ktm 790 duke

De hele discussie interesseert me maar matig, ik ben niet zo zithoudinggevoelig. Alles went. Op n naked lijkt me een compactere svn zithouding niet slecht.

Wat de plaatjes betreft, super vergelijking. Zeer leerrijk.
 
Laatst bewerkt:
Kleine tip: de diameter van de velgen, zonder band, is wat je moet gelijk brengen. Niet de wielbasis, die is op een 390 aanzienlijk korter.
Dat kan ook , maar ik heb ervoor gekozen de wielbasis te nemen en aan de hand daarvan de plaatjes te schalen tot de wielbasis op een X-as van een grafiek overeenkomt met de fabrieksopgave.

De gebruikte maten:
SV650 : wielbasis 1430, zithoogte 805 mm (de cm die de N langer is dan de S vergeet ik voor het gemak even)
Duke 790: wielbasis 1475, zithoogte = 825 mm.
Duke 390: wielbasis 1357, zithoogte = 830 mm.

Als je de plaatjes schaalt tot de voor en achteras de goede afstand van elkaar zitten (dus niet voor elke motor hetzelfde) moet dat verhoudingsgewijs kloppen.

Fijn dat je aan alle zithoudingen kunt wennen.
Voor mij is dat helaas niet het geval dus zithouding is voor mij een belangrijk argument een motor al dan niet te kopen.
Nu ik weet waarop ik moet letten gaat me zoiets geen tweede keer meer gebeuren. :N
Pijn in mijn rug is het niet waard, dus als het niet past en niet is aan te passen koop ik 'm niet.

De naked bikes hebben door de gedrongener bouw tegenwoordig allemaal een wat rechtere/kortere zitpositie dan vroeger en de meeste hebben ook een hoge tank of kappen waardoor clipons niet 'zomaar' te plaatsen zijn zoals dat op de modellen van 10-20 jaar geleden in de regel altijd wel ging.
 
Laatst bewerkt:
Had net gezien dat je'r rekening mee gehouden had, reactie al gewijzigd tussendoor ;)
 
Laatst bewerkt:
ben benieuwd of er een uitlaat komt die hem meer op het prototype laat lijken.

mooi pijpje alla 1290, spatbordje inkorten, Volgens mij smoelt hij dan ook al een stuk mooier, iemand fotoshopje maken"
 
roger, ik vind het mooi dat je het zo wetenschappelijk aanpakt
en als zit positie voor jou zo belangrijk is , ben je goed bezig
ik heb de sv n van 1999 mijn broer nu hier en ik vind die zit helemaal niet prettig
terwijl ik zelf ook zo een heb gehad
ik vind de zitpositie van mijn 690 nu heerlijk!!!
echt bovenop het stuur vind ik super
en voor mij zit de 790 ook goed
 
ben benieuwd of er een uitlaat komt die hem meer op het prototype laat lijken.

mooi pijpje alla 1290, spatbordje inkorten, Volgens mij smoelt hij dan ook al een stuk mooier, iemand fotoshopje maken"

De 790 Duke met ingekorte kentekenplaathouder en 1290R Akrapovic:

full.jpg
 
De 790 zal ongetwijfeld goed rijden. Daar durf ik bijna niet aan te twijfelen, maar als de zitpositie niet aanspreekt en ook niet naar smaak is aan te passen gaat 't 'm toch niet worden. Je koopt geen motor waar je van tevoren al van weet dat je er niet lekker op zal zitten. Hoe doe jij dat met de Duke 690 en de GSX-R750? Die fietsen zitten totaal anders. De zitpositie van de GSX spreekt mij aan en op die motor zou ik een hele dag ontspannen kunnen rijden zonder pijn in mijn rug. Op de Duke 690 zou ik dat niet volhouden ...
de GSX-R is een streetfighter met een breed dik stuur. beetje a la Suzuki Bandit...
de duke zit ikzelf meer rechtop dan op mn oude SV1000 en de bandit

fiesten zijn inderdaad totaal anders, daarom is het ook zo leuk om ze naast elkaar te hebben. moderne Duke met alles modern VS een oude suzuki met stokoude techniek
 
Laatst bewerkt:
Oeh! Dat klinkt goed! Ook hier wordt gezegd dat ie net zoveel lol geeft om op te rijden als een 690. Dus dat belooft veel goeds!

En hij klinkt inderdaad best lekker ook met de standaard uitlaat! Hier tussen het Franse geleuter door nog wat bewegende beelden en mooi geluid (vanaf 3:48 wel goed):
 
De review op testmotor is erg positief: Test: 2018 KTM 790 Duke

Maargoed, bij introducties is men wel vaker erg positief ;) Je denkt elke keer dat het toch écht niet beter kan :+

Maar hij klinkt in ieder geval wel lekker op de verschillende video's (die er steeds meer lijken te komen). Zie ook hier een Italiaanse video met engelse ondertiteling:
 
Rappie zegt: "Maargoed, bij introducties is men wel vaker erg positief ;) Je denkt elke keer dat het toch écht niet beter kan :+"

Precies, journalisten van een blad of website krijgen geen uitnodiging meer van de importeur als ze negatief schrijven over een nieuw model. Dus geen geheel verzorgde leuk trippies meer naar Zuid Europa en dat beïnvloedt de reviews nogal. Ik spreek uit eigen ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Na al het vergelijken van sturen en zithoudingen ben ik eruit. Het is de 390 geworden. Donderdag ophalen. Ik ga 'm eerst rijden met het originele buisstuur. Als dat bevalt laat ik het zo en zet ik er bar end spiegels op. Als het stuur niet lekker blijkt bouw ik het als om naar een clipon stuur. 51 mm clipons en 'gebogen' stuurpijpen en het kan sturen zonder de kappen te raken.

Heeft iemand hier in dit topic al een Duke 790 besteld?
 
Laatst bewerkt:
Dat is nogal een verschil, een 360 of een 790 ;)

Maar ik heb er in ieder geval nog geen een besteld. Eerst eens op rijden en dan zien we verder. En als ie er komt heb ik hem in de planning voor volgend jaar staan :)
 
maar gefeliciteerd met de aankoop
veel plezier met de 390
ik heb er nog nooit mee gereden maar vind het een mooie fiets
 
maar.....
ik neem aan dat er nog geen proefritten zijn geweest en dat niemand een motor besteld zonder er op gereden te hebben
of zijn ze al bij de dealers ???
 
Die zijn er wel hoor, maar blijkbaar niet in dit topic. Voor die vroege vogels wordt een feestelijke overhandiging van hun Dukes 790 georganiseerd. Wie voor 31-03 bestelt komt daarvoor nog in aanmerking.
Ik hoop alleen wel dat die voorrijders van de tocht er rekening mee houden dat de Dukes nog moeten worden ingereden. 8-)

"Ben jij de eerste KTM 790 DUKE rijder in Nederland?
Pre-order je ‘Scalpel’ nu! En ontvang gratis:
– Graphix Kit: voor een nog scherpere look
– 4 jaar verlengde garantie: KTM Extended Warranty
– Toegang tot de DUKE EXPERIENCE: uniek KTM event"

De KTM 790 DUKE wordt aan de klant overhandigd tijdens de ‘DUKE EXPERIENCE’.
KTM Nederland organiseert medio april een uniek evenement waarbij de motoren aan alle pre-order klanten worden overhandigd. Daarnaast bestaat deze dag uit:
o Tech Talk (technische informatie workshop)
o Rijden (route met voor- en narijder)
o VIP gasten
o Goodiebag met limited edition KTM 790 DUKE t-shirt

De Duke 790 staat NU bij Arie Molenaar in de showroom, dus het zal niet lang meer duren voor ie overal te bewonderen en berijden zal zijn.

KTM 790 DUKE nu in onze showroom | Arie Molenaar Motors
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan