1978 Honda CB400T Scrambler

Ik heb velgen van een cb400f in mijn cb400n.
En nog wat andere honda onderdelen.

540.jpg
 
Vandaag de schokbrekers gecontroleerd en opgelapt. Veren gecheckt, nieuwe olie er in en de oliekeerringen zijn vervangen

DSC03178.jpg


DSC03180.jpg


DSC03179.jpg


Ook de uitlaten eens aangepast door er een DB killer in te monteren met wat extra dempingswol. Misschien gaat de wol er nog van af, afhankelijk van de tegendruk die de uitlaat zo biedt. Als dat te veel is gebruik ik alleen de DB killers.

DSC03140.jpg


DB Killers
DSC03141.jpg


Dempingswol

DSC03142.jpg


DSC03143.jpg


DSC03144.jpg


Ook nog eens gekeken naar de seat hoop. Deze moet een beetje aangepast worden vanwege het taps toelopende frame van de '78 CB400. Is nog
DSC03148.jpg

DSC03162.jpg

DSC03160.jpg


Meer volgt!
 
Update:

Vandaag het frame aangepast om het zadel op te kunnen monteren. Helaas heeft de 1978 CB400 aan de achterkant een soort gezet frame wat haast iets weg heeft van een oude Puch achterbrug. Ook loopt dit iets taps toe, i.p.v. dat het volledig symmetrisch. Hierdoor is het monteren van een frame hoop niet heel erg makkelijk. Uiteindelijk heb ik gekozen om een zo'n geleidelijk mogelijke overgang naar de buis te creëeren. Het is nog niet helemaal af, maar het begin is d'r!
Allereerst moest die pre fab beugel iets naar buiten toe gebogen worden. Als je zelf een pijpenbuiger hebt, kun je misschien zelf iets maken door een bocht van minder dan 180gr. te buigen. Ik heb het zó gedaan :)
DSC03146.jpg


Keukengerei
DSC03166.jpg


Het frame eerst iets ingekort.

DSC03189.jpg


Dit is het idee. Het bovenste randje van het frame weghalen, zodat de buis met een uitsparing daar weer overheen valt. Zo heb je wat meer 'vlees' om vast te bakken
DSC03190.jpg


Hier begint het al aardig vorm te krijgen. Ik heb er voor gekozen om het overgebleven stuk frame schuin af te slijpen en in een puntvorm bij te buigen zodat het er een beetje natuurlijk uit ziet
DSC03239.jpg


Dit moet nog mooi afgewerkt worden, maar geeft een beetje een idee!
DSC03244.jpg


Vervolgens voor de achterste bevestigingspunten van het zadel, een aantal dwarsbalkjes geplaatst
DSC03254.jpg


Even snel wat boutjes geplaatst om te kijken of alles mooi aansluit. Dat bleek gelukkig zo te zijn. Uiteindelijk ga ik een paar koppelmoeren gebruiken om de afstand tussen het zadel en de beugels te overbruggen. Daar kun je vervolgens vleugelmoeren indraaien. Op die manier is het zadel ook nog makkelijk zonder gereedschap te verwijderen.
DSC03258.jpg


Begint er aardig op te lijken!

DSC03259.jpg
 
Zo, de CB400 heeft heel even stilgelegen maar ik heb weer een aantal dingetjes gedaan.

Het zadel is nu helemaal passend gemaakt met behulp van het originele rubber onder de tank. Daarnaast is de overgang van het frame naar de seat-hoop nu een mooi vloeiend geheel geworden. Ik wacht nog even met alles zwart spuiten omdat er onder het zadel nog iets van een bakje moet komen voor de elektronica. Misschien ga ik die nog vastlassen aan het buizenframe. Daarnaast is het nieuwe stuur gemonteerd en heb ik eens gekeken of ik alles passend kreeg. Het lijkt er aardig op dat alles nu past in elk geval. Alleen de after market gashendel passend maken voor de originele behuizing was een behoorlijk geknutsel.

Seat hoop
DSC03345.jpg

DSC03328.jpg

DSC03326.jpg


Moose Racing stuur
DSC03343.jpg

Nieuwe handvatten in originele behuizingen + Bar end mirrors
DSC03340.jpg

De opnieuw opgemaakte schokbrekers zijn gemonteerd en daarop heb ik deze beugels + nieuwe koplamp gemonteerd
DSC03333.jpg

Hopelijk krijg ik alle bedrading en stekkerverbindingen in de nieuwe koplamp. Origineel zit dit allemaal in de armatuur van de koplamp gedrukt, maar deze nieuwe lamp is kleiner
DSC03334.jpg

Het moet allemaal door die doorvoer heen. Eventueel vervang ik de stekkers door AMP-stekkerverbindingen. Dat scheelt ook al weer Ruimte
DSC03335.jpg

Voorlopige eerste indruk van de voorkant!
DSC03341.jpg

DSC03329.jpg

DSC03337.jpg


DSC03332.jpg


:]
 
Vandaag wezen puzzelen op internet om leuke geschikte banden te vinden die op de originele Comstar velgen passen. Situatie is als volgt:

Voorvelg maat: 1,85x19
Band: Continental bla bla in maat 100/90-19.....spuuglelijk straatding
Achtervelg maat: 1,85x18
Band: Dunlop K82 in maat 3.50-18......Andere maatvoering. Leuke band maar ruim 6 jaar oud en verdere historie onbekend.

Ik heb daarom toch maar besloten om er wat anders op te monteren. In principe zat ik weer aan Dunlop K81/82 te denken, maar bij een scrambler hoort toch eigenlijk wat grovers. Mijn oog is gevallen op de Enduro banden Heidenau K60.

Het bleek erg lastig om TubeType banden te vinden voor zowel de voor-als achterkant in een breedtemaat die op deze Comstarvelgen passen. Uiteindelijk ga ik het maar zo proberen:

TT= Tube type
TL= Tubeless
Goed opletten dus als je wat koopt.

4.10 -18 TT 60 S HEIDENAU K60 Rear
100/90 -19 TL 57 H HEIDENAU K60 Front

In die laatste moet dan toch maar een binnenband komen. Dit is niet ideaal, en ik zou er ook niet de 210km/h mee gaan rijden (Snelheidsindex H) maar ik denk dat het voor dit stadbrommertje wel goed gaat komen.

En nu maar wachten op de postbode. :)

Om een idee te geven van de Heidenau K60

8904a20c83828e7298adf4b33805302a--honda-motorcycles-scrambler.jpg


Matt-Woodgates-CX-1-THUMB.jpg
 
er even een foto bij gepakt
297070200_2-honda-cbx-1000z-cb.jpg

Tegen het lage middendeel zie je aan beide kanten een ril zitten daar rust bij een Tubeless band een luchtafdichtende rand tegen en voorkomt tevens dat de band bij een lage spanning naar binnen schiet
Daarom zijn de Comstar wielen geschikt voor Tubeless .
 
Ahaa, ik heb in principe gekeken naar wat er nu op zat. Dat lijkt dus onnodig die binnenband.
 
Ok, thanks voor de tip. Ik zal even kijken wat er nu precies in zit maar ik verwacht dat het wel gaat lukken. De opzet wordt namelijk hetzelfde zoals hij nu al is op de motor. Beetje gekke combi, maar iemand heeft ooit aan de voorkant een Continental tubeless gemonteerd en daarvoor heb ik nu ook een tubeless voorband als vervanger. Dat ventiel houd ik dan maar. Voor het achterwiel heb ik voor een specifieke maat gekozen die ik alleen in tube type kon vinden. Die is heel iets breder dan de Dunlop K82 die er nu op zit. Op dit moment zit er ook een tube type-band achter op gemonteerd. Niet nodig blijkt nu dus, maar ik verwacht geen problemen.

Voor de rest ook nog wat voortgang!

Frame & zadel-aanpassing is nu definitief en het schuren, plamuren en spuiten is gereed


De oude Motobatt(wat volgens mij trouwens een prima accu is) moet plaats maken voor iets wat veel kleiner en lichter is. Op aanraden van een ervaringsdeskundige (Die rosser is hier ook actief zag ik :Y ) is mijn oog gevallen op een UltraBatt. Super compact en licht! Overweeg je deze accu? Let op de gebruiksaanwijzing van deze batterijen. Ze mogen bijv. maar een maximale laadspanning hebben van 15V en de meeste universele (druppel)laders zijn hier niet geschikt voor.

DSC03358.jpg


Ik heb bedacht dat ik een eenvoudig bakje voor de accu/elektra ga maken dat ergens in deze opening moet komen
DSC03362.jpg


Eerste opzet van het bakje. Het frame van deze motor loopt achter de tank niet alleen omhoog, maar ook nog eens naar binnen toe.

DSC03368.jpg



Bij het werken met golfkarton SAFETY FIRST! voordat je het weet heb je blijvend letsel!!! :t

DSC03369.jpg


Zo iets zou de indeling moeten worden.
DSC03370.jpg


Hier moet dat bakkie ongeveer komen

Kopie_van_IMG_20180126_205810.jpg


Een beetje primer. Hij krijgt later dezelfde zwarte lak als het frame
DSC03372.jpg


Ja zo iets dus. :P
DSC03401.jpg


Frame met het eerste stukje in de primer


DSC03382.jpg


Je zou het bijna vergeten dat het ding ook nog legaal over straat moet kunnen. Dus toch maar even iets gaan verzinnen voor bijvoorbeeld verlichting. Even een gaatje maken + tappen

Kopie_van_IMG_20180128_163829.jpg

Kopie_van_IMG_20180128_165623.jpg


Die kenteken plaat die komt nog wel een keertje ergens :r

Hij moet tegenwoordig recht op 1 lijn met het achterwiel.
Kopie_van_IMG_20180126_154209.jpg


Dit geintje hieronder mag dus blijkbaar wettelijk niet meer en dan kan zo'n €130 kosten als ik het goed heb. IEMAND ERVARINGEN MEE?
Kopie_van_IMG_20180126_154214.jpg


En dan eindelijk wat hoogglans zwart er tegenaan zodat het 1 geheel wordt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het gehele frame te laten poedercoaten, maar het idee was om het project een beetje low-budget te gaan doen. (Ja, dat is al mislukt _O- )

DSC03381.jpg


Kopie_van_IMG_20180128_210614.jpg


DSC03395.jpg


DSC03396.jpg


DSC03384.jpg


DSC03409.jpg


DSC03389.jpg


Oh ja, banden zijn binnen! De keuze is gevallen op Enduro K60-banden van Heidenau. Vers van de curing press! Eind 2017. Dat is toch een fijnere gedachte dan banden van bijna 12 jaar oud. :]

DSC03363.jpg


DSC03364.jpg


DSC03366.jpg


Voor de dashboardverlichting ga ik denk ik een klein custom made stipje maken met daarin de benodigde indicatoren. De prefab klokken die ik heb gekocht zijn niet geschkt voor het schakelen van de LED's via de MIN.MASSA. Misschien bouw ik de klokken alsnog om. Maar dit is ook een opzetje

Kopie_van_IMG_20180122_165114.jpg
Kopie_van_IMG_20180122_165402.jpg


:+

Dingen die nog moeten gebeuren:

* Elektra nalopen. Iemand heeft lopen beunen met wat bedrading die doorverbonden is op een plek waar het niet hoort, en er zit 1 draad los bij het contactslot. De motor liep wel gewoon, maar volgens mij het ik allen maar GROOT licht werkend.
* Elektrabakjeplaatsen
* Banden moteren en ophanging voor & achter terugmonteren.
* Olie, Filters, Bougies
* Flinke schoonmaakbeurt
* Instrumentenpaneel
* Contactslot een plekje geven
* Dempers monteren en uitlaatbocht wrappen
* Blok schoonmaken en aluminium polijsten
* Spatborden en kniiperlichten+ Achterlicht
* Carburateurs gereedmaken + nieuwe inlaatrubbers
* Juiste luchtinlaat voor elkaar krijgen
* Mijn koppelingshendel heeft heel veel speling, dat voelt erg gemmel aan (HEEFT IEMAND EEN GOEDE KOPPELINGSHENDEL / BEHUIZING BESCHIKBAAR IN GOEDE STAAT? Dit is namelijk 1 geheel samen met de bedieningsknoppen en is bij mij helemaal gaar. Hoeft niet precies voor de CB400 te zijn, als hij er maar op lijkt en dezelfde knoppen heeft. Ik geloof dat dat is HIGH, LOWBEAM, PA, HORN & RICHTING AANWIJZER

Ok, dat was hem weer even :W
 
Laatst bewerkt:
Schiet lekker op! :t

Wat betreft die spanningsregelaar/gelijkrichter, dat kan wel eens voor problemen zorgen zo. Die dingen moeten in de rijwind hangen :)
 
Laatst bewerkt:
Schiet lekker op! :t

Wat betreft die spanningsregelaar/gelijkrichter, dat kan wel eens voor problemen zorgen zo. Die dingen moeten in de rijwind hangen :)

Dat is zeker een risico, beter is het om de spanningsregelaar aan de onderkant van het bakje te monteren zodat er rijwind bij kan.

Kentekenplaat mag aan de zijkant maar natuurlijk is in het midden veel mooier.
 
Ja, die spanningsregelaar zal wel wat warmte produceren, als je ziet wat voor koelribben er op zitten. Ik heb daarom de voorkant van het bakje opengelaten. Die kant is naar voren gericht dus ik verwacht er geen problemen mee. Origineel zit hij achter een kunststof kapje. Ook niet vol in de wind zoals bijvoorbeeld een radiator.
 
Tomsta lekker bezig kerel!!
Maar de gelijkrichter, ik ben het eens met de andere heren dat ding moet echt buiten hangen hoor, zou jammer zijn als de boel stuk gaat.

3,14ter
 
Allright! Vanwege de kou in de schuur niet zo heel veel meters gemaakt, maar er is wel een beetje voortgang. De elektra is helaas in de afgelopen 40 jaar één of meerdere keren "onder handen" genomen door vorige eigenaren. Dit wordt even een puzzel om alles weer werkend te krijgen. Er is een hoop in geknipt, doorverbonden, losgehaald, enz. Het schema is daarnaast ook nogal een doolhof, dus dat is even klungelen. :

Elektrabakje hangt nu. Door ruimtegebrek en om zeker te weten dat de Rectifier/regulator goed koelt, deze toch maar aan de onderkant gemonteerd voor nu
DSC03418.jpg


DSC03440.jpg


Onder het zadel komen dus de Ultrabatt accu, zekeringhouder, startspoel, stekkerverbindingen & knipperlichtrelais

DSC03431.jpg


Alle verlichting om de motor road legal te houden is nu aangesloten
DSC03435.jpg


DSC03438.jpg


En de richtingaanwijzers doen het ook, dankzij een nieuw knipperlichtrelais

DSC03426.jpg


Een nieuw beugeltje gemaakt om de klokken, contactslot & indicatie-ledjes op de monteren

DSC03423.jpg


DSC03421.jpg


DSC03420.jpg


Alle (stekker)verbindingen hangen nu nog even los. Mocht er bij de laatste test (als de motor loopt) toch nog iets niet helemaal in orde zijn, dan kan ik er nog makkelijk bij

DSC03422.jpg


Last but not least!

De Heidenau's zijn gemonteerd!

DSC03444.jpg


DSC03443.jpg


:+
 
Ok, ben even bezig geweest om de motor weer op z'n wielen te kunnen laten staan. Zowel de voorkant als de achterkant schieten mooi op. Hierbij even een vraag aan jullie:

1: Hebben jullie ideeën om de bedrading van het achterlicht aan de binnenkant van het spatbord te laten lopen?

2: Ik heb te weinig veerweg aan de achterkant op deze manier. Het spatbord mag in elk geval niet wijken, die wil ik namelijk zo houden. Ik heb de veer al op zijn maximale veervoorspanning ingesteld en overweeg "schokbreker verlengers" van die kleine blokjes. Zijn er nog meer ideëen?

Dit wordt een beetje het idee
DSC03457.jpg

DSC03452.jpg

DSC03450.jpg

Toch maar weer even losgehaald om de mogelijkheden te bekijken om misschien het geheel iets op te hogen
DSC03458.jpg

DSC03460.jpg

DSC03459.jpg


Voorkant is gereed! Er is een Heidenau K60 Enduroband gemonteerd in 100/90/19 en het originele spatbord is aan beide kanten iets ingekort.

DSC03463.jpg

DSC03464.jpg

DSC03466.jpg

DSC03462.jpg
 
Update:

Heb de veervoorspanning wat hoger gezet en schokbreker-verlengers gemonteerd. De stance en veerweg is nu prima!

Dit ziet er leuk uit, maar werkt never nooit nie'
Veringhoog3.jpg

Uiteindelijk gefixt met deze oplossing:
veringhoog2.jpg


Daarnaast eens geprobeerd het smerige en geoxideerde blok wat beter te laten glimmen. Ik ben begonnen met de deksels, het onderblok en het kleppendeksel. Het ziet er al een stuk beter uit!

Zo kocht ik hem:

DSC03482.jpg

DSC03483.jpg

DSC03485.jpg

DSC03486.jpg


Toen ben ik aan de slag gegaan met het onderstaande spul. Mother's polish, microvezeldoeken & een Alu-polijstset van AliExpress die je op de boormachine kunt zetten.
Voordat ik met het poetsen begon eerst even met perslucht afgespoten en daarna met Dasty en een harde borstel schoongeborsteld. Vervolgens even afspoelen en drogen. Toen kon het poetsen beginnen!


Poetstools.jpg


Dit is het resultaat na een uur boenen op 't onderblok en kleppendeksel

DSC03495.jpg

DSC03502.jpg

DSC03497.jpg

DSC03498.jpg

De meeste corrosie is weg en er is in elk geval een behoorlijke glans terug! Dit is echt zo'n klusje waar je heel erg ver in kunt gaan als je wil maar ik vind wel even goed zo :)
Glimmen_in_schuur.jpg
 
Leuk om te lezen, ga ik volgen. Als je sneller wilt gaan met polijsten begin ik altijd met fijn schuurpapier (korrel 800 oid) tot de echte corrosie eruit geschuurd is, dan pas polijsten.
 
De eerste zonnestralen zijn gespot en de eerste proefrit is gemaakt! Alles lijkt te werken en hij loopt goed.

Helaas had ik met de huidige combinatie van de elektrabak + luchtfilters geen ruimte over voor de aluminium "velocity stacks". Ik heb de luchtinlaat even met Gorillatape beperkt zodat hij niet super arm ging lopen. Ik ga denk ik op zoek naar hele lage(platte) filters, zodat de buisjes alsnog gebruikt kunnen worden.

* Elektrische problemen opgelost: Iemand had lopen knoeien met de bedrading en er was een hoop corrosie in de zekeringhouders en connectoren.
* Veerweg aan de achterkant is nu helemaal goed. Iets meer veervoorspanning + spacers. Werkt goed.
* Uitlaatgeluid is perfect! Iets harder en voller dan origineel, maar niet overdreven hard.
* Elektrisch starten met de 6Ah Ultrabatt gaat verassend goed! Meerdere keren achter elkaar starten is geen enkel probleem. Ook werkt de kickstart goed.
* Zowel jiffy als bok behouden. Beugeltje iets verplaatst.
* Achterlicht & kentekenplaathouder gemonteerd & bedrading via de binnenkant laten lopen met Gorillatape. Dat spul moet zich nog een beetje bewijzen, maar het ziet er veelbelovend uit. Daarnaast een rubberen doorvoer en een trekontlasting gecreëerd.

DSC03531.jpg

DSC03522.jpg

DSC03529.jpg

DSC03533.jpg

DSC03534.jpg

DSC03535.jpg

DSC03537.jpg

DSC03544.jpg


Ik zal binnenkort even wat video's plaatsen :W
 
Ziet er goed uit, maar toch een kanttekening:

* Veerweg aan de achterkant is nu helemaal goed. Iets meer veervoorspanning + spacers. Werkt goed.
Maar nog niet genoeg, heeft nog steeds een hangkont. Zie je ook vaak bij verbouwde CXen met een soortgelijk achterframe. Doet afbreuk aan de rest, jammer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan