Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had vandaag m'n theorie examen. Helaas niet gehaald.
Was niet helemaal voorbereid op die vraagstelling, zoals onderandere:

-plaatje van bocht, je rijdt achter vrachtwagen en wegoverzicht is volledig onoverzichtelijk door bomen en heg langs de weg.
"mag je hier inhalen?"
Mijn gedachtengang was: ze zullen wel doelen op gevarenherkenning en geen gevaarlijke situaties creeren, lijkt me enorm idioot om hier in te halen dus ik antwoord nee.
-Blijkt bij inzien dat het antwoord ja was, blijkbaar mag je als een idioot inhalen.

Hetzelfde geldt voor een situatie waarbij je met 80km/u probeer in te voegen op de snelweg tussen twee vrachtwagens. Geen enkel probleem blijkbaar.

Zakte mijn broek een beetje vanaf haha.

Enige waar ik nog wat over twijfel was de voetgangers binnen de bebouwde kom in woonwijk.
Plaatje van een man met krukken op de stoep die de straat wilt oversteken, verder geen borden of zebrapad of kruizing. Je gaat gewoon rechtdoor en komt zelfs van rechts.
"Moet je hem voor laten gaan of niet?"

Blijkbaar wel maar ik snap wel dat ie op krukken loopt als ie in zo'n situatie oversteekt..
 
Laatst bewerkt:
Had vandaag m'n theorie examen. Helaas niet gehaald.
Was niet helemaal voorbereid op die vraagstelling, zoals onderandere:

-plaatje van bocht, je rijdt achter vrachtwagen en wegoverzicht is volledig onoverzichtelijk door bomen en heg langs de weg.
"mag je hier inhalen?"
Mijn gedachtengang was: ze zullen wel doelen op gevarenherkenning en geen gevaarlijke situaties creeren, lijkt me enorm idioot om hier in te halen dus ik antwoord nee.
-Blijkt bij inzien dat het antwoord ja was, blijkbaar mag je als een idioot inhalen.

Hetzelfde geldt voor een situatie waarbij je met 80km/u probeer in te voegen op de snelweg tussen twee vrachtwagens. Geen enkel probleem blijkbaar.

Zakte mijn broek een beetje vanaf haha.

Enige waar ik nog wat over twijfel was de voetgangers binnen de bebouwde kom.
Plaatje van een man met krukken op de stoep die de straat wilt oversteken, verder geen borden of zebrapad of kruizing. Je gaat gewoon rechtdoor en komt zelfs van rechts.
"Moet je hem voor laten gaan of niet?"
Als er gevraagd wordt of iets mag, is bedoeld of het volgens de regels is, niet of het verstandig is. Dat jij dat laatste als uitgangspunt genomen hebt toont aan dat je gerust de weg op kan. Maar zo zit het examen niet in elkaar, dus volgende keer ff om denken.

Bestuurders, ook die van gehandicaptenvoertuigen, moeten als zij op het fietspad of op de rijbaan rijden, aan visueel gehandicapten (blinden en slechtzienden) die zijn voorzien van een blindenstok en aan personen die zich moeilijk voortbewegen altijd ongehinderde doorgang verlenen indien zij willen oversteken, art. 49 RVV. (https://www.infopolitie.nl/index.php/verkeer4/diverse-onderwerpen/761-gehandicapten-in-het-verkeer; geen idee of dit een officiële website is).
 
:?
Weet je zeker dat dit de vragen waren die fout gerekend werden?

Dat is toch artikel 5 van de wegenverkeerswet:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Het tussen twee vrachtwagens invoegen is onverstandig, maar zonder overzicht inhalen is toch echt verboden.

En voetgangers die op de stoep lopen hebben toch echt geen voorrang :N
 
:?
Weet je zeker dat dit de vragen waren die fout gerekend werden?

Dat is toch artikel 5 van de wegenverkeerswet:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Het tussen twee vrachtwagens invoegen is onverstandig, maar zonder overzicht inhalen is toch echt verboden.

En voetgangers die op de stoep lopen hebben toch echt geen voorrang :N
Wel als het gaat om blinden met stok en personen die zich moeilijk voortbewegen die kennelijk aanstalten maken om over te steken.
 
Als er gevraagd wordt of iets mag, is bedoeld of het volgens de regels is, niet of het verstandig is. Dat jij dat laatste als uitgangspunt genomen hebt toont aan dat je gerust de weg op kan. Maar zo zit het examen niet in elkaar, dus volgende keer ff om denken.


Juist. Het heet niet voor niets een "theorie"-examen. Dus kijken naar de borden en wegmarkeringen in deze gevallen.
Dat is het in de praktijk niet verstandig is, mag je in een andere examen laten zien of liever niet eigenlijk ;)

-plaatje van bocht, je rijdt achter vrachtwagen en wegoverzicht is volledig onoverzichtelijk door bomen en heg langs de weg.
"mag je hier inhalen?"

De bomen en de heg hebben weinig met de theorie te maken die je hier zou moeten toepassen.. wat vertellen eventuele borden en/of wegmarkering jou ?

Hetzelfde geldt voor een situatie waarbij je met 80km/u probeer in te voegen op de snelweg tussen twee vrachtwagens. Geen enkel probleem blijkbaar.

Theorie; Welk bord of wegmarkering zou je dit verbieden niet te mogen doen ?

Ik denk dat je de hint wel snapt nu :+ Je haalt hem de volgende keer wel 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier heb net mijn 2de AVB les erop zitten.
Heb eigenlijk een vraag over wat jullie het verstandigst lijkt.
Ik ben momenteel 23 jaar en wordt in december 24. Ik ben dus aan het lessen voor het A-rijbewijs en hoop deze rondt juni/juli te halen. Op dat moment krijg ik een A-rijbewijs met code 80 en moet ik dus van juni/juli tot en met december op een A2 motor rijden. Welke van de volgende opties zouden jullie aanraden en waarom?

-Wachten met het kopen van een motor tot december en dan direct een zware motor kopen, in tussentijd verschillende motoren huren
-Een motor kopen die teruggeschroeft is tot A2 motor en de begrenzing in december eraf laten halen
-Een goedkope middelzware motor kopen en deze rijden tot december en dan een zware kopen


Alvast bedankt voor jullie advies!

Ik zou gewoon een semi-goedkope 35 kW motor kopen. 50 pk is zat. Ik rij tijdens m'n rijlessen afwisselend op een 35 kW en een onbegrensde motor (60 kW ofzo) en ik merk het verschil alleen op de snelweg. En dan vind ik de 35 kW lekker rijden, de 60 kW voelt voor nu gewoon overpowered aan. Dat vermogen acht ik niet nodig te hebben in de eerste 6 maanden dat ik ga rijden mocht ik m'n papiertje ooit halen :P

Er van uit gaande dat die dag wel gaat komen, heb ik al een motor gekocht, deze heeft 80 kW (100-nogwat pk). Op dit moment klinkt die 100 pk vooral angstaanjagend veel. Niet dat ik bang ben voor de machine ofzo, maar ik ben wel een beetje huiverig om die gashendel volledig open te trekken.

35 kW is, in mijn optiek, in ieder geval als beginnend bestuurder, meer dan genoeg. Dus ik zou gewoon, in ieder geval voor nu, een 35 kW machine kopen.
 
Ik zou gewoon een semi-goedkope 35 kW motor kopen. 50 pk is zat. Ik rij tijdens m'n rijlessen afwisselend op een 35 kW en een onbegrensde motor (60 kW ofzo) en ik merk het verschil alleen op de snelweg. En dan vind ik de 35 kW lekker rijden, de 60 kW voelt voor nu gewoon overpowered aan. Dat vermogen acht ik niet nodig te hebben in de eerste 6 maanden dat ik ga rijden mocht ik m'n papiertje ooit halen :P

Er van uit gaande dat die dag wel gaat komen, heb ik al een motor gekocht, deze heeft 80 kW (100-nogwat pk). Op dit moment klinkt die 100 pk vooral angstaanjagend veel. Niet dat ik bang ben voor de machine ofzo, maar ik ben wel een beetje huiverig om die gashendel volledig open te trekken.

35 kW is, in mijn optiek, in ieder geval als beginnend bestuurder, meer dan genoeg. Dus ik zou gewoon, in ieder geval voor nu, een 35 kW machine kopen.

Oke top bedankt voor je reactie!

Nou ik wil graag een naked bike kopen om lekker mee te toeren..
Grote vakantiereizen met veel bagage, of binnenland met alleen een tanktas?


Nee alleen binnenland maar ik ga maar gewoon voor een mooie 35kw zoeken dat is idd misschien gewoon het beste, bedankt ;)
 
Nee alleen binnenland maar ik ga maar gewoon voor een mooie 35kw zoeken dat is idd misschien gewoon het beste, bedankt ;)

Het advies komt hier zo'n beetje dagelijks terug bij vragen over welke motor te kiezen:

Ga gewoon proefrijden op verschillende types motoren als je je papiertje hebt, en staar je niet blind op vermogen.
- Als je uiterlijk belangrijk vindt koop je een mooie.
- Als je geld belangrijk vindt koop je een zuinige en onderhoudsarme.
- Als je power belangrijk vindt koop je een krachtige.
- Als je comfort op lange afstanden belangrijk vindt koop je een comfortabele.
- Als je spits/file/stadsverkeer belangrijk vindt koop je een wendbare.
... etc. Sommige combinaties zijn ook nog mogelijk :)

Succes!
 
Er van uit gaande dat die dag wel gaat komen, heb ik al een motor gekocht, deze heeft 80 kW (100-nogwat pk). Op dit moment klinkt die 100 pk vooral angstaanjagend veel. Niet dat ik bang ben voor de machine ofzo, maar ik ben wel een beetje huiverig om die gashendel volledig open te trekken.

Ach, dat went ook wel weer ;)

Ik heb begin vorig jaar een Honda CBR 600F als eerste motor gekocht. Dat ding heeft 100pk volgens de papieren. En inderdaad, de eerste keer dat je 'm even goed doortrekt geeft wel even 'wow!' :o :9~ :} :] effect en een dikke grijns op je gezicht. Inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar het blijft nog steeds leuk hoor.

Ik vind het in ieder geval prima te doen als eerste motor. Omdat het een 4 cilinder is komt het vermogen pas boven de 6000 toeren een beetje los. Daaronder is het een redelijk tam en vergevingsgezind fietsje :)

Maar goed, deze discussie is al heel vaak gevoerd..
 
Nou, toch maar eens het geld opzij gezet. 3 april getrapt examen A2 naar A onbeperkt. 2 april één lesje en dat moet voldoende zijn. Totale kosten (incl eigen verklaring & rijbewijs pasje): 405 euro. :')
 
4 weken geleden tijdens rijlessen van dichtbij de straat geinspecteerd. Laatste wat instructeur van mij zag was een arm in een sling en een dizzy hoofd van de hersenschudding, 3 dagen nadat ik was weggevoerd met een ambulance.

Hij 3 weken met vakantie (al gepland), met de belofte erna contact op te nemen hoe we verder gaan. Had hem per app al laten weten dat ik van de fysio over 2 weken weer mag beginnen.

Hij belt me gisteren om voorzichtig te vragen hoe het is met mijn hoofd, nek en schouder.

Het enige wat ik ik kan roepen in de telefoon is: ik heb een nieuwe helm, ik voel me prima, wanneer beginnen we?!

Goed. Volgens mij heb ik er weer zin in!
:] :Y *O*
 
Waarom wil je zo graag een zware? Niet liever eerst een poosje ervaring opdoen op een lichte tot middelzware?

:^

Ik heb een aantal jaar geleden mijn A2 rijbewijs gehaald en toen een Yamaha XT660X gekocht.
Deze motor is geschikt voor A2 rijbewijzen.
In November ben ik 24 geworden maar om eerlijk te zijn heb ik er geen haast mee om een A rijbewijs te halen, gewoon omdat ik nog zoveel plezier heb met de XT660X.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet een zware motor nodig hebt om plezier mee te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan