Noodzaak koelvloeistof reservoir/overloop?

Jakhals93

Rookie
15 aug 2017
26
0
Groenlo
Goedenavond allemaal,

Ik ben bezig met het verbouwen van een Honda VT600 en daarbij wil ik de accu laten zakken. Opzich is daar mooi ruimte voor wanneer daar geen tuitje van het koelvloeistof reservoir zou zitten.
Nu is mijn vraag: hoe groot is de noodzaak van zo’n reservoir? Het doet me meer denken aan een overloop waar een ontluchtingsslangetje aan zit en een slang met dop om deze bij te vullen.
Dit laatste lijkt mij vrij overbodig aangezien de voldop al naast het balhoofd zit.
Ik zou dit reservoir er graag uit halen, maar hij zal er vast niet helemaal voor niks zitten.

Zijn er hier wellicht mensen met ideeen of oplossingen?

Gegroet!
 
Goedenavond allemaal,

Ik ben bezig met het verbouwen van een Honda VT600 en daarbij wil ik de accu laten zakken. Opzich is daar mooi ruimte voor wanneer daar geen tuitje van het koelvloeistof reservoir zou zitten.
Nu is mijn vraag: hoe groot is de noodzaak van zo’n reservoir? Het doet me meer denken aan een overloop waar een ontluchtingsslangetje aan zit en een slang met dop om deze bij te vullen.
Dit laatste lijkt mij vrij overbodig aangezien de voldop al naast het balhoofd zit.
Ik zou dit reservoir er graag uit halen, maar hij zal er vast niet helemaal voor niks zitten.

Zijn er hier wellicht mensen met ideeen of oplossingen?

Gegroet!

Waarom lijkt het vullen je overbodig? Er staat gewoon een minimum peil op het vaatje, er hoort dus ook altijd iets in te zitten.
Je zou wel een ander vaatje kunnen monteren op een andere plek bijvoorbeeld.
 
Waarom lijkt het vullen je overbodig? Er staat gewoon een minimum peil op het vaatje, er hoort dus ook altijd iets in te zitten.
Je zou wel een ander vaatje kunnen monteren op een andere plek bijvoorbeeld.

Vullen lijkt mij overbodig omdat dit reservoir helemaal onderaan de motor hangt. KVS zet uit als het warm wordt dus een vacuumwerking om de KVS uit het reservoir in het systeem te krijgen lijkt mij sterk; ik kan het fout hebben uiteraard.

Kan je niet gewoon het tuitje korter maken?
Dat is helaas net niet genoeg.
 
Vullen lijkt mij overbodig omdat dit reservoir helemaal onderaan de motor hangt. KVS zet uit als het warm wordt dus een vacuumwerking om de KVS uit het reservoir in het systeem te krijgen lijkt mij sterk; ik kan het fout hebben uiteraard.Dat is helaas net niet genoeg.
ja je hebt het mis en duidelijk geen idee hoe het systeem werkt.
die dop op de radiateur is een overdruk ventiel om te voorkomen dat door het uitzetten van de vloeistof door het heet worden de druk zo hoog op loopt dat er onderdelen kapot gaan. dus als de motor warm wordt wordt er onder druk vloeistof uit geperst en die wordt opgevangen in dat vaatje. en als de motor weer koelt zuigt hij de vloeistof ook weer terug zodat er geen luchtbellen ontstaan in het koelsysteem zodat het systeem de volgende keer ook weer op druk komt. en dat op druk komen is nodig omdat dat het kookpunt van de vloeistof verhoogd. haal je dat vaat je weg dan wordt de vloeistof bij het warm worden dus op straat gespoten en bij het koud worden zuig je lucht aan en de rit daarna heb je een koel probleem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan