Motor-Forum

Select Forum

BMW R 1100 GS start niet

Reg. datum:
07 okt. 2011
Hoi,

Ik heb een uitdaginkje; Mijn motor van het weekend te koop gezet, zondag een kijker, start 'ie niet... B|

Eerste paar keer proberen gaat de motor een een beetje rond, daarna alleen maar "klik".

Lijkt op het eerste oog een accu probleem, maar de druppellader ontkent dat. De accu is ~3 jaar oud en de motor heeft eigenlijk altijd aan een druppellader gestaan. Afgelopen jaar wel weinig gereden (~2k). De druppellader (Optimate 4) geeft aan dat de conditie van de accu goed is. Na bijna 24 u laden gaf de druppellader aan dat de accu vol was. Na 2-3 keer proberen te starten meette ik nog 12,9V op de accu.

Ik heb zaterdag de motor gepoetst, kan het zijn dat er ergens water terecht is gekomen dat in de weg zit? (Lijkt me eigenlijk stug, omdat ik er alleen de tuinslang op gezet heb, zonder harde straal)

Een andere optie kan de startmotor zijn, lijkt mij.

Heeft iemand nog een ander idee? :?

Alvast bedankt voor het meedenken! :t
jonas_ wijzigde dit bericht op maandag 06 november 2017 20:14 (0%)

Reg. datum:
11 apr. 2002
Optimate is geen goede indicatie of je accu slecht is. Meet de spanning eens tijdens het starten.

Ik gok toch op een slechte accu
Fairings are for homosexuals

Reg. datum:
07 okt. 2011
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik ga proberen dat vanavond nog even te meten. Wat zou de spanning ongeveer moeten zijn tijdens het starten?

Reg. datum:
14 mrt. 2007
Of sluit er de auto op aan met startkabels.
Als hij dan wel rond gaat weet je ook genoeg
Suzuki GS650 Katana, BMW R60/7, BMW K100RS, BMW R1150R

R1150R

Reg. datum:
12 mei. 2010
Die lader er af en minimaal 4 uur laten "rusten", dan moet er 12,6 of 12,7 V te meten zijn.
CB500, CB750, GS850G, Z1000, Z1100, GL1200, GL1500, K1100LT R1150R

Reg. datum:
11 sep. 2002
startspanning mag niet onder de 10 volt komen. In techniek staat een howto met tips.😉

Reg. datum:
07 okt. 2011
Dank voor alle reacties! :t

Ik had zelf wel wat beter kunnen zoeken :$

als het maar altijdt rijd.

Reg. datum:
12 sep. 2004
startmotor zou ook goed kunnen die hebben nog wel eens de kwaal dat de magneten loskomen en dan krijg je ook alleen maar een harde tik. dus als het met startkabels niet lukt zou ik de startmotor even open trekken. een nieuw huis is op internet voor een paar tientjes te koop (wel opletten op de draairichting de zelfde startmotor zit ook in een hoop auto's maar dan draait hij de andere kant op). voor een paar euro meer kan je ook een complete startmotor kopen van Chinese makelij en daar hoor ik ook goede verhalen over gaan normaal weer jaren mee.
en spelfouten mach je houden mijn toetsenbordt is dislectisch

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
Eensch, eerst de accu. Springt het klokje op 00:00h? Start hem maar eens met kabels direct op de startmotor. De starmotor kan je makkelijker bij als de accupolen. Doet hij dan nog klik moet je de magneten opnieuw lijmen of een ander huis scoren.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Reg. datum:
07 okt. 2011
Tijdens het starten zakt de spanning naar de 6V, dus ik ga maar eens een nieuwe accu regelen!

dlcbrvfrxllc4

Reg. datum:
06 apr. 2003
Ik zou eerst nog even de startkabel test doen, kost niks, dubbele zekerheid
tisniedevalmaardelanding

R1100S

Reg. datum:
27 feb. 2006
Precies, mijn 1100 had precies dezelfde symptomen.
Magneten in de startmotor los.
Live fast. On high. Repentless. Let it ride.

Als je naar de zon kijkt, zie je de schaduw niet.

Reg. datum:
18 jan. 2011
Ik heb het bij een auto ook wel eens meegemaakt. Daarbij was niet een magneet losgekomen maar de lagering van de as van de startmotor uitgesleten zodat het anker tegen de magneten aan liep. Symptomen waren precies hetzelfde als bij een versleten accu maar met startkabels erbij bleef het hetzelfde. Toen de startmotor vervangen en startte die met de oude accu weer perfect!

dus zeker als de startmotor bekend staat om dit soort problemen zou je dat eerst moeten uitsluiten.

Eventueel kun je (als je geen vervanger hebt liggen) een test doen op de accu met een accutester die hem zwaar belast, of een ampéretang gebruiken om de stroom tijdens het starten te meten.
Aprilia RSV Mille '01 - BMW K75 S '91 - XJ900

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.