Achterwiel FZR1000 87 VS 88-89

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.265
112.230
Rèswèk
hijweer.gif


Ik heb een achterwieltje op Marktplaats gescoord. Nou stond er 88-89 bij en opeens bekruipt het oncomfortabele gevoel me dat dat wel eens niet in dat wrak van mij zou kunnen passen, specifiek omdat er geen '87 bij staat, is dat voorgevoel eenvoudig te ontzenuwen?

Eerst kopen, dan pas vragen natuurlijk ;( -O- :? :Y *O*
 
87 en 88 zou hetzelfde moeten zijn, vanaf 89 waren er wat veranderingen voor zover ik weet. *pakt werkplaatshandboek ff

Werkplaatshandboek geeft dit aan:
2mn2444.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oke, da's de bandenmaat (plaatje opgeslagen, dank daarvoor) maar het gaat erom dat het in de achterbrug past

87 en 88 fietsen zijn toch hetzelfde?Zelf heb ik in 87 zo’n ding nieuw gekocht die ik al eind 86 toendertijd in bestelling had gezet.Kwam van een FZ750 af en was helemaal wild van dat ding vanaf de foto’s.
89 kwam het nieuwe model uit.
 
Laatst bewerkt:
Volgens handboek is 87 en 88 hetzelfde, als het een 89 is zou je ff moeten meten hoe breed alles is en de afstand tot de lagers vanaf velgrand.

De praktijk die jij omschrijft is het aller aller eerste dat ik bedacht. Ik had het idee dat iemand de twee/drie types bij naam kent (2RG, mijn geval) en de nummers kan vergelijken

Het tweede wiel is er om een wiel met band op voorraad te hebben, na een wilde zaterdag heb je dan de mogelijkheid om toch de zondag met een goeie band op dat andere wiel 's-heeren wegen te betreden.
 
Laatst bewerkt:
De praktijk die jij omschrijft is het aller aller eerste dat ik bedacht. Ik had het idee dat iemand de twee/drie types bij naam kent (2RG, mijn geval) en de nummers kan vergelijken

Het tweede wiel is er om een wiel met band op voorraad te hebben, na een wilde zaterdag heb je dan de mogelijkheid om toch de zondag met een goeie band op dat andere wiel 's-heeren wegen te betreden.


Je weet wel dat een 89er een breder 17 inch achterwiel heeft en zijn voorloper een smaller 18 inch?
 
Laatst bewerkt:
Nee dat wist ik helemaal niet. Ik kan dus aan de bandenmaat zien of ik het goede wiel heb.

4L0 en 4L1 weet ik wel alles van :)

Ik had het al eens aangegeven in je andere topic maar de 89er is compleet anders. Hij is ten opzichte van zijn voorganger op alle mogelijke punten aangepast en vrijwel niets is identiek. Het is een compleet nieuw ontworpen motor met de oude 87/88er als voorbeeld, meer niet.

Wat wel van belang is: met welke heb je te maken? Die spraakverwarring was er in je andere topic ook al. Een motor heeft een model of bouwjaar, maar dat is soms niet hetzelfde als wat er op het kenteken staat. Een vroege 89er op kenteken is leuk, maar dat kan ook 1 van de laatste 88ers zijn die later op kenteken is gezet. De kenteken datum heet niet voor niets "eerste datum tenaamstelling".

Echter als je technische vragen hebt is het wel belangrijk om over het juiste model of bouwjaar te praten.
 
Laatst bewerkt:
Het is dus een engelandse 2RG, uit 1987, in nederland op kenteken op 30-06-88, in engeland is de 2RG ook in '88 verkocht. Als ik dus een wiel koop van 88 - 89 is er één jaar niet van toepassing zoals jij het oppert, het is of een 87 - 88 wiel 0f het is een 89 wiel. De tip met de bandenmaat is voor mij denk ik doorslaggevend
 
Je hebt een wiel gekocht, waarom pas je het niet gewoon?

Luister Geurt, Dat is absoluut de beste oplossing. Maarja, ik dacht met één vraag één antwoord te genereren, het blijkt dus een hele discussie te worden. En het kan natuurlijk zomaar zijn dat bijvoorbeeld een lager anders is. Dat ik met een 20mm as in een 22mm lager zit te roeren.

Dit wiel krijgt -als alles klopt- een nieuwe band, passen is definitief. Daarbij zit loop ik te kutten met kratjes als paddockstanden lig ik tussen het onkruid te sleutelen. En dan vind ik effe een reservewiel met een goeie band belangrijker dat ik het beb staan
 
Rene, ik heb inderdaad die bouwjaren een beetje doorelkaar gehaald, ik vind het zelf ook altijd klote als ik door gebrekkige info op één been kom te staan als iemand met een probleem zit
 
Laatst bewerkt:
18 inch goeie banden zijn schaars, ik zou door de zure appel heen bijten en passen. Als Yamaha net zoveel bouwdoos principe toepast als Honda, zou het 17 inch wiel zo maar eens passen, in mijn Honda achterbrug gaat zo maar een 180 band, terwijl er af fabriek een 130 in hoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan