Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zeg niet dat er een pak sneeuw gaat vallen. Begrijp me niet verkeerd. Ik zei dat er kans is op vloeibare neerslag op vrijdag die overgaat in sneeuw. Met mogelijke gladheid tot gevolg.

Mocht er geen sneeuw vallen, da's mooi meegenomen. Een flinke poeierwind bij temperaturen rond het vriespunt lijkt mij geen pretje, zeker niet bij een eerste les. Ik waarschuw alleen, houd het weerbericht goed in de gaten.

Maarre, hoop doet leven!
 
Laatst bewerkt:
Zo wat een lekker dagje om motor te rijden! :}

Ik ben net terug van mijn rijles en baal een beetje van mijzelf. Twee oefeningen liepen niet zo heel lekker, de rest gelukkig wel. Ik weet gewoon dat ik het kan, maar soms komt het er net niet netjes genoeg uit. O-)

Maandag nog een lesje en dan mag ik woensdag op voor mijn AVB! *O*
 
Jeej, krijg net een belletje van mijn instructeur dat er een plekje vrijgekomen is op 9 april voor het AVD examen. Scheelt toch 3 weken. Ik hoop dat het weer een beetje meezit de komende weken :]
 
Volgende week examen voertuigbeheersing. Merk dat een aantal jaartjes autorijden wel voordelen heeft voor de snelheid waarmee je motorrijden oppakt. Vooral voor rijden op de weg en ook beheersing van koppeling. De manier van schakelen lag me in het begin niet maar ben daar op teruggekomen, toch best een tof systeem.

Enige oefening waar ik nu nog wat onzeker over ben is de snelle uitwijkmanouvre. 50km/u scherp om die pionnen heen uitwijken voelt nog helemaal niet comfortabel. Iemand eventueel tips voor?
 
Dit gaat waarschijnlijk voor veel van jullie bekend klinken.

Mijn probleem: ik blijf maar balen zodra een oefening niet lekker loopt en vraag me na de les soms ook af waarom ik dit mijzelf nog aandoe. Ik ben al een tijdje met mijn AVB lessen bezig. Ik weet hoe alle oefeningen moeten en ik kan ze ook allemaal perfect rijden. Met nadruk op "kan". En toch heb ik bijna altijd wel 1 of 2 oefeningen (meestal wel ongeveer dezelfde)die niet zo lekker lopen die les. Ik word dan vervolgens redelijk chagrijnig en gefrustreerd omdat ik weet dat ik het beter kan.... Vooral nu ik 1 x gezakt ben voor mijn AVB examen en het toch wel graag wil halen de volgende keer.

Ik vind het motorrijden echt leuk! En zou het zonde vinden als ik het straks opgeef uit frustratie.

Hoe gaan/gingen jullie hiermee om? En zijn er goede tips om toch zonder al te veel frustratie door te zetten en het AVB examen te halen!
 
Ik heb ruim 20 lessen gedaan over mijn AVB. Ik was ook gefrustreerd en dacht dat ik het nooit zou halen. Maar het is toch gelukt.
Gaat jou ook lukken!
 
Volgende week examen voertuigbeheersing. Merk dat een aantal jaartjes autorijden wel voordelen heeft voor de snelheid waarmee je motorrijden oppakt. Vooral voor rijden op de weg en ook beheersing van koppeling. De manier van schakelen lag me in het begin niet maar ben daar op teruggekomen, toch best een tof systeem.

Enige oefening waar ik nu nog wat onzeker over ben is de snelle uitwijkmanouvre. 50km/u scherp om die pionnen heen uitwijken voelt nog helemaal niet comfortabel. Iemand eventueel tips voor?

Die is simpel, maar wordt op verschillende manieren uitgelegd.. Ik vond de volgende manier werkelijk te simpel, maar het werkt.

Kom iets harder dan 50 naar de eerste poortjes, dan kan je iets eerder je gas al dichtdraaien.
wanneer je door de eerste pionnen heen bent, druk met je linkerhand de stuur naar beneden, meer niet(motor kantelt naar links), wanneer je bijna bij de volgende set pionnen bent doe je hetzelfde met je rechterhand(motor kantelt netjes weer naar rechts, en je kan zo langs de rechterkant van de laatste pion. (heup hoef je niet te gebruiken)

Onthoud wel dat dit een van de vele manieren is. maar deze is wel een aanrader.. en verder zie youtube.. Daar zitten ook wel tips tussen.
 
Dit gaat waarschijnlijk voor veel van jullie bekend klinken.

Mijn probleem: ik blijf maar balen zodra een oefening niet lekker loopt en vraag me na de les soms ook af waarom ik dit mijzelf nog aandoe. Ik ben al een tijdje met mijn AVB lessen bezig. Ik weet hoe alle oefeningen moeten en ik kan ze ook allemaal perfect rijden. Met nadruk op "kan". En toch heb ik bijna altijd wel 1 of 2 oefeningen (meestal wel ongeveer dezelfde)die niet zo lekker lopen die les. Ik word dan vervolgens redelijk chagrijnig en gefrustreerd omdat ik weet dat ik het beter kan.... Vooral nu ik 1 x gezakt ben voor mijn AVB examen en het toch wel graag wil halen de volgende keer.

Ik vind het motorrijden echt leuk! En zou het zonde vinden als ik het straks opgeef uit frustratie.

Hoe gaan/gingen jullie hiermee om? En zijn er goede tips om toch zonder al te veel frustratie door te zetten en het AVB examen te halen!

Stop met balen en begin te genieten.. haal positieve energie uit de dingen die je wel goed kan. Je bent de enige die jezelf omlaag aan het halen bent, terwijl dat niet nodig is. Er zullen zelfs lessen zijn, waarbij niks goed gaat. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan en de ene keer gaat de ene oefening beter en de andere keer een andere.
 
De meeste van jullie zijn nog jong en balen van de uitgaves die je moet doen om te kunnen motorlessen.

Ik begon te lessen op m'n 45jr en had zoiets van.Dit gaat veel geld kosten en ik ga genieten van elke euro lesgeld want hoe dan ook je rijdt wel motor voor dat bedrag per uur. ;)

En het is financieeel bezien slechts ietsje duurder ( alle kosten optellen ) als dat je zelf een motor koopt en om die te kunnen rijden.Met de benzine van de rijschool :+

Denk hier allemaal maar eens heel goed overna.
 
Wat ik mensen altijd aanraad is waar te gaan lessen.

Is bij die rijscholen waar je tijdens je AVB lessen al op de openbare weg mag rijden.

Die rijscholen welke je weken-maandenlang laat rijden op een afgesloten pleintje links laten liggen.
 
Wat ik mensen altijd aanraad is waar te gaan lessen.

Is bij die rijscholen waar je tijdens je AVB lessen al op de openbare weg mag rijden.

Die rijscholen welke je weken-maandenlang laat rijden op een afgesloten pleintje links laten liggen.

Ja want het is natuurlijk heel vervelend dat je in het verkeer al controle hebt over je motor :}
Er zit niet zoals met autolessen iemand naast je die kan ingrijpen indien nodig, daarbij is een ongeluk met een motor meestal iets minder fijn dan in een auto.

Het is toch volkomen logisch dat je eerst alle oefeningen goed kan en geautomatiseerd hebt voordat je deel neemt aan het verkeer.
 
Ja want het is natuurlijk heel vervelend dat je in het verkeer al controle hebt over je motor :}
Er zit niet zoals met autolessen iemand naast je die kan ingrijpen indien nodig, daarbij is een ongeluk met een motor meestal iets minder fijn dan in een auto.

Het is toch volkomen logisch dat je eerst alle oefeningen goed kan en geautomatiseerd hebt voordat je deel neemt aan het verkeer.


Logischer geweest was als je eerst eens goed gelezen had wat ik schreef en hoe mijn rij-school het aanpakte.

En er zijn meer motor - rij-scholen die het zo doen!

Leren autorijden dat doe je toch ook niet weken/maanden op een terrein ?????????
 
Laatst bewerkt:
Logischer geweest was als je eerst eens goed gelezen had wat ik schreef en hoe mijn rij-school het aanpakte.

En er zijn meer motor - rij-scholen die het zo doen!

Leren autorijden dat doe je toch ook niet weken/maanden op een terrein ?????????

Dat weet ik, bedoel het niet lullig overigens, en ik denk dat de meeste rijscholen het zo doen.
Misschien ook wel uit gebrek aan een ( dagelijkse ) plek waar je de oefeningen kunt doen.

Tijdens mijn lessen gingen leerlingen die hun AVB hadden en voor het eerst de weg op gingen bijvoorbeeld ook gelijk de snelweg op.

Alles kan en ze "moeten" het kunnen maar ik vind het niet heel verstandig.

Als je vaak op de motor op de weg zit weet je waar met name autobestuurders toe in staat zijn qua gevaarlijke manoeuvres en dat je echt goed op moet letten en weten hoe je moet reageren.

Een beginnende nog lerende motorrijd(st)er stel je daar wel aan bloot.
Het gaat blijkbaar meestal goed dus ze zullen gelijk hebben dat het zo moet maar ik vind het een risicovolle strategie zeg maar :)

As always, i could be wrong.
 
Laatst bewerkt:
Mijn rijschool laat mij inderdaad naar het AVB terrein rijden, ongeveer een rit van 10 minuten. Daarnaast heb ik al een aantal keren AVD mogen rijden aan het eind van de les. Heb de snelweg ook al gehad, een stuk in een woonwijk, 80km wegen en 60km weggetjes rondom de weilanden/van die achteraf wegen.

Denk dat het wel fijn is om inderdaad overal wat ervaring op te doen over een gespreid aantal lessen, dan heb je alles al een keer gehad voor je daadwerkelijk aan je AVD lessen start.
 
Logischer geweest was als je eerst eens goed gelezen had wat ik schreef en hoe mijn rij-school het aanpakte.

En er zijn meer motor - rij-scholen die het zo doen!

Leren autorijden dat doe je toch ook niet weken/maanden op een terrein ?????????

Zijn er statistieken die bewijzen dat je goedkoper uit bent en een hogere slagingskans hebt wanneer je lest bij een rijschool die ook stukje AVD pakt tijdens de AVB fase?

Daarnaast speelt ook mee wat jezelf prettig vindt. Ik heb alleen AVB oefeningen gedaan en pas daarna uitgebreid de weg op. Beviel mij uitstekend. Ik kon me daardoor volledig focussen op de oefeningen.
 
Laatst bewerkt:
Voordat ze je op de weg laten vragen ze heus wel of je al wat ervaring hebt. Als je nog nooit op een motor hebt gezeten en zelfs geen autorijbewijs hebt gaan ze je heus niet de snelweg opsturen, dat is vragen om problemen.
Mensen met een al autorijbewijs kun je wat mij betreft rustig via de weg naar het oefenterrein laten rijden op de motor. Mensen die ervaring hebben met brommer/scooter zal ook wel goed gaan.
 
Ik reed vanaf de 3e les zelf naar het oefenterrein. Nadat ik zakte voor mijn 1e avb was ik zo gefrustreerd van die eeuwige pionnen, toen zijn we half avb en half avd gaan doen. Ik leste 2 uur achter elkaar.
 
Ik reed vanaf de 3e les zelf naar het oefenterrein.

Ik ook, maar oefenterrein lag op 5min van de rijschool in hetzelfde dorp. Links, links, rechts :) Btw...16 jaar autorijervaring werkte niet in mijn voordeel trouwens. Motorrijervaring trouwens later wel op mijn autorijervaring. Ik ben veel bewuster aan het spiegelen! Verder houd ik (nog) meer rekening met passerende motorrijders :]
 
Laatst bewerkt:
Je kreeg wat koppelingsoefeningen tegen de stoeprand aan. Je moest laten zien dat je zelfstandig 100 mtr alleen kon rijden in zijn 1 naar 2.Natuurlijk reed je les 1 achterop bij de instructeur en ergens achteraf ging de instructeur bij je achterop zitten :) . Reed je goed dan ging je meteen het verkeer in.Les 2 reed je dan helemaal zelfstandig.Wij moesten 15 min rijden naar het oefenterrein in Eindhoven.Tijdens die rit lag de focus meteen al op het lessen op de weg.Op het terrein was het puur AVB en hadden we tijd over dan reden we om terug naar de rijschool.Het wisselde telkens afhankelijk het weer en wie erop de tweede motor reed.Je ging als ervaren lesser vaak wel met twee motoren en de instructeur op de motor.De beginnelingen reden alleen met instructeur.Als je het AVB haalde had je eigenlijk 6 -10 lessen nodig voor op de weg.Sommige haalden alles binnen 10 lessen en gemiddeld had je 16-22 lessen nodig inclusief AVB.
 
Zijn er statistieken die bewijzen dat je goedkoper uit bent en een hogere slagingskans hebt wanneer je lest bij een rijschool die ook stukje AVD pakt tijdens de AVB fase?
Statistieken , pff geen idee en die kan je verneuken *D ? Er zijn ook motorrijscholen die met een auto achter de motorleerling aanrijden ??? Meteen ook stoppen bij zulke rijscholen.Je leert echt goed rijden als de instructeur je laat zien wat je fout doet en hoe het wel moet.
Daarnaast speelt ook mee wat jezelf prettig vindt. Ik heb alleen AVB oefeningen gedaan en pas daarna uitgebreid de weg op. Beviel mij uitstekend. Ik kon me daardoor volledig focussen op de oefeningen.


Klopt ,dat is ook wel zo wat jezelf prettig vindt.En toch leer je meer tijdens het rijden dat je kunt gebruiken tijdens je AVB en visa versa.

Zag men dat jij als leerling liever de focus eerst had op het AVB dan kon dat ook. :t
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan