Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
AVD-examen is eigenlijk niet veel moeilijker/anders dan een rijles. verschil is alleen dat je geen commentaar krijgt wat je goed of fout doet.

als het goed is, heeft jouw instructeur jou tijdens de lessen strenger beoordeeld dan dat de examinator het doet. als dat zo is, is het examen een eitje en, zoals mijn instructeur het noemde, een fijn stukje rijden.

en de administratie die eromheen zit stelt ook niet veel voor. de bevraging over het BRAVO-verhaal is ook niet spannend. het kennisniveau dat je ervoor moet hebben ligt op 'in grote lijnen weten wat je moet controleren en wat de waardes zijn' (waardes van b.v. de doorhang van de ketting). uiteindelijk heeft de examinator maar 1 uur de tijd om jou te beoordelen.
 
Fijn dat je het weer na kunt typen drestar :W

[afbeelding]

Vandaag met broer's ZX10r (en KLX) op pad geweest. Eerste ritje na AVD! Zonder oortje, maar nu met wheelieënde instructeur die meer door de berm dan op de weg 'reed' :')

Terugkomend op je stelling dat ik (direct na het behalen van m'n rijbewijs) een 1000 moest kopen omdat 600's brommers zijn: echt niet. Kanon waar ik vanmiddag op zat is super vet qua beleving. Maar voor je 't weet zit je op 140 (waar 60) en mijn rijbewijs (en leven) zijn me liever dan dat.

Plan: G00fje kopen, leren sturen, circuitdagje, gefrustreerd raken op de Veenslang, 1000 kopen. Maar op de weg (waar we het hier over hebben) is 600 méér dan genoeg. Voor mij, voorlopig.

Ik had het niet over een kawa klx 650cc want die gaan wel lekker maar over een honda cbr 600f uit 1987,dat dat niet lekker rijden was voor mij..misschien getuned leuker maar ik vond het helemaal niks,dat ding trok niet echt hard weg en dan praat ik van 0 tot 100, heb zelf ook een XR600 en rijd daar toch ook op dus niet elke 600cc vind ik niks anders zou ik er zelf ook geen hebben nietwaar? dat een 600f ook 200 kan weten we allemaal wel maar het begint pas hoger in de toeren,
ik pak dan liever een 1000cc die overal al power heeft en trek hem in elke versnelling nog hard weg. .vind ik gewoon lekkerder rijden.ik rijd graag overpowered en heb ook liever power over dan tekort.maar jij moet doen wat jij goed vind voor jou, ik ben blij met mijn 1000cc powerhouse die bulderd van het vermogen met zijn dubbele yoshimura pijpen .als ik gasgeef heb ik gelijk ook bekijks en daar kick ik op
 
Ik snap niet hoe 85 pk op nog geen 200 kg (honda cbr 600 uit 1987) in vredesnaam "underpowered" kan zijn. Je zit op de weg, niet op het circuit.

Dat je zelf iets wilt rijden dat veel te veel vermogen heeft, prima, fair enough.

Maar de stelling dat iemand die net z'n rijbewijs gehaald heeft een 1000 cc moet kopen omdat een 600 een brommer zou zijn, dat vind ik, als leek zijnde, een ronduit belachelijke stelling.

Nogmaals, dat je zelf op een racemonster met 200+ pk wilt rijden is prima en daar heb ik alle respect voor, maar dat racemonster is niet de meest geschikte fiets voor een beginner. Heck, zelfs een beetje moderne 600 cc i4 gaat al over de 100 pk heen en da's al meer dan je ooit nodig gaat hebben op de weg. De kans dat iemand zichzelf daarmee onderuit accelereert is volgens mij groter dan dat 'm iets overkomt vanwege een gebrek aan power :?
 
Tja, ik heb als eerste motor wel een 1100cc bak aangeschaft. Maar die is 20 jaar oud, en heeft op het achterwiel minder pk over dan de 700 cc Yamaha waarop ik op m'n lessen gedaan heb. En aangezien ie ook wat meer weegt wordt het er nou niet bepaald een race-monster van. Was ook niet de bedoeling. Wilde vooral een leuke oude fiets om aan te klussen tussen het rijden, en die comfortabel tuft op de snelweg.

Met moderne techniek zijn de huidige 600, 700cc motoren allemaal sneller en krachtiger dan de liter-fietsen van 10-20 jaar geleden. En ook nog lichter. Dat maakt ze weliswaar wendbaarder, maar voert de acceleratie ook nog eens op.

Maargoed, die nieuwe donorwet is er niet voor niks!
 
Heb al stickers besteld voor mijn helm.... Maar het is wel schamele 87pk, en slechts 64nm bij 8k rpm.
Eigenlijk is het net een brommer... Dus ja,heb ze eigenlijk niet nodig..🤡
 
Ik snap niet hoe 85 pk op nog geen 200 kg (honda cbr 600 uit 1987) in vredesnaam "underpowered" kan zijn. Je zit op de weg, niet op het circuit.

Dat je zelf iets wilt rijden dat veel te veel vermogen heeft, prima, fair enough.

Maar de stelling dat iemand die net z'n rijbewijs gehaald heeft een 1000 cc moet kopen omdat een 600 een brommer zou zijn, dat vind ik, als leek zijnde, een ronduit belachelijke stelling.

Nogmaals, dat je zelf op een racemonster met 200+ pk wilt rijden is prima en daar heb ik alle respect voor, maar dat racemonster is niet de meest geschikte fiets voor een beginner. Heck, zelfs een beetje moderne 600 cc i4 gaat al over de 100 pk heen en da's al meer dan je ooit nodig gaat hebben op de weg. De kans dat iemand zichzelf daarmee onderuit accelereert is volgens mij groter dan dat 'm iets overkomt vanwege een gebrek aan power :?


Ik wilde vorig jaar eerst een honda 600cc of 1000cc racer erbij kopen, voorkeur ging uit naar de 600cc, dacht leuk om een beetje mee te spelen omdat iedereen roept dat dat leuk is,
dus eerst naar die wezen kijken, zelf toen een heel stuk op die cbr 600f uit 87 proef gereden en ik vond het toen vreemd het gas gelijk vol open te kunnen draaien zonder dat er veel gebeurde, dacht eerst dat de koppeling slipte omdat het zo slecht vooruit kwam.op een gegeven moment prbeerde ik het handvat door te draaien omdat ik dacht dat het gas misschien niet ver genoeg open ging maar was dus niet zo.het was een beetje raar rijden vond ik,het voelde net alsof ik daarmee op een opgevoerde brommer zat, dat was mijn ervaring met dat ding.toen op dezelfde dag doorgereden naar een andere zaak voor de cbr 1000cc ,dat reed al veel anders.reageerde veel directer op het gas en hoefde ook niet gelijk vol open om vooruit te komen,

nogmaals voor de duidelijkheid ik heb het over de oudere versie cbr600f, en als mensen op zo'n cbr 600cc f racer willen beginnen heb ik daar geen enkel problemen mee, en ik heb het ook niet over 200 pk plus, ik heb zelf gelest op een 2 cilinder cb500 en die trok ook best lekker weg vanuit stilstand maar die cbr600f reed echt van geen klote weg
 
zullen we het nu maar weer gewoon over motorrijles & tips hebben? :+

Dank jullie voor de reacties over het AVD trouwens! Ik maak me er niet zo druk over, maar die (gezonde) spanning komt woensdag vast wel. Voor nu heb ik er alleen maar heel veel zin in :)
 
ik heb zelf gelest op een 2 cilinder cb500 en die trok ook best lekker weg vanuit stilstand maar die cbr600f reed echt van geen klote weg

Ik heb je reactie al even gevolgd maar je beweerd dat een CB500 met 57pk en 47Nm prima trekt en een CBR600F in de meest tame oude versie 85pk en 60Nm helemaal niet trekt.

Wat je eigenlijk hiermee bewijst, is dat je niet hoe je de CBR600F moet berijden.
Het koppel en vermogen is veel groter maar dat komt alleen vrij bij hogere toerentallen.

Dat je hier ook maar op door blijft hameren tegen alles en iedereen in maakt je ook niet geloofwaardiger. Eerder de :+
 
zullen we het nu maar weer gewoon over motorrijles & tips hebben? :+

Dank jullie voor de reacties over het AVD trouwens! Ik maak me er niet zo druk over, maar die (gezonde) spanning komt woensdag vast wel. Voor nu heb ik er alleen maar heel veel zin in :)


Onbegrijpelijk dat de moderators drestar met z'n pussy 1000 cc zolang off topic laten zwetsen ?

Jullie nieuwelingen kunnen hem wel de baas maak er een zelf regulerend topic van :+ })

Houdoe allen en veel plezier met het lessen :t
 
Laatst bewerkt:
Sorry jongens, ik had de-dikke-100-discussie weer aangezwengeld :+

On-topic: Kat in't bakkie Ellen! Beetje zenuwen zijn gezond :t
 
Onbegrijpelijk dat de moderators drestar met z'n pussy 1000 cc zolang off topic laten zwetsen ?

Jullie nieuwelingen kunnen hem wel de baas maak er een zelf regulerend topic van :+ })

Houdoe allen en veel plezier met het lessen :t

Je gaat er zelf ook telkens maar op door gast! maar dat heb niet in de gaten of telt niet zeker.
heb eerder het idee dat jij erop zit te azen en daar wel op kickt om anderen te kunnen afbranden.beetje gewzets en pussygedrag van jou, want wat doe jij hier dan eigenlijk?
geld voor anderen trouwens ook,
 
Laatst bewerkt:
OK, iets meer "ontopic" dan!

Vandaag weer gelest, krijg van de instructeur te horen dat ik te veel met de armen stuur en dat er niet genoeg "swing" vanuit de heupen in zit. Hij stelt voor dat ik mijn volgende rijles op het oefenterrein blijf om er in te hameren dat ik meer vanuit de heupen ga sturen.

Persoonlijk zie ik daar niet zo veel heil in, ik vind tegen het stuur drukken en countersteeren een veel effectievere (en prettigere) methode.

Weet iemand hoe een examinator daar tegenaan kijkt? Ik heb nog zo'n drie lessen tot m'n examen, ik spendeer die tijd liever met extra oefenen voor m'n AVD (kijkgedrag enzo), maar ik weet niet hoe belangrijk dat stuurgedrag echt is en hoe streng de examinator daar naar kijkt.

Thoughts? :Y
 
Goed stuurgedrag is essentieel voor de controle over je motor. Goed kijkgedrag is essentieel voor tijdig inzicht in verkeerssituaties. Je moet het gewoon allebei goed onder de knie hebben, en niet soepel sturen is natuurlijk net zo goed levensgevaarlijk als niet goed kijken.

Ik weet niet of anderen deze mening delen, maar ik bedacht zojuist dat het simpele feit dat je bewust bezig bent met "kiezen tussen methoden om te sturen" eigenlijk al aangeeft dat je instructeur waarschijnlijk gelijk heeft :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat zou je instructeur toch moeten weten, die leert jou wat nodig is voor het excamen.

Ik moest rotondes en, haakse bochten altijd afschuinen en, hoge snelheidsbochten met de motor mee hangen.

Als ik op rotondes of haakse bochten ging mee hangen of, countersturen dan kreeg ik gelijk de opmerking (dat is niet veilig) omdat je dan niet zo snel van richting kan veranderen in noodgevallen.
 
Nouja ik snap het dus niet helemaal, want tijdens het AVB kreeg ik van de examinator complimenten dat ik het ding zo goed onder controle had :?

Ik heb ook absoluut niet het idee dat ik het niet onder controle heb, maar meer dat m'n instructeur het niet "mooi" vindt :P

Maargoed, misschien maar wat meer tijd aan besteden dan...
 
Tijdens AVB kijkt er iemand anders naar als bij de AVD. Die rijdt, zoals je instructeur, achter je en ziet precies wat jij doet. Als jij stuurt met je stuur/armen i.p.v. je heupen is dat heel erg te zien vanuit de auto.
 
Countersteering is een hele goede techniek om snel en, scherp in te sturen, misschien vind je instructeur het om die reden ook wel te wild of sportief er uit zien.
 
Countersteering is een hele goede techniek om snel en, scherp in te sturen, misschien vind je instructeur het om die reden ook wel te wild of sportief er uit zien.

En op de weg is het veiliger om het soepel en ‘langzaam’ te doen, plotselinge handelingen verhoogt het risico op glijden. Helemaal in een paniekaktie. Het voelt misschien dat je meer controle hebt wanneer je met de armen stuurt omdat je een sterkere stuur reactie krijgt dan wanneer je met de heupen stuurt. Maar als je met de heupen stuurt verplaats je het centrale zwaartepunt van de motor en van jouzelf, waardoor wanneer je vanuit je heupen de motor afschuint je meer controle over de moror hebt en jij als rijder ook meer 1 bent met de motor.

Countersteering is echt geen slechte techniek (met de uitwijk manoeuvre pas je het een beetje toe), maar de basis voor het meeste bochtenwerk in het verkeer is gewoon het afschuinen.
 
En op de weg is het veiliger om het soepel en ‘langzaam’ te doen, plotselinge handelingen verhoogt het risico op glijden. Helemaal in een paniekaktie. Het voelt misschien dat je meer controle hebt wanneer je met de armen stuurt omdat je een sterkere stuur reactie krijgt dan wanneer je met de heupen stuurt. Maar als je met de heupen stuurt verplaats je het centrale zwaartepunt van de motor en van jouzelf, waardoor wanneer je vanuit je heupen de motor afschuint je meer controle over de moror hebt en jij als rijder ook meer 1 bent met de motor.

Countersteering is echt geen slechte techniek (met de uitwijk manoeuvre pas je het een beetje toe), maar de basis voor het meeste bochtenwerk in het verkeer is gewoon het afschuinen.

Niet alleen risico om te glijden maar stel jij hebt een auto gemist in je dooie hoek of een auto achter je gaat net 1sec eerder naar links dan jou. En je bent al begonnen met opschuiven dan kan je bij een baanwisseling die je gedaan hebt met je heupen veel sneller terug gaan want die is soepel en gecontroleerd. Doe je dit met countersteering dan houdt het snel op. Daar heb je geen controle over als je hem eenmaal uitgevoerd hebt. Die kan je niet midden in je actie 'annuleren'.
 
Countersteering is echt geen slechte techniek (met de uitwijk manoeuvre pas je het een beetje toe), maar de basis voor het meeste bochtenwerk in het verkeer is gewoon het afschuinen.


Ik ben ff het spoor bijster: wat is het verschil tussen countersteering en afschuinen?

Voor mij zijn er eigenlijk 2 manieren van sturen:
  • Alles bij AVB + AVD: rotondes en langzamere bochten
    Niet hangen, maar rechtop zitten, knietjes aan de tank en meer met het stuur dan met de heupen. Countersteering?
  • AVD: snellere bochten
    Wel hangen (niet te gek) en meer met de heupen dan met het stuur. Knieaandegrond zegmaar.

Is afschuinen dan optie twee? Of mis ik iets :9
 
Laatst bewerkt:
Countersteering is bv een bocht naar rechts, met je rechter hand het stuur naar voren duwen, dan gaat je stuur even naar links en, valt de motor snel naar rechts.
 
Ik ben ff het spoor bijster: wat is het verschil tussen countersteering en afschuinen?

Voor mij zijn er eigenlijk 2 manieren van sturen:
  • Alles bij AVB + AVD: rotondes en langzamere bochten
    Niet hangen, maar rechtop zitten, knietjes aan de tank en meer met het stuur dan met de heupen. Countersteering?
  • AVD: snellere bochten
    Wel hangen (niet te gek) en meer met de heupen dan met het stuur. Knieaandegrond zegmaar.

Is afschuinen dan optie twee? Of mis ik iets :9

Afschuinen is een breed begrip. Maar wanneer een rijinstructeur die term gebruikt bedoelt hij de techniek zoals B07 hierboven beschrijft.

De tweede techniek die jij beschrijft zien ze liever niet tijdens het lessen en de examens. Dat is ook een manier van afschuinen, maar zie je eigenlijk meer op het circuit.
 
Tnx beiden!

@Valentijn klopt ja, die circuitpraktijken moest ik ook (deels) afleren tijdens het lessen.

Ik snap de verschillen en zal ophouden met racespam :9
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan