ktm 790 duke

Vandaag in Rockanje proefritje gemaakt op de 790....viel niet tegen :P da's mazzel hebben.
Weer was ruk, maar ondanks dat waren de Dukjes constant onderweg.
20180402_103323.jpg


Heb bij de mijne gelijk hvv besteld, was vandaag ook geen overbodige luxe geweest. :')
 
Laatst bewerkt:
Die vent in het midden ben ik!

Mijn eerste foto met de 790.

Alleen jammer dat mijn kop er niet op staat 😂

Was idd erg nat. Moesten in groep rijden en ben niet verder dan 3e versnelling gekomen. Had wat rapper gemogen. Nu niet harder dan 90 p uur op een recht stukje.

Quickshifter werkt goed. Wel ff wennen dat je van koppelingshendel kan afblijven en je rechterhand niet hoeft te verdraaien. Gas kan er op blijven. Soepele overgang bij opschakelen. Terugschakelend iets meer van de bak te merken.
Lichte motor , makkelijk van richting te veranderen en powerafgifte is ok.
Vering stevig, maar niet te hard.

Beviel me prima, maar nog eens met droog weer rijden om hem echt te testen.
 
Gisteren met mijn zoon achterop onze primeurs op de Duke 790 gemaakt bij de KTM on Tour dag bij Vos Oss. Wat een geweldig rijdende machine. De lovende kritieken uit de motorpers zijn echt terecht! Het oranje plastic ziet er in tegenstelling tot het oranje plastic op de andere Dukes wel heel goedkoop uit, en de bult op de tank vind ik qua styling ook wat minder fraai. Jammer, maar qua rijden vond ik 'm echt super!!
 
Ik ga binnenkort eens kijken of ik ergens kan proefrijden. Heb me ook ingeschreven voor de KTM on Tour bij NIWA Motorservice in Zwaagdijk. Maar denk niet dat ik nog zo lang kan wachten, dus ook maar even een proefritje ergens anders tussendoor. :P

Ik ben echt super benieuwd..
 
Quickshifter werkt goed. Wel ff wennen dat je van koppelingshendel kan afblijven en je rechterhand niet hoeft te verdraaien. Gas kan er op blijven. Soepele overgang bij opschakelen. Terugschakelend iets meer van de bak te merken.
Lichte motor , makkelijk van richting te veranderen en powerafgifte is ok.
Vering stevig, maar niet te hard.
Beviel me prima, maar nog eens met droog weer rijden om hem echt te testen.
Ik had 'm bij droog weer. 20 graden met een zonnetje erbij. De Quickshifter vond ik op zich prima werken, zowel op- als terugschakelend. De duo was er minder van gecharmeerd aangezien je wel een ruk in de aandrijving krijgt, waarbij je als duo niet weet wannéér die komt aangezien je het schakelpedaaltje niet bedient. 'Klassiek schakelen' ging heerlijk vloeiend en was voor beiden prima te doen.
De vering is net wat je gewend bent en wat je voorkeur is. Ik vond die op de 790 erg soepel en vond dat de vorken flinke veerwegen toelieten. De 1290 SuperDuke R waar ik ook nog op heb gereden was een stuk straffer, en zelfs die vond ik nog niet hard.
Maar dit is allemaal net wat je persoonlijke voorkeur is.
Een sportmotor mag je wat mij betreft best 'voelen.'
 
Laatst bewerkt:
Ik had 'm bij droog weer. 20 graden met een zonnetje erbij. De Quickshifter vond ik op zich prima werken, zowel op- als terugschakelend. De duo was er minder van gecharmeerd aangezien je wel een ruk in de aandrijving krijgt, waarbij je als duo niet weet wannéér die komt aangezien je het schakelpedaaltje niet bedient. 'Klassiek schakelen' ging heerlijk vloeiend en was voor beiden prima te doen.
De vering is net wat je gewend bent en wat je voorkeur is. Ik vond die op de 790 erg soepel en vond dat de vorken flinke veerwegen toelieten. De 1290 SuperDuke R waar ik ook nog op heb gereden was een stuk straffer, en zelfs die vond ik nog niet hard.
Maar dit is allemaal net wat je persoonlijke voorkeur is.
Een sportmotor mag je wat mij betreft best 'voelen.'

:? ehhh ik ben benieuwd hoe jij schakelt zonder het schakelpedaal te gebruiken, ook bij een qs.
Je bedoelt wellicht het koppelingshendel.

En wat betreft vering, dat is zeker persoonlijk, als je op een biljartlaken rijdt (of wat last hebt van overgewicht O-) ) is hele strakke vering leuk, op de openbare weg, zeker bij slecht asfalt heb ik meer de voorkeur voor wat soepelere vering. De vering moet het werk doen, niet ik. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als de boel ook schokt/rukt tijdens het gebruik van de quickshifter is er ook iets niet in orde. Doorgaans werken ze beter wanneer je flink optrekt hoog in toeren. Bij weinig gas en laag toeren kan het wat schokkerig zijn. Ook de wijze/kracht waarop je hem in de versnelling duwt met je voet kan verschil maken. Kan me trouwens voorstellen dat alleen of met z'n tweeën op de motor ook verschil maakt.

Ben erg benieuwd hoe dit quickshifter systeem zich verhoudt met bijvoorbeeld mijn huidige aftermarket quickshifter (van Healtech) op de Tracer. Die werkt best soepel vooral hoog in toeren, en je moet vrij 'daadkrachtig' opschakelen.

Waar ik ook erg benieuwd naar ben is hoe licht de koppeling gaat van de Duke. Wat ik lees is dat deze lekker licht te bedienen is. Die van de Tracer vind ik bijvoorbeeld vrij zwaar gaan (2016 model, die nog zonder de clutch assist en slipper clutch).
 
Laatst bewerkt:
:? ehhh ik ben benieuwd hoe jij schakelt zonder het schakelpedaal te gebruiken, ook bij een qs.
Je bedoelt wellicht het koppelingshendel.
Ja, IK gebruik het schakelpedaal wel, maar dat doe ik zelf. NIET mijn passagier. Aangezien DIE niet weet wanneer IK schakel was de ruk in de transmissie vervelend omdat deze onverwacht komt. Met de koppeling erbij gaat het soepel, en is het minder irritant voor de passagier. Dat staat er ;)
 
Ja, IK gebruik het schakelpedaal wel, maar dat doe ik zelf. NIET mijn passagier. Aangezien DIE niet weet wanneer IK schakel was de ruk in de transmissie vervelend omdat deze onverwacht komt. Met de koppeling erbij gaat het soepel, en is het minder irritant voor de passagier. Dat staat er ;)

Ah zo ;)
Maar zoals rappie al schreef het moet juist vloeiender gaan op de 790 waar ik mee proefreed werkte de qs prima, maar lekker dooracceleren is wel een must.
 
Zo! Vandaag lekker proef gereden op de 790 Duke. Wow, wat een vette machine zeg! Ziet er in het echt nog mooier uit dan op de foto's (alhoewel ik alleen de zwarte gezien heb).

Maar dat geluidje zeg! Dat heeft me nog het meeste verbaasd :9 Heerlijke ronk en lekker roffelen bij gas los.

Quickshifter inderdaad wel ietwat lomp ten opzichte van wat ik gewend ben. Maar de ene keer ging het super soepel en de andere keer iets minder. Denk dat het even wennen/kijken is bij hoeveel gas en toeren het nou allemaal lekker gaat. Net zoals quickshifter terug naar beneden, wat echt hilarisch is om te doen overigens :)

Afgezien daar van hebben de journalisten niks teveel gezegd ja. Het rijdt echt heerlijk, super wendbaar in de bochtjes en met meer dan genoeg vermogen. Ik vind de looks echt geslaagd van het apparaat en het geluid is echt al fantastisch uit de standaard uitlaat (dat is vaak wel anders).

Koppeling ook lekker licht, schakelde ook super (weinig *klak* en *kloink* uit de bak zegmaar, schakelde zeker beter/lekkerder dan m'n Tracer).

Verder was het een wat 'vreemde' ervaring ergens. Namelijk het blokje is best wel gretig en ietwat hitsig te noemen. Maar aan de andere kant kun je er ook super relaxed mee rijden en voel je relatief weinig trillingen. En de motor voelt en rijdt ook heel erg lekker stabiel maar aan de andere kant is deze super makkelijk de bochten in te smijten en geeft daarin ook erg veel vertrouwen.
Doorgaans, zo is mijn ervaring tenminste, is het het een of het ander.

Al met al erg positief verrast dus! :Y *O*
 
Laatst bewerkt:
Zo! Vandaag lekker proef gereden op de 790 Duke. Wow, wat een vette machine zeg! Ziet er in het echt nog mooier uit dan op de foto's (alhoewel ik alleen de zwarte gezien heb).

Maar dat geluidje zeg! Dat heeft me nog het meeste verbaasd :9 Heerlijke ronk en lekker roffelen bij gas los.

Quickshifter inderdaad wel ietwat lomp ten opzichte van wat ik gewend ben. Maar de ene keer ging het super soepel en de andere keer iets minder. Denk dat het even wennen/kijken is bij hoeveel gas en toeren het nou allemaal lekker gaat. Net zoals quickshifter terug naar beneden, wat echt hilarisch is om te doen overigens :)

Afgezien daar van hebben de journalisten niks teveel gezegd ja. Het rijdt echt heerlijk, super wendbaar in de bochtjes en met meer dan genoeg vermogen. Ik vind de looks echt geslaagd van het apparaat en het geluid is echt al fantastisch uit de standaard uitlaat (dat is vaak wel anders).

Koppeling ook lekker licht, schakelde ook super (weinig *klak* en *kloink* uit de bak zegmaar, schakelde zeker beter/lekkerder dan m'n Tracer).

Verder was het een wat 'vreemde' ervaring ergens. Namelijk het blokje is best wel gretig en ietwat hitsig te noemen. Maar aan de andere kant kun je er ook super relaxed mee rijden en voel je relatief weinig trillingen. En de motor voelt en rijdt ook heel erg lekker stabiel maar aan de andere kant is deze super makkelijk de bochten in te smijten en geeft daarin ook erg veel vertrouwen.
Doorgaans, zo is mijn ervaring tenminste, is het het een of het ander.

Al met al erg positief verrast dus! :Y *O*

Wat ervaar je van de motor in vergelijking met de Tracer, minder krachtig of net meer, agressiever of soepeler...?
En wat met het sturen, stuurt ie nog lichter dan de Tracer, die is al zo wendbaar?
 
Over de quick shifter:
Boven de 4500 toeren gaat het over het algemeen erg soepel. Belangrijk is wel een goede afstelling van het schakelpookje.
Staat die goed, dan heb je echt maar een licht tikje nodig. Terug schakelen blijft nog wat grof aanvoelen, misschien dat er met software aanpassingen nog wat aan te doen is, iets meer of minder tussen gas.

Verder kan ik me volledig vinden in wat Hornet schrijft.
Alleen denk ik wel dat er qua banden nog veel te winnen is, heb het gevoel dat ze wat stug zijn, op richels op bv. een rotonde geven ze erg snel een onzeker gevoel, net als in de regen.
Maar dat kan ook liggen aan mijn rijkunsten🤣

Qua blok vraag ik me nog steeds af hoe ze dit door de keuring hebben gekregen, dat geroffel, gebrom en geblaf! Heerlijk!
Ondanks dat ie 20 pk minder heeft dan m'n vorige motor, een Street Triple 765 RS van 2017 geeft de Duke me veel meer rijplezier, beter comfort en hij voelt ook sneller aan!

Kortom, ik ben er erg happy mee!

Nog enkele aandachtspuntjes voor nieuwe kopers:
- Bluetooth is niet standaard, daar heb ik me om verkeken, heb je een module van ongeveer 100 euro voor nodig.
- Bij montage van de quicklock tanktas, laat de tas zo ver mogelijk naar achteren plaatsen, beugeltje dus zo ver mogelijk aan de voor kant van de tas. Anders worrt het contactslot erg moeilijk bereikbaar.
 
Wat ervaar je van de motor in vergelijking met de Tracer, minder krachtig of net meer, agressiever of soepeler...?
En wat met het sturen, stuurt ie nog lichter dan de Tracer, die is al zo wendbaar?
De Tracer z'n motor is wel wat soepeler (3cil vs 2cil), alhoewel die 2 cil wel echt goed aanvoelt ook qua trillingen etc (of het gebrek eraan). De Duke voelt zeker niet minder krachtig aan. Wat denk ik ook komt omdat de versnellingen iets anders zijn in verhouding. Het koppel is hetzelfde alleen heeft de Duke 10 pk minder en die heb ik op geen enkel moment gemist (of het ontbreken daaraan echt gevoeld).

Vond de Duke meer wendbaar dan de Tracer maar aan de andere kant ook meer stabiel. Ik denk dat dit komt omdat de Duke sowieso lichter is en een lager zwaartepunt heeft. Maar ga je nou heen en weer slingeren dan voelde hij helemaal niet zo super wendbaar aan, maar dat komt denk ik door de stuurdemper (geen idee of die nog wat in te stellen is). Maar bochten etc was echt een feest. Nu is dat met de Tracer ook al prima te doen, heb alleen wel het idee dat je iets meer moet 'werken' met de Tracer in vergelijking tot de Duke.

En! Bij hoge snelheden geen enkel wiebeltje of wat dan ook :P Ook niet als je zelf iets aan het stuur wiebelt of in turbulentie achter auto/vrachtwagen.

Het blijft een persoonlijk iets natuurlijk. Maar als ik de Duke vergelijk met de Tracer wint de Duke het eigenlijk wel op alle punten (op windbescherming na, want het is een naked).
Vind hem mooier, motor karakter en geluid véél beter, voelt wendbaarder en prettiger in de bochten en verder juist weer stabieler, de bak en schakelen voelt veel beter aan, super elektronica pakket, oh en had ik dat uitlaatgeluid al genoemd? :+

Maar! Dat betekent niet dat de Tracer echt zoveel 'slechter' is ofzo. Dat is nog steeds een zeer goede heerlijk wendbare soepele motor. Dus dat maakt de keuze extra lastig. Verstand zegt dat een Duke niet nodig is, Tracer is meer dan prima. Gevoel roept KTM en Duke :o
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een beetje dezelfde ervaring.
2 jaar een MT-09 Sport Tracker gehad, blok is sterker en soepeler, rijwielgedeelte is minder, ook na update met Hyperpro Streetbox, hele leuke fiets die MT-09 waar ik met veel plezier op gereden heb maar de 790 spreekt me meer aan (ben ook wel beetje KTM fanboy ;) ).

De mijne is nu onderweg vanuit Oostenrijk richting dealer, nog effe geduld 8-)
 
Leuk hoor om de reacties te lezen tov de Tracer. Praktische bruikbaarheid van de Duke is voor mij een dingetje. Koffers, duo optie, windberscherming lijkt op de Duke niet echt een optie. Maar komt vast nog wel een Tracer killer van KTM met dit blok ;) Nog even geduld hebben.

Komt de betrouwbaarheid van dit blok alleen maar ten goede. Zijn de kinderziektes er misschien uit als er een meer Adventure of SM variant komt. Want betrouwbaarheid van KTM blijk ik toch een dingetje vinden. Ik rijd nu al 50.000 probleemloos rond op mijn Tracer. Dat haalde ik met mijn vorige LC8 niet... Zou super zijn als dit blok van KTM heel betrouwbaar gaat zijn.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn de onderhoudsintervallen 15k (naast jaarlijks uiteraard). Weet niet of iemand hier al een boekje heeft en daar een scan/foto van kan plaatsen? Of wellicht zelfs een pdf van de gebruikershandleiding (kan ik niet vinden in ieder geval). Ik had die intervallen hier gevonden.

Dus dat klinkt op zich wel positief om te beginnen :P Maargoed, dat hebben de adventures en 1290 SD ook zo te zien, geen idee of dat allemaal een beetje betrouwbaar is. Dan maar extra garantie bij kopen? :+
 
Wouw!!! vandaag bij verpalen op de KTM 790 een proefritje kunnen maken. Man wat een machine!

Ik rij zelf een licht getunde Shiver 750 90 pk/ 88nm. Het verschil qua gewicht jesus.... voelt de mijne als een tanker ;)
Wat een heerlijke fiets met dito schakelbak. Heerlijk door die versnellingen zonder een tikje verkeerd. Bochten nemend alsof ik op een kinderfiets zat..... ik ben verkocht!

Alleen ben ik geen poetser en vind het dan zonde om een nieuwe te kopen. Dus ik wacht voorlopig even af en misschien zijn er over een klein jaar de eerste 2dehand 790 ergens te vinden.
 
Wouw!!! vandaag bij verpalen op de KTM 790 een proefritje kunnen maken. Man wat een machine!

Ik rij zelf een licht getunde Shiver 750 90 pk/ 88nm. Het verschil qua gewicht jesus.... voelt de mijne als een tanker ;)
Wat een heerlijke fiets met dito schakelbak. Heerlijk door die versnellingen zonder een tikje verkeerd. Bochten nemend alsof ik op een kinderfiets zat..... ik ben verkocht!

Alleen ben ik geen poetser en vind het dan zonde om een nieuwe te kopen. Dus ik wacht voorlopig even af en misschien zijn er over een klein jaar de eerste 2dehand 790 ergens te vinden.
Vandaag ook even een ritje op de 790 gedaan en dezelfde ervaring als jou. De quickshifter doet ook geweldig z’n werk! Een grote kanshebber om aangekocht te gaan worden in ieder geval.
 
Heb vandaag ook proef gereden.

Wat een leuk ding. Stuur als een scheermes. De quickshifter werkt perfect en heeft voldoende vermogen en koppel.
Vond wel de gasreactie bij lage toeren ruk en de vering voor wat zacht, helaas ook niet instelbaar. Misschien dat er nog een R versie komt. Misschien over een paar jaar kijken naar een gebruikte.
 
Wat een leuk ding. Stuur als een scheermes. De quickshifter werkt perfect en heeft voldoende vermogen en koppel.
Vond wel de gasreactie bij lage toeren ruk en de vering voor wat zacht, helaas ook niet instelbaar. Misschien dat er nog een R versie komt. Misschien over een paar jaar kijken naar een gebruikte.~[/quote]


Gasreactie ? Op sportstand vond ik het niet tegenvallen, juist wel direct. Misschien stond hij in tour stand ?
De vering voor was indd aan de zachte kant, mijn Shiver is beter geveerd na een Hyperpro kuurtje
Met een paar after veren erin kan dat wel opgelost worden neem ik aan.
 
Hier niks aan te merken op de gasreactie, zal wel net te maken hebben met wat je gewend bent. Vond de vering wel lekker eigenlijk, licht comfortabel maar niet té.. komt vast door de progressieve veren ofzo. Maar bij mij ligt de algemene standaard niet zo hoog hoor :+ Als ik instelbare vering heb dan klooi ik er in het begin een paar keer aan en daarna nooit weer. Nee, eigenlijk is niet instelbaar prima voor me :P
 
Ja zeker, heel fraai en subtiel. Mooi klein achterlichtje ook!
Het is wel zo dat je rug met het laten vervallen van het 'spatbord' compleet onder de bagger komt bij regen of nat wegdek.
En ik spreek uit ervaring. ;)
 
Ja zeker, heel fraai en subtiel. Mooi klein achterlichtje ook!
Het is wel zo dat je rug met het laten vervallen van het 'spatbord' compleet onder de bagger komt bij regen of nat wegdek.
En ik spreek uit ervaring. ;)

Mijn testritje op de 790 was in de stromende regen, het standaard spatbord doet ook niks.
Geldt voor zo'n beetje alle nieuwe fietsen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan