Skr 125 watergekoeld maken

Angelozip180

Rookie
5 nov 2017
4
0
Wie kan mij vertellen hoe en wat je moet doen om een skr Carter watergekoeld te maken het blok splitsen en zo is geen probleem wil eigelijk meer weten of je zo een waterpomp kan monteren of dat je gaten in je Carter moet boren
 
Runner 180 blok opscharrelen en die eronder gooien.


Edit: oh laat maar, ts wil het carter watergekoeld hebben. Dan kan je idd beter bovenstaande adviezen opvolgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil weten of ik in een skr Carter een waterpomp kan monteren zo dat ik er een 180cc Lc cilinder op kan monteren zo ja moet je dan in je Carter boren ?
Je moet wel vooraf goed aangeven wat je wilt doen. Of beter: wat je uiteindelijke doel is.

Zo vraag ik me af waarom waterkoeling nodig zou zijn om naar 180 cc te gaan.
 
waar zit de ingang voor het koelwater op de cylinder ?
via het carter -> vergeet het dan maar
via een pijpje op de cylinder -> elektrische waterpomp gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Ik wil een project gaan beginne een zip sp met een skipper blok en dan een 180cc Malossi Lc om dat ik dat stofzuiger geluid niks vind en ik kan aan een skr blok komen vandaar en daar past een 10 Inc wiel op
 
Ik wil een project gaan beginne een zip sp met een skipper blok en dan een 180cc Malossi Lc om dat ik dat stofzuiger geluid niks vind en ik kan aan een skr blok komen vandaar en daar past een 10 Inc wiel op
Gaat t om het geluid, de wielmaat, of het vermogen?

Of om het beginnen van een project?

Mijn inschatting: gaat m niet worden. Nooit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat Janbros roept, je kan gewoon een losse elektrisch aangedreven waterpomp kopen, hoef je niets aan het carter te veranderen.
Dat boren in het carter niet hoeft, snapt iedereen met basiskennis van de verschillende soorten koeling bij motorblokken.

Maar waar pompt dat pompje naar toe?
Hoe veel?
Altijd, of soms? thermostaat ergens tussen, zo ja, waar tussen?

Radiateur er bij, ja tuurlijk.
Overloop, handig.


Etc etc.


Kosteneffectief? Nee.
Risico van om bouwen? Enorm.

Zijn er alternatieven? Ja, goedkoper dan sleutelen.

Dus tenzij het om de uitdaging an sich gaat, vraag ik me af waarom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat boren in het carter niet hoeft, snapt iedereen met basiskennis van de verschillende soorten koeling bij motorblokken.

Ik weet niet of dit sarcasme is. Maar ik neem aan dat je weet dat er legio motoblokken zijn waarbij het koelwater langs de voetpakking het carter in gaat, een kanaal in dat af-fabriek meegegoten is. Dat dat kanaal linea-recta richting waterpomp of een andere uitgang gaat is bijzaak. Het gaat weldegelijk soms door het carter heen.
 
Ik wil een project gaan beginne een zip sp met een skipper blok en dan een 180cc Malossi Lc om dat ik dat stofzuiger geluid niks vind en ik kan aan een skr blok komen vandaar en daar past een 10 Inc wiel op

als jij dat zo wil moet je dat gewoon doen, maakt niet uitr wat een ander daar van vindt.

maar nu weten we nog niet hoe het koelwater ce cylinder in gaat.
 
Maar waar pompt dat pompje naar toe?
Hoe veel?
Altijd, of soms? thermostaat ergens tussen, zo ja, waar tussen?

tussen motor en radiator mss ?
hoe sneller/meer water er rond gaat hoe beter
het grote voordeel van een elektrische pomp is dat je ze temperatuursafhankelijk kan laten werken. simpel bv door een thermokontakt : aan/uit, een beetje zoals een thermostaat die je dus gerust kan weglaten. of alles (aan/uit, snelheid,...) met electronica aansturen, wat niet eens duur hoeft te zijn als je dat dmv een arduino doet.
 
Geen idee hoe gevoelig dit systeem is, maar kan het niet gewoon met natuurlijke circulatie werken? Als de aansluitingen ruim genoeg zijn, de slangen dik genoeg en de radiator genoeg debiet aankan is dat toch ook eventueel een mogelijkheid? Zündapp had dat vroeger op de ks50 en ks80.
 
Geen idee hoe gevoelig dit systeem is, maar kan het niet gewoon met natuurlijke circulatie werken? Als de aansluitingen ruim genoeg zijn, de slangen dik genoeg en de radiator genoeg debiet aankan is dat toch ook eventueel een mogelijkheid? Zündapp had dat vroeger op de ks50 en ks80.


Ik dacht zelf ook al aan een zundapp systeem.
Ik VERWACHT dat de ts een watergekoelde cilinder op een luchtgekoelt blok wilt zetten, en dat dat gewoon zo'n after market set is wat je vroeger ook bij dappies had, gewoon alleen de cilinder lc dus, en gewoon zonder pomp of thermostaat zo naar de radiateur.
Is meer voor het mooie in mijn ogen, ik heb nou niet echt het idee dat zo'n simpel water circuit meer koelt als een luchtgekoelt systeem.
 
Ik weet niet of dit sarcasme is. Maar ik neem aan dat je weet dat er legio motoblokken zijn waarbij het koelwater langs de voetpakking het carter in gaat, een kanaal in dat af-fabriek meegegoten is. Dat dat kanaal linea-recta richting waterpomp of een andere uitgang gaat is bijzaak. Het gaat weldegelijk soms door het carter heen.
Geen sarcasme.
Alleen nu komt er een cilinder en kop van een ander model bij. Eerst was het boren in in en blok dat enkel luchtgekoeld was.

Los van de andere cilinder, zal er nog meer bij moeten komen om eea watergekoeld te maken. Daar was mijn andere vraag op gericht.
 
Een hedendaagse 180cc 2t doet wel wat meer vermogen dan een (standaard) KS50/KS80 van vroeger... En de luchtflow langs de radiateur zal daarbij waarschijnlijk beduidend minder zijn bij een scooter door alle kappen.

Waarom natuurlijke circulatie toepassen wanneer je tegenwoordig voor een paar stuivers een goede 12V waterpomp hebt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan