Van der Heyden Motors & Scooters failliet

Welkom op MF! Als je het niet met ONS eens bent, gaan we jou lekker negeren met z'n allen! Maar niet nadat we je eerst met 5+ man hebben lopen 'uitschelden' voor triest en misselijkmakend gedrag, waaronder TWEE moderators van het forum.

MF in een notendop :)

Oh en deze kwoot doen we er voor de vorm even bij, laat ook meteen de kennis zien van de onderwerpen waarin deze moderators zich mengen :Y :
Welkom op MF, waar iedereen over 1 kam geschoren wordt, woorden uit zijn verband worden getrokken, en het geven van de mening over bepaald gedrag door sommigen al als een belediging wordt gezien.

Volgens mij waren we nog steeds in discussie en werden er nog steeds standpunten uitgewisseld.

Wat de functie van moderator er mee heeft te maken mag je me even uitleggen. Ik snap en zie regelmatig dat er mensen zijn die het gedrag van iemand met meer bevoegdheden graag onder een vergrootglas leggen. Maar de link met dit topic zie ik niet.

Ik zit zelf zowel aan de B2B kant (inkoop 25 jaar en verkoop 7 jaar) en de B2C kant (verkoop, 10 jaar). Maar we dwalen af. Het gaat er hier om wat we vinden van het gedrag van iemand die van te voren zegt geen koopintentie te hebben ("Ik wilde alleen maar weten wat mijn maat was"). En alleen maar een ander aan het werk zet om zelf wat informatie te vergaren.

Sommigen vinden dat normaal en acceptabel. Anderen niet. Daar gaat het hier om.
 
Holy shit?! Wat maak je me nou? Dus als iemand mij vraagt een offerte te maken, en daar steek ik uren van mijn tijd in om de beste aanbieding te maken die ik kan, waarbij men van te voren al heeft bepaald dat ik het niet wordt dan is het: dat had ie kunnen weten dat het zo werkt.

Maar als een klant zonder te kopen de winkel weer verlaat dan is het oh zo zielig voor de winkelier?

U meneer, meet met twee totaal verschillende maten! :o

Meneer staat te ver van commercie af. Waarschijnlijk een publiekelijk beroep practicerend dat veel te ver af staat van marktwerking en geldkranen die niet altijd open staan. Maar goed dan kan meneer nu wat leren :+
 
Laatst bewerkt:
Op zich vind ik het bericht niet heel verbazingwekkend. Wel erg spijtig.
Het werd al gezegd, maar wellicht het nieuwe pand iets te ambitieus ook al is het mooi. Belangrijker nog is dat de service bereidheid maar matig was en dat het heilige vuur wel uit de medewerkers was. Ik weet dat ik generaliseer en het vast niet voor iedereen gold, maar zo kwam het wel op mij over. Desondanks maakte ik regelmatig de keuze om toch daar spullen te halen. Gewoon omdat ik een lokaal bedrijf de business gun boven 10 euro voordeel. Ik bedoel.... Het is ook wel mooi dat als mijn zoon van 6 zegt dat ie naar een motorzaak wil dat we dan naar vd Heyden konden wat om de hoek was. Zo worden tenslotte motorrijder geboren. En niet door op een website te kijken naar goedkope onderdelen.
 
Welkom op MF, waar iedereen over 1 kam geschoren wordt, woorden uit zijn verband worden getrokken, en het geven van de mening over bepaald gedrag door sommigen al als een belediging wordt gezien.

Volgens mij waren we nog steeds in discussie en werden er nog steeds standpunten uitgewisseld.

Wat de functie van moderator er mee heeft te maken mag je me even uitleggen. Ik snap en zie regelmatig dat er mensen zijn die het gedrag van iemand met meer bevoegdheden graag onder een vergrootglas leggen. Maar de link met dit topic zie ik niet.

Ik zit zelf zowel aan de B2B kant (inkoop 25 jaar en verkoop 7 jaar) en de B2C kant (verkoop, 10 jaar). Maar we dwalen af. Het gaat er hier om wat we vinden van het gedrag van iemand die van te voren zegt geen koopintentie te hebben ("Ik wilde alleen maar weten wat mijn maat was"). En alleen maar een ander aan het werk zet om zelf wat informatie te vergaren.

Sommigen vinden dat normaal en acceptabel. Anderen niet. Daar gaat het hier om.
Is dat niet juist de hele essentie van succesvol verkopen?

Het gros van mensen loopt een winkel binnen zonder koopintentie. Dan ben jij als verkoper de aangewezen persoon om zo'n potentiële klant te overtuigen om dus wel een aankoop te doen. Ongeacht wat die klant al van tevoren bedacht heeft.

Als je een goede verkoper bent, weet je vrijwel iedereen te overtuigen om iets te kopen. Klanten komen er in verschillende smaken met allemaal verschillende gedachten of intenties wanneer ze een winkel binnen stappen. De een is lastiger dan de ander om te overtuigen.

Zoals jij het stelt maken winkels en verkopers dus geen schijn van kans meer en alle verkoop trainingen die ze hebben gevolgd kunnen dan ook maar vergeten worden.
 
Dat zal de groothandel een biet zijn.
Maar de stenen winkels willen ze niet kwijt als klant, vandaar dit compromis.


De stenen winkels hebben ze keihard nodig, als ze op een goede manier hun klanten willen bereiken. Veel van de spullen die ik koop, vooral machines, wil ik uitgebreid testen, voordat ik er flink in investeer. Ben nu ook bezig met een machine van 4 mille, die koop je niet via een plaatje op internet.

En uiteindelijk verkopen ze niet meer van hun producten, of het nu via de webwinkel is, of via de stenen winkel.
 
Wat vinden we dan van al die MF-ers die in het grote motorbandentopic advies vragen en krijgen van onder andere professionals en de banden dan elders kopen?
Natuurlijk mag dat, en weten de professionals dat dat kan gebeuren, maar is dat ook "moreel verwerpelijk" zoals elders gesteld wordt?

Ik denk dat jij precies goed zit met je "formule". Voordelige frisse banden die gemonteerd kunnen worden.

Je moet het haast met me eens zijn dat voor de prijs van een set banden slechts 1 geleverd en gemonteerd wordt bij een motorzaak.
 
Zou het redelijk zijn om bijvoorbeeld 25 € voor zo'n proefrit te betalen.
Je hebt jezelf immers een miskoop bespaard. (ook al koop je hem bij een particulier))
En ingeval je de motorfiets wel koopt bij de dealer wordt het bedrag van 25 € op de koopsom in mindering gebracht.

Daar zou ik principieel best mee kunnen leven. Maar ik denk dat veel klanten het toch vervelend zouden vinden.
 
Je verteld dat van te voren, zodat de winkelier zelf kan beslissen of hij zijn spullen ( die hij al wel betaald heeft ) aanbied om te passen waarbij je geholpen word door een betaalde medewerkster ?
Dus voordat hij onkosten maakt om jou aan de maat te helpen die je vervolgens on-line besteld ?

Ik gok van niet. Ik denk dat je dan snel ( en terecht ) buiten zult staan.

Oftewel.... als we het normale verwachtingspatroon volgen.... pleeg je gewoon een vorm van oplichting, in mijn ogen.
Je doet je voor als klant, winkel investeert om alles op voorraad te hebben en je te helpen een keuze te maken en als je dan je keuze hebt gemaakt.... verlaat je de winkel om het ergens anders te kopen.

Draai het eens om, verplaats je eens in zo'n winkelier die zo'n 'klant' in de zaak krijgt.



En ja, echte winkels zijn duurder, dat is heeeeel erg makkelijk uit te leggen maar als je dat zelf niet kunt snappen ben je zo dom dat het me verbaasd dat je kunt lezen.


Maar idd, niemand gaat voor jou beslissen of je moet gaan fietsen, net zoals jij niet voor mij gaat beslissen wat ik van jouw manier van handelen vind.Daar zit het verschil.
Je weet bij voorbaat dat als iemand uit Ommen jou een vraag stelt over banden dat het erg onwaarschijnlijk is dat hij daarna in op de motor stapt en bij jou die band gaat kopen.

Je hebt dus voor je investeert de wetenschap dat de kans groot is dat het geen rendement oplevert.

Mensen die zomaar gaan passen doen een beroep op het kapitaal en personeelskosten van de winkel.
De winkelier doet z'n best, laat je kleding passen die hij ingekocht/betaald heeft met een bedoeling, nl verkopen.
Zo'n winkelier word in 99% van de gevallen vervolgens 'afgewezen' de klant vind het 'toch niet zo geschikt' of een andere flauwe smoes.
Om vervolgens met de maat in z'n hoofd hetzelfde product on-line te gaan kopen. De maat die hij nu weet dankzij die winkelier maar waarvoor de winkelier alleen stank voor dank krijgt. Letterlijk. Figuurlijk.Nee, dat vertellen we niet, ik verwacht nl niet dat je het zou snappen.

Persoonlijk vind ik het 'gratis passen' echt zo'n lage gebeurtenis dat ik idd liever tot 10/15 % meer betaald dan iemand die voor zijn brood werkt voor de gek te houden.Die winkelier heeft toch ook niets met jou te maken, totdat jij binnenkomt en je voordoet als potentiële afnemer op grond waarvan hij jou zijn spullen laat zien en helpt een keuze te maken ?
Die winkelier word toch gewoon voor de gek gehouden, met financieel nadeel voor de winkelier.Nadat je WEL van hun tijd en investering (voorraad) gebruik hebt gemaakt.


IK mensen snappen niet zo veel, ze gaan alleen van hun eigen IK uit en hebben totaal geen enkele vorm van Empathie.
Discussie is zinloos, ze luisteren niet naar anderen maar alleen naar hun eigen IK.
Dit zijn klanten die je nieteens in je eigen winkel wilt hebben, blijken nog de grootste zeikerds te zijn.
Ben benieuwd hoe ze omgaan bij de Albert Heijn als ze daar hun boodschappen gaan afrekenen :X :X
 
Op zich vind ik het bericht niet heel verbazingwekkend. Wel erg spijtig.
Het werd al gezegd, maar wellicht het nieuwe pand iets te ambitieus ook al is het mooi. Belangrijker nog is dat de service bereidheid maar matig was en dat het heilige vuur wel uit de medewerkers was. Ik weet dat ik generaliseer en het vast niet voor iedereen gold, maar zo kwam het wel op mij over. Desondanks maakte ik regelmatig de keuze om toch daar spullen te halen. Gewoon omdat ik een lokaal bedrijf de business gun boven 10 euro voordeel. Ik bedoel.... Het is ook wel mooi dat als mijn zoon van 6 zegt dat ie naar een motorzaak wil dat we dan naar vd Heyden konden wat om de hoek was. Zo worden tenslotte motorrijder geboren. En niet door op een website te kijken naar goedkope onderdelen.

:^

Precies dat. Met papa naar de motorzaak is het uitje van de dag :)
 
Iedereen klaagt wel zo over de consument maar het mes snijdt aan twee kanten natuurlijk.

Stel dat een ondernemer een (kleding)pas-robot of bandenwissel-robot kan kopen waardoor de ondernemer met 1 werknemer minder kan en zo zijn winst kan vergroten. Wat denk je dat de ondernemer doet?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij lees je de helft (bewust) niet.

Ik ga een winkel binnen omdat ik interesse heb, als het past wil ik het kopen (voor een eerlijke/marktconforme prijs).


Vroeger liep je door de stad, paste je een spijkerbroek van 149gulden en bedankte je de winkeljuffrouw voor het passen en liep daarna verder om te kijken of ze die mooie spijkerbroek niet ergens in de aanbieding hadden voor 99gulden.


Wat bepaald wat een eerlijke marktconforme prijs is??
De handelaar die een marge heeft op zijn producten om zijn pand en eten te kunnen betalen, of een internetshop die hele kleine marges nodig heeft omdat hij op een zolderkamertje werkt en geen voorraad heeft en geen overheadkosten???
Leg mij dat eens uit?

Op de producten zit een klant adviesprijs, veelal gaan bedrijven er onder zitten.
En dan is het nog schofterig ook om onder valse voorwenselen de diensten van een bedrijf aan te spreken.
 
Paar jaar geleden kreeg ik een telefoontje voor mensen die een proefrit wilde mamken op een motorfiets.
Ik zet er een nieuwe accu in, loop alles helemaal na en aftanken.
Ik had ze gezegt van dat een ritje van 10 minuten geen zin heeft en blijf maar even lekker weg met de motor.
Komen ze in de zaak hoorde ik de vrouw zeggen tegen haar man dat ze het goed geregeld hadden om hier in Almere te gaan proefrijden dan wisten ze hoe zo,n motor rijdt.

Ze hadden een optie op zo,n zelfde motor ergens in het noorden van het land, die wilden ze graag kopen.
Had iets minder kilometers ( 500 ) voor het zelfde geld.
Ik hoorde het en sprak ze erop aan, en ze waren ronduit verbolgen dat de proefrit niet doorging.
Ze waren erg beledigd dat ik het spelletje niet meespeelde en liepen dus boos de winkel uit.
Famillie van?????

Dit zijn ook IK mensen.

Mijn bestelbus te koop gezet, komt er een "koper"voor een proefrit.
Had hij een motor gekocht bij een andere motorzaak en doorvoor mijn bus gebruikt voor gratis transport om zijn oude niet rijdbare motor daar af te leveren.
Toevallig belde die motorzaak mij en vond het grappig dat ik mijn bus uitleende.
Man kwam terug de bus inleveren en hij zag toch van de koop af, bus had te veel kilometers en was te oud, hij suggereerde dat hij er een camper van wilde gaan maken.

Ik gaf hem een factuur van de huur van de bus en ook deze man was zwaar beledigd.

Er zijn best veel van dit soort profiterende elementen op deze aardkloot.
 
Was dit na 21uur ?
Tankstations zijn nl verplicht na 21.00uur hun medewerkers te beschermen door ze achter glas op te sluiten.

In bepaalde omgevingen vind ik het zelfs niet vreemd dat ze 24/7 achter glas zitten trouwens. Dat zal vast ook niet de voorkeur hebben van de medewerkers, maar sommige figuren uit onze maatschappij dwingen dat af, helaas.

Nee was ergens rond het middaguur.
Maar vandaar ook de aanhalingstekens bij "klantvriendelijk", zij worden dit ook verplicht.
Alleen is het zo irritant dat ze zo slecht te verstaan zijn.
Dat glas ervoor is dan ook niet een reden dat ik er niet meer zou komen. Ik heb sowieso de voorkeur voor onbemande stations want dan hoef ik mijn helm enzo niet af te doen.
 
Laatste ronde dan voor mij ;)

Mooi om te zien hoe juist mensen die pretenderen het probleem niet te zien, wel de behoefte voelen om te valideren dat ze ontzettend reëel bezig zijn. Zo wordt een stukje terug gesproken van "een marktconforme prijs" terwijl er bedoeld wordt: "de laagste prijs". Maar het hangt echt allemaal maar net af van de manier waarop zoiets plaats vindt en dat is veel te genuanceerd om iedereen die een winkel in loopt en niets koopt over één kam te scheren.

Maar zoals ik eerder al gepost heb, zijn het in mijn ogen wel altijd dezelfde typjes die "met voorbedachte rade" het onderste uit de service-kan trekken om vervolgens een beetje achterbaks er tussenuit te knijpen. Die mensen hebben gemeen dat ze allemaal dondersgoed weten dat ze op een verkeerde manier gebruik maken van iets waar ze niet voor betalen, namelijk met voorbedachte rade. Een deel van deze mensen voelt zich (gelukkig) nog enigszins bezwaard, wat doorgaands ook zo uit hun gedrag te herleiden is.

De meest trieste gevallen halen trots uit het feit dat ze alle 15 gratis blokjes kaas bij de supermarkt hebben weten te bemachtigen. Hun ego wordt er soms zelfs zo opgeblazen van, dat ze echt geloven dat het kaasmeisje niet doorheeft dat ze inmiddels voor de 8e keer voorbij komen schuifelen. Mensen die niet zien wat hier mis mee is (ja, maar die kaas is notabene gratis?!?!?), vallen automatisch in bovenstaande groep asociale, egocentrische consumenten. Wat ze dan ook bijna altijd gemeen hebben, is dat deze types bij een aanschaf erg snel uit het oog verliezen wanneer het voordeel in Euro's al lang niet meer op weegt tegen de tijd en moeite (van hem zelf én dus ook de winkelier(s) ).

Als Ashyri daadwerkelijk doet wat ze zegt, dan valt ze al niet onder deze groep voordeel-hyena's die iedereen nu aan het bashen is. Ze communiceert namelijk en biedt de verkoper een kans om met een scherp aanbod te komen. Dat gezegd hebbende, ik ben in 8 jaar als zaakvoerder nog nooit in het écht in een 'Ashyri situatie' terecht gekomen.
 
Mijn bestelbus te koop gezet, komt er een "koper"voor een proefrit.
Had hij een motor gekocht bij een andere motorzaak en doorvoor mijn bus gebruikt voor gratis transport om zijn oude niet rijdbare motor daar af te leveren.
Toevallig belde die motorzaak mij en vond het grappig dat ik mijn bus uitleende.
Man kwam terug de bus inleveren en hij zag toch van de koop af, bus had te veel kilometers en was te oud, hij suggereerde dat hij er een camper van wilde gaan maken.

Ik gaf hem een factuur van de huur van de bus en ook deze man was zwaar beledigd.

Er zijn best veel van dit soort profiterende elementen op deze aardkloot.

_O- Wel een motor kopen maar geen geld (over) hebben om even een aanhanger of busje te huren. Wat een volk :/
 
Jammer is het om zo'n naam te verliezen in de motorwereld (ik ken de zaak alleen van naam, maar 100 jaar bestaan zegt genoeg). Echter, als de rek eruit is dan zit er niets anders op.. Blijkbaar werkte hun formule niet meer.

En ja, natuurlijk helpt het niet dat mensen meer online shoppen, maar er zijn genoeg voorbeelden van winkels die dit heel goed in hun voordeel hebben weten te draaien.

Er staat altijd wel weer iemand op die zelf zijn droom wilt waarmaken en een eigen zaak wil starten. Klein beginnen met 150% energie erin en ervoor zorgen dat je profiteert van veranderingen in de markt. En zorgen dat je elke klant voor je wint.

Zo werkt het nu eenmaal, er vallen bedrijven weg en daarvoor komen weer nieuwe in de plaats..
 
Ik werkte vroeger in een campingwinkel(tenten, stoeltjes, bergschoenen etc).
Zelfs mijn ouders zeiden: "Ik koop niet bij jou want ik vind de eigen een norse onaardige man."
En dat was hij ook, kon geen lach vanaf. En als er alleen nog een demo model stond, kon er niets van de prijs af, nooit.. zelfs niet met lichte schade.
Er kwamen steeds minder mensen en de eigenaar heeft zelfs zijn huis verkocht en is kleiner gaan wonen.
Hoe die winkel nu nogsteeds bestaat snap ik niet. Maar de eigenaar heeft dit echt aan zichzelf te danken.


Paar weken geleden voor een bestelbus gekeken, we zijn meerdere handelaren tegen gekomen die gewoon geen zin hadden om iets te verkopen. Wist niet over de bussen/prijzen en deed ook geen moeite.
Tja, dan kopen we niet bij jou. Uiteindelijk bij een handelaar gekomen die heel behulpzaam was en "zin" had om te onderhandelen. Daar uiteindelijk de bus gekocht.
We kwamen ook een bus tegen die we wilde proefrijden, toen zei hij: "Proefrijden = kopen". Nou daar waren wij het niet mee eens. Ga niet iets kopen waarvan ik niet weet of het was is. Uiteindelijk probeerde hij de bus te starten maar dat lukte niet... Handige manier van onderhandelen/verkopen


Tijd geleden proefgereden op een motor en uiteindelijk niet gekocht.
Als hij had gezegd: "proefrijden kost €25 tenzij je hem koopt", dan had ik die €25 gewoon betaald hoor. (wel daar nieuwe handschoenen gekocht en goed advies gehad, daar was ik wel blij mee)
 
Ik heb hier op fietsafstand een revisiebedrijf zitten, maar ik heb niet eens een fiets, dus dat doet er niet toe. Laten we zeggen, het zit om de hoek.
Nu is er in deze hoek niet zoveel aan de hand, dus het hele grote publiek komt hier geen inkopen doen. Toch kom ik er regelmatig. Het is prettig, ik ken de mensen, en zij kennen mij.
Ben ik een ringetje nodig die je niet in de uitzoeken bak, thuis vindt, dan ga ik daar heen.
Heb ik een technisch probleem waar ik niet uitkom, dan vraag ik om hun mening.
Bestellen doe ik er bijna nooit, want ze hebben het meestal wel liggen.
En dat het iets meer kost, prima, ik kan verder…….,
Dit jaar wordt de beste man 70, en de zaak gaat dicht omdat hij geen opvolger heeft.
Hij vertelde dat hij al eens een aanbieding had gehad van een overkoepelend bedrijf die de boel wel even op wou frissen. Meer geautomatiseerd, pinnen, het magazijn er uit en laatste minuut bestellen, enzoverder…..
Zegt hij tegen mij: “En ik straks de opdrachten in de rij staan omdat er geen onderdelen voorradig zijn, en een agenda waar ik vergeet in te kijken. Er moet ja ook iemand werken.”
“En ik heb ook geen zin om mij als een ambtenaar te kleden en wat domme verkooppraat te spuien”

Dit verhaal kwam weer bij mij naar boven toen ik “eens” een filiaal van de motorfiets poort binnen liep. Niet eens gepland, maar ik moest één deur verder zijn, dus waarom niet?
Ik had mijn zinnen op een Arai helm gezet, en die hadden ze dus niet.
Kan ik u helpen, vroeg de “ambtenaar”
Nou ja, ik weet precies wat ik hebben wil…bla bla bla, en dus ga ik maar weer verder.
En terwijl ik achteruit lopend de winkel probeerde te verlaten, ging hij geïrriteerd op een vriendelijke toon verder met: Maar, maar ik heb wel deze, (want ik wil verkopen) , en ik heb ook nog deze (want ik wil verkopen), en die is net zo goed (want ik wil verkopen)……
En aan het eind van alle ongefundeerde koeienpoep klonk het: Zal ik de Arai dan maar gewoon bestellen?
Nou, en dan een aantal dagen later weer terug komen om een (iets duurdere dan ik online had gezien) helm te kopen? Als ie dan toch besteld moet worden, dan kan ik dat zelf ook wel…….

Toen ik uiteindelijk de deur achter mij dicht trok, dacht ik weer aan de oude man en zijn zorg over het scoreconcept.
 
De meeste motorzaken boeit t ook geen bal,de desinteresse straalt ervan af,in hun kitschi zaken.ik kom er al een poosje niet meer ,ook niet om te passen,ik weet m n kledingmaat ,bestel lekker van t internet ,voor m n motoronderhoud heb ik een motorzaakje in t noorden,de goede man levert perfect werk!ik rijd er graag een stukkie voor :t
 
De vraag is: wist jij op dat moment ( toen ) dat je daar geen motor zou gaan kopen, hoe goed die ook zou bevallen ? Of had de handelaar nog een eerlijke kans jou wat te verkopen ?

Nee ik wist niet hoe die zou rijden en of die mij zou bevallen. daarom ging ik ook proefrijden om te kijken of de motor iets voor mij was.de handelaar vroeg wel 1000 euro meer waarvoor dezelfde motor particulier ook aangeboden werd. ik heb nog wel gevraagd of er nog iets af kon maar er kon geen cent af. een maand later stond dezelfde motor ineens voor 750 euro minder op hun website. ik heb toen nog eens gemailt over hoe het zat met de prijs omdat ik er een maand geleden nog geen cent eraf kreeg en die nu ineens zo sterk in prijs was gezakt. ik kreeg te horen dat het model niet goed verkocht en ze ruimte moesten maken .maar tot op de dag van vandaag staat hij nog te koop zie ik dus die krijgen ze aan de straatstenen niet kwijt. het interesseert mij verder ook niet meer. het feit dat er ineens 750 euro vanaf kan zegt voor mij al dat ze er toen veel teveel voor vroegen.dus als ik hem had gekocht zou ik toch ook opgelicht zijn.een fireblade uit 2002 met 60.000km voor 3700 euro is toch een belachelijk hoge prijs
 
Ideale kans dus voor andere fietsenmakers om wél die fietsen aan te nemen *D

Inderdaad, maar hier bij mij in het dorp is de fietsenmaker echt druk, dus zij kunnen het gewoon weigeren. Ze zijn de afgelopen jaren al meerdere keren uitgebreid en dat terwijl er concurrentie bij gekomen is welke ook alweer uitgebreid is.
Dan snap ik wel dat je internetfietsen gaat weigeren.

Maar zo kan het dus ook. "Zoveel" service bieden dat je de koopjesjagers met hun chinese meuk kan weigeren zonder dat je er zelf problemen van ondervind.
Helaas kan dit niet in elke branche..
 
Paar jaar geleden kreeg ik een telefoontje voor mensen die een proefrit wilde mamken op een motorfiets.
Ik zet er een nieuwe accu in, loop alles helemaal na en aftanken.
Ik had ze gezegt van dat een ritje van 10 minuten geen zin heeft en blijf maar even lekker weg met de motor.
Komen ze in de zaak hoorde ik de vrouw zeggen tegen haar man dat ze het goed geregeld hadden om hier in Almere te gaan proefrijden dan wisten ze hoe zo,n motor rijdt.

Ze hadden een optie op zo,n zelfde motor ergens in het noorden van het land, die wilden ze graag kopen.
Had iets minder kilometers ( 500 ) voor het zelfde geld.
Ik hoorde het en sprak ze erop aan, en ze waren ronduit verbolgen dat de proefrit niet doorging.
Ze waren erg beledigd dat ik het spelletje niet meespeelde en liepen dus boos de winkel uit.
Famillie van?????

Dit zijn ook IK mensen.
De kunst van het verkopen zou, imho, juist geweest zijn dat je deze mensen die motor had verkocht óf dat ze zich zo goed geholpen voelde dat ze nog eens bij je kwamen. Een langdurige relatie opbouwen met je klant enzo. Iets over dat een klant altijd meer waard is dan die enkele verkoop op dat moment (ring a bell?). Mijn inziens nog hét grote voordeel van een fysieke winkel ten opzichte van online, je kunt veel beter en sneller aan klantbinding doen.

En was jouw aanbieding/motor dan zo slecht dat je van te voren wist dat het een onoverkomelijk probleem zou worden om dat ding te verkopen? Ik bedoel stel er had iemand op die motor gereden, stapt af met een grote glimlach.. beter moment om te verkopen is er niet! Noem al de voordelen als ze die motor bij jou kopen (o.a. weten ze nu na de proefrit precies wat ze kopen, lekker dichtbij, geef ze er een gratis *iets* bij om het wat op te leuken etc).

Ze kwamen uit de buurt dus zeer grote kans ook op onderhoud of andere services aan de motor om te beginnen. Of gelijk even een aankoopkeuring voor die andere motor aanbieden/inplannen? (ik noem maar wat hoor, alles wat je doet zouden ze nog voor langs kunnen komen).

Maar de zaak loopt wel lekker neem ik aan? Geld klotst tegen de plinten? Ik bedoel, wie het breed heeft.. kun je nog eens lekker ruzie maken met je winkelbezoekers en ze boos de zaak uit laten lopen. Zeg maar exact het omgekeerde van wat je als ondernemer wil met je klanten _O-
Want die zie je, lijkt mij, niet meer terug. Inclusief hun familie en vrienden en evt de familie en vrienden daar van. Want dit soort shit werkt als een olievlek.

Het lijkt mij, maar wat weet ik er nou van, dat als je dit soort grappen te vaak uit haalt het steeds een beetje stiller gaat worden in je zaak. En dan uiteindelijk kun je de deuren sluiten, tierend over dat verrotte internet en die vreselijke ik-mensen. Terwijl het ware probleem je volledig voorbij is gegaan..
 
Inderdaad, maar hier bij mij in het dorp is de fietsenmaker echt druk, dus zij kunnen het gewoon weigeren. Ze zijn de afgelopen jaren al meerdere keren uitgebreid en dat terwijl er concurrentie bij gekomen is welke ook alweer uitgebreid is.
Dan snap ik wel dat je internetfietsen gaat weigeren.

Maar zo kan het dus ook. "Zoveel" service bieden dat je de koopjesjagers met hun chinese meuk kan weigeren zonder dat je er zelf problemen van ondervind.
Helaas kan dit niet in elke branche..
Tot het ineens slecht gaat met de economie, de boel in elkaar klapt en je geen hond meer ziet omdat je mensen hebt lopen weigeren in het verleden.. want die mensen zie je niet snel meer terug hoor. en dan ineens is het die goedkope Chinese meuk en internet hun schuld....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan