Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Viel me wel op dat ik eigenlijk alleen de voorrem gebruik en de achterrem niet heb aangeraakt.
Nu weet ik wel dat je ook voor meer moet remmen, maar ben je stabieler als je ook achter er bij pakt?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik pak 'm er altijd wel iets bij, maar ik ken ook wel rijders die de achterrem helemaal niet gebruiken.
Met langzame manoeuvres is ie sowieso wel heel handig, maar daar kom je nog wel achter! ;)
 
Laatst bewerkt:
Net terug van mijn eerste rijles :]
LEUK !

Veel geoefend met het netjes nemen van bochten, met voldoende afremmen.
Ook al een stukje provinciale weg genomen, even wennen aan de wind met 80+
(hup de ogen vol met gruis, visier moet echt wel dicht, direct weer wat geleerd :P )

Viel me wel op dat ik eigenlijk alleen de voorrem gebruik en de achterrem niet heb aangeraakt.
Nu weet ik wel dat je ook voor meer moet remmen, maar ben je stabieler als je ook achter er bij pakt?

Je wiel kan zo hard af remmen als dat je rem remkracht heeft EN als dat je band grip heeft op het asfalt. Als je remblok niet harder kan remmen op de remschijf dan rem je gewoon niet harder, en als je band geen grip meer heeft dan blokkeert ie, met alle gevolgen van dien. Meestal is de grip van je band als eerste "op" dus is dat de beperkende factor.

Je voorwiel heeft beperkte grip dus je kunt ook maar beperkt remmen met je voorwiel. Door met je achterwiel mee te remmen kun je harder remmen, want dan heb je meer grip op het asfalt.

Uiteraard, als je al het gewicht naar het voorwiel verplaatst dan heeft je achterwiel niet zo veel grip mder en dus ook niet zo veel remcapaciteit meer. Maar da's alleen het geval als je al het gewicht naar voren verplaatst. En dat wil je sowieso niet, tenzij je op een stuntmotor zit oid. Wordt in ieder geval niet positief beoordeeld door een examinator denk ik :P

Als je je goed positioneert en goed zit op de motor dan heeft de achterrem dus wel degelijk zin, ook al remt de voorrem veel harder.

Daarbij, op je AVD zak je gewoon als je alleen de voorrem gebruikt. Dus je kunt er maar beter zo snel mogelijk aan wennen om met beide remmen te remmen ;)
 
Je voorwiel heeft beperkte grip dus je kunt ook maar beperkt remmen met je voorwiel. Door met je achterwiel mee te remmen kun je harder remmen, want dan heb je meer grip op het asfalt.
Dat is dus niet waar; als je alleen voor remt, komt er veel gewicht op het voorwiel. Meer gewicht = meer grip.
Ga je achter flink remmen, dan komt het gewicht niet op je voorwiel (je 'duikt' niet) en heb je vóór dus minder grip. Je kunt dus minder hard remmen met je belangrijkste rem.

Maar inderdaad, je AVD kom je niet door als je uitsluitend voor remt. Gewoon dus steeds lichtjes de achterrem erbij, al was het maar voor de show. (Ook in je AVB moet je de achterrem gebruiken, behalve voor de noodstop; daar is een remming met uitsluitend de voorrem wel toegestaan. En dat is niet voor niets! Ook in de praktijk kan je een noodstop het beste met alleen je voorrem doen, om bovenstaande reden)
In de praktijk gebruik ik de achterrem nauwelijks; alleen bij krappe (haarspeld-)bochten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus niet waar; als je alleen voor remt, komt er veel gewicht op het voorwiel. Meer gewicht = meer grip.
Ga je achter flink remmen, dan komt het gewicht niet op je voorwiel (je 'duikt' niet) en heb je vóór dus minder grip. Je kunt dus minder hard remmen met je belangrijkste rem.

Maar inderdaad, je AVD kom je niet door als je uitsluitend voor remt. Gewoon dus steeds lichtjes de achterrem erbij, al was het maar voor de show. (Ook in je AVB moet je de achterrem gebruiken, behalve voor de noodstop; daar is een remming met uitsluitend de voorrem wel toegestaan. En dat is niet voor niets! Ook in de praktijk kan je een noodstop het beste met alleen je voorrem doen, om bovenstaande reden)
In de praktijk gebruik ik de achterrem nauwelijks; alleen bij krappe (haarspeld-)bochten.

ik weet niet of je daar wel gelijk in heb, het is wel zo dat je minder duikt als je de achterrem eerst gebruikt maar, het gewicht gaat wel degelijk naar voren als je achterrem gebruikt.
juist omdat er dan al wat druk/gewicht op het voorwiel staat, zou je dus eerder hard kunnen remmen met de voorrem.

als je alleen met de voorrem gaat remmen moet je de kracht van remmen eerst nog voorzichtig opbouwen om het gewicht eerst op het voorwiel te krijgen, daarna kan je pas hard doorremmen.
ik denk dat de kans op een glijdend voorwiel dan groter is. :?
 
Laatst bewerkt:
Even een beetje een random vraag, maar ik zit te denken hoe ik na het behalen van mijn rijbewijs, mijn motor ga "parkeren".

Ik woon op het moment bij mijn ouders en die willen mij helaas geen plekje geven in hun garage. Ze vinden het hele motor-gebeuren maar niks. Mijn toekomstige motor kan dus niet in de garage/voortuin. Verder wonen wij niet aan een straat, maar hebben wij alleen een voetpad tussen onze straat en de overburen. Wel zijn er redelijk veel gewone parkeerplekken in de straat die haaks op onze straat ligt. Maar ik vraag me af of dat veilig is?

Hoe parkeren jullie je motor (vooral vraag aan de mensen die geen garage hebben)?
 
Even een beetje een random vraag, maar ik zit te denken hoe ik na het behalen van mijn rijbewijs, mijn motor ga "parkeren".

Ik woon op het moment bij mijn ouders en die willen mij helaas geen plekje geven in hun garage. Ze vinden het hele motor-gebeuren maar niks. Mijn toekomstige motor kan dus niet in de garage/voortuin. Verder wonen wij niet aan een straat, maar hebben wij alleen een voetpad tussen onze straat en de overburen. Wel zijn er redelijk veel gewone parkeerplekken in de straat die haaks op onze straat ligt. Maar ik vraag me af of dat veilig is?

Hoe parkeren jullie je motor (vooral vraag aan de mensen die geen garage hebben)?

ja dat wordt lastig puretos, ikzelf zet mijn motoren in de tuin achter het hekwerk dit om diefstal tegen te gaan.

maar even een vraag omtrent de garage annex voortuin waarom zou dat niet kunnen, meestal is er ruimte zat om de motor naast het rijpad van de weg naar de garage en ja ik weet niet hoe jou ouders de voortuin hebben ingedeeld.

daar naast is er ook de regeling dat er een strook vrij moet blijven waar een kinderwagen door kan waardoor je de motor vast kan leggen aan een lantaarnpaal met behulp van een ketting of een muuranker aan de muur.

zoals je het begrijpt is er veel mogelijk en zullen wij nooit precies de situatie aldaar kennen tenzij een bekende van je meeleest.
 
Ik snap je reactie, ik zie het probleem ook niet. Er is ruimte genoeg in de garage en in de voortuin.
Maar mijn ouders zijn er duidelijk in dat ze de motor niet in/om het huis willen.

Ik heb voldoende parkeervakken, maar dan zit ik inderdaad met het punt dat de motor niet vast kan worden gemaakt aan een lantaarnpaal, o.i.d. en er is wel een lantaarnpaal waar hij aan kan, maar dan zou de motor op de stoep staan. :] O-)

Nog even nadenken dus!
 
Ik snap je reactie, ik zie het probleem ook niet. Er is ruimte genoeg in de garage en in de voortuin.
Maar mijn ouders zijn er duidelijk in dat ze de motor niet in/om het huis willen.

Ik heb voldoende parkeervakken, maar dan zit ik inderdaad met het punt dat de motor niet vast kan worden gemaakt aan een lantaarnpaal, o.i.d. en er is wel een lantaarnpaal waar hij aan kan, maar dan zou de motor op de stoep staan. :] O-)

Nog even nadenken dus!

Ik denk dat je ouders even aan het idee moeten wennen. Als je straks aan komt rijden op je blitsfiets, dan stellen ze graag hun garage beschikbaar *D

Ik ga ervan uit dat zij ook wel beseffen dat zo'n fiets een gewild object is voor dieven. Ze zouden het niet op hun geweten willen hebben wanneer dit zou gebeuren.
 
Wat een zeik-ouders *D pfff een kind niks gunnen alhoewel ikzelf heel goed begrijp dat zij motorrijden heel erg gevaarlijk vinden.

Je kunt als ouder nooit en te nimmer voorkomen dat je kind iets kan/zal overkomen.

Een motor aan elk slot of wat dan ook is zo weggehaald. |(
 
ik weet niet of je daar wel gelijk in heb, het is wel zo dat je minder duikt als je de achterrem eerst gebruikt maar, het gewicht gaat wel degelijk naar voren als je achterrem gebruikt.
juist omdat er dan al wat druk/gewicht op het voorwiel staat, zou je dus eerder hard kunnen remmen met de voorrem.

als je alleen met de voorrem gaat remmen moet je de kracht van remmen eerst nog voorzichtig opbouwen om het gewicht eerst op het voorwiel te krijgen, daarna kan je pas hard doorremmen.
ik denk dat de kans op een glijdend voorwiel dan groter is. :?
Lady_Di heeft gelijk, voor zover het de meeste motoren betreft.

De enige uitzondering betreft hard-core choppers met onhandig veel massa op het achterwiel, alsook een handvol motoren die voorzien zijn van een (deel-)integraal remsysteem waarbij de achterrem tevens enkele van de voorste remblokken aanstuurt. Bijvoorbeeld, bij een Yamaha FJR (vanaf 2006) doe je er goed aan om bij een noodremming ook de achterrem te gebruiken, omdat dan pas alle remzuigers van de voorremmen meedoen, en dat scheelt kostbare meters in remweg.

In alle andere gevallen geldt - op een verharde ondergrond - dat je alleen aanmerkelijke remvertraging kunt bereiken met je voorrem. De achterrem kun je gebruiken om de motor te stabiliseren: bij sommige motoren wil het achterwiel je voorbij als je de fiets flink op z'n neus zet, dat kun je compenseren door de achterrem iets aan te leggen.

Het opbouwen van remdruk is altijd noodzakelijk om het maximale uit remmen + bandengrip te halen, en hoe lang dat duurt hangt vooral af van de veerweg i.c.m. veervoorspanning (een hoge all-road zal meestal iets meer beleid vragen dan een sportmotor).
 
Laatst bewerkt:
met beide remmen sta je eerder stil zie het bewijs:

Eerst de achterrem
Als je echt optimaal wilt remmen, begin je met de achterrem. Die stamp je uiteraard niet ongecontroleerd hard in: je gebruikt 'm eigenlijk alleen om een gewichtsverplaatsing naar het voorwiel in gang te zetten. Dat gebeurt vanzelf als je de snelheid omlaag brengt.

De motor zakt hierdoor ook aan de achterkant iets in de veren, waardoor je minder kans op een stoppie hebt, en waardoor je de motor stabiliseert.

Vlak daarna de voorrem
Het handige van de achterrem eerst gebruiken is dat er dan meteen al wat extra gewicht op het voorwiel rust, zodat je harder in de voorrem kunt knijpen dan wanneer je de achterrem niet zou gebruiken.

Bron:
Tips voor goed remmen op de motor
 
Ik weet niet of dat wel klopt... als je met beide wielen remt, heb je 2x zo veel contact oppervlak met de weg. Terwijl als je met een wiel remt, dan heb je welliswaar 2x zo veel gewicht op dat wiel, maar slechts de helft van het contactoppervlak.

Misschien heffen die twee elkaar op, dat zou ik eigenlijk verwachten zelfs op basis van mijn natuurkundige intuitie, en rem je dus met alleen de voorrem even hard als met beide remmen tegelijkertijd als al het gewicht op het voorwiel staat, omdat dat wiel dan even veel grip heeft als beide wielen samen met een gelijke gewichtsverdeling, maar dat betekent dus dat je achterwiel los komt van de grond. Als je achterwiel niet los komt, dan staat er nog gewicht op het achterwiel en dan staat dus niet alles op het voorwiel.

Dus, volgens mij, tenzij het achterwiel omhoog komt, kun je altijd harder remmen door ook de achter rem te gebruiken.

Dit is wel lastiger dan alleen met de voorrem remmen, want de voorrem kun je steeds harder inknijpen (meer vertraging -=> meer voorover duiken => meer gewicht op voorwiel => meer grip => harder remmen). Bij de achterrem is dit precies andersom: zodra je naar voren begint te duiken verliest je achterwiel gewicht wat er op leunt dus verliest het achterwiel grip dus kun je minder hard remmen. Je zult dus de voetrem moeten moduleren tijdens een stop, want des te harder je remt, des te minder grip je achterwiel krijgt en des te eerder hij zal gaan locken.

Maar zo lang je achterwiel niet los komt van de grond, is er altijd wat extra remvermogen te halen. Het is dus ook goed om jezelf aan te leren dit te doen bij een noodstop situatie. Je kunt er harder door remmen, dus het is de moeite waard, het kan je leven redden (naja het verschil tussen alles breken en twee jaar revalideren of in een klap dood zijn, ik heb alsnog liever dat eerste), maar je moet wel goed weten // aanvoelen hoe de motor reageert op de voetrem in zo'n situatie, dus oefenen. Als je wiel blokkert kun je wel vol remmen maar dan glij je alsnog zonder enige noemenswaardige vertraging op je vroegtijdig einde af... :P

Dat is waarom het cbr het ook eist denk ik. Wel raar dat het bij de noodstop dan weer niet verplicht is. Ik deed het iig wel, mijn instructeur hamerde erop dat ik de achterrem ook moest gebruiken. De voorrem doet inderdaad veel meer, maar de achterrem doet zeker wel iets. En als het helpt, dan is het de moeite wel waard vind ik, zeker in een noodstop.

Nogmaals, aangenomen dat je achterwiel niet los van de grond komt. Als je achterwiel wel los komt dan kun je zo hard trappen op dat pedaal als je wilt maar dan maakt het uiteraard geen moer uit :P

EDIT: B07 was me voor :W
 
Laatst bewerkt:
met beide remmen sta je eerder stil zie het bewijs:

Eerst de achterrem
Als je echt optimaal wilt remmen, begin je met de achterrem. Die stamp je uiteraard niet ongecontroleerd hard in: je gebruikt 'm eigenlijk alleen om een gewichtsverplaatsing naar het voorwiel in gang te zetten. Dat gebeurt vanzelf als je de snelheid omlaag brengt.

Waar heb jij je motorrijbewijs gehaald ?

Je bgint absoluut nooit met je achterrem! In elke noodsituatie rem jij je dan van achteren onderuit.

Sterker nog , ik gebruik nooit mijn achterrem.Tenzij het nodig is voor een kortebocht.
 
Waar heb jij je motorrijbewijs gehaald ?

Je bgint absoluut nooit met je achterrem! In elke noodsituatie rem jij je dan van achteren onderuit.

Sterker nog , ik gebruik nooit mijn achterrem.Tenzij het nodig is voor een kortebocht.

:^

Voorbeeldje

Ik denk dat ie de tekst onder kopje 'optimale remming' van de luie motorfiets heeft gekopieerd ;) . Toch heeft hij wel een punt: er zit nl wel een verschil tussen een noodstop en een optimale remtechniek.

Echter, het is nogal gevaarlijk om de techniek van eerst achterrem gebruiken aan te leren. In de situatie van een noodstop handel je uit reflex en gaat dit geheid fout.

Ook ik gebruik vooral mn voorrem en soms leg ik mn achterrem daarbij aan.
 
Laatst bewerkt:
de wat modernere motoren hebben een systeem dat zelf de remkracht verdeelt in 80% voor en 20% achter. ook al zou je met alleen je (hand-)voorrem remmen.

achterrem trapte ik met regelmaat 'het ABS in', tijdens de AVB-lessen. was niet echt de bedoeling, vond de instructeur 8-)
 
Waar heb jij je motorrijbewijs gehaald ?

Je bgint absoluut nooit met je achterrem! In elke noodsituatie rem jij je dan van achteren onderuit.

Sterker nog , ik gebruik nooit mijn achterrem.Tenzij het nodig is voor een kortebocht.

gebruik jij toch geen achterrem, ondanks ik al meerdere keren heb aangetoond dat je dan juist eerder stil staat.
als jij je onderuit remt heb je geen controle/gevoel met je motor, zolang je rechtdoor gaat is de kans vrij klein dat je onderuit gaat door de achterrem, zelfs als het achterwiel slipt kan je nog honderde meters rijden zonder te vallen.
juist met lessen leer je om beide remmen te gebruiken.

The correct response is to immediately apply maximum straight-line braking, using both brakes
What would you do? Motorcycle braking problems and solutions.

if you choose to give up using your rear brake, you are giving up stopping power
What is the best motorcycle rear brake technique, and do I need one? | YoExpert Q&A

of het beter is eerst de achterrem te gebruiken kan je over discuseren, het is makkelijker alleen de voorrem te gebruiken maar, 1 ding weet ik zeker met beide remmen sta je eerder stil.

laat anders is een keer iets zien om je verhaal te onderbouwen inplaats van gewoon maar wat te roepen
 
gebruik jij toch geen achterrem, ondanks ik al meerdere keren heb aangetoond dat je dan juist eerder stil staat.
Ik gebruik nooit m'n achterrem dat kun je toch lezen ? Je moet gewoon eerder remmen door eerder te anticiperen en niet vertrouwen op je 20% achterrem ;)

Dit is de praktijk en die praktijk zal eenieder anders uitvoeren.

Tijdens het lessen dien je natuurlijk je achterrem te gebruiken laat daar geen misverstand over bestaan. 8-)

laat anders is een keer iets zien om je verhaal te onderbouwen inplaats van gewoon maar wat te roepen

:? zomaar roepen ?

Stap maar een keertje bij mij achterop dan zal ik je de broek vol laten sch }) ten.

full
 
Laatst bewerkt:
of het beter is eerst de achterrem te gebruiken kan je over discuseren, het is makkelijker alleen de voorrem te gebruiken maar, 1 ding weet ik zeker met beide remmen sta je eerder stil.

Niet afdwalen ;)

zoapot8y.jpg


Wel of geen achterrem was niet hetgeen waar het om ging ,weet je nog?

Het ging om je stelling ; eerst de achterrem te gebruiken en dan pas je voorremmen erbij. :o

Je schreef ook,beide gebruiken dan sta je sneller stil.Logisch je hebt c.a 20% rem meer tot je beschikking.

Alleen begrijp dan ook dit, waarom je als eerste die 20% achterrem gebruikt? Terwijl je voor 80% stoppower hebt zitten die niet als eerste gebruikt.

Even los van het risico van het onderuit remmen.In een paniek remactie ga je echt onderuit bij het gebruik als eerste achterrem.Immers je weet niet beter en je zal altijd zo blijven remmen.

Resumerend, enerzijds wil jij sneller stoppen en je gebruikt in beginsel de zwakste remmen?

Dat rijmt niet!
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik eerder al uitgelegd, daarbij komt ook nog eens dat een site mij stelling bevestigd.

Jij bent eigenwijs en houd vast aan je eigen gewoontes, prima maar dan heeft het weinig zin .
 
Dat heb ik eerder al uitgelegd, daarbij komt ook nog eens dat een site mij stelling bevestigd.
Oh ja natuurlijk dat is het _O-
Jij bent eigenwijs en houd vast aan je eigen gewoontes, prima maar dan heeft het weinig zin .

Jij komt uit Spijkenisse zag ik,gewoon dan als eerste je achterrem blijven gebruiken. :t

Eigenwijs staat er los van, ik heb mijn twijfels.Met daarnaast de nodige opgedane ervaring!
 
Laatst bewerkt:
En omdat we in het rijlestopic zitten: ik sla de discussie even over en doe braaf wat mijn instructeur zegt... Gebruik altijd je rem voor je voorwiel en je achterrem als bijrem, behalve bij de noodstop,dan achterrem na voorrem in verband met doorschuiven.
Daarmee haal ik mijn rbw. Wat ik daarna allemaal ga leren komt daarna...
Belangrijkste: wie heeft er vandaag met dat topweer gelest?

Lichte jaloezie hier... Woensdag is mijn instructeur terug van vakantie, zodat ik een afspraak kan maken over hoe we.weer van start gaan. Op het algemene forum al wat tips gehad, ik begin weer even bij "achterop meet de instructeur naar een parkeerplaats en rondjes rijden in zijn 1 en 2". En daar kijk ik al naar uit!

Veel leesplezier, hoever je ook bent!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan