Frame (dat warm wordt) spuiten, welke verf?

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Ik wil dus mijn XR600 frame zelf gaan spuiten. Aangezien ik niet heel erg thuis ben in verf en ik hier weinig over op internet kan vinden stel ik de vraag hier even.

Het betreft dus een frame waar de olie doorheen loopt. (Buis onder de tank door en vanaf het balhoofd naar beneden. De temperatuur van de olie kan daar tot zo'n 130 graden gaan.
Het frame is helemaal kaal.

Ik zoek dus een goede combinatie (primer/afwerking) die goed blijft zitten en niet verkleurd.
Ik wil RAL9016 gaan gebruiken (Wit).

In de verfwinkel kreeg ik in de eerste instantie dit advies, maargoed hier kan verkleuring optreden boven de 80 graden en die wordt toch echt wel gehaald
bol.com | CombiColor Multi-Surface Zijdeglans - Verkeerswit RAL 9016 075 Liter

Hopelijk kan iemand mij hier wat goed advies geven. Ik wil het frame niet laten poedercoaten.
 
Poedercoaten was wel het eerste waar ik aan dacht. Maar... er zijn ook sprays voor uitlaten en kachelpijpen, bijvoorbeeld VHT Flameproof™ Coating -- High Heat Coating

Nadeel van dit soort sprays is dat je je frame dan zal moeten verhitten om de verf goed te laten drogen/sluiten, tot 343°C in het bovenstaande voorbeeld. Weet niet of je dit met een brandertje kan doen ivm de vervuiling die dan wellicht meekomt.
 
Professionele lak: 2K Polyurethaan.
Alle 1K lakjes zullen geel gaan verkleuren als ze vaak heet worden.

Goede tip! Hier ga ik naar kijken. Ik heb even snel wat gegoogled, klopt het dat die 2k Polyurethaan meestal een primer en afwerkingslak in één is?

Wit lijkt me idd de meest gevoelige kleur voor kleurverandering, en een echte hittebestendige lak lijkt me weer wat teveel van het goede.
 
Goede tip! Hier ga ik naar kijken. Ik heb even snel wat gegoogled, klopt het dat die 2k Polyurethaan meestal een primer en afwerkingslak in één is?

Wit lijkt me idd de meest gevoelige kleur voor kleurverandering, en een echte hittebestendige lak lijkt me weer wat teveel van het goede.

Kan wel, maar in principe is 2K polyurethaan lak gewoon ouderwetse 2 component autolak. Je kan er een laag primer, filler, of zelfs epoxy onder zetten en daarna in 1 of 2 lagen aflakken. Blanke lak is niet nodig.

Wel echt een koolstoffilter masker (geen stofmaskertje) gebruiken als je met dat soort materialen gaat hobbyen.
 
Radiatorlak misschien een idee?

Witter dan wit 9016 bestaat niet, je krijgt onherroepelijk verkleuring. Misschien moet je anders laten emailleren

kweenie wat voor kleur dat frame origineel heeft, maar dat zal best zwart zijn geweest. En ook dat zwarte heeft een functie, namelijk koeling door radiatie
 
Laatst bewerkt:
hitte bestendige spuitbus van Motip heb ik vaak gebruikt voor uitlaat delen voor auto's en, dat bleef heel lang goed zitten.

Er staat geloof ik ook op de bus dat het bestand is tegen olie en benzine, dat is echter niet zo, heb ooit in de buurt van de benzinedop gespoten en, daar ging de lak verweren/verkleuren waar benzine op gemorst was
 
Ik heb ooit een keer mijn blok gespoten met hitte bestendige verf uit een motip spuitbus. Daarna blok warm gereden op een mooie dag en binnen laten uitharden.

Deze Motip 04030 Hittebestendige Lak Donker antraciet 650°C

Kijk hier even: VHTlak.nl - Hittebestendige verf van VHT
Goed spul en verneveld mooi

hitte bestendige spuitbus van Motip heb ik vaak gebruikt voor uitlaat delen voor auto's en, dat bleef heel lang goed zitten.

Er staat geloof ik ook op de bus dat het bestand is tegen olie en benzine, dat is echter niet zo, heb ooit in de buurt van de benzinedop gespoten en, daar ging de lak verweren/verkleuren waar benzine op gemorst was



Hier had ik al naar gekeken, maar kon de RAL 9016 niet vinden . En het punt is een beetje dat de rest van het frame niet warm wordt, dus niet afgebakken.

-->Deze witte lak “VHT Gloss white SP129″ wordt na het afbakken of stationair laten draaien van de motor uitgehard zodat de lak nog jarenlang hitte- en benzinebestendig blijft.

De reden van de RAL 9016 is dat dit het dichtstbij de originele kleur komt (shasta white).

Morgen ga ik even wat advies inwinnen bij de lokale 2k leverancier hier in de buurt.
Ik laat het nog even weten, allen bedankt :t
 
Als je frame al kaal is zou ik gaan voor poedercoaten. Goedkoop en gaat die 130 graden met gemak houden. Even wegbrengen en je bent klaar. Ik denk niet dat je veel goedkoper uit gaat zijn met zelf voorbewerken, primeren en afwerken.

Benno
 
Als je frame al kaal is zou ik gaan voor poedercoaten. Goedkoop en gaat die 130 graden met gemak houden. Even wegbrengen en je bent klaar. Ik denk niet dat je veel goedkoper uit gaat zijn met zelf voorbewerken, primeren en afwerken.

Benno


Poedercoat is voor bedden en flessenrekjes. Zo poreus als een vaatdoek en hechten doet het niet. Je moet het sowieso met een etsende primer voorbehandelen. "zwart" poedercoat is gewoon donkergrijs.


9016, verkeerswit, is een minder gangbare kleur. 9010 is veel voorkomend en dus ook makkelijker voorhanden en het kleuverschil is miniem, daarbij, als je al 9016 kan krijgen is het toch binnen de kortste keren 1013

Als Poedercoaten de shit zou zijn vraag ik me af waarom van Lada tot Ferrari alles in de lak staat, tenminste, mij lijkt het allemaal geen poeierkoot. Ik vind het iig geen porum. Je Motor is een Hobbie en dat mag tijd en geld kosten.

Voor Lak is VHT de beste... Swifterband ofzo
 
Laatst bewerkt:
Bij twijfel kun je altijd in de hittebestendige 2K lak spuiten. Volgens mij was dat er in beperkt aantal kleuren. Als de kleur je bevalt zo blijft het bij mij op hele blok inclusief cyclinder en kop.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ehrm, Is dan geen complete spuitinstallatie noodzakelijk? Compressor, slangen en verfspuit, om maar te zwijgen van DIN- cups enzo? Denk dat TS niet verder komt dan een Stopcontact. 2K lak kan je niet even op woensdag in een spuitbusje halen als je zaterdag je freem gaat teren
 
Laatst bewerkt:
Poedercoat is voor bedden en flessenrekjes. Zo poreus als een vaatdoek en hechten doet het niet. Je moet het sowieso met een etsende primer voorbehandelen. "zwart" poedercoat is gewoon donkergrijs.


9016, verkeerswit, is een minder gangbare kleur. 9010 is veel voorkomend en dus ook makkelijker voorhanden en het kleuverschil is miniem, daarbij, als je al 9016 kan krijgen is het toch binnen de kortste keren 1013

Als Poedercoaten de shit zou zijn vraag ik me af waarom van Lada tot Ferrari alles in de lak staat, tenminste, mij lijkt het allemaal geen poeierkoot. Ik vind het iig geen porum. Je Motor is een Hobbie en dat mag tijd en geld kosten.

Voor Lak is VHT de beste... Swifterband ofzo
!???
Zo lek als een vaatdoek en hecht niet? Weet je wel waar je over praat?
Kennelijk niet, als je concludeerd dat top autobouwers geen poedercoating gebruiken... (Er zijn idd andere nadelen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan