ktm 790 duke

*O* Duke is binnen! Het inrijden kan beginnen.

Helaas ook last van de olie lekkage/het zweten van het carter (bekend probleem zo langzamerhand zou je zeggen). Dus dat zal dan wel tijdens de 1000 beurt worden opgelost (wachten nog op antwoord KTM).

Verder rijdt ie echt helemaal geweldig, ook als ik het nog even super rustig aan doe (heb maar op rain mode gezet, gaat dat makkelijker :P). QS+ ook een paar keer geprobeerd, ging toppie.

Floept soms wel snel naar z'n 1 of 2 als je hem in neutraal probeert te krijgen. Nieuwigheid zeggen we dan maar, voetje moet nog even wennen :+
 
*O* Duke is binnen! Het inrijden kan beginnen.

Helaas ook last van de olie lekkage/het zweten van het carter (bekend probleem zo langzamerhand zou je zeggen). Dus dat zal dan wel tijdens de 1000 beurt worden opgelost (wachten nog op antwoord KTM).

Verder rijdt ie echt helemaal geweldig, ook als ik het nog even super rustig aan doe (heb maar op rain mode gezet, gaat dat makkelijker :P). QS+ ook een paar keer geprobeerd, ging toppie.

Floept soms wel snel naar z'n 1 of 2 als je hem in neutraal probeert te krijgen. Nieuwigheid zeggen we dan maar, voetje moet nog even wennen :+

Dat had je toch allemaal niet met de Tracer hé... :+

Ik ben ook wel benieuwd naar die 790 :t
 
*O* Duke is binnen! Het inrijden kan beginnen.

Helaas ook last van de olie lekkage/het zweten van het carter (bekend probleem zo langzamerhand zou je zeggen). Dus dat zal dan wel tijdens de 1000 beurt worden opgelost (wachten nog op antwoord KTM).

Verder rijdt ie echt helemaal geweldig, ook als ik het nog even super rustig aan doe (heb maar op rain mode gezet, gaat dat makkelijker :P). QS+ ook een paar keer geprobeerd, ging toppie.

Floept soms wel snel naar z'n 1 of 2 als je hem in neutraal probeert te krijgen. Nieuwigheid zeggen we dan maar, voetje moet nog even wennen :+

:N :N Het is een KTM niet zo'n ouwewijven japaner :P , knallen met dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Even inpikken op dit topic. :)
Ik ben nieuw op het forum en ook beginnend motorrijder.
Ik ben al een jaar op een Duke 125 aan het rijden vooral voor woon-werk verkeer en dit bevalt mij zo goed dat je begint te vragen naar meer.
Dus sinds kort begonnen met lessen op de Duke 690. Nu ben ik ook al eens gaan horen bij de plaatselijke KTM dealer omdat ik toch verkocht ben aan de Duke's.
Nu de dealer zei beter de 790 te nemen ipv een 390,690 omdat je er langer geniet van zult hebben.
Dus blijf ik dit topic wat volgen want vanaf het rijbewijs in bezit is wil ik toch eens een proefrit maken met de 790.
 
Hoi ik ben ook nieuw hier. En wil mijn ei kwijt.
Ik heb begin dit jaar een duke200 2012 gekocht voor woon werkverkeer l, geweldig machientje (misschien iets te geweldig want ben er een duvel op😉. ik ben helemaal fan van ktm geworden en daarom heb ik 3 weken geleden een nieuwe duke 790 oranje besteld en 2 weken geleden opgehaald nu 2000km op teller, ik merkte al snel op dat mijn carter lekt ofja zweet, mijn dealer heeft het willen repareren maar is nog niet gelukt, contact opgenomen met ktm en die zeiden dat dit de eerste is die lekt maar we zag dat het demo model ook al lekte (de dealer en ik). Nu viel me ook op dat de stickers al loslaten en heb een rare mooi vierkante vlek aan de linker kant van de tank en het ergste is dat ik een bout kwijt ben geraakt, de dealer wilde hier een nieuwe bout inzetten, zat er geen eens schroefdraad in het frame beetje vreemd allemaal maar ondanks dat nog helemaal verliefd op mijn 790
 
Dat had je toch allemaal niet met de Tracer hé... :+

Ik ben ook wel benieuwd naar die 790 :t
Dit toevallig niet nee! ;). Maar met de Tracer ook wel genoeg dingetjes gehad. Druklager vervangen (koppeling bleef daarna toch nog rammelen, is kennelijk normaal ;)), zij-kappen die gescheurd waren, risers vervangen omdat iemand ergens (in de wereld) ineens met een los stuur in z'n handen zat :P. Er waren bij de eerdere modellen ook nog dingetjes met de nokkenas kettingspanner en olieaftapplug aan de onderkant zodat die er als eerste af werd gereden bij een flinke hobbel (gat in carter, achterwiel onder de olie etc). Wiebelen op hoge snelheid.
Ach.. zo heeft elk model wel iets denk ik.. Vond m'n Tracer nog steeds een top fiets.

Als het bij dit soort zaken blijft dan valt het nog wel mee! Ik heb 4 jaar garantie dus maak me geen zorgen :P Kinderziektes zijn op zich geen probleem, als het maar netjes opgelost wordt allemaal. We gaan het meemaken :)

:N :N Het is een KTM niet zo'n ouwewijven japaner :P , knallen met dat ding.
Haha :+ Ik dacht juist dat KTM wat gevoeliger is qua toleraties e.d. Dus wat voorzichtig inrijden kan geen kwaad. Neuh, z'n tijd komt nog wel!
Ach.. kennelijk mag je na de 1000km helemaal los gaan O-)
 
Wie o wie heeft er hier KTM My Ride op de 790 in combinatie met een Android toestel?

Ik heb My Ride op die van mij, maar na het pairen met de motor staat zowel op de motor als in de my ride app 'not connected'. Terwijl in Android te zien is dat deze toch wel verbonden is met de motor.

Heb ik getest op verschillende toestellen en Android versies en ik krijg overal hetzelfde resultaat. Dus ik probeer erachter te komen of het toevallig iets is met mijn My Ride ding of een algemeen probleem.

(koppelen met de 390 Duke van m'n vriendin gaat overigens prima en laat overal, motor - app - android, 'connected' zien)
 
Wie o wie heeft er hier KTM My Ride op de 790 in combinatie met een Android toestel?

Ik heb My Ride op die van mij, maar na het pairen met de motor staat zowel op de motor als in de my ride app 'not connected'. Terwijl in Android te zien is dat deze toch wel verbonden is met de motor.

Heb ik getest op verschillende toestellen en Android versies en ik krijg overal hetzelfde resultaat. Dus ik probeer erachter te komen of het toevallig iets is met mijn My Ride ding of een algemeen probleem.

(koppelen met de 390 Duke van m'n vriendin gaat overigens prima en laat overal, motor - app - android, 'connected' zien)

Bij mij werkt het zonder problemen. Ik heb de app geïnstalleerd en dan de instructies van de app gevolgd zonder problemen.

Heb je ook een headset verbonden?
 
Vandaag een testrit gedaan met de 790. Hierbij mijn persoonlijke mening en vergelijk met mijn Tracer900.

Motorblok: Prettig! Hij voelt krachtiger aan dan de Tracer en wat een mooie sound uit de standaard demper. Minpunten van het blok vond ik dat de rode zone mss wel net iets verder mocht liggen + het nemen van een rondpunt gaat niet vloeiend (in z'n 2 bokt de motor en in z'n 1 was ie te agressief, motor stond wel in sport-setting). Aan iets hogere snelheden was het blok wel soepel. Quickshifter werkt heel soepel, zowel op- als neerschakelen, slechts 1 keer kon ik de bak op een foutje betrappen (gewoon duidelijk schakelen is de boodschap).

Sturen: Ik vond hem wendbaar en licht aanvoelen maar iets zwaarder sturen dan de Tracer (die staat dan ook op sportieve Sportsmarts 2 max, mss wel beter dan de Maxxis banden), aan de andere kant vond ik hem een stuk stabieler in zowel trage als snellere bochten (zelfs al heeft de Tracer een Hyperpro Streetbox). Bij hard remmen vond ik de voorvork wat aan de zachte kant, maar dit heeft slechte invloed op de rest van het sturen.

Design: Mooi, scherp, past bij dit type motor. Enkel de uitlaat en de achtlichtunit vind ik ronduit lelijk. Tevens raakte ik met mijn hiel de uitlaatdemper. Mooi dashboard, bij direct zonlicht niet altijd even duidelijk, de dash van de testmotor zal al vol met krassen...

De zitpositie is comfortabel, lekker dicht op het stuur maar ietsje voorover gebogen, een scherpere kniehoek en dus minder relaxed dan op de Tracer.

Kleuren: Persoonlijk vind ik de zwarte mooier (zou wel extra oranje accenten toevoegen), de oranje vond ik het plastiek wat goedkoop ogen.

Conclusie: Veel motor voor die prijs. Sportief te berijden (knietje leggen op een rondpunt is wel bijna niet te doen door het wat bokkige karakter op die snelheden), had van het sturen nog iets meer speelsheid verwacht.
In deze klasse is het misschien wel een winner.
Zou ik de Tracer ervoor inruilen? Voorlopig toch maar niet.
 
Laatst bewerkt:
De 1290 wordt veeeel soepeler met wat kms. Vermoed dat dat met de 790 ook wel zal zijn..
 
Bij mij werkt het zonder problemen. Ik heb de app geïnstalleerd en dan de instructies van de app gevolgd zonder problemen.

Heb je ook een headset verbonden?
Bedankt voor je reactie. Heb zowel met als zonder headset geprobeerd. Daar staat dan overigens bij de motor wel 'connected' bij.

Pairen etc gaat ook gewoon goed. Volgens Android netjes verbonden, volgens motor en app niet... Vreemd! Even wachten wat KTM mee komt.

En juist vreemd dat het allemaal prima werkt op de 390, dus aan de mobielen en de app kan het niet liggen zou je zeggen.
 
Vandaag een testrit gedaan met de 790. Hierbij mijn persoonlijke mening en vergelijk met mijn Tracer900.

Motorblok: Prettig! Hij voelt krachtiger aan dan de Tracer en wat een mooie sound uit de standaard demper. Minpunten van het blok vond ik dat de rode zone mss wel net iets verder mocht liggen + het nemen van een rondpunt gaat niet vloeiend (in z'n 2 bokt de motor en in z'n 1 was ie te agressief, motor stond wel in sport-setting). Aan iets hogere snelheden was het blok wel soepel. Quickshifter werkt heel soepel, zowel op- als neerschakelen, slechts 1 keer kon ik de bak op een foutje betrappen (gewoon duidelijk schakelen is de boodschap).

Sturen: Ik vond hem wendbaar en licht aanvoelen maar iets zwaarder sturen dan de Tracer (die staat dan ook op sportieve Sportsmarts 2 max, mss wel beter dan de Maxxis banden), aan de andere kant vond ik hem een stuk stabieler in zowel trage als snellere bochten (zelfs al heeft de Tracer een Hyperpro Streetbox). Bij hard remmen vond ik de voorvork wat aan de zachte kant, maar dit heeft slechte invloed op de rest van het sturen.

Design: Mooi, scherp, past bij dit type motor. Enkel de uitlaat en de achtlichtunit vind ik ronduit lelijk. Tevens raakte ik met mijn hiel de uitlaatdemper. Mooi dashboard, bij direct zonlicht niet altijd even duidelijk, de dash van de testmotor zal al vol met krassen...

De zitpositie is comfortabel, lekker dicht op het stuur maar ietsje voorover gebogen, een scherpere kniehoek en dus minder relaxed dan op de Tracer.

Kleuren: Persoonlijk vind ik de zwarte mooier (zou wel extra oranje accenten toevoegen), de oranje vond ik het plastiek wat goedkoop ogen.

Conclusie: Veel motor voor die prijs. Sportief te berijden (knietje leggen op een rondpunt is wel bijna niet te doen door het wat bokkige karakter op die snelheden), had van het sturen nog iets meer speelsheid verwacht.
In deze klasse is het misschien wel een winner.
Zou ik de Tracer ervoor inruilen? Voorlopig toch maar niet.
Ha, leuk om jouw indrukken te lezen. :) Ik vond de Duke heel grappig wat dat betreft. Gewoon rijdend voelt ie iets minder wendbaar. Maar kleine weggetjes op wat hogere snelheid en snel links-rechts heen en weer gooien voelt ie, voor mij dan, echt weer juist veel wendbaarder dan de Tracer (je hoeft veel minder te werken, de wendbaarheid is daar zonder moeite). Maar rechtuit slingeren bv weer niet. :?

Wellicht toch een gevolg van de Tracer z'n geometrie maar die ook wat hoger op de poten staat dan de Duke (en hoger zwaartepunt) en extra kgs.. is wat dat betreft dan wel weer logisch. En misschien dat de Duke ook zo aanvoelt vanwege de stuurdemper, geen idee hoeveel invloed die heeft. Ik weet wel dat de stuurdemper op m'n Tracer een beetje hetzelfde effect had qua gevoel.

2 cilinder vindt het wel prettig om boven de 3000 toeren te blijven ja. Bokkig op rotonde herken ik alleen als je er te langzaam overheen gaat of bv achter auto zit. Het lijkt me dat wanneer je een knietje aan de grond wilt leggen de snelheid beduidend hoger is en dan zou hij niet zo moeten bokken hoor. Zonder knietjes aan de grond knal ik al super vloeiend, zonder bokjes, over de rotonde ;)
 
Laatst bewerkt:
De 2 rotondes die op mijn route lagen, waren idd wel rotondes van de krappe soort. Misschien als het motormanagement in "street" staat, dat het dan ook wat vloeiender gaat.
De Duke is wendbaar hoor, begrijp me niet verkeerd, het is een echte speelvogel, maar ik denk dat door het bredere stuur van de Tracer die toch net wat wendbaarder is op korte bochtjes.
Ik ben de Tracer natuurlijk ook door en door gewoon, het zou allemaal wat sneller/sportiever gaan op de Duke als ik die voor langere tijd zou rijden. Ik wil de Duke zeker niet afbreken, hoor.
 
Nog een vraagje aan de eigenaren: begint jullie brandstofniveau ook helemaal op 100%, alle blokjes vol, en dan na een stukje rijden geeft hij het correcte niveau pas aan? Is dat een feature? :)


@Hornet900, Oh is geen probleem hoor, ik herken het ook wel! :)
Stuur kan inderdaad ook een verschil maken (ben wel blij met wat minder breed stuur in files nu ;)). Maar daarom zei ik al, in het begin voelde de Duke wat minder gevoelig/wendbaar op het stuur. Maar toen ik over wat bekende bochtige weggetjes reed ging het juist weer stukken makkelijker met de Duke. Ik ging ook sneller en minder schuin de bochtjes om. Maar dat ging ook al heerlijk met de Tracer dus wat dat betreft :p
Het zijn gewoon allebei fantastische motoren. Echter kan ik er maar eentje tegelijkertijd hebben :+
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje aan de eigenaren: begint jullie brandstofniveau ook helemaal op 100%, alle blokjes vol, en dan na een stukje rijden geeft hij het correcte niveau pas aan? Is dat een feature? :)

Ja pas als je iets gereden hebt gaat kan de computer weer wat berekenen. Gisteren gaf ie bij de mijne net na de pomp aan dat het bereik 890km was, ietjes later is dan weer zo rond de 290-270km. Heb wel het idee dat in de Sport stand het verbruik significant hoger is, maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen als ik hem in de Sportstand heb staan 8-) . In Street mode geeft de meter na 230-240 km aan dat ik moet gaan tanken. En dan kap ik er zo'n 11,5 a 12 liter in.
 
Ahhh ok, vond het al wat vreemd. Ook al zet je hem weg met één blokje benzine er nog in. Zodra je hem start is het eerst even alsof ie vol is een duurt het twee minuten voordat het correcte niveau weergegeven. Zoiets staat ook in de handleiding, alleen lijkt het niet alsof ik aan een van de voorwaarden voldoe waarom dat twee minuten moet duren.

Maar als iedereen dat heeft dan zal het wel normaal zijn ;) en wellicht eens aangepast wordt met een software update ofzo
 
Ahhh ok, vond het al wat vreemd. Ook al zet je hem weg met één blokje benzine er nog in. Zodra je hem start is het eerst even alsof ie vol is een duurt het twee minuten voordat het correcte niveau weergegeven. Zoiets staat ook in de handleiding, alleen lijkt het niet alsof ik aan een van de voorwaarden voldoe waarom dat twee minuten moet duren.

Maar als iedereen dat heeft dan zal het wel normaal zijn ;) en wellicht eens aangepast wordt met een software update ofzo

Wellicht houdt de computer van jou 790 rekening met je MF nickname ;) :P
 
Gisteravond de uitnodiging gehad voor het Duke Experience event voor de vroege kopers van de 790 Duke😀

Ben benieuwd wat ze allemaal gaan doen die middag/ avond!

Was het wat?
Hebben ze nog gemeld dat er wat problemen zijn met olieafdichtingen O-)
 
Laatst bewerkt:
Haha, dat zal het vast zijn! :+

Maar nog even voor mijn beeldvorming, bij jou begint ie dus ook altijd na contact aanzetten & starten met alle blokjes vol voor ca 2 min?

Nee zeker geen 2 minuten, eerder kwestie van seconden, zoals bijvoorbeeld het aangeven v/h bereik, maar da's alleen na tanken.
Gisteren fiets weggezet terwijl hij 'op reserve' was gegaan. Vandaag bij contact aan gelijk weer dat (irritante :P ) benzinepomp symbooltje.
 
Oh, dan moet ik toch even weer contact hierover opnemen met dealer/KTM. Is volgens mij niet helemaal normaal namelijk. Ehh, kennelijk :)
 
*O* woot! Ik ga a.s. vrijdag ook naar de Duke experience! Met de auto, dat wel (200km snelweg heen en terug wat te gek met inrijdende Dukie) :P

Ben erg benieuwd! Dus ik kom je wel tegen SpEcTeR!
Aan iedereen vragen 'ben jij specter?' en jij aan iedereen 'Rappie?' :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan