld en het was ook nog een fiets zonder ABS.

Wat voor beperkingen van ABS op bij een rechtuit noodstop zou je dan bv kunnen noemen ?

Deze weet jij best of zou je op zijn minst moeten weten.
Motorfiets remmen en de weg naar echte vertraging

Daarbij zijn er ook nog eens fietsen met alleen ABS op het voorwiel en fietsen waar wel of niet gekeken wordt of je een "stoppie" maakt.
Een fiets met ABS zonder "stoppie" control kan je rechtuit dus over de kop remmen.
Een fiets met ABS en een "stoppie" control heeft ook ABS op het achterwiel en kijkt meestal niet of je feitelijk over de kop gaat maar of het achterwiel blokkeert. Ze gaan er dan vanuit dat deze dan dus ook van de grond gekomen is en dus de remdruk verminderen op het voorwiel. Zo zijn er heel veel verschillende versies ABS in omloop.

Ik laat het even hierbij, maar goed je begrijpt vast mijn punt.
 
Laatst bewerkt:
bikkel m/v :P

... en iedereen is tevreden.

Ach, zitten we nog met die genderneutraliteit. Hoe lossen we dat op? Bikkel m/v/overige categorieën. Zo goed? '(

Bikkel is per definitie al mannelijk.



Je punt is juist maar het percentage redelijk overdreven.

Dan lees jij wat anders dan ik bedoel, denk ik.
Een blokkerend wiel tijdens remmen in de bocht.... dan ga je echt voor 99,9% zeker onderuit.
 
Bikkel is per definitie al mannelijk.
Dan ken ik er nog wel een paar: rechter, dokter, minister, staatssecretaris en transgender zijn - taalkundig gezien - mannelijk maar er zijn ook vrouwelijke rechters, dokters, ministers, staatssecretarissen en transgenders. Een vrouwelijke staatssecretaris is geen staatssecretaresse. Enz. enz. Allemaal verwarrend, maar we doen het ermee.
 
Dan ken ik er nog wel een paar: rechter, dokter, minister, staatssecretaris en transgender zijn - taalkundig gezien - mannelijk maar er zijn ook vrouwelijke rechters, dokters, ministers, staatssecretarissen en transgenders. Een vrouwelijke staatssecretaris is geen staatssecretaresse. Enz. enz. Allemaal verwarrend, maar we doen het ermee.

bikkel: mannen met één bal ( de ballen van een man )

Ik vind dat weinig verwarrend met een vrouwelijke vorm :+
 
Ik twijfel aan de betrouwbaarheid van het verhaal uit die link omdat er onder meer ook staat "meer remoppervlak is meer remkracht". Dat is niet zoals ik het lang geleden geleerd heb.

Ik heb nog even nagelezen in welke context ze dat schrijven dan denk ik dat je terug naar school moet. :Y
 
Is een bikkel niet oorspronkelijk een mannelijke beer met 1 testikel? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben ergens :+
En geschreven woord is altijd de waarheid!
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen hebben eenmaal teveel geld om 1 motor te hebben, want de ideale hoeveelheid motoren in de garage is X+1 waarbij X het huidige aantal motoren in de garage is :+

Ik ga nooit meer van mijn leven een motor zonder ABS kopen, alhoewel ik al veel zware ongelukken ben voorkomen door gedoseerd te remmen.
Leer je ook goed remmen.
Gelukkig had ik slechte remmen dus blokkeerde m'n voorwiel niet en gleed ik ondanks dat niet uit :)

Met de huidige motoren heb ik toch liever ABS dat in gang schiet dan dat ik zelf mijn remdruk moet moduleren bij een plotse rembeweging.

Ik mis wel het achterband gepiep bij een heftig remmanoeuvre :+
 
Van Dale geeft alleen deze twee betekenissen. Die ene teelbal kom je wel op internet tegen (dus is het waar) maar niet in een woordenboek..

Betekenis 'bikkel'
Je hebt gezocht op het woord: bikkel.

1bik·kel (de; m; meervoud: bikkels)
1
hard stukje schapenbot
2bik·kel (de; m,v; meervoud: bikkels)
1
stoer iemand
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog even nagelezen in welke context ze dat schrijven dan denk ik dat je terug naar school moet. :Y
Dat lijkt me niet nodig, de tekst is gewoon geblaat. Meer oppervlak is niet automatisch meer remwerking. Die hele alinea staat vol met natuurkundige halve waarheden.
 
Als ik ooit een dochter krijg noem ik haar Bikkelientje.

Verder gebeurt er al zeker twee weken eigenlijk helemaal niets bijzonders op de weg. Sure, her en der een peuk voor mijn harses, een plotseling remmende voorligger, een door rood stormende AH delivery van en allerlei irritante wegwerkzaamheden in A'dam Centrum waar ik dagelijks last van heb, en dan natuurlijk al die regen, maar goed, daat zit niets vermeldenswaardigs bij.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan